Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » Wo 13 Dec 2017, 21:11

evos schreef:
starx schreef:Ik vraag me alleen af of 7000 tijdens de daluren nu wel kan keren in Aml of dat die alsnog leeg naar Hgl door moet rijden.

Is inmiddels bekend hoe dit probleem is opgelost?


Helaas hebben ze doen ze waar ik al bang voor was. 7000 gaat leeg door naar Hgl om daar te keren. Dat vind ik toch wel doodzonde van de extra kosten die dat met zich meebrengt. Ik weet niet of NS of de provincie daarvoor moet betalen. Maar als het de provincie is, dan had ik veel liever gezien dat ze dat geld hadden gestoken in een keerspoor bij De Riet. En dan even wachten met het laten rijden van die sneltrein totdat die ook van/naar Zwolle door kan rijden.

Wageningen1998
Berichten: 946
Lid geworden op: Di 06 Dec 2016, 18:54

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wageningen1998 » Ma 18 Dec 2017, 08:18

Erg blij met ICM in de 3600, maar vrijwel alleen DDZ in de 500/600 lijkt me behoorlijk vervelend :')

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5374
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Etienne » Ma 18 Dec 2017, 08:36

Mits de treinen niet te kort rijden, vind ik dat DDZ ook wel prima. Maar ik heb toch liever ICM in de 500 (A)
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38086
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Ma 18 Dec 2017, 09:49

Men moet met DDZ vooral stoppen met combineren op onhandige momenten in veel te korte tijd (I see you t523), als het rijdt is het prima.
Rame à l'approche

Wageningen1998
Berichten: 946
Lid geworden op: Di 06 Dec 2016, 18:54

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wageningen1998 » Ma 18 Dec 2017, 10:47

Ik weet niet eerlijk gezegd. Luxe sprinter maar matig als intercity vind ik persoonlijk (ligt vooral aan de stoelen)

Bemined
Berichten: 1685
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » Ma 18 Dec 2017, 11:38

ICM is leuk, maar rond Amersfoort zou het aantal reizigers inmiddels boven de grens wat je fatsoenlijk met enkeldekstreinen kunt vervoeren gestegen te zijn. Overigens vind ik de materieelinzet wel nogal apart momenteel, zo heb je op maandag en donderdag trein 657 met DDZ12 terwijl de (drukkere) 559 minder capaciteit krijgt (respectievelijk ICM12 en DDZ10 op deze twee dagen). En zo zitten er meer rare kronkels in, met name in de middagspits, waarbij de lange treinen niet op de meest logische plek rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38086
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Do 04 Jan 2018, 22:39

Positieve verbetering in Eindhoven vind ik dat de trein uit Den Haag en de trein uit Schiphol bijna gelijktijdig kunnen binnenkomen omdat de trein uit Den Haag op spoor 1 binnenkomt en de trein naar Venlo op spoor 2. Zo zitten ze elkaar bij Boxtel niet in de weg.
Rame à l'approche

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » Di 09 Jan 2018, 17:44

Ik zat eens te kijken naar de dienstregeling van de 8100, maar hier begrijp ik toch eigenlijk vrij weinig van. In de richting van Groningen is het allemaal logisch: hij vertrekt 3 minuten na de 3800/8000 en daarmee 9 minuten achter de IC en hij doet er 11 minuten langer over dan de IC (voor 5 extra stops). Maar dan de andere richting: hier rijdt die 3 tot 4 minuten eerder dan je op grond van de symmetrie zou verwachten en hij doet er maar liefst 13 minuten langer over dan de IC. Waarom is dit? Het komt in ieder geval niet door een overkruisconflict met de 9000 of 600/1800. Het enige dat ik kan verzinnen is dat die achter een goederentrein zit, maar waarom speelt dat probleem dan alleen in deze richting?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Di 09 Jan 2018, 20:32

Achter een goederentrein is niet logisch (dan zou je niet eerder gaan rijden), je zou er dan juist vlak voor moeten zitten maar dat is volgens mij niet waar.
Volgens mij is er sowieso iets met de aankomsttijd in Zwolle die wordt afgedwongen door de spitstrein naar Coevorden.

MetroRET
Berichten: 1380
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Di 09 Jan 2018, 20:52

Maar dan zou je die aangepaste tijden alleen in de spits rijden, zou je zeggen.

Klaasje
Berichten: 6549
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » Di 09 Jan 2018, 21:39

Richting Groningen is het niet zo'n ramp als ie vertraagd raakt en kan je hem wat krapjes inplannen. In de tegenrichting loopt de hele knoop Zwolle in de soep als de 8100 te laat is. Dat wil zeker in de spits nog wel eens gebeuren in het gladweer-seizoen. De halteertijden haalt de 8100 dan niet en met gladde sporen wil hij niet zo goed weer inlopen. Dan is het sneu als de overstappen vanuit de IC Groningen naar Deventer en Lelystad de mist in gaan omdat een trein in de weg rijdt. Eigenlijk zou er seinverdichting moeten zijn vanaf Herfte naar station Zwolle zodat er nog wat tempo gemaakt kan worden als een trein een rood sein tegenkomt maar die ontbreekt helaas. Dan zit er maar een ding op, ruimer plannen en hopen dat het dan goed gaat.

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » Di 09 Jan 2018, 21:41

Hmm, de 8100 moet bij binnenkomst in Zl inderdaad kruisen met de 13800, maar ook dat is volgens mij niet echt een probleem:
In de ochtendspits vertrekt de 13800 om .03/.33 uit Zwolle en de 8100 komt op dat moment binnen. Maar hij zou makkelijk 3 minuten later kunnen binnenkomen en dan kan de 13800 voorlangs kruisen in plaats van achterlangs.
In de avondspits vertrekt de 13800 3 minuten later om .06/.36 en ook dan zou de 8100 gewoon rond die tijden kunnen binnenkomen zodat de 13800 erachter langs kruist en voor de 3800/8000 langs.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3640
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Mikos » Di 23 Jan 2018, 14:20

Per 5 februari gaat het nieuwe wijzigingsblad in. De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:

- In de vroege ochtend en in avonduren zal de Sprinter Tiel-Geldermalsen (treinserie 6000) 2 minuten vroeger rijden en de Sprinter ’s-Hertogenbosch-Geldermalsen (treinserie 6900) 1 minuut vroeger. Hierdoor wordt de aansluiting op de verbinding Tiel-’s-Hertogenbosch in beide richtingen hersteld.
- De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.
- Vanwege werkzaamheden aan perron 1 op Rotterdam Centraal zijn er minder sporen beschikbaar. De dienstregeling van een aantal nachtnettreinen moet hiervoor worden aangepast. Deze treinen gaan 2 minuten later rijden tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS.
- Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).
- Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.
- Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).
- De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.
- Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.
- In de vroege ochtend en in avonduren zal op station ’s-Hertogenbosch de Intercity van Tilburg naar Nijmegen (treinserie 3600) vanaf spoor 3 rijden in plaats van spoor 1 zodat er aansluiting is op de Intercity’s van Maastricht naar Utrecht Centraal (treinserie 2900). Reizigers zijn hierdoor tot een half uur sneller op hun bestemming.
- De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

diederickx
Berichten: 618
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor diederickx » Di 23 Jan 2018, 16:46

Is dit het eerste wijzigingsblad van deze dienstregeling?

MetroRET
Berichten: 1380
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Di 23 Jan 2018, 16:58


Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Zo 22 Apr 2018, 17:15

Discussie over de verbinding Dordrecht - Utrecht afgesplitst

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13666
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Za 12 Mei 2018, 09:05

Ik dacht dat de omlegging van de 9200 via de HSL ervoor zou zorgen dat de 5900 een symmetrische dienstregeling zou krijgen, maar de vertrektijden uit Dordrecht zijn nog steeds :18 en :53. :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 12 Mei 2018, 09:57

Volgens mij worden die vertrektijden van de 5900 pas in dienstregeling 2019 aangepast, want er loopt nog steeds een pad voor de Beneluxtrein over Roosendaal als Back-up. Dus pas in december is er een symmetrische dienstregeling op de 5900 en komen de echte voordelen van de Benelux over Breda naar voren, naast de voordelen voor Breda, Tilburg en Eindhoven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30653
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Za 12 Mei 2018, 10:30

De 9200 had inderdaad in 2018 een buitengewone impact op de binnenlandse dienstregeling omdat er zowel een pad via Breda als een backup-pad via Roosendaal was, zo heb ik ooit in een adviesaanvraag gelezen.
Het zou me niks verbazen als er nu nog ergens een ander pad in de weg ligt om de 5900 direct naar een symmetrische ligging te kunnen opschuiven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 1380
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Za 12 Mei 2018, 11:25

Een aantal weken terug was het een gehele week via dagplan wel mogelijk om :22 te kunnen vertrekken vanuit Ddr.
https://www.ovtijden.com/avtdag/DDR/20180424/
M.u.v. de eerste en laatste trein.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38086
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Vr 29 Jun 2018, 14:27

Thalys heft treinpaar 9994/9993 (de ochtendritten) Amsterdam - Lille al met ingang van 2 september op.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1685
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » Vr 06 Jul 2018, 20:28

Vanaf 3 september wordt de dienstregeling van de 5900 aangepast. Richting Roosendaal wordt het:
Ddr :22/:53
Ddzd :25/:56
Zlw :33/:03 (aankomst)
En verder de oude tijden. Richting Dordrecht wordt het:
Rsd :04/:36
Odb :10-:12/:42
Zvb :18/:48
Zlw :23/:53 (aankomst)
En vanaf daar weer de oude tijden. Richting Dordrecht dus niet sneller alleen de lange stop verdeeld over twee iets minder lange stops, andere kant op wel 1x per uur 4min sneller.

diederickx
Berichten: 618
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor diederickx » Vr 06 Jul 2018, 20:45

Meer informatie (ook over andere tussentijdse wijzigingen op dezelfde datum) in de adviesaanvraag aan het Locov.

Dennenboom
Berichten: 780
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Dennenboom » Ma 09 Jul 2018, 11:00

Mooi verhaal rond de trein van 18.35 op zondag naar Deurne. Die is "onbedoeld" en wordt daarom opgeheven.

waldo79
Berichten: 4394
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor waldo79 » Ma 09 Jul 2018, 20:37

Tja, men hoeft omwille van de concessie maar één stoptrein per uur naar Deurne aan te bieden op zondag. Die specifieke trein viel buiten het bedieningspatroon en ligt ook niet in het verwachtingspatroon van de gemiddelde reiziger. Zolang het uit de lengte of de breedte moet komen is schrappen geen gekke gedachte, men is er zelfs transparant over door het Locov te informeren.
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten