Speerpunt #1: Stadstrein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door AppleMoose »

reisthijs schreef:Wat een hoop gezanik, is het echt zo triest gesteld daar bij jullie in de provincie?!
Beetje trots zijn op je eigen regio is anders niks mis mee. Dat fenomeen is bij vele Utrechtenaren en Amsterdammers immers ook niet vreemd. En aangezien je alles buiten de Randstad in deze zin 'de provincie' noemt, geeft ook al aan dat jij een hogere achting hebt van de Randstad dan van de rest. :wink:
Maar ik dacht dat we juist van het eilandjesdenken afwilden?
Geef zelf het goede voorbeeld en noem niet alles buiten de Randstad 'de provincie' :pos:
We hebben het hier dus niet over het stadsnetwerk van Amsterdam, maar over het stadsnetwerk van de Randstad.
Ik zie tot nu toe vooral dat elke stadsregio apart wordt besproken met eigen netwerkplannen. Niet zozeer over hoe deze steden onderling met elkaar verbonden moeten worden. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk :Y


En sorry dat ik zo val over 'de provincie', ik heb nu eenmaal een hekel aan deze denigrerende betiteling die vooral Amsterdammers bezigen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Wubbo »

Ik denk inderdaad dat het stadstreinnetwerk van Amsterdam en dat van Den Haag aan elkaar gaan groeien. Dat van Rotterdam zit al vast aan dat van Den Haag, dus wordt het een Randstadstreinnetwerk. Waarbij Randstad heel breed wordt, want Utrecht gaat vanzelf mee in het netwerk en dan krijg je sowieso uitlopers naar ergens boven Amersfoort, Rhenen en Tiel. Rond Eindhoven zou je ook een stadstrein kunnen opzetten (respectievelijk van Deurne en Weert naar Breda en Den Bosch) en dat wat nu rond Arnhem en Nijmegen gebeurt is eigenlijk ook al een stadstrein. Kennelijk moeten we meer over het principe nadenken voordat we de naam bedenken, want ook Randstadstreinnetwerk dekt de lading niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou het perse een andere naam moeten hebben? Het is gewoon een iets frequenter rijdende sprinter/stoptrein.

Maar wellicht is het beter om het over een naam te hebben te praten over wat je er nu eigenlijk mee wilt.
Wil je gewoon frequentere sprinters?
Wil je meer stations?
Wil je sprinters minder ver laten doorrijden? (meer knips)
Wil je sprinters in de stedelijke gebieden als sneltrein inleggen, waarbij er aparte stedelijke sprinters ontstaan die nog onder de huidige sprinters gaan bestaan?

Wat is nu precies het idee?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Vinny »

Wat ik van alles het liefste wil is dat er gedacht wordt aan interne samenhang van het vervoerssysteem. Er is de afgelopen jaren in de regio Den Haag/Rotterdam geïnvesteerd in Randstadrail. Er wordt R-net uitgerold in de Randstad, in Amsterdam heb je allerlei plannen en plannetjes met nieuwe tram- en metroverbindingen. De grootste gemene deler is dat veel van deze ontwikkelingen elkaar grandioos in de weg zitten, bijvoorbeeld omdat overheden langs elkaar heen werken, en er geen toekomstvisie bestaat en voorzover deze er is niet wordt nageleefd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Wil je sprinters minder ver laten doorrijden? (meer knips)
Wil je sprinters in de stedelijke gebieden als sneltrein inleggen, waarbij er aparte stedelijke sprinters ontstaan die nog onder de huidige sprinters gaan bestaan?
Is natuurlijk situatieafhankelijk maar zou je op bepaalde lijnen best kunnen overwegen. Neem bijvoorbeeld de sprinter Zwolle - Utrecht. Reizigers vanuit Wezep die naar Utrecht willen zijn nu al lang onderweg, je kan die sprinter na Harderwijk als sneltrein door sturen naar Utrecht waarbij tussen Harderwijk en Utrecht de stadstrein rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Wat is nu precies het idee?
Wat mij betreft:
- Sprinters rijden vaker dan nu
- Sprinters zijn sneller dan nu, of zijn minstens net zo snel als nu maar stoppen vaker
- Sprinters worden gezien als integraal onderdeel van het openbaar vervoer in een regio, met bijbehorende tarieven, aansluiting en vermijding van parallelle verbindingen door bus of tram

