Bemined schreef:Wat een grapjassen in dit onderzoek. Die 4 minuten zijn gebaseerd op een fictieve dienstregeling, niet op de daadwerkelijke. Leuk voor theoretici om aan te tonen dat een verbinding potentieel sneller kan worden of het verlies potentieel beperkt blijft, maar als reizigers heb je daar geen drol aan omdat de werkelijke uitvoering van de dienstregeling totaal anders kan uitpakken. Op basis van dienstregeling 2017 wordt de reistijd Vlaardingen - Utrecht circa 10 minuten langer, doorreizen met de metro tot Alexander kost je sowieso 10 minuten extra, overstappen op Schiedam en Centraal kost je ook 10 minuten omdat de overstap op Centraal op de intercity van 8 naar 12 minuten gaat zodra de Hoekse Lijn wegvalt.
Mocht er ooit weer een nieuwe dienstregeling komen dan kan de extra reistijd theoretisch naar 0, maar de dienstregelingen zijn dusdanig complex dat dit geen uitgangspunt kan zijn, het zal dus puur toeval zijn als het +0 wordt, en het kan net zo goed +15 worden.
Je kunt toch ook overstappen op Beurs en dan naar Centraal? Dat lijkt me de snelste optie. Tenzij er bewust een goede overstap in schiedam geboden wordt.
Overstaptijd op Beurs is praktisch 3 minuten (want de metro's gaan zo frequent dat je zelden zult hoeven wachten). Centraal zou ik 5 minuten looptijd rekenen. Je kunt dan gewoon de metro pakken die het beste aansluiting biedt op de trein naar utrecht.