Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41551
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » vr 24 mar 2017, 07:29

De trein die nu de hele dag Amsterdam Centraal - Enkhuizen v.v. rijdt wordt inderdaad onderdeel van de treindienst richting Eindhoven en verder.

Daarnaast zijn er nu per spits drie treinen in de spitsrichting die deze treindienst aanvullen.

Om de trein Enkhuizen - Amsterdam in de dienst richting Eindhoven passend te krijgen wisselen deze twee treindiensten van tijden, en dat zorgt voor allerlei belachelijke overstappen.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » vr 24 mar 2017, 08:40

Het is een bijzonder waardeloze dienstregelingsopzet voor iedereen uit Hoorn en verder die niet naar Utrecht of Amstel hoeft.

SuperGhost
Berichten: 2972
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SuperGhost » vr 24 mar 2017, 11:37

Wubbo schreef:Dit wordt een post met een hoog speculaas-gehalte, maar ik zet in op terugleggen van de sprinter Hoorn - Alkmaar in de ligging met aansluiting in Hoorn, en na Alkmaar als extra sprinter naar Uitgeest en dan door richting Amsterdam. Het geval uit Beverwijk eindigt dan in Alkmaar.
Het LOCOV stelde ook voor om dat buiten de spits te doen, waarbij hij dan rijdt in het pad van de spits-IC. Mooiste zou zijn als ze in de spits de spits-IC dan in Hoorn laten starten/eindigen.

CamilleKreemers
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor CamilleKreemers » ma 27 mar 2017, 12:42

starx schreef:Uit de reactie van het Locov begrijp ik trouwens dat de sneltrein Zl-Es er voorlopig niet komt, omdat die in Zl niet past. Gelukkig maar, want om deze kon alleen worden ingepast door de dienstregeling van de 7000 zwaar te vernaggelen.

NS wist van tevoren al dat deze sneltrein zou komen. Toen was er geen bezwaar van ze, maar nu de dienstredeling bekender is, is er ineens bezwaar en moet de provincie de NS gaan betalen.

reisthijs
Berichten: 5007
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor reisthijs » ma 27 mar 2017, 13:24

NS heeft van te voren wel degelijk bezwaar gemaakt.
Het bezwaar is toen formeel ingetrokken (zie OV-magazine) met de afspraak dat NS, Syntus en de provincie gezamenlijk naar een oplossing zouden zoeken. Volgens de adviesaanvraag zijn ze er nog steeds over in gesprek.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

CamilleKreemers
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor CamilleKreemers » ma 27 mar 2017, 14:02

Tijdens de aanbesteding is er geen bezwaar gemaakt over die extra sneltrein toch?

Of is het inkorten van de Apeldoorn-trein nu het probleem geworden.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7593
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » ma 27 mar 2017, 14:30

Het bezwaar ging over de inpassing van die sneltrein, maar dat is nu dus nog steeds niet opgelost.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » ma 27 mar 2017, 14:43

Ik blijf de hele discussie over Almelo-Enschede toch wel bizar vinden.
Eigenlijk zijn er twee mogelijkheden voor een regionale trein over het HRN:
1. Het Limburg-model: De regionale vervoerder krijgt in principe het alleenrecht voor de sprinterstations en NS mag IC's blijven rijden.
2. Arnhem-Elst-model: De regionale vervoerder mag over het HRN rijden om door te rijden naar een knooppuntstation, maar slaat tussengelegen stations over.

Overijssel heeft hier voor een soort tussenweg geprobeerd te kiezen en dat heeft het er allemaal niet duidelijker op gemaakt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Syntus de sprinterstations zou kunnen overslaan, zodat NS volgens de HRN-concessie alsnog verplicht wordt om de 7000 de hele dag te rijden.

En verder: als het toevoegen of aanpassen van treindiensten conflicten oplevert dan heeft de vervoerder van de nieuwe/veranderde treindienst in principe pech. Dat betekent dat die sneltrein er niet komt voordat de infra daarvoor toereikend is.

Reiziger Delft
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Reiziger Delft » ma 27 mar 2017, 14:59

starx schreef:En verder: als het toevoegen of aanpassen van treindiensten conflicten oplevert dan heeft de vervoerder van de nieuwe/veranderde treindienst in principe pech.

Dat is niet waar, de capaciteitsverdeling wordt elk jaar opnieuw gedaan door ProRail. Daarbij wordt niet naar voorgaande jaren gekeken. Wel wordt er naar prioriteiten van treindiensten gekeken, deze zijn vastgelegd in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Frank » do 04 mei 2017, 18:05

Een paar extra treinen voor Noord-Holland in dienstregeling 2018:

http://nieuws.ns.nl/extra-treinen-voor- ... d-holland/

VIRM
Berichten: 4510
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor VIRM » do 04 mei 2017, 18:42

Was er niet sprake van een verslechtering van aansluitingen in Hoorn?
Beul van de blindegeleidelijn

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » do 04 mei 2017, 19:00

Ja, en de oplossing is blijkbaar niet meer dan een paar kruimels :N

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3159
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Zugführer » do 04 mei 2017, 19:05

Inderdaad, 1 miljoen euro voor 6 extra treinen? -o-
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41551
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » do 04 mei 2017, 19:54

Toch weer 1560 treinen voor die 1 miljoen. Kan slechter.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » do 04 mei 2017, 20:09

Zes treinen op weekdagen waarbij er niet gesnoeid wordt. Dus ongeveer 1000 treinen. Dat is duizend euro per trein met materieel wat anders stilstaat. Dat is of heel erg duur of heel weinig trein.

PHS
Berichten: 2076
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor PHS » do 04 mei 2017, 21:06

Dit is weer typisch NS, mensen blij proberen te maken met een dooie mus. Ze doen alsof ze het probleem serieus nemen ("wij investeren 1 miljoen euro"), maar in feite plakken ze slechts een pleistertje op de wonde. Die paar extra treinen in ochtend- en avondspits gaan natuurlijk echt niet het verschil maken. En dat is jammer, want er zijn wel een reeks goede voorstellen gedaan die de verslechterde aansluitingen kunnen minimaliseren.

Mijn voorstel is dus om een openbare aanbesteding te houden voor deze investering van één miljoen in het treinvervoer in Noord-Holland boven Amsterdam. Eens kijken hoeveel waar we dan voor ons geld krijgen.

Klaasje
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » do 04 mei 2017, 21:22

Voor een miljoen krijg je natuurlijk erg weinig omdat er totaal geen schaalvoordeel te behalen valt.

waldo79
Berichten: 4944
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor waldo79 » do 04 mei 2017, 21:38

+1, Klaasje. Het is makkelijk om op een forum uitspraken vanuit de onderbuik te doen :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10092
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Hainje » do 04 mei 2017, 22:48

Een openbare aanbesteding nog wel, toe maar.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7593
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » do 04 mei 2017, 22:56

Alleen de aanbesteding zal al wel meer kosten dan dat miljoen... (A)
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12336
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » do 04 mei 2017, 22:57

En de kans op een suboptimaal product (nog slechter dan het huidige) is ongeveer 100%, aangezien die nieuwe vervoerder vast niet alleen maar in de ruimte wil rijden waar NS geen trein rijdt.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » do 04 mei 2017, 23:56

Het probleem in deze is ook niet zozeer om de hoeveelheid treinen maar meer hoe ze op elkaar aansluiten. De oplossing moet hier zitten in het maken van andere keuzes en niet in een paar extra treintjes te laten rijden.

PHS
Berichten: 2076
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: RE: Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor PHS » vr 05 mei 2017, 08:22

Wubbo schreef:En de kans op een suboptimaal product (nog slechter dan het huidige) is ongeveer 100%, aangezien die nieuwe vervoerder vast niet alleen maar in de ruimte wil rijden waar NS geen trein rijdt.

Ik doelde dan ook op aanbesteding van het spoor daar, niet op die paar extra treinen... De spoorlijn Haarlem - Alkmaar - Hoorn zou best wel aanbesteed kunnen worden (eigenlijk de hele A2 corridor wel maar dat is een andere discussie). De NS heeft die spoorlijn en omliggende streek in de steek gelaten de afgelopen jaren. Het is een van de weinige trajecten waarop fors bezuinigd is de afgelopen jaren, terwijl haast overal het aantal treinen juist toeneemt. Ik heb in een oud spoorboekje gekeken: vroeger reden daar tot wel zes treinen per uur! Toen hadden de ambtenaren de term ETMET nog niet verzonnen. Toch is het ook een traject waar bij Rover heel veel meldingen binnenkomen over te volle treinen. Het enige voordeel van de slechte aansluiting is dat dit probleem afneemt.

Ik denk dat bij een aanbesteding het er in principe alleen maar op vooruit kan gaan, qua dienstregeling, qua materieel en qua value for money. We kunnen het huidige budget van de NS voor dit traject nemen, daar dat miljoen aan toevoegen en vergelijken maar!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41551
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » vr 05 mei 2017, 08:51

De spoorlijn loopt er niet door de dorpen, en de lokale overheid heeft eerst een snelbus van Haarlem naar IJmuiden geïntroduceerd en vervolgens een busbaan waarover die snelbussen kunnen rijden. En vervolgens heel verbaasd doen als de NS dan maar besluit om te bezuinigen omdat er buiten de spits anderhalve man en een paardekop in de trein zitten.
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor CamilleKreemers » vr 05 mei 2017, 10:16

Ik kan me niet indenken dat reizigers van Beverwijk en omgeving veel invloed heeft gehad van de snelbus tussen IJmuiden en Haarlem. Daarnaast is de afstand tussen beide lijnen nogal groot op sommige plekken.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten