Pagina 26 van 33

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 24 okt 2017, 08:21
door Roeland
Ronaldussen schreef:In theorie zou een ICM4 in het superdal wellicht kunnen, maar het probleem is wel dat als er even iets niet gaat zoals gepland, je trein direct stampvol zit en je reizigers op het perron achter moet laten. En NS kennende zal dat losse stel ook wel met enige regelmaat midden in de spits terecht komen...

In de superspits voldoet ICM7 niet, dan staan tussen Dieren en Nijmegen en tussen Dieren en Zwolle de gangpaden ook helemaal vol.
Maar buiten dat, ik vind ICM over het algemeen toch een stuk prettiger dan DDZ wat nog altijd de allure van een stoptrein heeft.


Ik heb toch echt liever een trein met wat minder allure waar iedereen fatsoenlijk in past, dan een trein met wat meer allure waarin je als haringen in een ton staat...

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 24 okt 2017, 23:15
door starx
Ik moet zeggen dat ik (al frequent gebruiker van de 3600) best verrast was dat deze serie al jaren integraal met DDZ-6 rijdt, zelfs toen het materieeltekort op hoogst was. Een paar jaar geleden reed hier vooral ICM en ICR rond (beide met 7 bakken) en dat kon het eigenlijk prima aan op een paar spitstreinen na.

Maar ik vermoed dat de het aantal reizigers tussen 's Hertogenbosch en Zutphen nog wel zal stijgen, want hier is die sinds dit jaar maar liefst 7 minuten sneller geworden. Dus ik denk dat sommige spitstreinen toch wel 3 stellen ICM nodig zullen hebben. Losse stellen in het dal is denk ik wel mogelijk, maar het staat wel haaks op het beleid van NS om de daluren aantrekkelijker te maken.

Verder valt me aan de 3600 ook op dat die best veel lange stops maakt. Zo staat die volgens jaar nog steeds 5 minuten stil in Ht. En dat is dan omdat die anders in de avonduren de s2900 in de weg zou rijden. En de s2900 kan niet 3 minuten wachten, want dan zou die tussen Ehv en Mt zijn pas niet halen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 19:20
door Wubbo
Die lange stop in Den Bosch heeft alles te maken met het kruisen bij Vught Aansluiting en Tilburg Aansluiting (en de andere kant op is het vooral wachten op het goede moment om in Tilburg in te voegen).

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 19:28
door SuperGhost
Bij Vught zijn er plannen om dat op te lossen, maar zijn er ook plannen om de aansluiting bij Tilburg kruisingsvrij te maken?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 19:32
door Wubbo
Nee. Maar daar komt wel meer ruimte als er een extra perronspoor in Tilburg komt en de zuidwestboog bij Meteren klaar is (zodat goederentreinen tussen de Rotterdamse haven en Venlo niet meer via Tilburg hoeven).

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 10:29
door VIRM
Gisteren stond de nieuwe dienstregeling in de reisplanner. *O*. Voor een van mijn vaste reiscombinaties, de 3300 met de 700/1800 ga ik er 1 a 2 minuten op achteruit afhankelijk van de richting. De andere vaste combinatie, de 3000 en 2100, blijft hetzelfde.

Wel opvallend dat men tussen Amsterdam en Alkmaar vasthoudt aan het 9/21 interval met de 800 en 3000. Had dit echt niet anders gekund?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 11:10
door julsteren
Ik zie het ja, en de blauwnettreinen in de zwenzwoka concessie staan er als sprinter en intercity in. DB regio, Syntus ZHO en Vechtdallijnen zijn ook blauwnet en doen het gewoon als stop- en sneltrein.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 11:35
door Nitein-Repart
De sneltrein Enschede-Raalte een Intercity noemen vind ik eigenlijk bijzonder triest.

Zijn er nog wat veranderingen tussen de NS-dienstregeling en de DB-dienstregeling die vorige week al is gepubliceerd?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 11:42
door Mikos
:| Wat is er nu weer mis met de benaming Intercity voor de trein Raalte-Enschede? Omdat Nijverdal ook aangedaan wordt en daarmee de enige locatie van stopstations is die de naam City niet waardig is, mag de trein geen Intercity heten? :X

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 11:55
door Nitein-Repart
Dat is niet de reden. De reden is dat Intercity's doorgaans langere afstanden rijden dan Zwolle-Enschede en vaak ook door luxer materieel wordt gereden dan Flirts. Daarnaast worden de niet-overal-stoppende-treindiensten op Maastricht-Heerlen en Groningen-Leeuwarden ook gewoon sneltreinen genoemd. Zwolle-Enschede past mooi in dat rijtje. In mijn ogen is er niets mis met de term sneltrein voor niet-overal-stoppende-treindiensten die niet het halve land doorkruisen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 11:59
door Mikos
Het is maar net welke naam de vervoerder aan de treinsoort wil geven. Als Arriva Zwolle-Emmen een Intercity wil noemen, dan kan dat. Hetzelfde voor Zwolle-Kampen, die slaat straks dan geen station meer over, maar als de vervoerder dat wil...

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 12:09
door JWM
Dus sprinter en Intercity zijn merknamen die niet exclusief van NS zijn? Ik neem aan dat dit niet het geval is voor Thalys en ICE :P

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 12:15
door Mikos
Bij mijn weten is er natuurlijk wel een ondergrens; een trein moet wel stations overslaan om niet als stoptrein ingedeeld te worden. Sprinter is een verzinsel van NS, Intercity is een internationaal bekend fenomeen. Er zal geheid een analyse aan vooraf gaan wanneer je iets anders wilt dan het geijkte. Maar bijvoorbeeld Arriva is al begonnen met lijnnummers in Limburg (S1, S2, enzovoorts). Die komen dan nog niet direct terug in de reisinformatie (daar zijn het gewoon Arriva stoptreinen), maar is al wel een eerste stap in die richting.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 12:30
door Daniel
Erno-BE schreef:Dat is niet de reden. De reden is dat Intercity's doorgaans langere afstanden rijden dan Zwolle-Enschede

Zwolle - Enschede is nog altijd 15 km langer dan Rotterdam - Utrecht, en op die laatste verbinding rijden ook gewoon intercities :wink: Verder is afstand natuurlijk geen criterium voor de benaming van een trein.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 12:42
door JWM
NS heeft in het verleden ook structureel Intercity's met SGM laten rijden die ook nogal vaak stopten dus de criteria om een trein Intercity te noemen zijn nogal ruim. Wat mij betreft gaan de vervoerders gewoon eens om de tafel zitten om te komen tot een consistente naamgeving van treinproducten. Wat Arriva in Limburg doet met lijnnummers is een beetje halfbakken, voer het dan ook consequent overal door.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 14:12
door microshit
Net de reisplanner eens bijgepakt, maar heb hier gemengde gevoelens bij. Voor Cl - Hfd is de overstap op Ut flink korter. Maar door de verschuivingen in tijden ergens, blijven er maar 2 bruikbare verbindingen per uur over ipv 4. En zal nog iets eerder moeten vertrekken voor dezelfde aankomsttijd :(

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 14:30
door JWM
Utrecht - Schiphol is inderdaad broddelwerk in de nieuwe dienstregeling waarbij de treinen naar Nijmegen maarliefst 7 minuten gaan stilstaan op Bijlmer ArenA. Zoiets helpt niet om Amsterdam Zuid aantrekkelijker te maken.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 14:34
door MetroRET
Wachttijden op Amsterdam Bijlmer Arena zijn voor de 3100 wisselend.
En de langste wachttijd van 7 minuten is zo te zien alleen op tijden van de ICE.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 01:38
door MarkNL
MetroRET schreef:500/600: DDZ / ICM
700/1800: DDZ (1 omloop ICM: 1816/729/742/1855/1868/781)
800/2900/3000/3100/3500/3900: VIRM
3600: ICM
2000/8800: DDZ / ICM
2800: VIRM / DDZ
5600: DDAR / DDZ (2 stuks)
8100 / 9000: 1 stuk DDZ (woe in de 9000, vrij in de 8100).

Enkele aanvullingen:
2200/2100/2400: VIRM (geen eventuele DDZ-verschuivingen dus)
4800/5000/5100/5400/6300: SGM
5500: SLT/SGM

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 06:57
door jelmerrr
Waarom zei iedereen dat de 7000 ook met SGMm ging rijden?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 07:34
door MetroRET
MarkNL schreef:
MetroRET schreef:500/600: DDZ / ICM
700/1800: DDZ (1 omloop ICM: 1816/729/742/1855/1868/781)
800/2900/3000/3100/3500/3900: VIRM
3600: ICM
2000/8800: DDZ / ICM
2800: VIRM / DDZ
5600: DDAR / DDZ (2 stuks)
8100 / 9000: 1 stuk DDZ (woe in de 9000, vrij in de 8100).

Enkele aanvullingen:
2200/2100/2400: VIRM (geen eventuele DDZ-verschuivingen dus)
4800/5000/5100/5400/6300: SGM
5500: SLT/SGM


En is hier een bron van, of wordt hier gegokt op de huidige inzet ?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 09:00
door waldo79
Ach, ik heb via een buitenlandse site al eerder de dienstregeling geraadpleegd, maar ns.nl bevestigt me:
Mijn reistijd wordt met 11 minuten verlengd op de heenreis, bestaande uit een 11 minuten eerder vertrekken en op hetzelfde moment arriveren.
Voor de terugweg op hetzelfde moment vertrekken om 11 minuten later te arriveren dan nu.

Dat terwijl dienstregeling 2017 de snelste reismogelijkheden gaf voor Tl - Gvc in vele jaren :(

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 09:10
door JothamvW
Wees blij dat je niet in Kesteren woont. De overstap 31100<>6000 wordt al helemaal om zeep geholpen. En tot overmaat van ramp ook nog s6000<>36700. En dat komt allemaal doordat NS de 6000 en 6900 omklapt.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 09:57
door MarkNL
MetroRET schreef:En is hier een bron van, of wordt hier gegokt op de huidige inzet ?

De bron is iemand die inzage had in de komende machinist-diensten.

Re: RE: Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 10:14
door PHS
JothamvW schreef:Wees blij dat je niet in Kesteren woont. De overstap 31100<>6000 wordt al helemaal om zeep geholpen. En tot overmaat van ramp ook nog s6000<>36700. En dat komt allemaal doordat NS de 6000 en 6900 omklapt.
Kesteren - Utrecht kan ook via Rhenen. In de volgende dienstregeling blijft deze route volgens mij even snel. Arriva zal blij zijn gok ik zo.