Heb het gelezen ja, ze zijn behoorlijk negatief over de plannen.
AlgemeenHet LOCOV merkt op dat de 10-minutendienst slecht lijkt samen te gaan met de omliggende kwartiersdiensten. Vooral rond de behandeling van de sprinters is het LOCOV vernietigend: "
Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers. Met deze overwegingen willen wij u het signaal geven dat voor ons deze grens is bereikt."
Vervolgens volgt een hele opsomming van overstappen en langere reistijden waar het LOCOV ontevreden over is.
Specifiekere opmerkingen:- De sprinter op Bijlmer - Zaandam zou voorgetrokken moeten worden ten koste van de ICE die dan 5 minuten langzamer wordt. Argument: de 18 minuten langere reistijd op die korte sprinterreis weegt veel zwaarder dan die 5 minuten op de urenlange reis voor ICE-reizigers.
- de eerste sprinter vanaf Uitgeest naar Zaandam en verder zou ook doordeweeks in Alkmaar moeten beginnen (scheelt 14 min. voor reizigers)
- de sprinter Hoorn - Haarlem - Amsterdam Centraal zou geknipt moeten worden in Hoorn-Alkmaar en Alkmaar-Amsterdam, om de overstap in Hoorn te kunnen behouden (Hoorn-Alkmaar dus kwartier verschuiven). LOCOV ziet deze sprinter buiten de spits (als de spits-IC niet rijdt) het liefst doorrijden naar Uitgeest (in pad spits-IC) en dan gekoppeld moeten worden aan de sprinter Uitgeest-Rotterdam. Nog liever ziet LOCOV een uitbreiding van die IC (waardoor je eigenlijk de IC Hoorn-Haarlem terug zou krijgen)
- de intercity Enkhuizen - Heerlen zou een stop in Zaandam moeten krijgen (i.v.m. de dramatische aansluiting vanuit Enkhuizen in Hoorn op de sprinter naar Zaandam-Schiphol en i.v.m. duidelijkheid voor reizigers Utrecht-Zaandam).
- de sprinters Utrecht-'s-Hertogenbosch en Utrecht-Tiel moeten omgedraaid worden i.v.m. de overstappen in Tiel en 's-Hertogenbosch. Reistijd op Utrecht-Tiel neemt dan wel met 6-7 i.p.v. 3 minuten toe.
- indien sprinters bij Tilburg Universiteit geen betere ligging krijgen, zou de IC Zwolle-Roosendaal hier moeten gaan stoppen.
- IC Schiphol - Venlo/Heerlen moet blijven zoals het nu is (i.v.m. verbinding Zuid-Limburg-Schiphol), IC uit Enkhuizen zou dan in Eindhoven moeten eindigen. Liever ziet het LOCOV Den Haag-Venlo hersteld worden (met concrete stappen tot doortrekking naar Düsseldorf)
- spits-IC Zeeland moet niet pas vanaf december ingaan, maar al eerder (geen belemmering om dat eerder te doen) en NS moet meer doen om de Zeeuwse IC sneller te maken, betere aansluitingen te geven en mogelijk weer via Schiphol te laten gaan.
- NS moet kijken naar de overstap van de nieuw trein Hengelo-Bielefeld op de IC die nu net gemist wordt
- Sprinters staan te lang stil op knoop Leiden.
Na 22:00 zou de sprinter van/naar Hoorn naar Den Haag moeten doorrijden i.p.v. van/naar Zwolle, opdat die niet ingehaald hoeft te worden in Leiden en dus sneller kan zijn.
- NS moet onderzoeken hoe de IC's Rotterdam-Haarlem in Leiden een korter stationnement kunnen krijgen.
Internationaal:- De Benelux start te laat vanaf Breda en eindigt te vroeg vanaf Brussel. LOCOV heeft i.p.v. de 16 'hele' ritten liever 15 hele ritten + 2 halve (startend/eindigd in resp. Breda en Antwerpen Berchem) om een vroegere en latere verbinding te realiseren.
- LOCOV heeft liever dat de drukke ICE 105 (die 2,5 uur na de vorige rijdt i.p.v. 2 uur) gesplitst wordt in 2 ritten van 1 treinstel dan de geplande rit van 2 treinstellen
- NS moet maatregelen nemen tegen (mogelijke) capaciteitsproblemen Benelux en IC-Berlijn.