Trein'vergeet' station.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Trein'vergeet' station.

Bericht door Pikobo »

Vanmorgen is IC 717 (Den Haag C - Groningen) de stop in Lelystad C 'vergeten'. Trein reed door, is gezien de waarneming in treinradar wel gestopt in Dronten (Om passagiers voor Lelystad er uit te laten?). Waarschijnlijk een fout van de machinist. Komt zoiets nu nog vaak voor?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Nicketick »

Wat ik mij dan afvraag: waarom heeft de ATB hier niet ingegrepen? Of staan seinen na stations vaak al op groen?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door CamilleKreemers »

Zover ik weet (machinisten mogen corrigeren) staan vrije treinpaden altijd op groen. Je kan dus eventueel doorrijden, al vraag ik me wel af waarom de trein doorrijdt op zo'n groot station.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door en-es »

Lang geleden eens meegemaakt toen de stoptrein Utrecht-Baarn de stop in Den Dolder oversloeg. Één reiziger trok toen aan de noodrem vlak na Den Dolder maar de deuren bleven dicht. Die reiziger kreeg op het volgende station Soest Zuid een bekeuring van de conducteur.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door waldo79 »

Die bekeuring is ook terecht, een stop overslaan is bepaald geen noodgeval :idea:
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door NintendoC »

en-es schreef:Lang geleden eens meegemaakt toen de stoptrein Utrecht-Baarn de stop in Den Dolder oversloeg. Één reiziger trok toen aan de noodrem vlak na Den Dolder maar de deuren bleven dicht. Die reiziger kreeg op het volgende station Soest Zuid een bekeuring van de conducteur.
Dat is lachwekkend natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat je als reiziger ziet dat een station volledig zonder reden wordt overgeslagen je best even angstig bent of er geen trein voor je en dan de noodrem activeert. Er is geen sprake van misbruik.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door JWM »

Het ligt eraan of er is omgeroepen. Zo niet dan vind ik dat je dit best af kan doen met een waarschuwing, de aanleiding voor het trekken aan de noordrem is nog altijd een grove fout van de machinist.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door SuperGhost »

Ik heb ook al eens meegemaakt dat de intercity Nijmegen->Schiphol (3100) vergat te stoppen op Ede-Wageningen. Er werd toen extra gestopt op Veenendaal-De Klomp om reizigers daar over te laten stoppen op een IC terug (de 3000). Uiteraard wel de overstap op de Valleilijn toen gemist.
Toen de machinist omriep de stop te zijn vergeten, kon je aan de toon van zijn stem wel merken dat hij zich diep schaamde.

Maar dit soort dingen zijn natuurlijk wel relatief zeldzaam lijkt me. Toen ik de dag erop bij het loket op Ede-Wageningen (die was op de bewuste dag namelijk al dicht) een GTBV-formulier haalde, geloofde de lokettist me ook niet eens dat de trein het station voorbij gereden was (wel keurig geld teruggestort gekregen door de NS overigens).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door regenmaker »

Ik heb wel eens gehad dat de IC Zwolle - Roosendaal zijn stop in Arnhem Zuid oversloeg, zonder dat dit was aangegeven. Vervolgens stonden we even later in het weiland stil te wachten op de trein voor ons. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door dennistd »

Ik heb het drie jaar terug ook al eens meegemaakt met IC 245 (destijds nog de 2243) van Bad Bentheim naar Berlijn. Dat was de enige IC met stop in Ibbenbüren, maar die ene dag stopte deze dus ook niet: er werd gewoon op volle snelheid doorgereden, de wachtende reizigers in verbazing achterlatend. Voor de uitstappers (dat zullen er niet veel geweest zijn) werd geregeld dat ze vanaf Osnabrück met de Westfalenbahn terug konden, maar de reizigers op het perron met bestemming Hannover liepen wel +90 op, en die verder naar Berlijn zelfs +120...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door waldo79 »

@regenmaker: Het blijft mensenwerk. Er kan wel een machinist op rijden, die net uit de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] of [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] komt gestapt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Buiten het feit dat ik dit geen eigen topic waardig vind (het had ook in Over je Reiservaringen kunnen staan, bijvoorbeeld)...
NintendoC schreef:Er is geen sprake van misbruik.
Is er sprake van gevaar voor mens of dier, dan?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door dennistd »

Nee, maar is dat wel het geval als er mensen door de sluitende deur naar binnen springen, op tijd binnen zijn en de trein trekt op en toch trekt de conducteur aan de noodrem om ze eruit te gooien?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door JWM »

Ik heb ook wel eens een conducteur aan de noodrem zien hangen terwijl er absoluut geen sprake was van gevaar voor mens of dier.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

en-es schreef:Lang geleden eens meegemaakt toen de stoptrein Utrecht-Baarn de stop in Den Dolder oversloeg. Één reiziger trok toen aan de noodrem vlak na Den Dolder maar de deuren bleven dicht. Die reiziger kreeg op het volgende station Soest Zuid een bekeuring van de conducteur.
Ik schaam me bijna om het te zeggen maar ik ga het toch doen:

En dan vinden ze het raar dat geweld tegen conducteurs toeneemt?

Ik vind dit namelijk echt een schande. Het is een geheel begrijpelijke reactie van een passagier dat bij het overslaan van een station aan de noodrem getrokken wordt. Wellicht denkt hij dat de trein op hol geslagen is of zo, weet jij veel. De gemiddelde passagier heeft namelijk nul komma nul verstand van treinen.

En uiteraard de disclaimer dat ik geweld in geen geval goedkeur en zelf ook niet aan de noodrem zou trekken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

dennistd schreef:Nee, maar is dat wel het geval als er mensen door de sluitende deur naar binnen springen, op tijd binnen zijn en de trein trekt op en toch trekt de conducteur aan de noodrem om ze eruit te gooien?
Ja, dan is er sprake van gevaar voor mens of dier. Dat zal iedereen hier wel anders vinden, maar bevind je maar eens in die situatie. Bovendien hebben wij daar de bevoegdheid voor.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door NintendoC »

Mikos schreef:Buiten het feit dat ik dit geen eigen topic waardig vind (het had ook in Over je Reiservaringen kunnen staan, bijvoorbeeld)...
NintendoC schreef:Er is geen sprake van misbruik.
Is er sprake van gevaar voor mens of dier, dan?
Nee, omdat wij weten dat de trein allerlei beveiligingen kent. Ik kan me vanuit de gewone reiziger voorstellen dat hij dat niet weten en het doodsbenauwd krijgt om op een voorrijdende trein te botsen als het station kats wordt overgeslagen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door JWM »

Maar nogmaals, het ligt aan het totaalplaatje. Als direct na het missen van het station er een omroep komt die de situatie uitlegt en de reiziger trekt aan de noodrem omdat hij geen zin heeft om eerst naar een station verderop te reizen is zo'n boete niet meer dan terecht. Anders kan de reiziger inderdaad het idee hebben dat de trein bijvoorbeeld op hol is geslagen en is voor noodrem trekken best begrip op te brengen en kan het afgedaan worden met wat uitleg. Het is namelijk een ongewone situatie die is ontstaan door een fout van de machinist.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

Mikos schreef:
dennistd schreef:Nee, maar is dat wel het geval als er mensen door de sluitende deur naar binnen springen, op tijd binnen zijn en de trein trekt op en toch trekt de conducteur aan de noodrem om ze eruit te gooien?
Ja, dan is er sprake van gevaar voor mens of dier. Dat zal iedereen hier wel anders vinden, maar bevind je maar eens in die situatie. Bovendien hebben wij daar de bevoegdheid voor.
Ik ga het nogmaals zeggen: en dan vind je het vreemd dat het geweld tegen jullie toeneemt?

Dit is toch gewoon volslagen idioot?

(en nee, ik propageer zeker geen geweld, maar ik wil even duidelijk maken hoe dit overkomt op de gemiddelde reiziger. daarop komt het namelijk compleet absurd en onrechtvaardig over, en dat kan geweld veroorzaken).
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door NintendoC »

Nou in dat rijtje frustraties bij de gemiddelde reiziger valt wel meer thuis. Laatst nog meegemaakt in de Intercity naar Kampen dat een NS'er het nodig vond om in een rustige trein om 17:50 een reiziger eruit te zetten omdat hij zijn fiets voor 18:00 meenam, terwijl hij netjes een kaartje gekocht had. Tsja, dat leidt wel tot frustratie als je gewoon naar huis wel. Regels volgen ja, maar doorslaan nee.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

Inercity naar Kampen? Huh? Dat spoorlijntje heeft toch helemaal geen tussenstations? Werd hij er midden op het spoor uitgezet en mocht hij verder fietsen of zo? :p
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door JWM »

Als je dat gaat toestaan maak je het voor je collega's alleen maar lastiger. En de regel is volgensmij dat het pas vanaf 18.30 is toegestaan.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

Dat van de fiets vind ik ook flauw, zeker als je gewoon een fietskaartje hebt gekocht (maar liefst 6 euro !!!!) en het niet te druk is in de trein. Kijk als iemand midden in de spits zijn fiets in de trein probeert te rammen terwijl dat niet past, dan vind ik een boete ook terecht. Kaartje of niet.
\
Sowieso zie je bij conducteurs ook wel genoeg ethnische profilering. Ik ben gewoon wit (ook al ben ik niet100% nederlands, wel wit) en heb nooit een boete gekregen in de weinige gevallen dat ik niet had ingecheckt per ongeluk en de conducteur langskwam. Als je een marokkaans uiterlijk hebt kun je dat wel vergeten. Dan krijg je gewoon een boete. Het ligt natuurlijk ook wel aan de volksaard, als een marokkaan aan wordt gesproken door de conducteur reageren ze vaak al bij voorbaat vijandig en dan snap ik wel dat de ruimte voor coulance dan op is. Maar ook in gevallen waar dit niet het geval is zie je toch vaak de neiging om witte mensen meer coulance te geven in dit soort situaties.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door JWM »

Kan de topictitel veranderd worden in Conducteurbashen #1?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door dennistd »

NintendoC schreef:
pedaalemmerzak schreef:
Mikos schreef:
dennistd schreef:Nee, maar is dat wel het geval als er mensen door de sluitende deur naar binnen springen, op tijd binnen zijn en de trein trekt op en toch trekt de conducteur aan de noodrem om ze eruit te gooien?
Ja, dan is er sprake van gevaar voor mens of dier. Dat zal iedereen hier wel anders vinden, maar bevind je maar eens in die situatie. Bovendien hebben wij daar de bevoegdheid voor.
Ik ga het nogmaals zeggen: en dan vind je het vreemd dat het geweld tegen jullie toeneemt?

Dit is toch gewoon volslagen idioot?

(en nee, ik propageer zeker geen geweld, maar ik wil even duidelijk maken hoe dit overkomt op de gemiddelde reiziger. daarop komt het namelijk compleet absurd en onrechtvaardig over, en dat kan geweld veroorzaken).
Nou in dat rijtje frustraties bij de gemiddelde reiziger valt wel meer thuis. Laatst nog meegemaakt in de Intercity naar Kampen dat een NS'er het nodig vond om in een rustige trein om 17:50 een reiziger eruit te zetten omdat hij zijn fiets voor 18:00 meenam, terwijl hij netjes een kaartje gekocht had. Tsja, dat leidt wel tot frustratie als je gewoon naar huis wel. Regels volgen ja, maar doorslaan nee.
Nee, dat zijn gewoon de regels. Als een kinderkaartje in de bus vanaf 9u geldig is verkoop ik hem ook niet om 8.55u. Anders wordt het de volgende keer 8.50u, dan 8.45u totdat je op een gegeven moment om 7.00u een kinderkaartje moet verkopen 'want de vorige keer mocht het om 7.05u ook en het is maar 5 minuten vroeger nu'.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten