Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Aking »

Bedoel je dan de Benelux? Of weet jij iets wat ik niet weet en zijn er Thalys ritten die enkel Amsterdam - Brussel doen? :')
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Zabe »

Aking schreef:Bedoel je dan de Benelux? Of weet jij iets wat ik niet weet en zijn er Thalys ritten die enkel Amsterdam - Brussel doen? :')
Het laatste gebeurt al toch? Er zijn denk ik 3 thalyssen Ams-Brussels, 2 zijn nu doorgetrokken naar Lille.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Aking »

Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door reisthijs »

Ja, in 2013 was er ineens een groeiende vraag naar Thalys-reizen naar Brussel, toen hebben ze die tussen-treinen toegevoegd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Bram »

Dagelijks een vleugeltrein Amsterdam-Brussel-Disneyland-Bordeaux/Marseille (en na 2020 wekelijks Barcelona ipv Marseille?). En dan met geleasde euroduplexen zodat je de kaartjes lekker goedkoop kan houden. Dat moet er toch inzitten zou je zeggen?

O mensen met geld, macht, en wil: allez!
Laatst gewijzigd door Bram op di 31 jan 2017, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door CamilleKreemers »

Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Z2N »

Zolang je inzet op een materieeltype dat niet toegelaten is in Nederland wordt het al snel een vrij dure grap. :wink:

Het is waarschijnlijk makkelijker om treinstel 4551 terug te halen naar Thalys, dat stel is rond 2005 bij het schrappen van enkele verbindingen van Thalys naar TGV overgeheveld. Een directe dagelijkse verbinding naar in ieder geval Marseille moet daarmee wel lukken, een verbinding naar Bordeaux lukt waarschijnlijk ook door het opheffen van de verbindingen naar Oostende en Charleroi. De verbinding naar Marseille heeft in ieder geval voldoende potentie voor een verbinding het hele jaar door, de tak naar Bordeaux moet (in ieder geval van april tot september) ook voldoende marktaandeel hebben, mede geholpen door de markt richting Disneyland.
Spoiler: show
Na de overheveling naar TGV is de huisstijl in eerste instantie niet aangepast, de foto is niet van mij maar ik heb het geluk gehad om deze in levende lijve te zien. *O*
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Zabe »

Over Je spoiler: er worden ook een paar jaar geleden Thalyssen met gewoon TGV-Reseau in Brussels gecombineerd (naar Marne la Vallee). Mooi plaatjes :)
Maar ik denk toch dat er gewoon niet genoeg vraag voor een directe Amsterdam-Marseille is, behalve in de zomermaanden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Z2N »

Voor alleen Amsterdam - Marseille waarschijnlijk niet, maar voor de verschillende overlappende diensten waarschijnlijk wel. Een directe trein naar Marseille biedt ook een verbinding naar Disneyland, naar Lyon, Avignon (voor de Nederlanders is de Mont Ventoux op 40 minuten stoptrein en 40 minuten fietsen), en die verbinding wordt daarmee ook geboden vanaf Brussel en de regio Parijs. De cumulering van al deze reizigers vult nu twee TGV's vanaf Brussel, als daarvan 1 vervangen wordt door een Thalys uit Amsterdam heb je per saldo geen extra treinen, maar wel meer directe verbindingen en dus een aantrekkelijker aanbod.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Het is waarschijnlijk makkelijker om treinstel 4551 terug te halen naar Thalys, dat stel is rond 2005 bij het schrappen van enkele verbindingen van Thalys naar TGV overgeheveld.
De 4551 rijdt nu voor IZY, samen met de 4521. De 4551 heeft ook sinds 2007 bepaalde aanpassingen die de PBA's wel hebben ondergaan, zoals beveiliging voor de HSL-Zuid (herkenbaar aan de Europese vlag vanwege de verleende subsidie), niet meer gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Z2N »

Maar dat soort dingen inbouwen lijkt mij nog steeds goedkoper dan een nieuwe serietoelating bij IL&T. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Aking »

CamilleKreemers schreef:
Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.
Ja Sorry... De Tallijs heeft me nooit heel erg getrokken eigenlijk. Door de verplichte reserveringen is hij redelijk onbereikbaar, ik vind hem relatief prijzig, en ik heb niet heel veel met Frankrijk/spreek nauwelijks tot geen Frans. Het is dus een beetje een ondergeschoven kindje hier.

Ik geloof dat ik er een keer of 8 mee gereisd heb, ter vergelijking: de ICE heb ik toch minimaal een keer of 80 (als niet veel meer) gehad voor Internationale reizen vanuit Nederland...
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Bram »

Naast de kwestie rendabelheid begrijp ik eigenlijk niet zo waarom het nou precies zo moeilijk is om een dergelijke langeafstandsverbinding in Europa te bewerkstelligen. Er ligt spoor, en er zijn treinen die met alle hatsefratsen overweg kunnen. Hupsekee rijden met die hap.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Klaasje »

Je zegt het zelf al: Rendabelheid.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Bram »

Maar dat lijkt me toch het probleem niet. Het gaat niet alleen om het traject Nederland-Zuid Frankrijk, maar ook om alle tussenliggende mogelijke verbindingen. Zo'n vleugeltrein zou een enorm deel van Frankrijk snel zonder overstap bereikbaar maken.

Stel, iemand heeft de mogendheid om zoiets op te zetten, wat voor hordes moet ie dan nemen? Wegen die kosten daarvan soms niet op tegen de verwachte winst? Als dat zo is dan lijkt het me dat we daar wat mee moeten.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door en-es »

Stel een mooi businessplan op en ga praten met de betrokken partijen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Suus »

Aking schreef:
CamilleKreemers schreef:
Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.
Ja Sorry... De Tallijs heeft me nooit heel erg getrokken eigenlijk. Door de verplichte reserveringen is hij redelijk onbereikbaar
Het is gewoon treinbinding zoals je met de goedkoopste tarieven voor Duitsland ook hebt, (super)discounttarief was vroeger hetzelfde met verplichte reservering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door OVinspecteur »

Volgens Hafas zijn er vanaf juli ook geen rechtstreekse TGV's Brussel - Bordeaux. Wel een keer of 4 per dag Lille - Bordeaux. Eentje daarvan is bruikbaar vanuit NL: aankomst Lille Europe 9:53u en vertrek Lille Flandres 10:58u. Een uurtje slenteren door het winkelcentrum of in het park zitten ter afwisseling dus.
Maar met 8.35u reistijd vanuit A'dam is dat wel bijna 2 uur langer dan ondergronds door Parijs sporen. Vanuit Parijs gaan er namelijk heel veel non-stop TGV's rijden, terwijl die uit Lille 6 tussenstops maakt. Het scheelt wel een overstap natuurlijk en voor bijvoorbeeld Poitiers en Angoulême is het verschil 1 uur i.p.v. 2.

Verder wachten op de Interconnexion o.i.d. dan maar... :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Suus »

Blijkbaar heeft iemand hier toch een voorspellende gave gehad, want er komt in 2019 dus toch een Zon-Thalys naar Bordeaux:

https://www.ad.nl/buitenland/extra-best ... ~a7ba5783/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door webguy »

Bordeaux is natuurlijk leuk en aardig maar een keer per week en meteen volgeboekt hebben weinig mensen er wat aan. Frequentie is nog altijd koning in het OV
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Z2N »

De vraag is natuurlijk of dat bij deze trein ook op gaat, het is toch bovenal een vakantieganger-trein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Aking »

Ga jij niet drie keer per dag op vakantie dan? :shock: -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Suus »

Ik lees op treinreiziger.nl dat de trein België als doelgroep heeft en de tijden in Nederland een afterthought zullen zijn.

https://www.treinreiziger.nl/thalys-sta ... -per-week/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door Z2N »

Dat zou dan vreemd zijn, want als de reistijd vanuit Brussel 4u07 is, kan je daar rustig na tienen vertrekken, even na tweeën in Bordeaux zijn, 1,5 uur keren, en vervolgens voor vieren de deur uit daar om dan even voor achten in Brussel terug te zijn. Dat zou dan prima te combineren zijn met de huidige ritten 9322 (08:17 uit Amsterdam) en 9975 (21:42 in Amsterdam).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?

Bericht door IC140 »

Je zou bijna een slag Marne-La-Vallée gewoon doortrekken op zaterdag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten