NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Daniel »

NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen
ZWOLLE – Zeventig personen gaan volgende week vrijdag de ov-poortjes op het station in Zwolle testen zodat de NS kan zien hoeveel personen per minuut de poortjes passeren. Een grote landelijke testactie op het Zwolse station moet de NS helpen om te kijken of de poortjes effectief zijn.
De proefpersonen moeten met een ov-chipkaart door één of twee poortjes gaan in normaal tempo. ,,De proefpersonen gaan rustig in- en uitchecken op het station. Het is niet de bedoeling dat ze hard door de pootjes gaan lopen”, laat een woordvoerder van de NS weten. NS wil de kwaliteit van de poortjes verbeteren door met de test te achterhalen af alles goed werkt en of er fouten in het systeem zitten.
,,We checken hoeveel personen er door lopen en zo kunnen we zien of op een station te veel of te weinig poortjes zijn.”

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Geert »

Dus half Nederland is de afgelopen vijf jaar voorzien van poortjes en nu test NS de capaciteit? Met een model poortje dat al 12 jaar beproefd wordt? Is dat niet wat aan de late kant?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Hainje »

Tja, niet alleen de treinen hebben regelmatig last van vertraging bij NS. Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door AppleMoose »

En waarom testen met proefpersonen met duidelijke instructies en niet zoals de poortjes dagelijks gebruikt worden? :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Geert »

Overigens blijf ik me verbazen over de traagheid van het gekozen model poortje. Alsof doorvoercapaciteit nauwelijks een rol speelde bij het kiezen van een model voor alle stations.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Ardan »

Het nut van deze test ontgaat me totaal. Je hebt nu ook al drommen reizigers die er doorheen gaan, daar heb je echt geen testpanel voor nodig om dat zogenaamd te simuleren. Dat hadden ze zoals hierboven al gezegd al gedaan bij de introductie, ik kan me nog goed herinneren dat er een paar werkstudentjes op Rotterdam Centraal als een hamster in een molentje zich suf liepen door twee poortjes heen op spoor 1.
Geert schreef:Overigens blijf ik me verbazen over de traagheid van het gekozen model poortje. Alsof doorvoercapaciteit nauwelijks een rol speelde bij het kiezen van een model voor alle stations.
Ik vraag me sowieso af waarom er verschillen zijn bij precies dezelfde modellen. Die gele kaartlezers die je bij een aantal busmaatschappijen ziet, in Lissabon worden exact dezelfde kaartlezers gebruikt en die reageren wél lekker snel. Hetzelfde ding, hetzelfde systeem! Hoe kan dat?
Ik doe ook maar wat
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door microshit »

Het zou beter kunnen beginnen met fatsoenlijk opvoeden van reizigers. Je ziet vaak zat dat er mensen in de spits gaan wachten tot het poortje dicht is om dan pas in/uit te checken. Of te laat hun pas gaan zoeken. Of als eerste aankomen maar te ver doorlopen (door een sensor gaat 't poortje dan niet open).
Als iedereen niet voor dat soort fratsen zorgt, is enkel de breedte van het poortje beperkend. Volgens mij zijn er al zat crowd control studies gedaan die bepalen hoeveel mensen per minuut door ruimte x kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Ardan »

Ik denk dat dat vooral incidentele reizigers zijn. Forenzen krijgen op een gegeven moment wel door dat je niet hoeft te wachten met inchecken tot het poortje weer dicht is, dat kun je zien aan de reizigers voor je. Al heeft mij dat zelf ook wel enige tijd gekost aangezien er zeker drie verschillende modellen poortjes bestaan. Reageren ze allemaal hetzelfde? Ja.
Forenzen lopen hun station binnen en weten dat en/of waar de poortjes staan en pakken tijdens de loop hun kaart. Ter plaatse onbekenden stuiten ineens op poortjes en pakken hun kaart pas als ze er al bij staan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door trolly »

microshit schreef:Het zou beter kunnen beginnen met fatsoenlijk opvoeden van reizigers.
Nee.

Als het systeem niet met de reiziger om kan gaan, faalt het systeem. Reizigers hebben niet om dat systeem gevraagd. Het is er ten dienste van de vervoerder, die zo de controle van het vervoersbewijs afdwingt. Een falende interactie is daarmee ook het probleem van de vervoerder.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Tristan »

Geert schreef:Dus half Nederland is de afgelopen vijf jaar voorzien van poortjes en nu test NS de capaciteit? Met een model poortje dat al 12 jaar beproefd wordt? Is dat niet wat aan de late kant?
Zoals ik al vaker heb gezegd: er wordt niet (goed) nagedacht over de invoering van de kaart; het 'eten' is al opgeschept, maar de tafel moet nog gedekt worden.

Ik ben het voor de verandering met jullie eens dat dit een flauwekultest is, want omdat er gewerkt wordt met 70 'makke, volgzame schapen' die ruim van tevoren hun kaart hebben gepakt om in-, dan wel uit te checken, staat de uitslag van deze test bij voorbaat al vast: de poortjes functioneren naar behoren.

Het is inderdaad beter om gewoon naar de praktijk te kijken. Of juist om te testen door een panieksituatie te creeëren.

Maar ik blijf het zeggen: poortjes werken niet en kunnen beter volledig worden weggehaald:
- Ze vertragen de vluchtroute in geval van calamiteit
- Ze houden weinig tot geen zwartrijders tegen
- Sommige betalende reizigers worden er wel door tegen gehouden: voorbeeld 1, voorbeeld 2 voorbeeld 3
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik denk dat dat vooral incidentele reizigers zijn. Forenzen krijgen op een gegeven moment wel door dat je niet hoeft te wachten met inchecken tot het poortje weer dicht is, dat kun je zien aan de reizigers voor je.
Maar zelfs met forenzen kunnen er opstoppingen ontstaan. Dat heb je vooral als er zich net een trein leegstort in combinatie met een onhandig ingericht station waar de poortjes niet handig in de loop liggen, maar ook het eenrichtingsverkeer door de poortjes speelt een rol.

Neem bv. Utrecht Centraal: nu de poortjes daar deels in gebruik zijn zijn ze ook per richting gesorteerd in groepjes. Echter zie je juist nu opstoppinkjes ontstaan aan de Jaarbeurszijde. Voorheen reguleerde het verkeer daar zichzelf: als er een grote groep het station in kwam werden er wat meer poortjes in die richting gebruikt en omgekeerd, waarrdoor het altijd wel doorstroomde. Nu staat de verdeling station in en uit vast, waardoor je in dergelijke situatie een rij krijgt.
En Amersfoort blijft helemaal een drama met de poortjes net om de hoek als je vanaf spoor 1 komt in combinatie met een krappe hal voor de poortjes, daar krioelt echt alles kriskras door elkaar.

En dan heb je nog de andere onhandige situaties die op zich weinig met de poortjes te maken hebben zoals een groep vrienden die elkaar 1 meter voor de poortjes op gaat staan wachten waardoor ze gigantisch in de weg staan of mensen die na het doorkruisen van het poortje stil gaan staan om de reisplanner te bekijken.

Plus dat de poortjes tergend langzaam zijn, waar je nog extra last van hebt op stations waar alle poortjes een lezer voor de E-tickets hebben. Die kaartlezers zijn nog extra gevoelig voor hoe je je chipkaart ervoor houdt. Poortjes met alleen een chipkaartlezer kom je in mijn ervaring een stuk vlotter door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door marvinkok »

Wat ik gisteren merkte in Amersfoort toen ik met de trein ging was dat het onhandig is om te zien welke poortjes nu wel en niet naar buiten leiden. De pijlen en kruizen zouden eigenlijk boven de poortjes moeten zitten, dan zie je van afstand al waar je moet zijn.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door VIRM »

Beetje onnozele test. Als je mensen instructies gaat geven, dan is de test bij voorbaat al geslaagd of kun je de uitslag positief framen.
Zoals hierboven is gezegd: het maakt uit van het gedrag van de reiziger, of de reiziger bekend is met het systeem en of de plek waar de poortjes staan een beetje logisch is ingericht.
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Reiziger Delft »

Zelf reis ik meestal op een business-card. Als degene voor mij dat ook doet, én het is heel druk, is het soms lastig te bepalen of ik nu wel of niet ben in/uitgecheckt. Op het scherm verandert niets, alleen een piepje geeft aan dat een nieuwe kaart is aangeboden. Daarom wacht ik soms even, en dat levert natuurlijk ook vertraging op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Daniel »

Herkenbaar, dat geldt voor alle producten waarbij geen saldo gebruikt wordt (TrajectVrij ook dus, bij AltijdVrij wordt meen ik wel het saldo getoond).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door waldo79 »

Altijd Vrij geeft geen melding met het saldo.
Ik weet namelijk dat er 4 euro op die chipkaart staat voor het geval ik per ongeluk in bus, tram of metro incheck met de verkeerde kaart :lol: En geen enkel chippaaltje of poortje van de trein geeft gewag van dat saldo. Ik zie dat enkel bij kaartjesautomaten of in de bus, tram of metro.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Ik vraag me sowieso af waarom er verschillen zijn bij precies dezelfde modellen. Die gele kaartlezers die je bij een aantal busmaatschappijen ziet, in Lissabon worden exact dezelfde kaartlezers gebruikt en die reageren wél lekker snel. Hetzelfde ding, hetzelfde systeem! Hoe kan dat?
Wellicht is de buitenkant hetzelfde maar zit er aan de binnenkant een snellere processor? Of wellicht is de software die de busmaatschappijen in NL gebruiken een stuk trager. Qua bus-cico's vind ik die van Connexxion/RET/HTM altijd wel lekker snel. De NS-paaltjes zijn ook fijn en snel. Die gele kastjes zijn erg irritant en traag.

En waarom er verschillende modellen gebruikt worden: ongetwijfeld een verhaal over kosten vs. baten en de vrijheid van vervoerders om zelf apparatuur aan te sluiten...
Daniel schreef:Neem bv. Utrecht Centraal: nu de poortjes daar deels in gebruik zijn zijn ze ook per richting gesorteerd in groepjes. Echter zie je juist nu opstoppinkjes ontstaan aan de Jaarbeurszijde. Voorheen reguleerde het verkeer daar zichzelf: als er een grote groep het station in kwam werden er wat meer poortjes in die richting gebruikt en omgekeerd, waarrdoor het altijd wel doorstroomde. Nu staat de verdeling station in en uit vast, waardoor je in dergelijke situatie een rij krijgt.
Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door VIRM »

Die brede poortjes kun je natuurlijk niet even een éénrichtingspoortje maken. Maar kan er met de rest niet wat flexibeler worden omgegaan, afhankelijk van de reizigersstroom?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.
Dat zal deels ook komen omdat door de gebruikelijke verdelingen dat tweerichtingspoortje in één richting een eilandje is. Zie bv. station Amersfoort waar je station-uit rechts de poortjes in de uitgaande richting hebt en links die in de inkomende richting. Tussen die linker poortjes zit echter ook een breed poortje wat de enige groene pijl tussen alle rode kruizen is. Tja dan krijg je wel een opstopping als er teveel mensen daarop af lopen.
Of je dat ook krijgt als je meerdere (of alle) poortjes in twee richtingen zou kunnen gebruiken is de vraag. Immers waren die opstoppingen er ook niet toen alle poortjes nog open stonden en feitelijk is alles in twee richtingen kunnen gebruiken nagenoeg gelijk. Je hebt alleen de vertraging nog door het openen van het poortje. Ik loop me nog vaak zat bijna tepletter op die dingen omdat ik na het inchecken al voor die deurtjes sta voordat ze een keer openen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: NS test poortjes op station Zwolle met 70 proefpersonen

Bericht door Pooh »

Daniel schreef:
Geert schreef:Tweerichtingspoortjes zijn ook niet handig en zeker niet als het druk is. Dan gaan mensen om en om van de ene naar de andere kant en dat duurt allemaal nog langer, let maar op de brede poortjes als het druk is.
Dat zal deels ook komen omdat door de gebruikelijke verdelingen dat tweerichtingspoortje in één richting een eilandje is. Zie bv. station Amersfoort waar je station-uit rechts de poortjes in de uitgaande richting hebt en links die in de inkomende richting. Tussen die linker poortjes zit echter ook een breed poortje wat de enige groene pijl tussen alle rode kruizen is. Tja dan krijg je wel een opstopping als er teveel mensen daarop af lopen..
Kan er geen rolstoel of buggy getoond worden voor dat brede poortje, ipv een groene pijl?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten