Jouw drie speerpunten voor het OV!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door Vinny »

Ik denk dat ik met mijn drie punten redelijk aansluit bij de voorgaande posters:

1. Regievoering overheid
Sinds de wet Personenvervoer 2000 zijn veel bevoegdheden van de overheden gedecentraliseerd. Dat kan een goede strategie zijn, maar het overkoepelende beleid is soms ver te zoeken. De overheid zal zich moeten herbezinnen op de rol die het heeft als sturend orgaan, en als eerlijke bewaker van het gelijke speelveld voor de (deels) private vervoerders. Het ontstaan van een tariefjungle kan dan ook beter worden bestreden, net als vervoerders die geen aansluiting willen bieden om de concurrent niet te "helpen".

2. Concessies per lijn/vervoersbundel aanbesteden
Je ziet soms dat lijnen worden "doorgeknipt" op concessiegrenzen terwijl de vervoersvraag concessieoverstijgend is. In zo'n geval kan de betreffende verbinding beter bovenregionaal in zijn geheel worden aanbesteed. Het toplevel-niveau (bijvoorbeeld de buslijnen Groningen-Emmeloord en Leeuwarden-Alkmaar) zouden wellicht zelfs op nationaal niveau worden aanbesteed in plaats van op provinciaal niveau.

3. Functionele infrastructuuruitbreidingen
Te vaak worden OV-infraprojecten in mijn ogen ingegeven vanwege politieke motieven in plaats van met de insteek om met zo weinig mogelijk investeringen en zo hoog mogelijk rendement (tijdwinst voor de reiziger) te behalen. Zeker als sommige stations alweer verbouwd worden voordat de vorige af is, kan ik me bijna niet voorstellen dat het geld dat hiermee gemoeid is ook echt zin heeft gehad. Hier kan nog kritischer naar gekeken worden. Ook is het van belang om vanuit een lange termijn visie te ontwikkelen. De gang van zaken rondom de Amstelveenlijn is een mooi voorbeeld hoe het in mijn ogen niet moet, terwijl ik denk dat het - als er een goede visie is gemaakt - best eenvoudig anders kan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door Hainje »

...
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 29 jan 2017, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door CamilleKreemers »

CamilleKreemers schreef:Die post van Hainje moet wel verdomd goed worden, aangezien meerdere mensen ernaartoe leven. Ik wacht zijn punten natuurlijk nu ook met spanning af.
En hij heeft geleverd....
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door SuperGhost »

Nu ben ik wel benieuwd welke uitbreidingen van het spoornetwerk Hainje voor ogen heeft. Wellicht kan die in het ideeëntopic dit verder uitwerken?

Of hadden we later al verdere plannen voor de speerpunten die hier genoemd worden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door Hainje »

Het spoornetwerk in Zeeland is mijn voornaamste grote idee. Uitwerking daarvan staat nog op de to-do-list. Wil het wel serieus gaan aanpakken. De mensen waarmee ik het wil gaan uitwerken zijn sowieso niet meer actief op dit forum.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door reisthijs »

Ik had er nog even mee gewacht, omdat de meeste belangrijke punten toch al aan bod kwamen.
Toch heb ik nog een paar toevoegingen:

* Basisdienstregeling
Een uurdienst is niet meer van deze tijd, alle stations in Nederland zouden altijd minstens 2x/uur bediend moeten worden, dus ook in de (super)daluren.
Deze basis-halfuursdienst is ook bij voorkeur altijd hetzelfde, afwijkingen van vertrektijden die er nu op sommige trajecten zijn in de avonduren vind ik ongewenst.
Om onnodig (lange) overstappen in de daluren te voorkomen zal op bepaalde verbindingen altijd 4x/uur een trein moeten rijden. Een alternatief is om weer meer te gaan splitsen/combineren, desnoods met treinen van verschillende vervoerders (dat zou technisch gezien geen groot probleem moeten zijn als beide vervoerders met Stadler-materieel rijden).

* Drietreinenmodel
In plaats van het 6/6-model (ook wel bekend als ETMET) zie ik op de PHS-trajecten liever een 4/4/4-model. Zo blijft er aansluiting met de treinen in de rest van het land (waar halfuurs of kwartierdiensten de norm zijn), en hebben de middelgrote stations, waar anders alleen nog sprinters zouden stoppen, toch redelijk snelle verbindingen.

* Lijnnummers voor treindiensten
Al vaker besproken hier, het lijkt me een nuttige toevoeging zeker in combinatie met stadstrein/S-Bahn achtige plannen. Dat kunnen nummers zijn maar ook letters, of kleuren of een combinatie daarvan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door Meltrain »

Ik heb nog drie punten, die grotendeels anders zijn, maar deels aansluiten op dingen die al genoemd zijn:

1) Meer 24-uurs diensten
De maatschappij verandert en het wordt steeds meer aangemoedigd om op andere tijden te gaan werken. Voor sommige mensen kan het lonend zijn om 's nachts te gaan werken, maar hebben zij die mogelijkheden niet door een gebrek aan vervoer.
Daarom moeten op een aantal verbindingen (Sprinters, metro's en snelle buslijnen) ook meer vervoer 's nachts worden aangeboden. De exacte plekken waar dit nodig is, moet nog bekeken worden, maar zeker in de Randstad lijkt het me nuttig. Frequenties van (maximaal) 2x/uur lijken me voldoende.
Om toch de gewenste dekking te krijgen, is het dan wel nodig dat het 's nachts is toegestaan om de fiets mee te nemen. De hoeveelheid fietsen hangt af van het voertuig en de drukte.

