Pagina 1 van 3

Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 13:46
door OVinspecteur
Op 2 juli wordt de LGV naar Bordeaux in gebruik genomen. Weet iemand of er plannen zijn voor een Zon-Thalys die kant op, zoals die ook naar Marseille rijdt? :idea:
Er liggen drukbezochte toeristengebieden in de buurt van deze lijn waar ook veel Nederlanders en Belgen naartoe gaan: rondom de Dordogne rivier, de kust bij La Rochelle, Loire rivier, etc.

Mogelijke stopplaatsen: Tours, Poitiers, Angoulême, (Libourne) en Bordeaux.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:16
door Aking
Ik heb geen idee, maar kunnen ze niet overstappen in Brussel ofzo?

Maar je zou natuurlijk 2 stellen kunnen laten rijden, en er dan een aftrappen in Brussel/CDG voor Bordeaux :Y

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:17
door Suus
Er zijn nog geen plannen voor, evenmin zijn er plannen voor Eurostar of Ouigo die kant op.

De nieuwe HSL is van een private uitbater die per trein tol vraagt. Om die reden wordt ook een deel van de huidige TGV's vervangen door TGV's met een extra hoge capaciteit, zo kan het aantal treinen gelijk blijven of zelfs omlaag en toch een reizigersgroei opgevangen worden. De tijdwinst is namelijk behoorlijk.

Ik zou overigens met doorgaande treinen niet in Tours maar in St-Pierre-des-Corps stoppen. Tours is een kopstation :)

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:28
door OVinspecteur
Suus schreef:Ik zou overigens met doorgaande treinen niet in Tours maar in St-Pierre-des-Corps stoppen. Tours is een kopstation :)
Ja, daar heb je gelijk in.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:39
door OVinspecteur
Aking schreef:Ik heb geen idee, maar kunnen ze niet overstappen in Brussel ofzo?
Ja, overstappen kan altijd. Maar veel mensen moeten met Zon-Thalys al minimaal 2x overstappen: voor en na de Thalys. Hoe vaker overstappen, des te groter het risico om een aansluiting te missen. En dan ben je in de aap gelogeerd op zo'n route. Dus dan gaan ze maar met de auto of het vliegtuig. :neg:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:45
door Aking
Het moet toch wel lukken om één keer per week een aansluiting te garanderen? :') Of zijn die Belgen en Fransen zó incapabel?

Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:50
door Suus
De LGV Atlantique is slecht verbonden met de overige LGV's, het aantal treinen dat niet van/naar Parijs rijdt is erg laag, de treinen naar Lille en Strasbourg rijden zelfs samen over de LGV Atlantique. De TGV Bordeaux - Brussel is helaas al jaren geleden opgeheven. En de TGV Toulouse - Lille die vroeger reed kan ik ook al niet meer terugvinden.

De verbindingen tussen de TGV-stations en het toeristische achterland zoals de Dordogne en Les Landes is ook erg slecht trouwens, de Côte d'Azur is juist goed per trein bediend.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:59
door Aking
Suus schreef:De TGV Bordeaux - Brussel is helaas al jaren geleden opgeheven.
Mooi moment om die, als vleugeltrein of met gegarandeerde overstap, weer vanaf Amsterdam terug te laten komen dan :Y

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 15:10
door Suus
Ik zou het ook graag zien, maar door allerlei logistieke redenen denk ik dat Amsterdam - Bordeaux rechtstreeks rijden uiteindelijk evenveel tijd kost als Amsterdam - Parijs, een transfer en Parijs - Bordeaux. Zeker omdat veel reizigers nog verder willen, bijvoorbeeld richting Biarritz en dat direct van Parijs kan zonder tussenstops Parijs - Bordeaux.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 16:04
door VIRM
Vanaf Gare du Nord naar Gare ontparnasse heb je een rechtstreekse metroverbinding. Maar zou het ook in theorie kunnen om een Thalys-rit Gare Montparnasse als eindpunt te geven?

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: zo 29 jan 2017, 16:06
door OVinspecteur
Ik dacht dat het aanbod van TGV's tijdelijk was uitgedund en de rijtijden verlengd i.v.m. met de bouwwerkzaamheden.
De aanstaande oplevering zou nieuwe perspectieven moeten bieden.

Er ontbreekt bij Parijs inderdaad nog een "Interconnexion" tussen de LGV's. Maar er rijden daar wel TGV's over het klassieke spoor. 1x per week in de zomervakantie zou toch mogelijk moeten zijn.

Maar heeft Thalys voldoende materieel om te onttrekken aan de reguliere dienstregeling?

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 12:31
door waldo79
Het lijkt me niet dat Thalys zodanig veel treinen over heeft om een doortrekking naar de Atlantische kust te realiseren.
Daarnaast moet je je afvragen waarom Marseille dan zo populair is en kosteneffectief valt te exploiteren? Juist, de trein rijdt van Brussel naar Marseille grotendeels over de HSL en hoeft niet kop te maken.

Daarnaast valt af te vragen of kampeerders potentiële reizigers zijn en daarnaast zijn reizigersstromen naar de Atlantische kust nogal diffuus, omdat de kustlijn nogal lang is. Je ontkomt niet aan voor- en natransport. Ik vermoed dat het al snel veel goedkoper is om met een auto erheen te rijden en dat het qua milieu-effecten elkaar weinig ontloopt of je met auto's gaat rijden. Die verspreiden zich namelijk ook over een groot gebied.

Oftewel: het verhaal is wat complexer, OVinspecteur :idea:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 12:55
door Suus
VIRM schreef:Vanaf Gare du Nord naar Gare ontparnasse heb je een rechtstreekse metroverbinding. Maar zou het ook in theorie kunnen om een Thalys-rit Gare Montparnasse als eindpunt te geven?
Dan moet kopgemaakt worden op Massy TGV, dat is al een half uur rijden vanaf CDG TGV.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 13:16
door en-es
Als er behoefte is aan een TGV of Thalys naar Bordeaux en misschien verder naar Hendaye dan zal die er wel komen. Mits deze niet verliesgevend is uiteraard. Ik vraag me sowieso af of er wel heel veel Nederlanders en Belgen naar de Franse westkust gaan. Ik denk dat de aantallen voor de Cote d'Azur veel groter zijn.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 13:19
door Chrysa
en-es schreef:Ik vraag me sowieso af of er wel heel veel Nederlanders en Belgen naar de Franse westkust gaan.
Die zijn er zat, maar het is vooral caravanvolk.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 13:34
door waldo79
Precies ja en qua zonuren doet de kust van Zuid-Bretagne tot onder Bordeaux niet onder voor de Côte d'Azur.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 15:01
door Suus
Marseille kan je retour in een dag dankzij de volledige HSL van Brussel-Zuid tot vlak voor Marseille.

Bordeaux kan nu ook wel (nu is het 3u18 vanaf Montparnasse zonder tussenstops, mede dankzij een conventionele spoorlijn waar je 220 km/uur kan rijden)), dat is ongeveer zeven uur enkele reis vanaf Amsterdam, dus dat duurt wel iets langer dan Marseille, daar gaat met de nieuwe HSL minstens een uur vanaf dus dan komt zes uur enkele reis wel weer in zicht.

Alleen Hendaye is wel weer een roteind vanaf Bordeaux dankzij het conventionele spoor, dat is 2u40m enkele reis.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 15:19
door Aking
Suus schreef:Marseille kan je retour in een dag dankzij de volledige HSL van Brussel-Zuid tot vlak voor Marseille.
Dat kan ik bevestigen 8-) (A)

Overigens doet het personeel dat niet. Die overnachten aldaar en passagieren de volgende dag naar huis (of hebben nog een dienst vanaf Parijs of Brussel)

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 07:34
door MdJ
Toevallig net juist die reizen gedaan: Rotterdam-Paris (een paar dagen gebleven) en door naar Hendaye/Irun-San Sebastian. Juist op de terugweg vanaf Marseille zeer snel terug via Parijs (uur overstap tijd) naar Rotterdam. Vertrek om 12uur, aankomst 17uur.

