Pagina 15 van 33

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 23:08
door JWM
Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als geld geen rol zou hebben gespeeld, er al lang een aantal Belgische treinstellen van ATB-Vv was voorzien zodat dit probleem de wereld uit was.
Mja, met geld zijn al die 'complexe' problemen inderdaad ook wel op te lossen. Maargoed, na het geflopte ambiteuze plan voor een heuse hogesnelheidstrein van de lage landen mogen we al blij zijn als er ooit een goederenlocomotief met wat afstandse rijtuigen die 26x zijn gerenoveerd de HSL gaat gebruiken en wat er verder via Roosendaal overblijft is verder toch maar bijzaak :')

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 07:39
door Klaasje
Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als geld geen rol zou hebben gespeeld, er al lang een aantal Belgische treinstellen van ATB-Vv was voorzien zodat dit probleem de wereld uit was.
Tegelijk is ook de vraag of ILT het eigenlijk wel op deze manier mag verbieden. Uitbreidingen op een legacy-treinbëinvloedingssysteem mogen al een tijdje niet meer verplicht worden gesteld. ATB-vv valt in die categorie in tegenstelling tot ATB-EG. De meerwaarde van ATB-EG zonder ATB-VV is in Roosendaal zeer minimaal aangezien het een integraal 40 km/h-gebied is. Daar doet ATB-EG niet veel meer dan de snelheid bewaken als ATB-VV niet aanwezig is.

Maar wellicht is de kaart dat ATB in principe wel verplicht is wel gespeeld en dat als ATB verplicht is het wel zo slim is om meteen ATB-VV in te bouwen. :') Tegen de tijd dat we hier uit zijn is er al ETCS uitgerold in Roosendaal.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 07:57
door Suus
Ik vind het vooral vreemd dat een tweede trein zonder ATB nu echt niet meer kan terwijl tijdens de Fyra-crisis er elk uur twee Belgische treinen zonder ATB in Roosendaal kwamen.

Daarnaast is er ook nog een tijdje geweest dat de trein tijdens de kering in Roosendaal naar Essen werd gerangeerd om een treinstel af te koppelen. Heb je ook vier ATB-loze bewegingen in één uur.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 08:22
door Dennenboom
Kan er voorlopig niet een DH-II (of twee) van Memor worden voorzien en zo een op de sneltrein aansluitende pendel Roosendaal - Essen worden ingericht? Dat lijkt me niet echt duur. Of past de DH-II niet binnen het profiel van vrije ruimte tot Essen?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 08:23
door Klaasje
Een DM90 toegelaten krijgen in België is denk ik nog meer werk dat met een Traxx een klassiekje de grens over slepen denk ik.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 09:43
door MarkNL
Het toelatingen en beveilingsverhaal gaat sowieso interessant worden als de AM75 van de baan verdwijnt of alles gerenoveerd is (weet niet of deze Roosendaal in mogen?). Voor Maastricht hetzelfde scenario met de AM80 (Break), waar de gerenoveerde naar het schijnt het land niet meer binnen mogen. Al zouden ze daar wellicht kunnen rekken tot de komst van de LIMAX-trein.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 13:08
door PHS
Uitgebreid besluit van de NS, maar er lijkt weinig te gaan veranderen. Spijtig, ik vond dat het LOCOV toch veel goede adviezen had gegeven. Ik heb de indruk dat de NS erg vaak de "robuustheid" als argument noemt. Ze impliceren dat het technisch mogelijk is, maar dat de kans op vertragingen te groot is. Gerechtvaardigde angst, of gaat deze angst voor vertragingen niet te ver? Kleine noot: in veel landen wordt de dienstregeling stelselmatig steeds verder opgerekt om de "prestaties" te "verbeteren". Dat valt wel mee in Nederland, maar gaat de NS niet deze kant uit?

De NS gaat ook uitgebreid in op de inpassing van ETMET en de oplossing voor Haarlem - Alkmaar - Hoorn. NS wijst de adviezen van het LOCOV af, geen verrassing. Het zou niet haalbaar zijn. Ik moet dit nader gaan bestuderen, maar kom hier zeker op terug.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:13
door Mr-W
MarkNL schreef:Het toelatingen en beveilingsverhaal gaat sowieso interessant worden als de AM75 van de baan verdwijnt of alles gerenoveerd is (weet niet of deze Roosendaal in mogen?). Voor Maastricht hetzelfde scenario met de AM80 (Break), waar de gerenoveerde naar het schijnt het land niet meer binnen mogen. Al zouden ze daar wellicht kunnen rekken tot de komst van de LIMAX-trein.
Ik denk dat de NMBS dan voor M4 of I10/11 rijtuigen met locomotief gaat. De limaxtreinen naar Luik gaan zeer waarschijnlijk niet door.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:22
door Suus
Bovenstaande reactie verdient onderbouwing.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:23
door JWM
NS heeft heel veel pagina's vol geschreven en ik geloof best dat de inpassing in Noord-Holland heel complex is maar alle verslechteringen zijn wel een direct gevolg van de invoering van de 10-minutendienst Amsterdam - Eindhoven. Waarom dat perse ingevoerd moet worden en of alle verslechteringen die daar tegenover staan tegen elkaar opwegen wordt helemaal niet onderbouwd.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:24
door Hainje
Limaxtreinen?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:27
door JWM
De provincie Limburg wil een uurdienst Aachen - Heerlen - Maastricht - Liege gaan rijden aangevuld met een uurdienst Herzogenrath - Heerlen - Maastricht - Visé dacht ik.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:30
door Nitein-Repart
Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:32
door Z2N
JWM schreef:NS heeft heel veel pagina's vol geschreven en ik geloof best dat de inpassing in Noord-Holland heel complex is maar alle verslechteringen zijn wel een direct gevolg van de invoering van de 10-minutendienst Amsterdam - Eindhoven. Waarom dat perse ingevoerd moet worden en of alle verslechteringen die daar tegenover staan tegen elkaar opwegen wordt helemaal niet onderbouwd.
De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:34
door Nitein-Repart
Klaasje schreef:Een DM90 toegelaten krijgen in België is denk ik nog meer werk dat met een Traxx een klassiekje de grens over slepen denk ik.
DM90 is over en uit met December. Jammer, maar helaas. Voor Oostblok-landen is het goedkoper om nieuwe LINT's of iets dergelijks te bestellen, dan om DM90 om te bouwen voor bijvoorbeeld Hongaars of Servisch spoor.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 16:34
door JWM
Alleen in de spits is de rek er wel een beetje uit. En dat kan enkel opgelost worden door de hele dag 6 treinen per uur te rijden in een 10-10-10 patroon?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 17:08
door SLToilet
Aangezien de meeste reizigers in de spits reizen maakt het toch niet meer uit om dit ook in de daluren door te voeren. Bovendien worden zogenaamd gemiste aansluitingen, zeker rond Ut en Asd schromelijk overdreven. Alsof twaalf minuten een straf is!

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 17:20
door Klaasje
Die aansluitingen zijn het probleem denk ik ook niet. Het wordt vooral vervelend waar de tienminutendiensten vertakken en enkelsporige lijnen op rijden. Dan nemen de reistijden van heel veel reizigers fors toe.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:15
door reisthijs
Z2N schreef:De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.
Het is voor mij niet helder waarom het per se nu overhaast ingevoerd moet worden. Terwijl het en der op de route eigenlijk eerst nog infra-uitbreiding nodig is.

Op korte termijn zou je nog wat kunnen opvangen met langere treinen. Er rijden nu heel weinig treinen op maximale lengte.

ETMET betekent niet automatisch meer capaciteit. De beschikbare materieelcapaciteit wordt alleen meer gespreid.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:40
door Mr-W
Erno-BE schreef:Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.
Vooral de socialistische vakbonden zullen geen commerciële reizigersvervoerder accepteren. Daarnaast is de huidige gedeputeerde niet direct enthousiast om veel geld te investeren in spoor.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:40
door TreinenFreak
Het zou logischer zijn om eerst treinen op maximale lengte te laten rijden of meer materieel zodat het niet zo is dat het enige verschil is dat het materieel niet over 4 treinen maar over 6 treinen per uur wordt verspreid. Maar NS is een staatsbedrijf en voor de overheid is het naar mijn mening het zogenaamde 'spoorboekloos' rijden een belangrijk prestige project na de bijvoorbeeld (ook) al mislukte Fyra.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:41
door Daniel
SLToilet schreef:Aangezien de meeste reizigers in de spits reizen maakt het toch niet meer uit om dit ook in de daluren door te voeren. Bovendien worden zogenaamd gemiste aansluitingen, zeker rond Ut en Asd schromelijk overdreven. Alsof twaalf minuten een straf is!
Sterker nog, lijkt eerder een verbetering :P Zowel vanuit Amersfoort als Gouda, dat lijken me op Utrecht Centraal toch de meest relevante richtingen waar overstappers op de A2-corridor vandaan kunnen komen, mis je nu veelal net een trein eerder dan je geplande aansluiting. Naar mijn idee is het dan toch juist een verbetering als de volgende al 10 minuten i.p.v. een kwartier later gaat.
Z2N schreef:De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.
Maar in hoeverre worden die treinen ook al op de maximale capaciteit gereden. Zeker buiten de spits is er nog best heel wat uitbreiding mogelijk wat dat betreft.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:46
door MetroRET
Inweze wordt daar, in de daluren, al een capaciteit geboden van een 10"-minutendienst.

De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] met solo VIRM, de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] met minimaal VIRM8, zorgt voor dezelfde capaciteit als 3x solo VIRM elke 10 minuten.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:51
door Bemined
Er is nu wel geteld één trein per dag tussen Eindhoven en Amsterdam / Schiphol die ondanks een VIRM12 aan de maximale capaciteit zit. Wat dat betreft zie ik ook de noodzaak niet om nu en direct de treindienst uit te breiden terwijl er nog tig PHS infraprojecten niet eens gestart zijn.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 mei 2017, 20:06
door Wubbo
Als je wil wachten tot alle PHS-projecten klaar zijn kom je waarschijnlijk in 2030 uit, gezien de lijst met projecten die nog moet gebeuren.

Over de daluren: ik denk dat het een slimme keus is om niet in het dal een kwartierdienst te rijden. Het (in het slechtste geval) 4x per dag omklappen van je treindienst is niet bevorderlijk voor de onthoudbaarheid van de vertrektijden. Nu gebeurt dat maar 1 tot 2x (afhankelijk van de uitwerking van de hele vroege ochtend, maar daarin wordt eigenlijk nergens het normale patroon gereden).