NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
ZWOLLE – Zeventig personen gaan volgende week vrijdag de ov-poortjes op het station in Zwolle testen zodat de NS kan zien hoeveel personen per minuut de poortjes passeren. Een grote landelijke testactie op het Zwolse station moet de NS helpen om te kijken of de poortjes effectief zijn.
De proefpersonen moeten met een ov-chipkaart door één of twee poortjes gaan in normaal tempo. ,,De proefpersonen gaan rustig in- en uitchecken op het station. Het is niet de bedoeling dat ze hard door de pootjes gaan lopen”, laat een woordvoerder van de NS weten. NS wil de kwaliteit van de poortjes verbeteren door met de test te achterhalen af alles goed werkt en of er fouten in het systeem zitten.
,,We checken hoeveel personen er door lopen en zo kunnen we zien of op een station te veel of te weinig poortjes zijn.”
Lees verder
ZWOLLE – Zeventig personen gaan volgende week vrijdag de ov-poortjes op het station in Zwolle testen zodat de NS kan zien hoeveel personen per minuut de poortjes passeren. Een grote landelijke testactie op het Zwolse station moet de NS helpen om te kijken of de poortjes effectief zijn.
De proefpersonen moeten met een ov-chipkaart door één of twee poortjes gaan in normaal tempo. ,,De proefpersonen gaan rustig in- en uitchecken op het station. Het is niet de bedoeling dat ze hard door de pootjes gaan lopen”, laat een woordvoerder van de NS weten. NS wil de kwaliteit van de poortjes verbeteren door met de test te achterhalen af alles goed werkt en of er fouten in het systeem zitten.
,,We checken hoeveel personen er door lopen en zo kunnen we zien of op een station te veel of te weinig poortjes zijn.”
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Dus half Nederland is de afgelopen vijf jaar voorzien van poortjes en nu test NS de capaciteit? Met een model poortje dat al 12 jaar beproefd wordt? Is dat niet wat aan de late kant?
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Tja, niet alleen de treinen hebben regelmatig last van vertraging bij NS.
🍉
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
En waarom testen met proefpersonen met duidelijke instructies en niet zoals de poortjes dagelijks gebruikt worden? :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Overigens blijf ik me verbazen over de traagheid van het gekozen model poortje. Alsof doorvoercapaciteit nauwelijks een rol speelde bij het kiezen van een model voor alle stations.
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Het nut van deze test ontgaat me totaal. Je hebt nu ook al drommen reizigers die er doorheen gaan, daar heb je echt geen testpanel voor nodig om dat zogenaamd te simuleren. Dat hadden ze zoals hierboven al gezegd al gedaan bij de introductie, ik kan me nog goed herinneren dat er een paar werkstudentjes op Rotterdam Centraal als een hamster in een molentje zich suf liepen door twee poortjes heen op spoor 1.
Ik vraag me sowieso af waarom er verschillen zijn bij precies dezelfde modellen. Die gele kaartlezers die je bij een aantal busmaatschappijen ziet, in Lissabon worden exact dezelfde kaartlezers gebruikt en die reageren wél lekker snel. Hetzelfde ding, hetzelfde systeem! Hoe kan dat?Geert schreef:Overigens blijf ik me verbazen over de traagheid van het gekozen model poortje. Alsof doorvoercapaciteit nauwelijks een rol speelde bij het kiezen van een model voor alle stations.
Ik doe ook maar wat
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Het zou beter kunnen beginnen met fatsoenlijk opvoeden van reizigers. Je ziet vaak zat dat er mensen in de spits gaan wachten tot het poortje dicht is om dan pas in/uit te checken. Of te laat hun pas gaan zoeken. Of als eerste aankomen maar te ver doorlopen (door een sensor gaat 't poortje dan niet open).
Als iedereen niet voor dat soort fratsen zorgt, is enkel de breedte van het poortje beperkend. Volgens mij zijn er al zat crowd control studies gedaan die bepalen hoeveel mensen per minuut door ruimte x kunnen lopen.
Als iedereen niet voor dat soort fratsen zorgt, is enkel de breedte van het poortje beperkend. Volgens mij zijn er al zat crowd control studies gedaan die bepalen hoeveel mensen per minuut door ruimte x kunnen lopen.
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Ik denk dat dat vooral incidentele reizigers zijn. Forenzen krijgen op een gegeven moment wel door dat je niet hoeft te wachten met inchecken tot het poortje weer dicht is, dat kun je zien aan de reizigers voor je. Al heeft mij dat zelf ook wel enige tijd gekost aangezien er zeker drie verschillende modellen poortjes bestaan. Reageren ze allemaal hetzelfde? Ja.