Die laatste haal je, met alle files op zonnige dagen, echt niet met de auto in zulke tijden.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 09:06
door Chrysa
Waarom niet? Gewoon over de vluchtstrook knallen. *O*

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 09:47
door Suus
Je haalt het ook niet zonder files. De HSL Parijs - Marseille is 711 kilometer lang, begint op 29 km van Paris Gare de Lyon en eindigt 7 kilometer voor Marseille-Saint-Charles, dus totaal 747 kilometer. De snelste treinen doen dit met twee tussenstops in 3 uur 22 minuten.

Als de snelweg even lang zou zijn, er ideale weersomstandigheden zouden zijn en je dus steeds 130 km/uur mag rijden, dan ben je alsnog minstens 5 uur 45 minuten bezig. Maar je moet nog door meerdere tolpoorten, je moet langs Lyon zien te komen etc. En feitelijk zijn de snelwegen al langer, de A6 Parijs - Lyon is 455 kilometer, de A7 Lyon - Marseille is 312 kilometer, samen 767 kilometer.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 09:58
door Zabe
Het vervoer vraag tussen Brussels en Bordeaux is laag. Zelfs tussen Lille en Bordeaux zijn er treinen geschrapt. De meeste nederlanders in deze streek gaan naar plekken moelijk toegangelijk met OV (Dordogne enz...) Denk ook dat het is een vrij dunbevolkte streek in tegenstelling met Zuid-Oost frankrijk.

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 10:17
door PHS
-

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 11:33
door Zabe
olof schreef:Hopelijk is er tegen 2030 een Interconnexion Sud en wordt de hogesnelheidslijn naar Bordeaux / Rennes aangesloten op de rest van het netwerk. Tot die tijd zie ik geen rechtstreekse treinen rijden tussen de Benelux en de westelijke kant van Frankrijk. Het zou al een enorme winst zijn als de dagelijkse TGV Brussel - Marseille in Amsterdam zou vertrekken. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren -o-
Op zich zou het niet een enorme opgave; om TGV's in Nederland te laten rijden. Thalys is een soort TGV reseau al. Die kunnen al 1.5KVrijden met ERMTS

Maar nogmaals is er gewoon niet genoeg vraag tussen Amsterdam en Bordeaux. Je heeft al flinke concurrentie met Easyjet, en in deze streek moet je echt een auto hebben. In tegenstelling met Provence die heeft een redelijke goed openbaar vervoer (gecadenceerd rond Nice/Cannes) is het echt dun in Zuid-West. Als je naar een camping wil; of naar je tweede huis in Dordogne is het veel eenvoudiger om met het vliegtuig te reizen. Want dan kan je meteen je huurauto pakken en ben je zo op het snelweg.

Kijk,ik ben een trein freak met ook een frans passport en familie daar, maar zelf ik zie ik geen potential voor zulke verbinding :P

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Geplaatst: di 31 jan 2017, 11:35
door CamilleKreemers
olof schreef:Hopelijk is er tegen 2030 een Interconnexion Sud en wordt de hogesnelheidslijn naar Bordeaux / Rennes aangesloten op de rest van het netwerk. Tot die tijd zie ik geen rechtstreekse treinen rijden tussen de Benelux en de westelijke kant van Frankrijk. Het zou al een enorme winst zijn als de dagelijkse TGV Brussel - Marseille in Amsterdam zou vertrekken. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren -o-
Kan dat niet eenvoudig gerealiseerd worden door een van de Amsterdam - Brusselritten door te trekken dan?