Waar Sprinter staat mag ook iedere andere naam die je het beestje wil geven staan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

Dus eigenlijk gewoon het visgraatmodel vanuit de Achterhoek importeren naar de Randstad?

Daar werden parallelle buslijnen weggehaald, werden daarvoor in de plaats de treinfrequenties verhoogd en kwam er sneller treinmaterieel. Ook daar werden aan de tarieven gedacht (eerst mocht je naast de NS-tarieven ook met de strippenkaart reizen, nu is het eenzelfde systeem).

De vraag is alleen hoe je dat in de Randstad voor elkaar gaat krijgen, omdat bus/tram/metro en trein niet van dezelfde vervoerder zijn (en de sprinterlijnen te lang zijn om bij 1 bus/tram/metro-concessie te krijgen).

Ik denk dat je dan vooral toe moet naar een bovenliggende OV-autoriteit die zowel NS als die regionale/stadsvervoerders samen brengt, overlegt over de dienstregeling en ook geld verdeeld (want als je buslijnen schrapt voor meer treinen, dan moet er geld van de ene concessie naar de andere). Maar dan kom je geloof ik alweer bij een ander speerpunt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Zugführer »

Je legt inderdaad een mooi bruggetje naar speerpunt #2: tariefintegratie (of breder: opzet van concessies, rol van overheden, vervoerders etctera) :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Daniel »

Tariefintegratie is hier inderdaad een belangrijk ding. Maar wat het visgraatmodel importeren: dat gaat in de Randstad natuurlijk ook niet letterlijk omdat de bevolkingsdichtheid nu eenmaal groter is. Aantakken op spoorknopen is nu al relevant en gebeurt grotendeels ook al, maar de goede aansluitingen zal je ook vooral door de hogere frequenties moeten krijgen, je kunt immers niet zo eenvoudig op heel veel samenkomende stadstreinen op een groot knooppuntstation aansluiten.

Echter parallelle verbindingen elimineren kan maar tot op zekere hoogte. Met Utrecht - Breukelen was het vooral een geval van tariefintegratie waarop dat is stukgelopen destijds, maar je blijft daar natuurlijk ook een tussengelegen gebied hebben wat je door de stadstrein slecht kunt bedienen omdat er nog een kanaal tussen ligt om maar een voorbeeldje te noemen.
Ik zou dus ook weer niet te klakkeloos gaan snoeien in ander OV wat soort van parallel aan een treinverbinding rijdt maar daarbij in het oog houden hoe je een bepaald deel van de stad het best kunt ontsluiten. Soms zal dat met de stadstrein zijn, maar soms kan het best dat de bestaande bus handiger is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat als je metro-achtige treindiensten wilt je naar de stations moet kijken. Lange halteertijden en trage emplacementen zorgen ervoor dat reizen in de sprinter onnodig lang duurt. Tussen Den Haag CS en Den Haag HS is de gemiddelde snelheid slechts 35km/u, tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Muiderpoort 32km/u en tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak is dat 34km/u. Bij dat laatste voorbeeld is de metro, die onderweg 5 keer extra stopt, maar 2 minuten langzamer. Nog schrijnender is het tussen Utrecht Zuilen en Utrecht Vaartse rijn. Daar is de gemiddelde snelheid slechts 15,4km/u per uur, waardoor fietsen vaak sneller is.

Als we dit kunnen versnellen kan je zo 5 tot 10 minuten reistijd winnen, door simpelweg korter te stoppen en sneller aan te kunnen komen rijen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Nitein-Repart »

Eerste stap richting een stadstrein lijkt mij het uitbereiden van sprinterkwartiersdiensten naar de vroege avond en op zaterdag (bijv. Op Den Haag-Dordrecht, Den Haag-Haarlem, Leiden-Schiphol, Den Haag-Gouda, Breukelen-Amsterdam-Uitgeest en Armhem-Doetinchem). Intercities rijden vaak 7 dagen per week ieder kwartier (behalve in de late avond en zondagmorgen), terwijl sprinters al om 18:30 ieder half uur gaan rijden. Dit zorgt voor aantrekkelijker vervoer voor mensen die moeten overwerken, een avondje uitgaan of een dagje op pad gaan. Ter compensatie kunnen er dan kleinere treinen ingezet worden.

Kosten voor het volledig ontvlechten van sprinternetwerken zijn wel erg hoog. Waar je wel aan kunt denken is meer viersporigheid en extra stations, zodat de trein dichter bij woongebieden van mensen stoppen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door hidihi »

Ik vindt dat dat deze discussie beter in de kolom Ideeën over OV gevoerd kan worden. Hoewel de discussie naar mijn idee op de verkeerde plek gevoerd wordt heb ik wel mijn mening en ideeën over stadslijnen. Er is al een redelijk goed sprinter netwerk in Nederland(zeker in vergelijking met andere landen) dus je kunt relatief weinig doen. Er zou imprensiepe al veel meer gereden kunnen worden bij een versoepeling van de regels. Er is bijvoorbeeld tussen Schiedam en Delft een relatief laag aantal treinbewegingen mogelijk door de verplichte goederenpaden. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik op dat traject een goederentrein gezien heb. Als je de verplichte goederenpaden schrapt en je maakt de keuze om tussen Schiedam en Delf op alle tussen gelegen stations te stoppen dan zou je technisch gezien met 24 treinen per uur tussen Rotterdam en den Haag kunnen rijden.

Ik heb al veel ideeën gelezen voor betere treindiensten tussen Dordrecht en Rotterdam. Persoonlijk vindt ik een hogere treinfrequentie niet nodig want de frequentie van het stadsvervoer in Dordrecht wordt toch niet verhoogt(frequentieverhoging van het stadsvervoer is afgezien van de ochtend spits op lijn 5 ook niet nodig).

Om de verbinding met de Drechtsteden en Rotterdam te verbeteren zou ik misschien voor deze opties gaan.

1. Tweede station bouwen in Zwijndrecht(station bouwen bij de brandweer kazerne of verderop bij de Munickensteeg)
2. Schrappen stoptrein Gorichem Dordrecht en in de plaats daarvan de IC Gorichem-Sliedrecht-Dordrecht-Rotterdam(eventueel verder rijden met een langere trein)

Ik wordt vooral van de tweede optie blij omdat inwoners van Gorichem dan eindelijk een fatsoenlijk alternatief voor de auto krijgen.

Om terug te komen naar het stadsnetwerk. Je kunt proberen om tussen Lombardijen en Rotterdam centraal de frequentie te vermogen naar 8x in het uur om de trein aantrekkelijker te maken voor de kortere ritten maar ik zal dit alleen doen als dit inpasbaar is met het huidige infrastructuur.

Wat ik in het huidige netwerk wel mis is een trein tussen Rotterdam Alexander-Schiedam en Delft. Met zo'n trein kunnen reizigers vanaf Delft sneller naar Utrecht reizen en kunnen de reizigers vanaf Alexander en Rotterdam noord naar Delft en Den haag reizen.

Er liggen misschien kansen tussen Houten en Utrecht maliebaan. Misschien kun je op dit traject met een nieuw station een goede overstap bieden met de toekomstige tram naar de universiteit.

Eigenlijk is er weinig te ontwikkelen op het gebied van stoptreinen in Nederland. Stadstreinen werken eigenlijk alleen maar bij grote steden met een slecht of geen metronetwerk (zoals bijvoorbeeld Birmingham)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door reisthijs »

Ronaldussen schreef:En sorry dat ik zo val over 'de provincie', ik heb nu eenmaal een hekel aan deze denigrerende betiteling die vooral Amsterdammers bezigen.
Ik ben geen Amsterdammer en bedoelde het helemaal niet zoals jij het leest. Ik had het gewoon over de provincie waar Superghost woont.

En ja, ik ben ook trots op mijn provincie maar ik zie niet waarom ik een probleem mee zou moeten hebben als de stadstrein uit Amsterdam door mijn provincie rijdt. Wat die feitelijk al doet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef:Er zou imprensiepe al veel meer gereden kunnen worden bij een versoepeling van de regels. Er is bijvoorbeeld tussen Schiedam en Delft een relatief laag aantal treinbewegingen mogelijk door de verplichte goederenpaden. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik op dat traject een goederentrein gezien heb. Als je de verplichte goederenpaden schrapt en je maakt de keuze om tussen Schiedam en Delf op alle tussen gelegen stations te stoppen dan zou je technisch gezien met 24 treinen per uur tussen Rotterdam en den Haag kunnen rijden.
De goederenpaden zijn er 3 per dag per richting, je zou dus zonder probleem het treinaanbod in ieder geval in de spitsen uit kunnen breiden. 24 treinen per uur haal je alleen nooit, want dat betekent een opvolging van 2,5 minuut wat je op Delft Zuid nooit en te nimmer haalt als je daar alles laat stoppen. Je mag blij zijn als je 15 treinen per uur haalt, maar dan moet je niet met ICR gaan rijden want daar gaat het instappen veel en veel te langzaam. Lijkt me geen goed plan dus.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

olof schreef:Ik vind persoonlijk het project rond de Hoekse Lijn heel interessant. [...]Als dit project een succes blijkt te zijn, dan kan het wat mij betreft een blauwdruk worden voor andere spoorlijnen. Dus in stedelijke gebieden integratie van metro en sprinters.
Je moet vooral eerst de vraag beantwoorden wat de factoren zijn voor het succes. Waarschijnlijk kom je vervolgens tot de conclusie dat de meeste factoren niet afhankelijk zijn van ombouw (verhoogde frequentie, extra stations, RET-tariefsysteem, geherstructureerd busnet). Natuurlijk zorgt de koppeling voor een aantal interessante directe verbindingen maar net zo goed gaat het ten koste van de verbinding met CS.
hidihi schreef: Persoonlijk vindt ik een hogere treinfrequentie niet nodig want de frequentie van het stadsvervoer in Dordrecht wordt toch niet verhoogt(frequentieverhoging van het stadsvervoer is afgezien van de ochtend spits op lijn 5 ook niet nodig).
Ben jij familie van Daniel?
hidihi schreef:Eigenlijk is er weinig te ontwikkelen op het gebied van stoptreinen in Nederland. Stadstreinen werken eigenlijk alleen maar bij grote steden met een slecht of geen metronetwerk (zoals bijvoorbeeld Birmingham)
Die twee netwerken kunnen prima naast elkaar bestaan mits ze elkaar maar aanvullen en versterken. Zie bijvoorbeeld Hamburg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door trolly »

Nog even wat historische achtergrond bij alle ideeën hier:

Vroegûh, toen de Nederlandse Spoorwegen het ambitieuze plan 'Spoor naar '75' lanceerden, en dat in de dienstregeling kracht bijzette onder de noemer 'Spoorslag '70', toen waren er in Utrecht slimme jongens (want meisjes bestonden toen nog niet) die in de smiezen hadden dat een spoornet met elk kwartier een trein eigenlijk haast een metro is.

Die gedachte gaf vorm aan de eerste nieuwe treinlijn sinds 1933: de Zoetermeer Stadslijn. Een lijn met ontelbaar veel stations, waar zelfs speciale treinen voor ontwikkeld werden, de zgn. Sprinters. Het was in die tijd overigens de bedoeling, dat er meer lijnen met dergelijk materieel bereden zouden worden, zoals de Nieuwegeinlijn en de Amsterdamse metrolijnen.

En wat is daar ondertussen van terechtgekomen? Elke lijn die toen bedoeld was als 'stadstrein' wordt geëxploiteerd als metro, of zelfs als tram. Toen de NS gevraagd werd of de treindienst op de westenlijke ring geïntensiveerd kon worden, zodat er geen dure lightrailverbinding hoefde te worden aangelegd, bedankte het spoorbedrijf daarvoor. En wellicht niet ten onrechte.

Het Nederlandse spoornet is best druk. Het zal vast nòg drukker kunnen, maar daaar zijn een reeks van aanpassingen voor nodig, waarvan een enkele schoorvoetend genomen wordt. Daarnaast zijn hybride voertuigen geen succes gebleken. Het ProRailvoorstel om de NZL over treinspoor naar Schiphol te verlengen vond ik dan ook verfrissend tegen de tijdgeest ingaan, maar niet meer dan een proefballonnetje met alle eigenschappen van een kleiduif.

Mijn conclusie is dus, dat je òf dezelfde trein in een andere kleur kan krijgen, òf een megainvestering in nieuwe infrastructuur moet doen. Als het dat laatste wordt: prima, maar ik betwijfel of die investering het best uit de verf komt in de vorm van een versterking van de bestaande assen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Wubbo »

Toch is er nog best wel wat te winnen. Het is bekend dat het niet meer sluiten van de deuren door de conducteur tijdswinst oplevert. Het is ook bekend dat een gelijkvloerse instap tijdwinst oplevert. Het is ook bekend dat rijden met voorspelbare treinlengtes (en dus voorspelbare stopplaatsen) tijdswinst oplevert. Het is bekend dat een integraal tariefsysteem (en een integrale reisplanner) meer reizigers oplevert.

Dit zijn allemaal dingen buiten de infrastructuur om (de perronhoogtes worden al gestandaardiseerd). De vraag is vooral wie het wil en wie gaat vastleggen dat het moet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Ardan »

Wubbo schreef:Het is ook bekend dat rijden met voorspelbare treinlengtes (en dus voorspelbare stopplaatsen) tijdswinst oplevert.
Als ze dit nu eens zouden doen én het zouden weergeven op de TBP, dan zouden de instapzones pas écht nuttig zijn. Krijg je dus op een lijn bijvoorbeeld in dagdienst treinen van 10 bakken en daarbuiten 6, dat dan een Kurzzug is en dat je dan met bordjes kunt aangeven op het perron.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door trolly »

@Wubbo: Daar kan ik het erg moeilijk mee oneens zijn. Allemaal doen, uiteraard. En daarna maar eerst eens die verbluffend veel snellere dienstregeling zien, en niet op voorhand het materieel alvast roze-wit-rood schilderen, en er een fancy naam op plakken...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Goede bijdrage trolly :pos:

Maar je snijdt wel meteen een belangrijk punt aan:
trolly schreef:Vroegûh, toen de Nederlandse Spoorwegen het ambitieuze plan 'Spoor naar '75' lanceerden, en dat in de dienstregeling kracht bijzette onder de noemer 'Spoorslag '70', toen waren er in Utrecht slimme jongens (want meisjes bestonden toen nog niet) die in de smiezen hadden dat een spoornet met elk kwartier een trein eigenlijk haast een metro is.
Toen was er wel een visie voor de stoptreinen en die lijkt nu geheel te ontbreken. Er is een ambitieus plan voor hoogfrequent spoor maar daar zijn verbeteringen voor de sprinters niet meer dan bijvangst. Als sprinters in de weg rijden worden ze in het eindbeeld aan de kant gezet op stationnetjes zoals Geldermalsen, Wormerveer of Weesp. En hoe komt dat? Vanaf de liberaliseringsgolf in de jaren '90 moest NS kostenefficiënter gaan opereren en dat betekent dat het bedrijf kritisch kijkt naar dingen die geld kosten (loketten, WC's) en zich focust op dingen die geld in het laadje brengen (Intercity's, stationsexploitatie). Sprinters hebben voor NS geen prioriteit meer terwijl NS binnen de concessie HRN veel vrijheden heeft en dus veel kan bepalen. Dat moet doorbroken worden. Toen in Limburg de sprinters werden aanbesteed was NS zelfs geïnteresseerd terwijl de voornaamste reden om ze aan te besteden juist de desinteresse van NS was.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft zou eigenlijk moeten gelden dat in stedelijke gebieden de sprinterfrequentie van maandag t/m zaterdag tot 20:00 minimaal 4x p/u moet zijn en daarbuiten altijd minimaal 2x p/u. Dit zou voor zowel HRN als regionale concessies moeten gelden.

Het stedelijk gebied beschouw ik dan als:
- Randstad-Noord (m.u.v. Haarlem - Zandvoort)
- Stadsregio Arnhem-Nijmegen (Wijchen - Dieren, Arnhem C - Zevenaar en Nijmegen - Boxmeer)
- Brabantse stedenrij (Breda - Tilburg en Boxtel - Deurne)
- Twente (Wierden - Enschede, Goor - Oldenzaal)

Daarnaast zou je met de eerste sprinter om uiterlijk 6:30 in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Tilburg, Breda, Enschede) van dat stedelijk gebied moeten kunnen aankomen en moet je binnen die stedelijke regio's na 0:00 nog een laatste sprinter terug kunnen pakken (de Randstad dan wel onderverdelen in Utrecht e.o, Amsterdam e.o. en Den Haag-Rotterdam e.o.).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door AppleMoose »

Klinkt leuk, maar als ik naar mijn eigen regio kijk,(Wijchen-Dieren-Zutphen) zie ik 's avonds maar weinig mensen in de sprinters zitten en dan rijden ze nog slechts 1 keer per uur.
Ik zal dan eerder inzetten op elk half uur, in plaats van ieder kwartier. Scheelt je een knip in Dieren (tenminste, als ik je post juist interpreteer wil je de sprinter in Dieren laten keren ipv Zutphen) en kosten voor een extra perron en keervoorziening, want met de intercity's er bij ga je het echt niet redden om elk kwartier te keren op het huidige perron, plus dat je nog goederenpaden hebt. Ieder kwartier naar Zutphen ga je ook niet redden in verband met de brugopeningen van de IJsselbrug.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

Het gaat allereerst hier om een idee dat pas bij een nieuwe concessie zou kunnen ingaan, dus pas per 2025. Genoeg tijd om eventuele infra-aanpassingen dan te doen.

Daarnaast heb je het over de avonduren, maar dan eis ik ook maar 2x p/u ;-)

Wilde het eigenlijk niet over een specifiek traject hebben, maar zal op jouw voorbeeld toch maar even in gaan:
En in het geval van het genoemde traject is de eis slechts tot Dieren dan, het staat NS natuurlijk vrij om door te rijden naar Zutphen met die sprinters als dat beter uit komt (wat met de huidige infra het geval is).
Voor die 3e/4e sprinter overdag heb je op Arnhem Centraal alleen de (geplande?) opdeling van spoor 4 als extra infra nodig, zodat de sprinter die nu in Arnhem eindigt door de IC ingehaald kan worden voordat die verder gaat naar Zutphen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Hoevaak een trein moet rijden op een bepaald baanvak is maatwerk. Zoiets moet je niet regelen met een standaardeis in een landelijke concessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten