Cursus Spoor 2: Treinen rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Cursus Spoor 2: Treinen rijden

Bericht door Mikos »

Cursus Spoor 2
Mikos, 8 januari 2017

Afbeelding

Tijdens de eerste Cursus Spoor heb ik het gehad over de geschiedenis van het spoor. Deze keer gaan we een stapje verder en behandel ik de daadwerkelijke opzet van het huidige Nederlandse spoor. Want je kunt honderden jaren geleden wel een spoor hebben neergelegd, dan rijden er nog niet meteen treinen overheen. Wat komt er nog meer bij kijken om een trein te laten rijden?

Paden en rijwegen
ProRail is in Nederland de organisatie die het spoor beheert. Bij hen moet je zijn wanneer je een trein wilt laten rijden. Aan de hand van het plan dat je hebt opgesteld (een dienstregeling) bekijken zij of er ruimte is op het spoor om de trein te kunnen laten rijden. Dat moet wel aan allerlei eisen voldoen, want je kunt met je trein niet dwars door een andere heen. Zo is er bijvoorbeeld een ‘opvolgtijd’, een vaste tijd om te halteren langs een perron en zijn er nog andere normtijden.

Een hogesnelheidstrein heeft bijvoorbeeld een stationnement van 2 hele minuten nodig in de basis. Een Intercity 0,9 minuten en een Sprinter 0,7 minuten. Een trein die stopt op een station mag pas 2 minuten na doorkomst van een trein die niet op dat station is gestopt vertrekken. Als die andere trein wel heeft gestopt op hetzelfde station, mag een trein pas 3 minuten na de eerste trein vertrekken. Dat zijn opvolgtijden.

Afbeelding
Sporen en rijwegen op het scherm van de treindienstleider.

Daarnaast moet een dienstregeling op knooppunten symmetrisch gemaakt worden in een 0/30 symmetrie. Een symmetrische dienstregeling zorgt ervoor dat reizigersaansluitingen heen en terug gelijk zijn. Als een treinserie in de ene richting om X minuten voor het hele of halve uur aankomt, moet diezelfde treinserie in de andere richting X minuten na het hele of halve uur vertrekken. Om dat inzichtelijker te maken met een voorbeeld:
De Intercity van Rotterdam naar Groningen komt op knooppunt Zwolle binnen om .40, de Intercity van Groningen naar Rotterdam vertrekt in Zwolle dan om .20.
De Intercity van Groningen naar Rotterdam komt in Zwolle aan om .15, dus vertrekt de Intercity van Rotterdam naar Groningen in Zwolle om .45.

Met het opstellen van de basisdienstregeling begint men anderhalf jaar voordat de dienstregeling kan beginnen. In de maand april voordat de nieuwe dienstregeling in kan gaan moeten de vervoerders dan een capaciteitsaanvraag inleveren, zodat ProRail kan kijken hoe de ruimte op het spoor het best verdeeld kan worden. Na drie maanden, in juli, komt ProRail dan met een concept dienstregeling waarbij de diverse treinen van alle vervoerders in één plan zijn verwerkt. De vervoerders hebben dan eenmalig de mogelijkheid om nog treinen en tijden te verschuiven om het geheel nog te verbeteren maken. In augustus wordt de dienstregeling dan definitief gemaakt en in december gaat de nieuwe dienstregeling in. Altijd op de tweede zondag van december, want op die datum gaat in de meeste Europese landen de nieuwe dienstregeling in en zo komen internationale treinen over de grens niet met andere treinen in de knel.

Personeel
Om een trein te kunnen laten rijden heb je personeel nodig. In dit geval heb ik het over conducteurs en machinisten en laat ik het walpersoneel (Servicemedewerkers en Veiligheid&Service-teams) achterwege. Conducteurs kunnen in principe door het hele land en over het hele spoorwegnet worden ingezet. Machinisten daarentegen hebben twee soorten bekendheid nodig: Materieelbekendheid en wegbekendheid.

Materieelbekendheid is nodig om de rijeigenschappen van een type trein te kennen. Hoe remt een trein, hoe trekt de trein op, maar ook technische handelingen zoals een remproef nemen verschillen per treintype. Voor dit soort zaken krijgen machinisten een materieelinstructie, waarbij alle belangrijke zaken worden benoemd en getoond. Vergelijk het met een piloot: Hoewel het allemaal op elkaar lijkt, een Boeing 737 heeft een ander systeem dan een vergelijkbare Airbus A320. Zo rijdt een SGM heel anders dan een SLT.

Afbeelding
Bron: Sporenplan

Wegbekendheid gaat over het spoor. Machinisten moeten weten over welk spoor ze rijden, waar ze zich bevinden, waar de seinen staan, waar overwegen liggen, waar de stations te vinden zijn en waar gevaarlijke punten zijn, zoals plekken waar verschillende spoorlijnen bij elkaar komen. In geval van nood moet een machinist direct kunnen melden waar hij zich bevindt. Denk aan een aanrijding met een auto, waarbij de auto dwars op het spoor terecht komt. Via een alarmoproep brengt de machinist in dat geval zowel de treindienstleider als de machinisten in de buurt op de hoogte van het gevaar en de locatie. Als de machinist dan niet zou weten waar hij zich bevindt op dat moment, moeten alle treinen in de wijde omgeving met aangepaste snelheid rijden totdat duidelijk is waar de aanrijding heeft plaatsgevonden, om te voorkomen dat ze alsnog met hoge snelheid op de plaats van het gevaar af komen rijden. Maar ook in geval van mist moet een machinist zijn locatie weten: je kunt niet zomaar een station voorbij rijden. Of een rood sein.
Machinisten hebben daardoor vaak een beperkter werkpakket, omdat niet iedereen overal mag rijden. Bovendien moet het werkpakket goed onderhouden worden; een machinist moet een traject minstens één keer per jaar bereden hebben, anders vervalt de wegbekendheid en moet de machinist eerst ‘wegleren’ om zijn kennis weer op peil te brengen.

Machinisten hebben bovendien te maken met de rijtijdenwet. Ze mogen niet langer dan 5,5 uur achter elkaar rijden in een dienst. Dan moet er een werkonderbreking ingepland worden, een pauze.

Om het personeel een menselijke maat te geven en de inhoud beheersbaar, zijn er bij NS overgangen van 20 minuten van de ene trein op de andere trein. Aan de ene kant is dat om het personeel de tijd te geven van het toilet gebruik te maken en iets te eten of te drinken te halen, aan de andere kant is het ook een buffer om eventuele vertragingen met de eerste trein op te kunnen vangen zonder dat de tweede trein daar direct hinder van ondervindt. Daar zijn de nodige varianten op, afhankelijk of een personeelslid de trein moet rijden of dat ze als extra meegaan. In het laatste geval is een overstap van 10 minuten ook voldoende.

Onderhoud
Treinen zijn helaas niet onderhoudsvrij. Zo zijn de onderhoudsbedrijven constant bezig om verstoringen te helpen en onderhoud te plegen.

Er zijn in Nederland 4 onderhoudsbedrijven voor de treinen van NS: Onnen (bij Groningen), Watergraafsmeer (Amsterdam), Leidschendam (Den Haag) en Maastricht. Daar vindt het grote onderhoud plaats aan treinen.
Daarnaast is er de werkplaats in Haarlem, waar treinen revisie krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de ombouw van ICM naar ICMm, of de ombouw van DD-AR naar DDZ.
Vervolgens zijn er in Nederland tientallen servicebedrijven waar storingsmonteurs dagelijks de kleinere storingen verhelpen aan bijvoorbeeld deuren, verlichting of interieur.
En er is een componentenbedrijf in Berkel-Enschot (Tilburg) dat zorgt voor het herstel en revisie van de diverse onderdelen van treinen, zoals pantografen en compressoren tot kleine componenten zoals noodremtrekkers.
Al deze locaties en hun medewerkers vallen onder NedTrain.

Afbeelding
Bron: NedTrain

Daarnaast vinden er controles plaats aan het materieel. Zo wordt ieder treinstel iedere 12 dagen onderworpen aan een uitgebreide controle van de techniek en veiligheidszaken. Alleen als voldaan is aan alle voorwaarden van die controle kan de trein het spoor op om reizigers te vervoeren. Wanneer die controle niet is uitgevoerd of er niet aan alle voorwaarden is voldaan, mag de trein geen meter met reizigers rijden en moet direct aangeboden worden aan een storingsmonteur of een werkplaats voor de controle.

Ook worden treinen na een aanrijding met persoon naar Amsterdam gestuurd om door een speciale wasstraat te gaan. Dan wordt er meteen gekeken of de trein schade op heeft gelopen, die zo snel mogelijk wordt hersteld.

Schoonmaak
Een andere tak van sport is de schoonmaak van treinen. Treinen maken zichzelf niet schoon. Zo zijn er zowel overdag als ’s nachts schoonmaakteams bezig om de treinen van zowel binnen als buiten schoon te maken. Er is de interne schoonmaak van treinen en de externe reiniging.

Afbeelding
Bron: Hago

Interne reiniging wordt momenteel gedaan door Hago Rail Services. Zij maken de treinen van binnen schoon, door bijvoorbeeld overdag de toiletten te reinigen en zoveel mogelijk de prullenbakken te legen. Krantjes worden binnenkort niet meer weggehaald, maar in de bagagerekken gelegd (en bij dubbeldekkers op de bovenverdieping op vaste tafeltjes). Daardoor blijven de kranten beschikbaar voor reizigers over de gehele dag, worden er minder kranten van Metro op de stations in de bakken geplaatst en verdwijnen de bakken van Metro op de kleinere stations. ’s Nachts vinden er uitgebreidere schoonmaakwerkzaamheden plaats, waarbij tafeltjes worden afgenomen, tussendeuren gereinigd en ook de vloer wordt gedweild. Jammer genoeg komen niet alle treinen ‘s nachts op een locatie te staan waar gereinigd kan of mag worden en dus moeten sommige treinen overdag uitgebreider schoongemaakt worden. Vanuit 33 locaties maken ruim 1000 medewerkers wekelijks 180.000 ramen schoon en reinigen ze 6500 toiletten per dag. Ook legen ze dagelijks 525.000 prullenbakken, verwijderen ze 400.000 kranten en schrapen jaarlijks 1000 kilo kauwgom van de vloer, banken en tafeltjes. Dit doen zij zeven dagen per week, 24 uur per dag.

Afbeelding
Voor
Afbeelding
Na

Externe reiniging wordt momenteel gedaan door Hago Transport. Dit team bestaat uit 65 personen en wordt landelijk ingezet bij onder andere de verwijdering van graffiti. Gemiddeld verwijderen ze 4 vierkante meter graffiti per uur. Vooral tijdens de schoolvakanties en aan het einde van het jaar zijn graffitispuiters actief. Daarmee lijkt de groep waaronder graffitispuiters gezocht moeten worden wel duidelijk. Het team haalt de graffiti zo snel mogelijk weg, binnen de mogelijkheden die de inzet van de treinstellen biedt. Alleen wanneer er onweer is, harde regen of bij temperaturen onder de -20 kunnen de teams hun werk niet doen.

Einde cursus
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit tweede deel van de Cursus Spoor. Deze keer ben ik verder in gegaan op het opzetten van een dienstregeling, waar je rekening mee moet houden als je personeel in gaat zetten, waar treinen onderhouden worden en hoe de schoonmaak in elkaar steekt. Alles om daadwerkelijk een trein te kunnen laten rijden. Als iemand behoefte heeft aan meer uitleg over een bepaald onderwerp (of juist iets wil toevoegen), dan lees ik het graag.
Laatst gewijzigd door Mikos op wo 11 jan 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Ardan »

Weer interessant Mikos! Vooral het lezen over de processen achter de schermen is erg leuk en leerzaam.
Mikos schreef:Aan de ene kant is dat om het personeel de tijd te geven van het toilet gebruik te maken en iets te eten of te drinken te halen
Ik begin het idee te krijgen dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat personeel naar het treintoilet gaat? Ik lees wel vaker bij jou iets in de trant van 'op het eindpunt kon ik even naar de wc' en zo.
Mikos schreef:Ook worden treinen na een aanrijding met persoon naar Amsterdam gestuurd om door een speciale wasstraat te gaan. Dan wordt er meteen gekeken of de trein schade op heeft gelopen, die zo snel mogelijk wordt hersteld.
Ik mag er van uit gaan dat dit toch ook wel op locatie gebeurt? Of is dat alleen een poetsbeurtje 'voor het oog' zodat je niet met zichtbare resten nog even het halve land doortuft?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Niet iedere trein heeft een toilet (en als ik 3 uur op een SLT heb gezeten mag ik toch echt héél graag naar het toilet!) en gezien de staat van sommige toiletten kun je ook niet van het personeel verwachten dat zij daar hun behoefte doen. Als man heb ik er wat minder last van, maar de vrouwelijke collega's weigeren in de meeste gevallen gebruik te maken van een treintoilet. Net als een grote groep reizigers. En heel eerlijk? Geef ze eens ongelijk.

Ter plaatse wordt door de brandweer alles weggespoeld wat zichtbaar is na een aanrijding. Onder andere bloed heeft echter de vervelende eigenschap voor het oog weg te zijn, maar zich nog wel te hechten. Na verloop van tijd schijnt dat weer zichtbaarder te worden. Daarnaast wordt in de speciale wasstraat alles nauwkeurig schoongespoeld, iets waar de brandweer natuurlijk haast geen tijd voor heeft omdat het treinverkeer weer opgestart moet worden. Als dat namelijk niet gebeurd, krijg je binnen de kortste keren hele aparte geuren rondom een treinstel. En daar word je niet vrolijk van...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Ik begin het idee te krijgen dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat personeel naar het treintoilet gaat? Ik lees wel vaker bij jou iets in de trant van 'op het eindpunt kon ik even naar de wc' en zo.
Ik kan me zo voorstellen dat de personeelstoiletten over het algemeen een stuk schoner zijn dan die dingen in de trein, dat kan ook meespelen...
Mikos schreef:Interne reiniging wordt momenteel gedaan door Hago Rail Services. Zij maken de treinen van binnen schoon, door bijvoorbeeld overdag de toiletten te reinigen en zoveel mogelijk de prullenbakken te legen.
Is dit echt zo? of is dit ronkende marketingpraat van je werkgever of Hago?

Ik meen me namelijk te herinneren dat er, bij de overgang naar Hago, nieuwe (goedkopere) contracten zijn afgesloten waarbij de trein er vooral schoon "uit moet zien". Als een prullenbak dus niet uitpuilt, ziet het er niet vies uit en kan hij worden overgeslagen. Dit is ook wat ik zelf waarneem: er wordt redelijk met de Franse slag gewerkt, alleen het zichtbare vuil wordt verwijderd...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Binnen de (vaak zeer) beperkte tijd die een schoonmaker heeft, moeten er inderdaad keuzes gemaakt worden. Treinen keren steeds vaker heel kort, waardoor er voor de schoonmaak geen tijd is om de trein fatsoenlijk schoon te maken. Dat wordt dan verdeeld over de dag waar het kan. En dat wat overdag niet kan, gebeurt dan zoveel mogelijk alsnog 's nachts. Over de schoonmaak van de treinen heb ik ook wel een mening, maar die doet er verder niet toe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Daniel »

Tja, in een korte kering middenin de spits wil het ook nog wel gebeuren dat alleen de prullenbakjes geleegd worden waar nog niemand zit (da's dus bijna nergens). Maar eigenlijk is het in zo'n geval meer bizar dat de keertijd zo kort is na een lange rit en tja, na een rit van zes uurtjes (heen en weer Groningen - Rotterdam - Groningen) heb je vaak wel meer afval verzameld dan er in de prullenbakjes past wat dan ook aan de trein te zien is.

Daarentegen zie ik sinds de nieuwe schoonmaakcontracten er zijn veel vaker (bijna dagelijks) wel een schoonmaker op de perrons bezig die ook daarvoor al redelijk schoon bleven. 'tis maar waar je je prioriteiten legt.
En om weer bij het toilet uit te komen: die dingen tref je dus ook steeds vaker zonder water omdat er geen tijd was om het bij te vullen. En die toiletten kunnen best wel schoon zijn met wat goeie wil leerde een buitenlandse ervaring me afgelopen jaar..

Maar verder een leuk stukje weer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Over de schoonmaak van de treinen heb ik ook wel een mening, maar die doet er verder niet toe.
Je vreest voor je kerstpakket dit jaar? (A)

En hoe staat het trouwens met de invoering van "het Duitse systeem", ze zouden toch ook tijdens de rit mensen door de trein gaan sturen?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Niet alleen mijn kerstpakket. :X

Met het 'Duitse systeem' is vorig jaar al een begin gemaakt; schoonmakers reisden tussen Leeuwarden en Heerenveen al op en neer om meer tijd te hebben om de trein van binnen schoon te maken. Dat was op zich een geslaagd idee, alhoewel je natuurlijk blijft houden dat als mensen al ergens zitten de opdracht is om in ieder geval de prullenbak te laten voor wat het is. Daar zal een onderbouwd idee achter zitten.

In Nederland heet dat trouwens 'Care on Track' (we zijn immers in Nederland, dus geven we het een Nederlandse naam). Dat vindt plaats op de trajecten Leiden-Haarlem en Amsterdam-Utrecht. Dat zou vanaf dit jaar ook moeten plaatsvinden op de volgende trajecten: Amsterdam-Utrecht, Utrecht-Gouda, Hoofddorp-Schiphol, Arnhem-Nijmegen, Gouda-Alphen, Amsterdam-Abcoude en Olst-Zwolle. Daarnaast op de 2400 van Breda naar Lelystad, de 2600 van Amsterdam naar Almere en de 1500 van Amsterdam naar Amersfoort. Je gaat dus vaker schoonmakers in de trein tijdens de rit tegenkomen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Met het 'Duitse systeem' is vorig jaar al een begin gemaakt; schoonmakers reisden tussen Leeuwarden en Heerenveen al op en neer om meer tijd te hebben om de trein van binnen schoon te maken. Dat was op zich een geslaagd idee, alhoewel je natuurlijk blijft houden dat als mensen al ergens zitten de opdracht is om in ieder geval de prullenbak te laten voor wat het is. Daar zal een onderbouwd idee achter zitten.
Weet je of er wel actief gevraagd wordt of de reiziger nog afval heeft? In Duitsland lopen ze namelijk actief met open zak door de trein heen en vragen iedereen of ze nog afval hebben, zodat je dat of zelf in de zak kan mieteren, of klaar kan zetten zodat de schoonmaker het doet...

Misschien denk ik dan weer iets te pessimistisch ( (A) ) maar ik zie het hier nog wel gebeuren dat zo'n schoonmaker door de trein heen sjokt, zak achter zich, en klaar. Want ja, alle plekken waren bezet -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Daniel »

Mikos schreef: alhoewel je natuurlijk blijft houden dat als mensen al ergens zitten de opdracht is om in ieder geval de prullenbak te laten voor wat het is. Daar zal een onderbouwd idee achter zitten.
Tja, dat bespaart schoonmakers op de trajecten in de NoordOost waar de treinen toch al dusdanig kort zijn dat er geen plekken meer zijn waar niemand zit en dus geen prullenbakken onderweg te legen zijn :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Geen idee, Aking. Wat ik wel weet is dat het allemaal nog behoorlijk in de kinderschoenen staat en men al doende leert.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Wubbo »

He, een onderwerp waar ik ook wat van weet *O*
Mikos schreef:Paden en rijwegen
ProRail is in Nederland de organisatie die het spoor beheert. Bij hen moet je zijn wanneer je een trein wilt laten rijden. Aan de hand van het plan dat je hebt opgesteld (een dienstregeling) bekijken zij of er ruimte is op het spoor om de trein te kunnen laten rijden. Dat moet wel aan allerlei eisen voldoen, want je kunt met je trein niet dwars door een andere heen. Zo is er bijvoorbeeld een ‘opvolgtijd’, een vaste tijd om te halteren langs een perron en zijn er nog andere normtijden.
Opvolgtijd (en zijn broertje: overkruistijd) zijn geen vaste tijden, maar afhankelijk van de situatie. Na een sprinter kun je sneller vertrekken dan na een goederentrein, doordat die laatste over het algemeen veel langer is en langzamer optrekt dan de eerste. Opvolgtijden en overkruistijden zijn dan ook locatiespecifiek. In de Netverklaring staan de generieke plannormen waarvan verondersteld wordt dat ze in de meeste gevallen voldoen (als in: ze zijn groter dan de technisch minimale tijd + buffer), maar waar de locatiespecifieke norm bekend is moet daarmee worden gepland.
Mikos schreef:Een hogesnelheidstrein heeft bijvoorbeeld een stationnement van 2 hele minuten nodig in de basis. Een Intercity 0,9 minuten en een Sprinter 0,7 minuten. Een trein die stopt op een station mag pas 2 minuten na doorkomst van een trein die niet op dat station is gestopt vertrekken. Als die andere trein wel heeft gestopt op hetzelfde station, mag een trein pas 3 minuten na de eerste trein vertrekken. Dat zijn opvolgtijden.
Je haalt hier twee dingen door elkaar. De stationnementstijden wisselen per treintype en per vervoerder, en worden in principe door de vervoerder bepaald. ProRail vindt er wel iets van, want uiteindelijk is ProRail verantwoordelijk voor het opleveren van een uitvoerbare dienstregeling. Je kan dus proberen een sprinter tussen Hoek van Holland en Rotterdam te gaan rijden met halteertijden van 0,1 minuut, maar dat zal ProRail nooit goedkeuren want dat is niet haalbaar. 0,7 minuten (42 seconden) is beter haalbaar, maar bijvoorbeeld weer niet als je die sprinter zou willen rijden met een Thalys want die gaat dat nooit halen.
Mikos schreef:Daarnaast moet een dienstregeling op knooppunten symmetrisch gemaakt worden in een 0/30 symmetrie.
Ook dit is geen eis van ProRail, maar een eis (of wens) van vervoerders. Je ziet ook op diverse plekken (de Valleilijn is daarvan het mooiste voorbeeld) dat hiervan wordt afgeweken.
Mikos schreef:Met het opstellen van de basisdienstregeling begint men anderhalf jaar voordat de dienstregeling kan beginnen.
Het opstellen van een dienstregeling begint al eerder, anderhalf jaar van tevoren begint de uitwerking in minuten. Maar omdat je voor een dienstregeling ook infrastructuur, materieel en personeel nodig hebt ontkom je er niet aan om al eerder te gaan nadenken over wat je wil.
Mikos schreef:In de maand april voordat de nieuwe dienstregeling in kan gaan moeten de vervoerders dan een capaciteitsaanvraag inleveren, zodat ProRail kan kijken hoe de ruimte op het spoor het best verdeeld kan worden. Na drie maanden, in juli, komt ProRail dan met een concept dienstregeling waarbij de diverse treinen van alle vervoerders in één plan zijn verwerkt. De vervoerders hebben dan eenmalig de mogelijkheid om nog treinen en tijden te verschuiven om het geheel nog te verbeteren maken. In augustus wordt de dienstregeling dan definitief gemaakt en in december gaat de nieuwe dienstregeling in. Altijd op de tweede zondag van december, want op die datum gaat in de meeste Europese landen de nieuwe dienstregeling in en zo komen internationale treinen over de grens niet met andere treinen in de knel.
De capaciteitsaanvraag is altijd op de tweede maandag van april. De concept-dienstregeling is dan op de eerste maandag van juli, de definitieve dienstregeling op de vierde maandag van augustus. Tussen de concept-dienstregeling en de definitieve dienstregeling mogen vervoerders inderdaad reageren, maar ze mogen niet alles meer aanpassen. Je kan dan niet opeens treinen aanvragen die je in april nog niet had aangevraagd, bijvoorbeeld. Dat soort wijzigingen kunnen pas na de vierde maandag van augustus.
De dienstregeling gaat trouwens in op de zondag na de tweede zaterdag van december, niet op de tweede zondag van december.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Mooie aanvulling, Wubbo! :pos: Laten we het er wat het ProRail-verhaal betreft op houden dat dat de gezamenlijke afspraken zijn. Ze zullen toch ergens mee moeten beginnen om een concept dienstregeling op te kunnen baseren.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:He, een onderwerp waar ik ook wat van weet *O*
(..)
Mikos schreef:In de maand april voordat de nieuwe dienstregeling in kan gaan moeten de vervoerders dan een capaciteitsaanvraag inleveren, zodat ProRail kan kijken hoe de ruimte op het spoor het best verdeeld kan worden. Na drie maanden, in juli, komt ProRail dan met een concept dienstregeling waarbij de diverse treinen van alle vervoerders in één plan zijn verwerkt. De vervoerders hebben dan eenmalig de mogelijkheid om nog treinen en tijden te verschuiven om het geheel nog te verbeteren maken. In augustus wordt de dienstregeling dan definitief gemaakt en in december gaat de nieuwe dienstregeling in. Altijd op de tweede zondag van december, want op die datum gaat in de meeste Europese landen de nieuwe dienstregeling in en zo komen internationale treinen over de grens niet met andere treinen in de knel.
De capaciteitsaanvraag is altijd op de tweede maandag van april. De concept-dienstregeling is dan op de eerste maandag van juli, de definitieve dienstregeling op de vierde maandag van augustus. Tussen de concept-dienstregeling en de definitieve dienstregeling mogen vervoerders inderdaad reageren, maar ze mogen niet alles meer aanpassen. Je kan dan niet opeens treinen aanvragen die je in april nog niet had aangevraagd, bijvoorbeeld. Dat soort wijzigingen kunnen pas na de vierde maandag van augustus.
De dienstregeling gaat trouwens in op de zondag na de tweede zaterdag van december, niet op de tweede zondag van december.
..en dat is dan binnen één kalenderjaar?

(ik lees namelijk iets over anderhalf jaar.. )


~~~~~~

Verder wel leuk om te lezen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Wubbo »

Ja, april en augustus liggen in dat geval beide in hetzelfde kalenderjaar. Er zit nog een fase voor april, die start al in de zomer ervoor en sluit in januari. Dat is de fase waarin de uurpatronen gemaakt worden. Zie ook hier of hier als pdf.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Durashift »

Ok.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door VIRM »

Cijfertjes zijn altijd leuk! Hoeveel machinisten en Mikossen lopen er in Nederland rond?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

Ik geloof 2500 machinisten en 2500 Mikossen. Maar het exacte cijfer moet ik even voor je opzoeken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Zouden er niet meer Mikossen moeten zijn?

Tenslotte komt het vrij vaak voor dat je op een machinist tot wel drie Mikossen hebt, maar andersom volgens mij nooit (A)
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door VIRM »

Ja. Mijn solo VIRM4 werd gisteren gecontroleerd door twee a drie Mikossen. Lijkt mij niet dat er ook drie machinisten in de cabine zaten. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Zouden er niet meer Mikossen moeten zijn?

Tenslotte komt het vrij vaak voor dat je op een machinist tot wel drie Mikossen hebt, maar andersom volgens mij nooit (A)
Jawel, maar Mikossen kunnen door héél het land ingezet worden én zijn uitgesloten van de rijtijdenwet.
Machinisten niet of in beperkte mate.

:wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Dat verandert volgens mij niet heel veel aan de verhoudingen?
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Dat verandert volgens mij niet heel veel aan de verhoudingen?
Klopt. Jij stelt dat die verhouding, voor Mikossen, meer moet zijn..
Ik denk het niet.. aangezien ik vermoed dat 'Mikossen' langer en verder weg ingezet kunnen worden dan machinisten. Dus heb je meer machinisten nodig, in verhouding.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Wubbo »

Sowieso rijden er ook heel veel treinen zonder Mikossen (leeg materieeltreinen met name), en voor rangeren heb je ook geen Mikos nodig. Maar ik dacht dat er ook duobanen waren (zowel machinist als conducteur dus)?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Aking »

Zijn er zoveel leegmat ritten dan? :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten