Aanrijding met een persoon

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Aanrijding met een persoon

Bericht door isadora »

Buiten het feit, dat het economisch een gigantische kostenpost moet zijn.
Maar nog veel meer, dat het een waar nachtmerrie-scenario voor het treinpersoneel moet zijn.
Je hoort toch betrekkelijk weinig over het fenomeen "aanrijding met een persoon".

Ik heb geen exacte tellingen bijgehouden. Maar ik schat, dat we het over een jaar bekeken toch al gauw over een paar honderd gevallen hebben.
Alleen in het nieuwe jaar al, heb ik toch iedere dag zeker één keer zo'n melding voorbij zien komen.

Zitten er hierdoor niet ontzettend veel machinisten en conducteurs thuis?

Bestaat er überhaupt enig cijfermateriaal over dit fenomeen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door VIRM »

En volgens mij is het volgende week Black Tuesday...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door isadora »

Wat mag dat betekenen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Suus »

Het aantal is bijna volledig te achterhalen dankzij de site van Geert, alleen aanrijdingen die gebeuren op goederentrajecten blijven buiten deze storingen.

2017: https://www.rijdendetreinen.nl/storinge ... en+persoon
Op het moment van schrijven zijn dit er vijf.

2016: https://www.rijdendetreinen.nl/storinge ... en+persoon
Dit zijn er 246.

Er wordt hierin geen scheiding gemaakt tussen moedwillige aanrijdingen en aanrijdingen die als ongeluk (iemand steekt nog snel over om een trein te halen en wordt aangereden e.d.)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

In 2011 alleen al waren er 215 aanrijdingen met persoon waarvan achteraf bleek dat het om zelfmoord ging. Dat is een getal dat heel langzaam zijn weg omhoog werkt, helaas.

Rondom het onderwerp aanrijding met persoon zit een klein beetje een taboe. Aan de ene kant is het een onderwerp waar we (als treinpersoneel) liever niet te veel over praten en aan de andere kant is het een onderwerp dat we zoveel mogelijk uit de media proberen te houden, omdat iedere keer weer als het voorbij komt in de media er een enorme golf copycat-gedrag voorbij komt (en het dus ineens heel 'populair' wordt om voor de trein te gaan staan).

Over het algemeen is het zo dat conducteurs en machinisten (in ieder geval bij NS) de mogelijkheid krijgen om een dag thuis te blijven, maar dat is een persoonlijke keuze. De een kan meer hebben dan de ander. Dat gaat natuurlijk ook op voor het aantal dat je er achter elkaar kunt hebben; de een is bij de eerste niet meer van plan om opnieuw in de trein te stappen, de ander knapt af na -tig aanrijdingen.
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Chrysa »

Heb je het zelf ook wel eens meegemaakt dat er iemand voor je trein sprong?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

Jep, twee aanrijdingen met persoon, één ongeluk. Word je niet blij of beter van.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door VIRM »

isadora schreef:Wat mag dat betekenen?
De derde dinsdag van januari. Dan schijnt het, zo vlak na de feestdagen, vaker te gebeuren.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door VIRM »

Mikos schreef:Jep, twee aanrijdingen met persoon, één ongeluk. Word je niet blij of beter van.
@Mikos: ik heb gehoord dat er vanuit NS goede begeleiding is voor machinisten en HC's die dit overkomt. Is dat ook jouw ervaring?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

Je kunt net zo veel begeleiding krijgen als je wilt. Erover praten met mensen om je heen en/of met collega's is het beste. Je wordt standaard opgevangen door een teammanager die er in eerste instantie met je over praat. Mocht je dat willen (of wanneer het niet goed gaat) dan kun je ook professionele hulp krijgen bij de verwerking. Wat dat betreft is dat heel netjes geregeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daniel »

Wat me overigens dan wel weer opvalt is de wat beperktere begeleiding voor reizigers die zoiets meemaken. Het wordt geloof ik wel aangeboden, maar op een redelijk vrijblijvende wijze. Hoewel het natuurlijk niet te vergelijken is met personeel wat "1e rang" zit of bij inspectie na het vermoeden iets geraakt te hebben oog in oog met de menselijke resten staat heeft het toch zeker ook wel impact op de passagiers.

Spreek helaas uit ervaring na twee keer een aanrijding persoon te hebben meegemaakt (één keer een auto met inzittenden, tweede keer iemand die van het perron voor de trein sprong). Na die eerste keer was er toch wel een aardig tijdje een behoorlijke opluchting als na een ATB-remming de klap en de stofwolken achterwege bleven en ook die tweede is me wel even bijgebleven vanwege details die ik het meelezende treinpersoneel zal besparen.
Die twee treinreizen uit de zomers van respectievelijk 2005 en 2007 zal ik niet gauw vergeten.

Maargoed, van je af schrijven of met bekenden erover praten helpt op zich wel. Naast dat ik in beide gevallen de weken erna nog vaak zat langs de bewuste plek ben gekomen zonder dat er iets gebeurde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

Eenieder die iets ernstigs heeft meegemaakt in of rond de trein kan zich altijd melden bij onze Klantenservice, zij zullen je doorverwijzen naar Slachtofferhulp (voor iedereen die iets heeft meegemaakt bieden zij emotionele steun of juridische hulp wanneer dat nodig is) of doorverbinden naar onze afdeling Nazorg die je eventueel kan begeleiden naar professionele hulp wanneer dat nodig is.

Een en ander staat ook op de site: http://www.ns.nl/klantenservice/trein-g ... staan.html
En je kunt ook altijd trein- of stationspersoneel aanspreken wanneer je ergens mee rondloopt wat je hebt meegemaakt. Afhankelijk van wie je treft kun je er met die collega over praten of zal die je ook doorverwijzen naar de Klantenservice (voor wie dit niet leest en toch ergens mee zit). Blijf er in ieder geval niet mee lopen als je ergens mee zit, maar praat erover.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door isadora »

Pet af en groot respect voor de reacties van ervaringsdeskundigen.
Ik reis al zeker zo'n 40 jaar met de trein, niet iedere dag, maar wel veel.
Heb geen rijbewijs, dus heb door de jaren al heel wat kilometers afgelegd als reiziger.
En het klinkt misschien vreemd, maar ik heb nog nooit met een aanrijding van doen gehad.
Wel indirect, maar nooit betrokken, gelukkig overigens maar.

Iedereen bedankt voor de input tot zover. :pos:
Laatst gewijzigd door isadora op ma 09 jan 2017, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daantje »

Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door AppleMoose »

Mikos, wordt, wat jij beschreven hebt, ook standaard kenbaar gemaakt aan de reizigers in zo'n situatie? Staan er ook actief mensen klaar die de reizigers op kunnen vangen op zo'n moment, zo ja, weten de reizigers die personen te vinden?
Veel mensen ervaren nogal een drempel om zelf hulp te zoeken. Actief mensen benaderen in zo'n situatie kan die drempel verlagen. Ik snap dat de prioriteit van het personeel op andere zaken ligt, maar dit is niet geheel onbelangrijk.

Overigens, de juiste pagina waar jij naar verwijst is niet zo makkelijk te vinden via het menu van de website van NS. Bij de pagina van klantenservice staat er geen kopje waarvan ik denk, daar zou iets over aanrijding met een persoon kunnen staan. Via de zoekopdracht (aanrijding) tref ik jouw link pas als vijfde of zesde zoekresultaat aan en dan ook nog eens met het kopje 'uw trein staat stil'. Dat is nou niet direct een titel waar ik op zou klikken als ik op zoek ben naar of NS mij hulp kan bieden in zo'n situatie. Ik denk dat hierin nog wel wat te verbeteren valt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef:Mikos, wordt, wat jij beschreven hebt, ook standaard kenbaar gemaakt aan de reizigers in zo'n situatie?
Wat ik me herinner van de eerste aanrijding die ik heb meegemaakt: in de evacuatietrein werd uitsluitend aangegeven dat er in Utrecht slachtofferhulp beschikbaar zou zijn. Echter niet waar je die kon vinden en er stond ook niet bepaald iemand ons op te wachten na aankomst daarvoor.

(De tweede aanrijding die ik hierboven noemde was langs het perron en met ICK, dus daar is het nooit tot het aanbieden van hulp gekomen want kon gewoon uitstappen en met ander OV m'n weg vervolgen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

De prioriteit ligt in een dergelijke situatie inderdaad anders, dus voor dat soort zaken is vaak geen tijd. Over het algemeen zijn het de collega's van V&S die evacuaties van een trein afhandelen. Er staan geen mensen klaar om dat breeduit te communiceren, de focus ligt op dat wat er buiten gebeurt is en de reizigers daarna zo snel mogelijk weer op pad te helpen. Hulp zullen ze zogezegd inderdaad zelf moeten zoeken.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Hendrik »

Ik kreeg bij het verlaten van de trein (we moesten toen 'overlopen' naar een andere trein) een kaartje met contactgegevens van NS. Dat kaartje kon je ook opsturen, al weet ik even niet meer waar dat dan voor was... :?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daantje »

Ik heb twee keer een aanrijding meegemaakt, een keer toen ik in de trein zat een aanrijding met een auto op een overweg. Toen kwam de brandweer in de trein koffie en dekens brengen en was er wel aandacht voor de reizigers. Een keer iemand die voor de trein sprong waar ik op stond te wachten op het perron, toen kon ik het me niet goed herinneren maar er was wel personeel op het station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daniel »

Tja, die aanrijding bij mij was in de middle of nowhere (was net voor De Haar aansluiting). Daar is geen NS'er bij geweest, we zijn destijds door de ongevallenbestrijding van ProRail in de evacuatietrein geholpen. Die kaartjes kan ik me niet herinneren, wellicht iets nieuws?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Mikos »

We hebben al een aantal jaar kaartjes met informatie. Daarop staat nog een verwijzing naar Slachtofferhulp en onze Klantenservice. Er is een proef geweest met kaartjes, waarbij reizigers hun gegevens op konden sturen als ze daar behoefte aan hadden, waarna iemand van Nazorg achteraf contact met ze opnam.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door RobertT »

In sommige gevallen wordt ook op het station enige hulp geboden.Als bekend is dat de aanrijdingstrein naar het station komt,probeert NS met een aantal mensen klaar te staan.Meestal wordt dan het betreffende kaartje met gegevens van klantenservice verstrekt,soms vergezeld van een eventuele tegoedbon.Ook kunnen reizigers hier al een praatje maken.Meestal waren dit Ticket&Service of Veiligheid&Service medewerkers.
Als de trein echter al geevavueeerd is EN er geen V&S team aanwezig was wordt het echter moeilijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door Daniel »

Wat is daar moeilijk aan dan? In die evacuatietrein zitten immers over het algemeen alleen reizigers uit de aanrijdingstrein :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanrijding met een persoon

Bericht door RobertT »

Bedoel,als die evacuatie met bussen gebeurt.Dan ben je het hele overzicht kwijt.Bij een evacuatietrein weet je vaak nog wel waar en wanneer die binnenkomt,bij bussen is dat lastiger.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten