Pagina 24 van 33

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 19 okt 2017, 22:16
door waldo79
RobertT schreef:
Z2N schreef:Dat betekent toch niet dat die treinen dan niet extra zijn? :')

Tuurlijk zijn ze extra :D .Alleen als je het snel leest denk je,oh extra bovenop de huidige halfuursdienst.

Vind het wel prettig dat die uitsnijding in de avonduren wordt opgevuld met die 4 ontbrekende ritten. Maar een verdichting ten opzichte van de frequentie overdag is nergens voor nodig. Zo druk is die verbinding ook niet dat er 4 treinen per uur te rechtvaardigen vallen :o

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 00:06
door starx
Selivio schreef:
starx schreef:In de nieuwe dienstregeling voor Zwolle-Leeuwarden heb ik nog iets wonderlijks aangetroffen.
De 600 en 1800 moeten in de ochtendspits 3 minuten later uit Zwolle weg (twee keer de 600 en één keer de 1800). De 1800 rijdt over het hele traject 3 minuten later en komt ook 3 minuten later in Leeuwarden aan. Maar de 600 gaat op deze momenten Meppel overslaan en komt daardoor slechts 1 minuut later aan. In de andere richting speelt het niet.


Dat is nu(drgl 2017) toch ook al zo? Zover ik weet worden de vertrekken omgedraaid met Zl-Emn (3800 en 8000 vertrek in de ochtendspits om 7:18, 7:48 en 8:18 ipv de rest van de dag om :21/:51). Dit om ruimte te maken op perron 15/16 voor de binnenkomende Zl-Co 13800 spitstrein om deze eerder aan te laten komen in Zl. Wat de 600 en 1800 nu doen verderop naar Lw weet ik eigenlijk niet(en heb ik me nooit echt in verdiept... :oops: )


Ik heb even uitgezocht wat de achterliggende reden is en ik kwam op het volgende: als de 13800 een zo snel mogelijk pad krijgt, dan zou die met de 600 en de 1800 een overkruisconflict krijgen bij Herfte. Om dit op te lossen moet die in de richting van Zwolle 4 minuten stilstaan in Dalfsen. In de middagspits is dit geen probleem, want dan is dit de tegenspitsrichting. Maar in de ochtendspits is het wel vervelend, helemaal omdat de kering in Zwolle daardoor erg kort wordt. En dat lossen ze dus op door de eerste 3 spitstreinen richting Zwolle wel een snel pad te geven en op die tijden de 3800/8000 met de 600/1800 te wisselen. Dat gebeurt nu ook al.

Echter, in 2017 stopt de 600 sowieso al niet in Meppel, op een paar vroege en late treinen na (als de 9000 niet rijdt). En de 1800 stopt altijd in Meppel en ook als die 3 minuten later rijdt. Maar volgens jaar gaan ze er allebei altijd stoppen, maar van de 600 dus 2 treinen niet om het tijdverlies op te vangen. En dan bij de 1800 is het dan weer geen probleem om 3 minuten later aan te komen.

Als met al vind ik het verre van consequent.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 07:20
door MetroRET
Ik vermoed dat je anders een overkruisconfict creërt in Leeuwarden, waar de aankomst van de 600 (:14) het vertrek van de 1800 (:16) moet kruisen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 12:11
door Wubbo
Aankomst om .14 conflicteert niet met vertrek om .16 (andersom wel).

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 12:23
door starx
Nee maar dat is het hele punt juist. Als je 600 3 minuten later zou rijden en ook gewoon zou stoppen Meppel, dan komt die pas aan om .17 en dan komt die in conflict met de vertrekkende 1800. En dat probleem speelt inderdaad niet als je het omdraait, want dan hoeven ze niet te kruisen.

Maar desondanks had ik het logischer gevonden als de 1817 ook Meppel zou overslaan, zodat die slechts 1 minuut later dan gebruikelijk aankomt. Nu zullen hierdoor in Leeuwarden toch sommige aansluitingen kritiek worden.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 16:26
door hellingersimon
Heeft iemand al een overzicht van alle treinseries in de nieuwe dienstregeling?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 16:32
door MetroRET
Qua nummers wijzigen er niet veel.

6500 is de nieuwe spitssprinter Ut-Htnc
2900 is de avond variant van de gecombineerde 800 en 3900
3900 is dan de IC Ekz-Hrl
3500 gaat naar Vl ipv Hrl
4500 wordt de spits IC van/naar Ekz
17900 is de sneltrein van Syntus (Rat-Es)

En verder zijn er, voor zover ik weet, geen wijzigen in treinserienummers.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:03
door SuperGhost
Krijgt de gekoppelde 6600-4400 een gezamenlijk nummer, of blijft dat op papier twee aparte series?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:09
door Nitein-Repart
20350 wordt Hengelo-Osnabrück-Bielefeld

Misschien een oude discussie, maar waarom gaan de IC's naar Leeuwarden in Meppel stoppen? Je moet op Meppel-Leeuwarden onnodig meer capaciteit bieden om zo tussen Meppel en Zwolle voldoende capaciteit te bieden. Wat ik kan bedenken is misschien dat de 8100 overvol is tussen Meppel en Zwolle, maar is dat waar?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:14
door MetroRET
:')
SuperGhost schreef:Krijgt de gekoppelde 6600-4400 een gezamenlijk nummer, of blijft dat op papier twee aparte series?


Hetzelfde als de 6900/7800.

Maar weer niet hetzelfde als de huidige 4400/9600.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:15
door JWM
Kan de nummertjesdiscussie afgesplitst worden naar Somda -o-

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:17
door MetroRET
Hoezo dat...
Dát is tenslotte ook onderdeel van het rijden van een (nieuwe) dienstregeling. :roll:

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:57
door JWM
Het wordt intern gebruikt door de spoorwegen en niet/nauwelijks richting de reiziger gecommuniceerd. Ik mis dus de relevantie.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 18:06
door Bemined
Normale reizigers discussiëren ook niet in dit forum over een dienstregeling die nog niet eens in de NS reisplanner staat :roll:

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 20:16
door JWM
Met de nieuwe dienstregeling krijgen alle reizigers te maken, met de bijbehorende nummertjes niet. :roll:

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 20:47
door hellingersimon
JWM schreef:Het wordt intern gebruikt door de spoorwegen en niet/nauwelijks richting de reiziger gecommuniceerd. Ik mis dus de relevantie.


Ik wil graag een overzicht hebben van alle "lijnen" van het Nederlandse spoorwegnet (zoals hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland) om een soort overzicht te krijgen. In tegenstelling tot andere landen heeft Nederland echt geklokt lijnen in het treinvervoer, dus vind ik het vreemd dat je geen lijnnummers invoert (bijv. IC 15 of S 143).

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 20:52
door Z2N
JWM schreef:Met de nieuwe dienstregeling krijgen alle reizigers te maken, met de bijbehorende nummertjes niet. :roll:
De bezoeker van een forum waar over de treinseries gepraat wordt wel, het noemen helpt verbindingen uit elkaar te houden. En om de treinserie te kennen moet je wel de benaming weten. :wink:

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 21:12
door MetroRET
100: ICE Asd - Basel SSB
120/220: ICE Asd - Frankfurt Am Main Hbf
140/240: IC Asd - Berlin Ostbahnhof
500: Rtd-Gn
600: Rtd-Lw
700: Gvc-Gn
800: (Sgn-)Amr-Mt
900: Bd-Asd
1000: Rtd-Asd
1100: Gvc-Ehv
1400: Rtd-Asd-Ut
1500: Asd-Amf(-Dv)
1600: Shl-Es
1700: Gvc-Es
1800: Gvc-Lw
2000: Gvc-Ut
2100: Asd-Gvc
2200: Vs-Asd
2300: Ddr-Bd
2400: Lls-Ddr
s2550: Rsd-Puurs
2600: Asd-Alm
2800: Rtd-Ut
2900: Ekz-Mt
3000: Hdr-Nm
3100: Shl-Nm
3300: (Ledn-)Hfd-Hnk
3400: Amr-Hlm
3500: Shl-Vl
3600: Zl-Rsd
3800: Zl-Emn
s3900: Ekz-Hrl
4000: Utg-Rtd
4300: Hfd-Almo
4400: Ah-Ht
4500: Ekz-Asd
4600: Gvc-Asd
4700: Utg-Asd
4800: Asd-Bv-Hn
4900: Ut-Alm
5000: Gvc-Ddr
5100: Gvc-Ddr
5200: Tbu-Ehv
5350: Mt-Hasselt
5400: Asd-Zvt
5500: Ut-Brn
5600: Ut-Zl
5700: Hfd-Hvs-Ut
5800: Hfd-Asd
5900: Ddr-Rsd
6000: Ut-Tl
6100: Wd-Ut
6200: Asn-Gn
6300: Gvc-Hlm
6400: Ehv-Wt
6500: Ut-Htnc
6600: Ht-Ddr
6700: O-Ht
6800: Gvc-Gdg
6900: Ut-Ht
7000: Apd-Aml(-Es)
7300: Ut-Vndc(-Rhn)
7400: Asd-Rhn
7500: Ed-Ah
7600: Wc-Zp
7700: Rtd-Gdg
7800: Gvc-Ut
7900: Zl-Es
8000: Zl-Emn
8100: Zl-Gn
8500: Zl-Kpn
8600: Apn-Gd
8700: Apn-Gd
8800: Ledn-Ut
8900: Ledn-Apn
9000: Mp-Lw
9100: Asd - London
9200: Asd-Brusz
9300: Asd-Paris
9600: Ht-Dn
s11400: Rtd-Gd
11600: Shl-Amfs
11700: Gvc-Amfs
12200: (Vs-)Bgn-Rsd (spits-IC)
12600: Gn > Asd
13500: Ehv-Vl
13800: Zl-Co
14000: Ut > Rtd
14600: Asd-Zl
14900: Ut-Hvs(-Alm)
s15400: Hlm-Zvt
15800: Asd-Avat
17800: Apd-Zp
17900: Rat-Es
20000: Ah-Düsseldorf Hbf
[serie=Stoptrein (RE13):2017:Hamm - Venlo]20050[/serie]: Vl-Hamm
[serie=Stoptrein:2017:Leer - Groningen]20100[/serie]: Gn-Weener
20180: Es-Münster Hbf
20230: Es-Dortmund Hbf
20350: Hgl-Bielefeld Hbf
21400: Rtd/Ut-Ehv
22200: Hlm-Asd
s22400: Ut-Amf
s23400: Ut-Nm
24400: Ledn-Asb
28300: Ut-Utm
30700: Ah-Dtc
30800: Ww-Zp
30900: Ah-Ww
31000: Aml-Hrb
31100: Ah-Tl
31200: Zp-Odz
31300: Amf-Ed
31400: Amf-Bnz
32000: Mtr-Hrl
32100: Mtr-Hrl
32200: Nm-Rm
32300: Nm-Vry
32400: Rm-Mtr
32500: Std-Krd
36700: Ddr-Gdm
36800: Ddr-Gr
37000: Lw-Sk
37100: Lw-Stv
37200: Lw-Hlgh
37300: Lw-Gn
37400: Lw-Gn
37500: Gn-Ws(-Nsch)
37600: Gn-Rd
37700: Gn-Dz
37800: Gn-Vdm

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 21:22
door Stadsbus
Danku, altijd handig ;)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 21:36
door hellingersimon
MetroRET schreef:Lijst van treinseries

Wow, hartelijk dank!

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 22:07
door cassie127
JWM schreef:Met de nieuwe dienstregeling krijgen alle reizigers te maken, met de bijbehorende nummertjes niet. :roll:

Dat ligt er maar aan van welke reisplanner of app ze gebruik maken

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 22:29
door Hainje
SuperGhost schreef:Krijgt de gekoppelde 6600-4400 een gezamenlijk nummer, of blijft dat op papier twee aparte series?

Twee aparte series denk ik als ik in de NS International planner kijk. Iets wat eigenlijk ook het geval was met de sprinter Breda - Utrecht.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 22:34
door marvinkok
In het overzicht mist nog de 17900, sneltrein Es-Rat(-Zl)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 22:38
door MetroRET
Oeps, bedankt voor de aanvulling

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: za 21 okt 2017, 00:02
door RobertT
2550 rsd-puurs alleen in het weekend,door de week is dit de 450