Forenzen lopen hun station binnen en weten dat en/of waar de poortjes staan en pakken tijdens de loop hun kaart. Ter plaatse onbekenden stuiten ineens op poortjes en pakken hun kaart pas als ze er al bij staan.
Forenzen lopen hun station binnen en weten dat en/of waar de poortjes staan en pakken tijdens de loop hun kaart. Ter plaatse onbekenden stuiten ineens op poortjes en pakken hun kaart pas als ze er al bij staan.
Ik doe ook maar wat
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Nee.microshit schreef:Het zou beter kunnen beginnen met fatsoenlijk opvoeden van reizigers.
Als het systeem niet met de reiziger om kan gaan, faalt het systeem. Reizigers hebben niet om dat systeem gevraagd. Het is er ten dienste van de vervoerder, die zo de controle van het vervoersbewijs afdwingt. Een falende interactie is daarmee ook het probleem van de vervoerder.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Zoals ik al vaker heb gezegd: er wordt niet (goed) nagedacht over de invoering van de kaart; het 'eten' is al opgeschept, maar de tafel moet nog gedekt worden.Geert schreef:Dus half Nederland is de afgelopen vijf jaar voorzien van poortjes en nu test NS de capaciteit? Met een model poortje dat al 12 jaar beproefd wordt? Is dat niet wat aan de late kant?
Ik ben het voor de verandering met jullie eens dat dit een flauwekultest is, want omdat er gewerkt wordt met 70 'makke, volgzame schapen' die ruim van tevoren hun kaart hebben gepakt om in-, dan wel uit te checken, staat de uitslag van deze test bij voorbaat al vast: de poortjes functioneren naar behoren.
Het is inderdaad beter om gewoon naar de praktijk te kijken. Of juist om te testen door een panieksituatie te creeëren.
Maar ik blijf het zeggen: poortjes werken niet en kunnen beter volledig worden weggehaald:
- Ze vertragen de vluchtroute in geval van calamiteit
- Ze houden weinig tot geen zwartrijders tegen
- Sommige betalende reizigers worden er wel door tegen gehouden: voorbeeld 1, voorbeeld 2 voorbeeld 3
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Maar zelfs met forenzen kunnen er opstoppingen ontstaan. Dat heb je vooral als er zich net een trein leegstort in combinatie met een onhandig ingericht station waar de poortjes niet handig in de loop liggen, maar ook het eenrichtingsverkeer door de poortjes speelt een rol.Ardan schreef:Ik denk dat dat vooral incidentele reizigers zijn. Forenzen krijgen op een gegeven moment wel door dat je niet hoeft te wachten met inchecken tot het poortje weer dicht is, dat kun je zien aan de reizigers voor je.
Neem bv. Utrecht Centraal: nu de poortjes daar deels in gebruik zijn zijn ze ook per richting gesorteerd in groepjes. Echter zie je juist nu opstoppinkjes ontstaan aan de Jaarbeurszijde. Voorheen reguleerde het verkeer daar zichzelf: als er een grote groep het station in kwam werden er wat meer poortjes in die richting gebruikt en omgekeerd, waarrdoor het altijd wel doorstroomde. Nu staat de verdeling station in en uit vast, waardoor je in dergelijke situatie een rij krijgt.
En Amersfoort blijft helemaal een drama met de poortjes net om de hoek als je vanaf spoor 1 komt in combinatie met een krappe hal voor de poortjes, daar krioelt echt alles kriskras door elkaar.
En dan heb je nog de andere onhandige situaties die op zich weinig met de poortjes te maken hebben zoals een groep vrienden die elkaar 1 meter voor de poortjes op gaat staan wachten waardoor ze gigantisch in de weg staan of mensen die na het doorkruisen van het poortje stil gaan staan om de reisplanner te bekijken.
Plus dat de poortjes tergend langzaam zijn, waar je nog extra last van hebt op stations waar alle poortjes een lezer voor de E-tickets hebben. Die kaartlezers zijn nog extra gevoelig voor hoe je je chipkaart ervoor houdt. Poortjes met alleen een chipkaartlezer kom je in mijn ervaring een stuk vlotter door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Wat ik gisteren merkte in Amersfoort toen ik met de trein ging was dat het onhandig is om te zien welke poortjes nu wel en niet naar buiten leiden. De pijlen en kruizen zouden eigenlijk boven de poortjes moeten zitten, dan zie je van afstand al waar je moet zijn.
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Beetje onnozele test. Als je mensen instructies gaat geven, dan is de test bij voorbaat al geslaagd of kun je de uitslag positief framen.
Zoals hierboven is gezegd: het maakt uit van het gedrag van de reiziger, of de reiziger bekend is met het systeem en of de plek waar de poortjes staan een beetje logisch is ingericht.
Zoals hierboven is gezegd: het maakt uit van het gedrag van de reiziger, of de reiziger bekend is met het systeem en of de plek waar de poortjes staan een beetje logisch is ingericht.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Zelf reis ik meestal op een business-card. Als degene voor mij dat ook doet, én het is heel druk, is het soms lastig te bepalen of ik nu wel of niet ben in/uitgecheckt. Op het scherm verandert niets, alleen een piepje geeft aan dat een nieuwe kaart is aangeboden. Daarom wacht ik soms even, en dat levert natuurlijk ook vertraging op.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Herkenbaar, dat geldt voor alle producten waarbij geen saldo gebruikt wordt (TrajectVrij ook dus, bij AltijdVrij wordt meen ik wel het saldo getoond).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Altijd Vrij geeft geen melding met het saldo.
Ik weet namelijk dat er 4 euro op die chipkaart staat voor het geval ik per ongeluk in bus, tram of metro incheck met de verkeerde kaart En geen enkel chippaaltje of poortje van de trein geeft gewag van dat saldo. Ik zie dat enkel bij kaartjesautomaten of in de bus, tram of metro.
Ik weet namelijk dat er 4 euro op die chipkaart staat voor het geval ik per ongeluk in bus, tram of metro incheck met de verkeerde kaart En geen enkel chippaaltje of poortje van de trein geeft gewag van dat saldo. Ik zie dat enkel bij kaartjesautomaten of in de bus, tram of metro.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Wellicht is de buitenkant hetzelfde maar zit er aan de binnenkant een snellere processor? Of wellicht is de software die de busmaatschappijen in NL gebruiken een stuk trager. Qua bus-cico's vind ik die van Connexxion/RET/HTM altijd wel lekker snel. De NS-paaltjes zijn ook fijn en snel. Die gele kastjes zijn erg irritant en traag.Ardan schreef:Ik vraag me sowieso af waarom er verschillen zijn bij precies dezelfde modellen. Die gele kaartlezers die je bij een aantal busmaatschappijen ziet, in Lissabon worden exact dezelfde kaartlezers gebruikt en die reageren wél lekker snel. Hetzelfde ding, hetzelfde systeem! Hoe kan dat?
En waarom er verschillende modellen gebruikt worden: ongetwijfeld een verhaal over kosten vs. baten en de vrijheid van vervoerders om zelf apparatuur aan te sluiten...
Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.Daniel schreef:Neem bv. Utrecht Centraal: nu de poortjes daar deels in gebruik zijn zijn ze ook per richting gesorteerd in groepjes. Echter zie je juist nu opstoppinkjes ontstaan aan de Jaarbeurszijde. Voorheen reguleerde het verkeer daar zichzelf: als er een grote groep het station in kwam werden er wat meer poortjes in die richting gebruikt en omgekeerd, waarrdoor het altijd wel doorstroomde. Nu staat de verdeling station in en uit vast, waardoor je in dergelijke situatie een rij krijgt.
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Die brede poortjes kun je natuurlijk niet even een éénrichtingspoortje maken. Maar kan er met de rest niet wat flexibeler worden omgegaan, afhankelijk van de reizigersstroom?
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Dat zal deels ook komen omdat door de gebruikelijke verdelingen dat tweerichtingspoortje in één richting een eilandje is. Zie bv. station Amersfoort waar je station-uit rechts de poortjes in de uitgaande richting hebt en links die in de inkomende richting. Tussen die linker poortjes zit echter ook een breed poortje wat de enige groene pijl tussen alle rode kruizen is. Tja dan krijg je wel een opstopping als er teveel mensen daarop af lopen.Geert schreef:Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.
Of je dat ook krijgt als je meerdere (of alle) poortjes in twee richtingen zou kunnen gebruiken is de vraag. Immers waren die opstoppingen er ook niet toen alle poortjes nog open stonden en feitelijk is alles in twee richtingen kunnen gebruiken nagenoeg gelijk. Je hebt alleen de vertraging nog door het openen van het poortje. Ik loop me nog vaak zat bijna tepletter op die dingen omdat ik na het inchecken al voor die deurtjes sta voordat ze een keer openen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
Kan er geen rolstoel of buggy getoond worden voor dat brede poortje, ipv een groene pijl?Daniel schreef:Dat zal deels ook komen omdat door de gebruikelijke verdelingen dat tweerichtingspoortje in één richting een eilandje is. Zie bv. station Amersfoort waar je station-uit rechts de poortjes in de uitgaande richting hebt en links die in de inkomende richting. Tussen die linker poortjes zit echter ook een breed poortje wat de enige groene pijl tussen alle rode kruizen is. Tja dan krijg je wel een opstopping als er teveel mensen daarop af lopen..Geert schreef:Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten