Pagina 23 van 33

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 19:52
door dennistd
reisthijs schreef:Het is inderdaad vreemd dat NS die data wel aanlevert voor de internationale database (waar SBB, DB e.v.a. gebruik van maken), maar niet gelijk beschikbaar maakt in de eigen binnenlandse reisplanner.
Maar je mag de reisplanner ook helemaal niet meer dan 10 dagen voor vertrek raadplegen (A)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 20:01
door Nitein-Repart
Vorig jaar kon je rond deze tijd wel de NS-reisplanner raadplegen, maar toen waren er meer wijzigingen dan nu. Rond Arnhem en Nijmegen is op een paar extra ritten van de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] vrijwel niets veranderd. De veranderingen zitten voornamelijk op de Noord-Zuidas van Den Helder naar Maastricht, in Friesland en in Overijssel.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 20:47
door cassie127
In Overijssel stelt het ook niet heel veel voor. Meeste is een verschuiving van enkele minuten

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 20:50
door treinleven
NS nog weer even op Twitter gepolst, zeiden dat de nieuwe dienstregeling spoedig in de reisplanner komt.

Verder even inhoudelijk over de dienstregeling: gemiste kans dat die sneltrein van Keolis niet stopt op Enschede Kennispark. Het is altijd enorm druk met studenten, vooral tijdens de spits en op zondagavond. Als Intercity's op Kennispark kunnen stoppen voor wedstrijden van FC Twente zouden ze dat eigenlijk gewoon altijd moeten doen, of op z'n minst tijdens de spits.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 21:06
door Somoht
vorig jaar zater ook drie dagen tussen levering van de week en de eerste levering met DRGL2017, kwam op vrijdag toen

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 23:05
door JWM
treinleven schreef:
Verder even inhoudelijk over de dienstregeling: gemiste kans dat die sneltrein van Keolis niet stopt op Enschede Kennispark. Het is altijd enorm druk met studenten, vooral tijdens de spits en op zondagavond.
Volgens de telcijfers 2500 reizigers per dag. Nu zal dat cijfer ongetwijfeld een impuls krijgen als er sneltreinen en Intercity's gaan stoppen maar dan kom je alsnog niet uit op cijfers die een reisstijdverlenging voor doorgaande reizigers kan rechtvaardigen. Borne heeft er bijvoorbeeld net zoveel.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 23:11
door Meltrain
Kunnen we al gaan speculeren over de materieelinzet? :D
Somoht schreef:vorig jaar zater ook drie dagen tussen levering van de week en de eerste levering met DRGL2017, kwam op vrijdag toen
Wat bedoel je precies?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 23:22
door RobertT
Suus schreef:
RobertT schreef:ook veranderd het perron in Ehv:de 1100 komt binnen op 1,de 800 en de 3500 gaan van 2.
Ah, er heeft iemand ontdekt dat als je de sporen op deze manier indeelt dat je dan geen kruisende bewegingen krijgt tussen Boxtel en Eindhoven.
En om mezelf een beetje te corrigeren,de IC naar Maastricht vertrekt van spoor 1,2 en 3!.De IC's voor 8 uur van 1,daarna verschillend op 2 of 3.
Lijkt er een beetje op dat spoor 3 wordt gebruikt als er eventueel een stel in Ehv achter blijft.Voor de reiziger in ieder geval weer lekker duidelijk

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 17 okt 2017, 23:43
door reisthijs
JWM schreef:Volgens de telcijfers 2500 reizigers per dag. Nu zal dat cijfer ongetwijfeld een impuls krijgen als er sneltreinen en Intercity's gaan stoppen maar dan kom je alsnog niet uit op cijfers die een reisstijdverlenging voor doorgaande reizigers kan rechtvaardigen. Borne heeft er bijvoorbeeld net zoveel.
Ik voorzie ook nog een omlooptechnisch probleem: er zijn nu korte keringen gepland in Enschede (sneltrein gaat na 5 minuten terug als stoptrein en andersom). Met een extra tussenstop haal je dat niet meer, lang keren kost extra materieel wat Keolis naar ik aanneem niet heeft.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 18 okt 2017, 04:47
door dennistd
En vergeet ook niet dat Kennispark voor veel studenten ook helemaal niet handig ligt. Het is veel sneller om in Hengelo over te stappen op lijn 9 die wel vlakbij komt en elke 10 minuten rijdt (en toevallig ook van Syntus is :wink: )

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 18 okt 2017, 09:21
door Somoht
Meltrain schreef:Kunnen we al gaan speculeren over de materieelinzet? :D
Somoht schreef:vorig jaar zater ook drie dagen tussen levering van de week en de eerste levering met DRGL2017, kwam op vrijdag toen
Wat bedoel je precies?
Wanneer het waarschijnlijk is dat nieuwe dienstregeling in de NS planner komt. Normaal levering elke dinsdag, en DRGL2017 kwam op een vrijdag.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 18 okt 2017, 16:34
door starx
Ik heb even de dienstregeling in Twente bekeken. Dat is wel echt een zootje geworden zeg -o-. Vooral in de richting Enschede is de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] eigenlijk een groot probleem. wat ik mij afvroeg: de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zorgt ervoor dat [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] in de spits 2 minuten later aankomt in Enschede. Maar waarom kan de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] in die richting dan niet Almelo de Riet of Borne overslaan? Ik denk dat het aantal gedupeerde reizigers dan minder zou zijn.

In de andere richting is het probleem gelukkig een stuk minder groot.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 18 okt 2017, 18:31
door ArrivaBas
Chrysa schreef:De 6600 en 4400 worden gekoppeld voor een rechtstreekse trein Dordrecht - Den Bosch - Arnhem. :shock:
De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] krijgt volgens Somda ook kortere reistijden, wat naar mijn idee duidt op integrale inzet van FLIRT.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 18 okt 2017, 19:42
door Nitein-Repart
@starx, ik zag dat er maar vier IC-treinen, twee minuten extra reistijd krijgen. Ik vind dat wel meevallen. Het is alleen vervelend als je in Enschede een busaansluiting hierdoor mist, maar ik denk dat het aantal getroffen slachtoffers vrij beperkt is.

De zo gehate sneltreinen zorgen wel voor:
-15 minuten op Rijssen-Enschede buiten de spits
-15 minuten op Zwolle-Vriezenveen (indien de sneltrein doorrijdt naar Zwolle)
-Reismogelijkheden tussen Zwolle en Oldenzaal gaan van 2 naar 3 (indien de sneltrein doorrijdt naar Zwolle)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 00:46
door Pim-AllianceB95
Zwolle - Vriezenveen? Wordt dat dan zelfs sneller dan via Mrb?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 08:07
door webguy
De NS International planner doet het overigens ook al. Die loopt wel gelijk op met DB/SBB/etc

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 13:58
door starx
Erno-BE schreef:@starx, ik zag dat er maar vier IC-treinen, twee minuten extra reistijd krijgen. Ik vind dat wel meevallen. Het is alleen vervelend als je in Enschede een busaansluiting hierdoor mist, maar ik denk dat het aantal getroffen slachtoffers vrij beperkt is.
Daar klopt inderdaad. Het is voor de IC-reizigers inderdaad niet onoverkomelijk, maar wel vervelend. Maar het gebeurt wel precies op de drukke tijden dat zoiets heel slecht uitkomt. En dat had ik alsnog liever gezien dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] eenmaal per uur Almelo de Riet overslaat in de richting van Enschede. Ook niet ideaal, maar ik denk dat hier minder reizigers last van hebben.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 14:08
door MetroRET
De [serie=Sprinter|2017|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] wordt, wanneer het niet naar Asd rijdt, opgeheven en dan zal de [serie=Sprinter|2017|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] rijden tussen Bkl en Rhn.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 15:14
door RobertT
Volgens NS gaan er meer sprinters rijden,oa Geldermalsen-Den Bosch,Houten castellum-Utrecht en Meppel-Zwolle.Wat ze er niet bij zeggen is dat een deel maar op bepaalde tijden rijdt.Zo rijdt Geldermalsen-Den Bosch alleen 'savonds vaker:De uurdienst na 2200 wordt een halfuursdienst.
Houten Castellum-Utrecht alleen in de spits

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 15:17
door Z2N
Dat betekent toch niet dat die treinen dan niet extra zijn? :')

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 16:37
door starx
Ja, het is inderdaad te zien in de reisplanner. De treinen 6983, 6987, 6980 en 6984 gaan ook rijden tussen Geldermalsen en 's Hertogenbosch, zowel op werkdagen als in het weekend *O*. Dat betekent dan ook meteen dat er op de hele A2-corridor vanaf volgend jaar geen uurdiensten meer voorkomen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 16:39
door MetroRET
Zoveel schilt het ook niet, want die ritten werden al leeg aan en afgevoerd vanuit Ht.

Tijdens Drgl 2016 was het nog haalbaar om in Gdm kort te keren, maar dat paste niet langer in de huidige dienstregeling (57 min keertijd anders).

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 17:28
door starx
In de nieuwe dienstregeling voor Zwolle-Leeuwarden heb ik nog iets wonderlijks aangetroffen.
De [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] moeten in de ochtendspits 3 minuten later uit Zwolle weg (twee keer de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en één keer de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]). De [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] rijdt over het hele traject 3 minuten later en komt ook 3 minuten later in Leeuwarden aan. Maar de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gaat op deze momenten Meppel overslaan en komt daardoor slechts 1 minuut later aan. In de andere richting speelt het niet.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 21:09
door RobertT
Z2N schreef:Dat betekent toch niet dat die treinen dan niet extra zijn? :')
Tuurlijk zijn ze extra :D .Alleen als je het snel leest denk je,oh extra bovenop de huidige halfuursdienst.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 21:44
door Selivio
starx schreef:In de nieuwe dienstregeling voor Zwolle-Leeuwarden heb ik nog iets wonderlijks aangetroffen.
De [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] moeten in de ochtendspits 3 minuten later uit Zwolle weg (twee keer de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en één keer de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]). De [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] rijdt over het hele traject 3 minuten later en komt ook 3 minuten later in Leeuwarden aan. Maar de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gaat op deze momenten Meppel overslaan en komt daardoor slechts 1 minuut later aan. In de andere richting speelt het niet.
Dat is nu(drgl 2017) toch ook al zo? Zover ik weet worden de vertrekken omgedraaid met Zl-Emn ([serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] vertrek in de ochtendspits om 7:18, 7:48 en 8:18 ipv de rest van de dag om :21/:51). Dit om ruimte te maken op perron 15/16 voor de binnenkomende Zl-Co [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] spitstrein om deze eerder aan te laten komen in Zl. Wat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] nu doen verderop naar Lw weet ik eigenlijk niet(en heb ik me nooit echt in verdiept... :oops: )