2) Betere overstappen
Overstappen is van zichzelf al niet al te leuk, aangezien de reis wordt onderbroken. Zo lang de overstaptijd kort is, is het echter nog wel te doen, maar niks is zo frustrerend om dagelijks net je aansluitende trein, bus enz. weg te zien rijden zodat je dan een half uur moet wachten.
Ik pleit er daarom voor om de maximale overstaptijd tussen twee voertuigen bij de snelste reis tussen twee punten te verkorten tot 20 minuten. Bij hogere frequenties is de maximale wachttijd sowieso al korter en bij lagere frequenties geldt deze eis alleen voor de kortste reis.
Het kan zijn dat hierdoor de dienstregeling moet worden uitgebreid of aangepast, of dat bijvoorbeeld een Intercity een extra stop moet maken (op bepaalde momenten).

3) Drukke buslijnen (liefst op deels vrije banen) omzetten in tramlijnen
Trams hebben een grotere capaciteit dan bussen en zijn (in elk geval voorlopig) een stuk milieu-vriendelijker. Daarnaast hebben trams een hogere snelheid en hebben ze ook voorrang bij kruisingen.
Zo kunnen met minder moeite meer reizigers sneller vervoerd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door starx »

Leuk topic dit *O*

Drie punten die ik zou verzinnen:
1. Al het gedecentraliseerde OV onderbrengen bij OV-bureau's, naar het voorbeeld van Groningen-Drenthe. Hierbij denk ik aan Noord (Friesland, Groningen, Drenthe), Oost (Overijssel, Gelderland). Zuid (Limburg, Brabant, Zeeland), West (Noord- en Zuid-Holland zonder de metropoolregio's) en Midden (Utrecht, Flevoland). Hierin kan nog wel geschoven worden als dat handiger uitpakt.
Zo wordt het makkelijker om in de NS-periferie stoptreinen te decentraliseren. En de OV-bureaus krijgen meer expertise in het aanbesteden (hoewel de meeste provincies het de laatste tijd best goed doen). Verder zullen provincies minder langs elkaar heen werken.

2. Upgraden van het Hoofdrailnet: Ten eerste wordt hele net naar 3kV gebracht. Dit moet binnen 5 jaar kunnen. Als er (nog) niet genoeg geld voor is, dan zou NS superdividend kunnen uitkeren, want ze zullen het immers binnen een jaar of 10 terugverdienen.
Op de drukke stukken van het HRN lopen heel veel dure projecten, zoals tunnels, verdiepte ligging en viersporigheden. Maar juist aan de rustigere randen ontbreekt het vaak aan geld om iets te verbeteren, terwijl dit vaak veel minder kost. Binnen een tijdspad van 10 jaar wordt het HRN ontdaan van enkelspoor en onbewaakte overwegen. En de maximumsnelheid wordt in principe overal minstens 130. Overwegen die hierdoor onveilig(er) zouden worden, worden opgeheven. Trajecten zonder overwegen kunnen naar 160.

3. Enkelvoudig in- en uitchecken voor alle treinen en metro's. Overchecken tussen treinen onderling en tussen treinen en metro's is niet meer nodig. Het systeem rekent de goedkoopst mogelijke route uit en de vervoerders werken onderling aan een verdeelsleutel. Er wordt een harde deadline gesteld en als het dan nog niet geregeld is, dan moeten de vervoerders een dwangsom betalen voor elke maand dat het nog niet goed is.
Verder komt het wel eens voor dat bepaalde reizen niet beide kanten op even duur zijn. Dit is natuurlijk erg raar voor de reiziger. De oplossing is simpel: als dit zich voordoet dan worden de prijzen voor heen- en terugreis gemiddeld.
Dus stel A -> B kost 10 euro en B -> A kost 11 euro, dan worden ze allebei 10,50 euro.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door CamilleKreemers »

@ Starx, Er zit een verschil in gebruik in Flevoland. Lelystad en omgeving heeft meer "interactie" met Overijssel en Fryslan. Almere heeft gegarandeerd meer te maken met Amsterdam en Hilversum. Hierdoor kun je wellicht beter kiezen om daar een verdeling te maken tussen opdrachtgever.

@ Topicstarter, Ik zie binnenkort de discussietopic's per speerpunt wel tegemoet (net als een update voor de lijst speerpunten).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door starx »

Ja, Flevoland zou je inderdaad kunnen opsplitsen over 2 verschillende OV-bureau's:
De Noordoostpolder kan dan bij Oost zodat de concessie IJsselmond niet in twee verschillende gebieden komt te liggen.
De Flevopolder kan met Utrecht en het Gooi samen de regio Midden vormen.

Ik zie er trouwens nog wel een moeilijkheid in. Sinds de mislukte fusieplannen van Utrecht, Noord-Holland en Flevoland denk ik dat met name die laatste huiverig is vwb het overdragen van bevoegdheden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Bericht door JWM »

Allemaal hartelijk dank voor de input. In de komende tijd zal ik van een aantal speerpunten die wat mij betreft een goede discussie waard zijn losse topics openen. Dat hoeven niet perse de speerpunten te zijn die het vaakst zijn genoemd. We beginnen hier, over de stadstrein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten