Speerpunt #1: Stadstrein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door pedaalemmerzak »

Bemined schreef:Wat een grapjassen in dit onderzoek. Die 4 minuten zijn gebaseerd op een fictieve dienstregeling, niet op de daadwerkelijke. Leuk voor theoretici om aan te tonen dat een verbinding potentieel sneller kan worden of het verlies potentieel beperkt blijft, maar als reizigers heb je daar geen drol aan omdat de werkelijke uitvoering van de dienstregeling totaal anders kan uitpakken. Op basis van dienstregeling 2017 wordt de reistijd Vlaardingen - Utrecht circa 10 minuten langer, doorreizen met de metro tot Alexander kost je sowieso 10 minuten extra, overstappen op Schiedam en Centraal kost je ook 10 minuten omdat de overstap op Centraal op de intercity van 8 naar 12 minuten gaat zodra de Hoekse Lijn wegvalt.

Mocht er ooit weer een nieuwe dienstregeling komen dan kan de extra reistijd theoretisch naar 0, maar de dienstregelingen zijn dusdanig complex dat dit geen uitgangspunt kan zijn, het zal dus puur toeval zijn als het +0 wordt, en het kan net zo goed +15 worden.


Je kunt toch ook overstappen op Beurs en dan naar Centraal? Dat lijkt me de snelste optie. Tenzij er bewust een goede overstap in schiedam geboden wordt.

Overstaptijd op Beurs is praktisch 3 minuten (want de metro's gaan zo frequent dat je zelden zult hoeven wachten). Centraal zou ik 5 minuten looptijd rekenen. Je kunt dan gewoon de metro pakken die het beste aansluiting biedt op de trein naar utrecht.
Bemined
Berichten: 5940
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Bemined »

Ik kan me niet voorstellen dat je dan sneller bent dan doorrijden naar Alexander, Beurs - Alexander is 17 minuten, overstappen Beurs - Centraal - Alexander is al snel 20 minuten. Alleen als je steeds bij elke overstap bij aankomst op het perron binnen een minuut vertrekt is dit sneller.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door pedaalemmerzak »

Nee ok dat wordt inderdaad wel lastig ja.

+ 10 is vervelend voor naar Utrecht, maar utrecht is nu eenmaal niet de belangrijkste richting vanuit Vlaardingen/maassluis. Dus tsja, pech gehad. Men zou de reistijd naar utrecht op andere manieren kunnen verkorten, b.v. door niet álle ICs nog op Gouda te laten stoppen. Maar daar is al genoeg over gepraat in een andere draad dus ik laat het hierbij.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Geert »

Ik weet wel zeker dat je netto veel meer reizigers benadeelt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Veel reacties over de stadstrein en de algemene tendens is toch wel dat er nog winst is te behalen op het gebied van 'stadstreinen' met veel stops en hoge frequenties. Wat mij betreft zijn de volgende punten belangrijk:

Tariefintegratie:
De trein is nu relatief duur voor korte ritjes binnen de stad en tariefformules zijn niet afgestemd met het andere OV. Daardoor verkiezen in Amsterdam nu veel mensen 20 minuten met bus 22 van Sloterdijk naar CS i.p.v. een trein die er amper 5 minuten over doet.

Marketing;
Het product beter uitlichten richting de reizigers in combinatie met bijvoorbeeld lijnnummers/kleuren.

Kortere halteringen
Een aantal keer genoemd: Meer deuren, gelijkvloerse instap en conducteur uit vertrekproces. Hier is zeker nog winst te behalen.

Regionale overheid regie
De regionale OV-autortiteiten moeten meer zeggenschap krijgen over het regionale treinverkeer in hun regio omdat NS nu vooral kijkt wat voor hun aantrekkelijk is. Dit kan bijvoorbeeld door lijnen aan te besteden of subcontracten te maken binnen de concessie HRN. Op bijvoorbeeld Dordrecht - Gorinchem of Gouda - Alphen is bijvoorbeeld te zien dat het stadstreinconcept meteen wordt uitgerold.

Infrastructuur
Om hogere frequenties en meer stations mogelijk te maken valt er niet te ontkomen aan uitbreiding van de infrastructuur. Ik stel niet meteen voor om de hele Randstad naar vier sporen te brengen maar voor bepaalde lijnen is het best interessant om te investeren.
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door waldo79 »

Wat mij is opgevallen is dat U-OV combi-abonnementen (bus/tram/trein) in de gemeente Utrecht en omgeving verkoopt, die ook in de sprinters rondom Utrecht geldig is. Dit is inclusief de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] tussen Ut en Db v.v. Het kan dus wel :idea:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Daniel »

Het kan inderdaad, maar nog verre van optimaal. Het abonnement is namelijk strikt tot de regiogrens van het voormalige BRU geldig (richting Amersfoort bijvoorbeeld slechts tot Den Dolder) maar inderdaad wel in alle treinen. En zeker zo'n BRU-grens is er eentje, door het vrij kleine gebied, waar vele reizigers overheen zullen reizen die dus niks aan dat combi-abonnement hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door OmniLezer »

Een stadstrein in Nederland is in het algemeen al een niet zo goed idee. Dat is vooral omdat Nederland vrij klein is.
De "S-Bahn van Utrecht" kan al heel snel in het "S-Bahngebied" van Rotterdam komen. Dat is naar het oosten toe veel minder aan de orde, maar in de Randstad ga je dit heel moeilijk krijgen.
Veel mensen reizen met de trein over dat gebied heen of het is echt voornamelijk spits gerelateerd.

Dat vind ik juist
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Vinny »

Dat het sprinternetwerk in de Randstad steeds meer R-net karakterestieken krijgt :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door VIRM »

Een stadstrein van Amsterdam, Utrecht of Rotterdam ga je ook nooit los van elkaar kunnen zien. Ik woon in essentie in een buitenwijk van Amsterdam qua OV, en de Sprinters hebben overdag Amsterdam niet als eindpunt, maar juist Rotterdam Centraal en Rhenen.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door waldo79 »

Het is al sterk vervlochten op dit moment. Vanuit de centrale stations kun je in alle mogelijke richtingen reizen per sprinter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten