Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 1886
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » vr 17 mar 2017, 22:09

Tja, het komt op mij over als ongeduldigheid. Men wil zó graag de 'dienstregeling van de toekomst' invoeren dat men niet langer wil wachten tot het juiste materieel beschikbaar is en de vereiste aanpassingen aan de infrastructuur gereed zijn. DSSU en OV SAAL korte termijn mogen dan weliswaar opgeleverd zijn, dit waren niet de enige projecten om een betrouwbare tienminutendienstregeling in te voeren. De extra perrons in Uitgeest en Geldermalsen en de vrije aansluiting in Vught waren ook onderdeel van de vereiste maatregelen voor PHS op de A2 corridor. En ook de lijn Schiphol - Nijmegen zou onder PHS regime gaan vallen want die haken in Utrecht in elkaar, maar daarvoor moeten de nieuwe stations Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen eerst opgeleverd worden, en moet het emplacement van Nijmegen op de schop. Nu voert men een gedeeltelijke PHS dienstregeling in zonder dat de vereiste maatregelen uitgevoerd zijn, en slechts op een deel van de trajecten waardoor aansluitingen kapot gaan met de trajecten waar de invoer op is uitgesteld.

Hetzelfde heb je met de 1100 serie, men wilde deze zo snel mogelijk via de HSL sturen, maar heeft daar slechts een handjevol treinen voor beschikbaar waardoor we deze lelijke Venlo constructie hebben gekregen. Die volgend jaar nog lelijker gaat worden dus, want nu heb je nog een soort van knoop in Eindhoven met de 1100, 13500 en 3500, straks bestaat je knoop nog slechts uit twee treinen. Vroeger had je elk halfuur een op alle mogelijke routes een verbinding met nul, een of twee directe cross-platform overstappen, daar blijft strkas minder dan de helft van over, en de rest krijgt een langere wachttijd bij de overstap.

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » za 18 mar 2017, 13:45

Helemaal mee eens. NS heeft er de laatste jaren een handje van om een nieuwe dienstregeling alvast in te voeren terwijl dat eigenlijk nog niet kan. En daarvoor worden dan allemaal "ducttape"-oplossingen verzonnen: sprinters die stations moeten overslaan, uitbuigingen, lange stationnementen, scheve symmetie..

Volgens mij is het onderliggende probleem ook politiek. NS wil niet in Den Haag op het matje worden geroepen, omdat een miljarden kostend project later van start kan. Soms door eigen onkunde, maar vaker omdat een project uitloopt.

VIRM
Berichten: 4497
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor VIRM » za 18 mar 2017, 15:53

Nog eentje is natuurlijk de 700/1800 alleen laten stoppen op Amsterdam Zuid en niet in Duivendrecht. Een van de redenen was dat de Noord/Zuidlijn hierop aansloot. Tsja, die opent pas volgend jaar. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » za 18 mar 2017, 16:21

Uit de reactie van het Locov begrijp ik trouwens dat de sneltrein Zl-Es er voorlopig niet komt, omdat die in Zl niet past. Gelukkig maar, want om deze kon alleen worden ingepast door de dienstregeling van de 7000 zwaar te vernaggelen.

Maar als ik de lijst van dingen die halfbakken zijn ingevoerd is al erg lang en ik vergeet vast nog wat dingen.
- ETMET op Asd-Ehv
- Vierde trein Mp-Lw (waardoor er nu voor sommige stations gaten van drie kwartier zijn, ook in de spits)
- 1100 via de HSL
- Extra IC Alm-Shl (waardoor de 4900 aangepast moest worden)

En als ik in het verleden ga graven:
- Benelux opheffen zonder dat Fyra zich had bewezen.
- Dienstregeling Oude Lijn aanpassen zonder dat de HSL op volle sterkte bediend werd.
en dan laat ik alle problemen met een inpassen van sprinters nog achterwege.

De enige verbetering in 2017 die zonder meer goed was, was de versnelling van de 3600.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SLToilet » zo 19 mar 2017, 08:10

En zelfs die laatste is halfbakken uitgevoerd als gevolg van al die andere halfbakken maatregelen. Hij staat in veel steden minutenlang te wachten op niets. Hetzelfde probleem ervaar ik overigens ook in de 3500 waarbij de stationnementen te Ut en Ht eeuwig lijken te duren!
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » zo 19 mar 2017, 11:25

In Ut is dat logisch (je moet daar wachten op de 3000 die achter de 3500 aan naar Ut rijdt), Ht is inderdaad wel heel erg lang (persoonlijk record is daar 9 minuten halte), maar dat komt door een conflictligging met de 6600 bij Vught aansluiting.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Bemined
Berichten: 1886
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » zo 19 mar 2017, 12:59

De opvolgtijd tussen de 3500 en de 3000 is echter wel erg langer dan technisch nodig door de plannormen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » zo 19 mar 2017, 13:31

Ja, maar die plannormen zijn er niet voor niets. De opvolgtijd is drie minuten, en dat is normaal. Met veel pijn en moeite kan je de opvolgtijd terug brengen naar twee minuten, maar dat is minder stabiel. En aangezien de 3500 van Schiphol komt, waar je door de drukte makkelijker vertraging oploopt, is het minuutje extra ertussen wel prettig, om zo de kans op het doorgeven van vertraging te verkleinen.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » zo 19 mar 2017, 14:23

Voor rijdend invoegen kan je inderdaad terug naar 2 minuten, dat mag ook van de plannormen. Het probleem is alleen dat dat als dat niet gaat en de volgtrein tot stilstand komt dat de opvolgtijd dan in één klap oploopt tot boven de 3 minuten. Daarmee is het geen robuuste oplossing. 2 minuten treinen achter elkaar aan laten vertrekken mag dan weer niet van de huidige plannormen maar is in de praktijk veel robuuster. Leuker kunnen we het niet maken zullen we maar zeggen.

Bemined
Berichten: 1886
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » zo 19 mar 2017, 14:53

Opvolgtijd op de vrije baan is met de standaard bloklengtes die men bij ATB-EG gebruikt zo'n 90 seconden, de andere helft van de opvolgtijd wordt bepaald door procedures, normen en regeltjes. Het pas starten van de sluitprocedure bij een veilig sein heeft een groot aandeel in, daarboven komt de marge en het afronden op hele minuten. Onhandige seinplaatsing rondom emplacementen kan ook bijdragen, maar dat heeft men met DSSU aangepakt.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » zo 19 mar 2017, 22:20

starx schreef:Maar als ik de lijst van dingen die halfbakken zijn ingevoerd is al erg lang en ik vergeet vast nog wat dingen.
- ETMET op Asd-Ehv
- Vierde trein Mp-Lw (waardoor er nu voor sommige stations gaten van drie kwartier zijn, ook in de spits)

Ehm, dit is toch beide juist nog helemaal niet ingevoerd? En die gaten van drie kwartier tussen Leeuwarden en Meppel is jaaaarenlang een uur geweest totdat de provincie Fryslan de portemonnee open trok. Die subsidietrein is alleen maar schever komen te liggen met de stoppende IC op die lijn zodat die laatstgenoemde trein korter in Zwolle stil staat. Lijkt mij ook niet onbelangrijk.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5614
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Chrysa » zo 19 mar 2017, 22:27

Maar waarom kan die stoptrein Zwolle - Leeuwarden niet gewoon in een halfuursdienst liggen? Het is toch niet druk qua goederenvervoer daar, en die trein parkeren aan de uiteinden past ook nog wel volgens mij.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » zo 19 mar 2017, 22:35

Geen idee wat precies de reden is, maar er liggen volgensmij nog een paar bruggen die af en toe open moeten op die lijn en bij Meppel levert de locatie van dat keerperron vast ook wat conflicten op.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » zo 19 mar 2017, 22:44

De tijdsligging van de 9000 is gebaseerd op een korte overstap in Mp ri Hgv en verder. Het tijdspad van de 1800 biedt namelijk een overstap van 16 minuten, de 9000 slechts vier.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » ma 20 mar 2017, 16:23

Dat lijkt mij nou eerder bijvangst dan de hoofdreden. Een aansluiting in Steenwijk/Meppel op de IC naar Zwolle en veder is toch verreweg de belangrijkste aansluiting voor die trein.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7543
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » ma 20 mar 2017, 16:58

Dat zeg je nou wel, maar daarvoor ligt de 9000 momenteel verre van ideaal: de overstap op de 600 is 22 minuten in Steenwijk, op de 8100 is deze 10 minuten in Meppel. De enige goede aansluiting voor die serie aan dr zuidzijde van zijn traject is in Meppel, richting Hoogeveen en Assen.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

IC140
Berichten: 411
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor IC140 » ma 20 mar 2017, 17:09

De overstap naar Groningen is relevant voor alle stations tussen Leeuwarden en Meppel, inclusief het grotere Steenwijk en Heerenveen. De overstap naar Zwolle is alleen relevant voor de kleine haltes waar de IC niet stopt. Lijkt me dus geen uitgemaakte zaak.

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » ma 20 mar 2017, 17:17

Alleen ben je vanuit Heerenveen zowel sneller via Leeuwarden als je de IC pakt en rijdt er ook de snellere bus. Zelfs voor Steenwijk is via Leeuwarden nauwelijks trager.

IC140
Berichten: 411
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor IC140 » wo 22 mar 2017, 21:08

Met de overstap naar Groningen bedoel ik de overstap op de stoptrein naar Groningen. Dat is dus ook Steenwijk - Assen, Heerenveen - Assen, Steenwijk - Hoogeveen, Heerenveen - Hoogeveen etc. etc.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » do 23 mar 2017, 16:30

NS laat vandaag in een persbericht weten om aan de kritiek tegemoet te komen van Locov/ Rover op negatieve bijeffecten van de 10-10-10 dienstregeling 1 miljoen te investeren in extra treinen in Noord-Holland. Wat betekent dit concreet?

PHS
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor PHS » do 23 mar 2017, 18:34

In het advies van het LOCOV wordt voorgesteld om de sprinter Amsterdam - Hoorn (4800) te splitsen in Amsterdam - Alkmaar en Alkmaar - Hoorn. Het deel Alkmaar - Hoorn verschuift dan een kwartier. Er kan dan een overstap worden gerealiseerd op de spitsintercity Haarlem - Alkmaar (3400). Deze zou dan vaker moeten gaan rijden. Het komt op mij over als een redelijk plan. Wellicht volgt de NS dit voorstel op.
- vertrokken -

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » do 23 mar 2017, 18:46

Dat zal wel heel ironisch zijn als de IC Alkmaar - Haarlem weer grotendeels terugkeert en de NS dat nu brengt als een verbetering... Wellicht rijden die Sprinter en de IC in Alkmaar ook nog eens op elkaar door.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » do 23 mar 2017, 20:28

Dit wordt een post met een hoog speculaas-gehalte, maar ik zet in op terugleggen van de sprinter Hoorn - Alkmaar in de ligging met aansluiting in Hoorn, en na Alkmaar als extra sprinter naar Uitgeest en dan door richting Amsterdam. Het geval uit Beverwijk eindigt dan in Alkmaar.

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » do 23 mar 2017, 20:59

Zou kunnen mits dat goed uitkomt. Maar dan zitten we qua uitgaven nog niet op een miljoen. Ik denk dus dat men ook wel eens wat meer ritten van de spitstrein Ekz-Asd kan gaan rijden. Die is zowel sneller als dat die beter aansluit op treinen verder zoals de 1500 en de 2600. De tijd zal het leren.

JothamvW
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JothamvW » vr 24 mar 2017, 07:17

Die trein Amsterdam-Enkhuizen wordt toch onderdeel van de 3900?
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten