Pagina 32 van 33

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: wo 13 dec 2017, 21:11
door starx
evos schreef:
starx schreef:Ik vraag me alleen af of [serie=Sprinter|2018|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] tijdens de daluren nu wel kan keren in Aml of dat die alsnog leeg naar Hgl door moet rijden.
Is inmiddels bekend hoe dit probleem is opgelost?
Helaas hebben ze doen ze waar ik al bang voor was. [serie=Sprinter|2018|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] gaat leeg door naar Hgl om daar te keren. Dat vind ik toch wel doodzonde van de extra kosten die dat met zich meebrengt. Ik weet niet of NS of de provincie daarvoor moet betalen. Maar als het de provincie is, dan had ik veel liever gezien dat ze dat geld hadden gestoken in een keerspoor bij De Riet. En dan even wachten met het laten rijden van die sneltrein totdat die ook van/naar Zwolle door kan rijden.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 08:18
door Wageningen1998
Erg blij met ICM in de 3600, maar vrijwel alleen DDZ in de 500/600 lijkt me behoorlijk vervelend :')

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 08:36
door Etienne
Mits de treinen niet te kort rijden, vind ik dat DDZ ook wel prima. Maar ik heb toch liever ICM in de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] (A)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 09:49
door Suus
Men moet met DDZ vooral stoppen met combineren op onhandige momenten in veel te korte tijd (I see you t523), als het rijdt is het prima.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 10:47
door Wageningen1998
Ik weet niet eerlijk gezegd. Luxe sprinter maar matig als intercity vind ik persoonlijk (ligt vooral aan de stoelen)

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 11:38
door Bemined
ICM is leuk, maar rond Amersfoort zou het aantal reizigers inmiddels boven de grens wat je fatsoenlijk met enkeldekstreinen kunt vervoeren gestegen te zijn. Overigens vind ik de materieelinzet wel nogal apart momenteel, zo heb je op maandag en donderdag trein 657 met DDZ12 terwijl de (drukkere) 559 minder capaciteit krijgt (respectievelijk ICM12 en DDZ10 op deze twee dagen). En zo zitten er meer rare kronkels in, met name in de middagspits, waarbij de lange treinen niet op de meest logische plek rijden.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: do 04 jan 2018, 22:39
door Suus
Positieve verbetering in Eindhoven vind ik dat de trein uit Den Haag en de trein uit Schiphol bijna gelijktijdig kunnen binnenkomen omdat de trein uit Den Haag op spoor 1 binnenkomt en de trein naar Venlo op spoor 2. Zo zitten ze elkaar bij Boxtel niet in de weg.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 jan 2018, 17:44
door starx
Ik zat eens te kijken naar de dienstregeling van de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie], maar hier begrijp ik toch eigenlijk vrij weinig van. In de richting van Groningen is het allemaal logisch: hij vertrekt 3 minuten na de [serie=Sneltrein|2018|Emmen - Zwolle3800[/serie]/[serie=Stoptrein|2018|Emmen - Zwolle8000[/serie] en daarmee 9 minuten achter de IC en hij doet er 11 minuten langer over dan de IC (voor 5 extra stops). Maar dan de andere richting: hier rijdt die 3 tot 4 minuten eerder dan je op grond van de symmetrie zou verwachten en hij doet er maar liefst 13 minuten langer over dan de IC. Waarom is dit? Het komt in ieder geval niet door een overkruisconflict met de [serie=Sprinter|2018|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] of [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]. Het enige dat ik kan verzinnen is dat die achter een goederentrein zit, maar waarom speelt dat probleem dan alleen in deze richting?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 jan 2018, 20:32
door Wubbo
Achter een goederentrein is niet logisch (dan zou je niet eerder gaan rijden), je zou er dan juist vlak voor moeten zitten maar dat is volgens mij niet waar.
Volgens mij is er sowieso iets met de aankomsttijd in Zwolle die wordt afgedwongen door de spitstrein naar Coevorden.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 jan 2018, 20:52
door MetroRET
Maar dan zou je die aangepaste tijden alleen in de spits rijden, zou je zeggen.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 jan 2018, 21:39
door Klaasje
Richting Groningen is het niet zo'n ramp als ie vertraagd raakt en kan je hem wat krapjes inplannen. In de tegenrichting loopt de hele knoop Zwolle in de soep als de 8100 te laat is. Dat wil zeker in de spits nog wel eens gebeuren in het gladweer-seizoen. De halteertijden haalt de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] dan niet en met gladde sporen wil hij niet zo goed weer inlopen. Dan is het sneu als de overstappen vanuit de IC Groningen naar Deventer en Lelystad de mist in gaan omdat een trein in de weg rijdt. Eigenlijk zou er seinverdichting moeten zijn vanaf Herfte naar station Zwolle zodat er nog wat tempo gemaakt kan worden als een trein een rood sein tegenkomt maar die ontbreekt helaas. Dan zit er maar een ding op, ruimer plannen en hopen dat het dan goed gaat.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 09 jan 2018, 21:41
door starx
Hmm, de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] moet bij binnenkomst in Zl inderdaad kruisen met de [serie=Stoptrein|2018|Ommen - Zwolle13800[/serie], maar ook dat is volgens mij niet echt een probleem:
In de ochtendspits vertrekt de [serie=Stoptrein|2018|Ommen - Zwolle13800[/serie] om .03/.33 uit Zwolle en de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] komt op dat moment binnen. Maar hij zou makkelijk 3 minuten later kunnen binnenkomen en dan kan de [serie=Stoptrein|2018|Ommen - Zwolle13800[/serie] voorlangs kruisen in plaats van achterlangs.
In de avondspits vertrekt de [serie=Stoptrein|2018|Ommen - Zwolle13800[/serie] 3 minuten later om .06/.36 en ook dan zou de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] gewoon rond die tijden kunnen binnenkomen zodat de [serie=Stoptrein|2018|Ommen - Zwolle13800[/serie] erachter langs kruist en voor de [serie=Sneltrein|2018|Emmen - Zwolle3800[/serie]/[serie=Stoptrein|2018|Emmen - Zwolle8000[/serie] langs.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 23 jan 2018, 14:20
door Mikos
Per 5 februari gaat het nieuwe wijzigingsblad in. De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:

- In de vroege ochtend en in avonduren zal de Sprinter Tiel-Geldermalsen (treinserie 6000) 2 minuten vroeger rijden en de Sprinter ’s-Hertogenbosch-Geldermalsen (treinserie 6900) 1 minuut vroeger. Hierdoor wordt de aansluiting op de verbinding Tiel-’s-Hertogenbosch in beide richtingen hersteld.
- De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.
- Vanwege werkzaamheden aan perron 1 op Rotterdam Centraal zijn er minder sporen beschikbaar. De dienstregeling van een aantal nachtnettreinen moet hiervoor worden aangepast. Deze treinen gaan 2 minuten later rijden tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS.
- Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).
- Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.
- Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).
- De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.
- Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.
- In de vroege ochtend en in avonduren zal op station ’s-Hertogenbosch de Intercity van Tilburg naar Nijmegen (treinserie 3600) vanaf spoor 3 rijden in plaats van spoor 1 zodat er aansluiting is op de Intercity’s van Maastricht naar Utrecht Centraal (treinserie 2900). Reizigers zijn hierdoor tot een half uur sneller op hun bestemming.
- De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 23 jan 2018, 16:46
door diederickx
Is dit het eerste wijzigingsblad van deze dienstregeling?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: di 23 jan 2018, 16:58
door MetroRET

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 22 apr 2018, 17:15
door Wubbo
Discussie over de verbinding Dordrecht - Utrecht afgesplitst

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 09:05
door Meltrain
Ik dacht dat de omlegging van de [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via de HSL ervoor zou zorgen dat de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] een symmetrische dienstregeling zou krijgen, maar de vertrektijden uit Dordrecht zijn nog steeds :18 en :53. :?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 09:57
door Nitein-Repart
Volgens mij worden die vertrektijden van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] pas in dienstregeling 2019 aangepast, want er loopt nog steeds een pad voor de Beneluxtrein over Roosendaal als Back-up. Dus pas in december is er een symmetrische dienstregeling op de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] en komen de echte voordelen van de Benelux over Breda naar voren, naast de voordelen voor Breda, Tilburg en Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 10:30
door Daniel
De [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] had inderdaad in 2018 een buitengewone impact op de binnenlandse dienstregeling omdat er zowel een pad via Breda als een backup-pad via Roosendaal was, zo heb ik ooit in een adviesaanvraag gelezen.
Het zou me niks verbazen als er nu nog ergens een ander pad in de weg ligt om de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] direct naar een symmetrische ligging te kunnen opschuiven.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 11:25
door MetroRET
Een aantal weken terug was het een gehele week via dagplan wel mogelijk om :22 te kunnen vertrekken vanuit Ddr.
https://www.ovtijden.com/avtdag/DDR/20180424/
M.u.v. de eerste en laatste trein.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 29 jun 2018, 14:27
door Suus
Thalys heft treinpaar 9994/9993 (de ochtendritten) Amsterdam - Lille al met ingang van 2 september op.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 06 jul 2018, 20:28
door Bemined
Vanaf 3 september wordt de dienstregeling van de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] aangepast. Richting Roosendaal wordt het:
Ddr :22/:53
Ddzd :25/:56
Zlw :33/:03 (aankomst)
En verder de oude tijden. Richting Dordrecht wordt het:
Rsd :04/:36
Odb :10-:12/:42
Zvb :18/:48
Zlw :23/:53 (aankomst)
En vanaf daar weer de oude tijden. Richting Dordrecht dus niet sneller alleen de lange stop verdeeld over twee iets minder lange stops, andere kant op wel 1x per uur 4min sneller.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: vr 06 jul 2018, 20:45
door diederickx
Meer informatie (ook over andere tussentijdse wijzigingen op dezelfde datum) in de adviesaanvraag aan het Locov.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 11:00
door Dennenboom
Mooi verhaal rond de trein van 18.35 op zondag naar Deurne. Die is "onbedoeld" en wordt daarom opgeheven.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 20:37
door waldo79
Tja, men hoeft omwille van de concessie maar één stoptrein per uur naar Deurne aan te bieden op zondag. Die specifieke trein viel buiten het bedieningspatroon en ligt ook niet in het verwachtingspatroon van de gemiddelde reiziger. Zolang het uit de lengte of de breedte moet komen is schrappen geen gekke gedachte, men is er zelfs transparant over door het Locov te informeren.