R-net

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

R-net

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel wordt er in de Randstad gewerkt aan de HOV-productformule R-net. Wat is jullie bevinding erover en wat vind je van de huidige aanpak van beide provincies?
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 05 feb 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: R-net

Bericht door isadora »

Van dat werken merk ik weinig, wel van het eindeloos politiek gezever.
Zie mijn eerdere mededelingen over lijn 320, Amsterdam-Huizen-Hilversum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: R-net

Bericht door OmniLezer »

Ik vind het wel goed, maar ik vind wel dat het ook weer uit de tent geblazen is.
Ik hoop zelf dat het niet zoals EBS wordt. 4 op de 5 lijnen is R-net en het speciale is hier weg.
Daarnaast zie ik geen toekomst in lijn 37/38 van Arriva en lijn 37 van Connexxion Haaglanden.
Ik zie zelf niet wat het doel van R-net is. Zijn R-netlijnen nou lijnen die supersnel zijn of lijnen die gewoon stabiel zijn?

Er worden nu gewoon zomaar lijnen uitgepikt waarvan ik niet weet wat er zo speciaal is aan die lijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: R-net

Bericht door Jef400 »

In Waterland is het volgens mij zo dat alle verbindingen naar Amsterdam CS R-net zijn. De R-net lijnen stoppen doordeweeks niet op het Bukslotermeerplein en staan daarmee een stukje over. Wel heb je snel en stopbussen tussen Purmerend en Amsterdam. Zo stoppen de lijnen 301 en 307 overal, de bizzliners alleen op Ilpendam en Watergang, en de rest alleen op Ilpendam. Daar zit weinig verschil in. Ook vind ik het verschil tussen R-net bussen en de gele bussen hier verwaarloosbaar. Voor mij is R-net dan ook een luchtledig naampje, en zit er geen verschil behalve in eindbestemmingen van de lijnen dan natuurlijk.

Het is wel leuk om een scheiding te maken tussen R-net lijnen en de rest van Waterland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: R-net

Bericht door CamilleKreemers »

Waterland is in mijn beeld een R-net concessie. Die paar enkele busjes die nog geel zijn, vallen haast niet op.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: R-net

Bericht door VIRM »

Eerlijk gezegd vind ik het geen toegevoegde waarde hebben. Vanuit mijn oogpunt is het gewoon een bus of metro met een ander kleurtje. De stoelen of wat dan ook zijn volgens mij niet meer of minder comfortabel.

Vanuit de Zaanstreek zijn ook de bussen naar Amsterdam R-Net. Ook de nachtlijnen worden met R-Net gereden, maar die staan bij het publiek die ze gebruikt bekend als traag en duur.

Ook vind ik de kleurstelling echt buitengewoon ondoordacht qua contrast. Laatst had ik bijvoorbeeld bij een R-Net CAF 's avonds de grootste moeite om een deur te vinden, terwijl dat bij de oude GVB-kleurstelling veel beter was. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: R-net

Bericht door Chrysa »

VIRM schreef:
Vanuit de Zaanstreek zijn ook de bussen naar Amsterdam R-Net. Ook de nachtlijnen worden met R-Net gereden, maar die staan bij het publiek die ze gebruikt bekend als traag en duur.
Nachtlijnen zijn toch altijd duur omdat er geen subsidie heen gaat?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: R-net

Bericht door Gekko123 »

Als er wel subsidie naar die nachtlijnen gaat is dat over het algemeen lang niet toereikend om de personeelskosten plus brandstofkosten te kunnen dekken. Vergeet niet dat er op nachtlijnen bijna altijd minimaal 2 man personeel aanwezig zijn (chauffeur + beveiliger) om de veiligheid in en om de bus te kunnen garanderen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: R-net

Bericht door busfanNL »

Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net. Daarnaast het interieur in de oudere wagens van R-net 300/310 en de Zaanstreek wagens. Dit is het oude regionet interieur en dat zouden ze moeten aanpassen naar R-net interieur. Net als het interieur van de Metro's in Rotterdam. Dat had makkelijk gekund toen de MG2/1 rijtuigen nieuwe stoelen kregen bij de mid-life revisie. Dat soort dingetjes. Voor de rest zeg ik sneller uitrollen zodat het echt een net wordt. Maar we gaan de goede kant op. Wat mij betreft een succes. *bus* :pos:
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: R-net

Bericht door Hendrik »

busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Dat is bewust gedaan, omdat de N215 bij Nieuwe-Tonge binnenkort (al is dat veel later dan aanvankelijk gedacht) gereconstrueerd wordt:
https://www.zuid-holland.nl/kaart/nieuws/@11029/werkzaamheden-haltes/ schreef:De haltes Achthuizen N59 Schaapsweg en Nieuwe-Tonge Provinciale Weg N215 (bij de kruising met de Molendijk) worden later aangepast, tegelijkertijd met reconstructies van deze wegen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door reisthijs »

busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: R-net

Bericht door Stadsbus »

busfanNL schreef:Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Wees blij dat er een abri staat, echt niet overal in Nederland staat er een, dus je moet (vind ik) niet klagen dat er 1tje in de verkeerde kleuren staat.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: R-net

Bericht door Zonnig »

De R-net formule wisselt per regio en is daarom niet eensluidend wat het wel zou moeten zijn.
Daarom kan het geld beter aan andere zaken worden besteed.
Snel is R-net ook niet (overal)
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: R-net

Bericht door busfanNL »

Renebussen schreef:
busfanNL schreef:Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Wees blij dat er een abri staat, echt niet overal in Nederland staat er een, dus je moet (vind ik) niet klagen dat er 1tje in de verkeerde kleuren staat.
Nee. Mee eens. Op lijn 320 zijn inderdaad genoeg haltes zonder wat ik trouwens ook niet vind kunnen.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: R-net

Bericht door Natorious »

R-Net had naar mijn mening beperkt moeten worden tot een samenhang van snelle, hoogfrequente bussen met een hoge betrouwbaarheid en strakke haltes. Het is de uniformiteit die het interessant maakt voor mensen om mee te reizen.
Ze reizen dan namelijk niet met een ´bus´ ( -o- ) maar met R-Net ( *O* ).
Een concessie waar ze het tot nu toe erg goed aanpakken, naar mijn mening is Haarlem-IJmond.
De 300, 310, 340, 346 en 356 vormen een geheel rond de regio Haarlem, rijden erg vaak en hebben haltes met die uniforme uitstraling.
Losstaande lijnen als de 436 hadden ze beter een eigen formule kunnen bedenken. En de 400 valt ook gigantisch buiten de boot met het Randstadrail in de buurt.

Ik vind R-Net op een tram/metro pas belachelijk. Die staan (meestal) al bekend als snelle, frequente verbindingen. Om dat te benadrukken heb je geen R-Net nodig.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: R-net

Bericht door Chrysa »

Natorious schreef: Een concessie waar ze het tot nu toe erg goed aanpakken, naar mijn mening is Haarlem-IJmond.
De 300, 310, 340, 346 en 356 vormen een geheel rond de regio Haarlem.
Die zijn allemaal van Amstelland-Meerlanden hoor. :p

Hoezo valt de 400 buiten de boot? Dat is een frequente lijn die een relatie bedient die niet geboden wordt met Randstadrail (Die zou van mij wel weer R-Net mogen als je al het hoogfrequente OV dezelfde naam geeft), wat is daar mis mee?
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: R-net

Bericht door Natorious »

Chrysa schreef: Die zijn allemaal van Amstelland-Meerlanden hoor
Ik sat hierop te twijfelen pffff :')
Chrysa schreef: Hoezo valt de 400 buiten de boot? Dat is een frequente lijn die een relatie bedient die niet geboden wordt met Randstadrail (Die zou van mij wel weer R-Net mogen als je al het hoogfrequente OV dezelfde naam geeft), wat is daar mis mee?
Omdat de formule in dat gebied met niks een geheel gevormd qua naam, stijl, etc. Liever had ik ook gewild dat het Randstadrail had geheten, maarja :')
Ik zou dan inderdaad liever al het vervoer omdopen tot R-Net.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: R-net

Bericht door PatrickM »

Hendrik schreef:
busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Dat is bewust gedaan, omdat de N215 bij Nieuwe-Tonge binnenkort (al is dat veel later dan aanvankelijk gedacht) gereconstrueerd wordt:
https://www.zuid-holland.nl/kaart/nieuws/@11029/werkzaamheden-haltes/ schreef:De haltes Achthuizen N59 Schaapsweg en Nieuwe-Tonge Provinciale Weg N215 (bij de kruising met de Molendijk) worden later aangepast, tegelijkertijd met reconstructies van deze wegen.
Weet jij wanneer dat gaat gebeuren?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: R-net

Bericht door PatrickM »

reisthijs schreef:
busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.
Op flakkee heeft het R-net anders een flinke reizigersgroei veroorzaakt...
Natorious schreef:Losstaande lijnen als de 436 hadden ze beter een eigen formule kunnen bedenken.
Nee, niet nog meer merknamen.... Waar Bravo nou goed voor is vraag ik me ook af, het verspillen van geld oid?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door Suus »

Het idee van R-NET is op zich niet slecht: hoogfrequente lijnen die duidelijk zichtbaar zijn, zodat het ook nieuwe reizigers trekt. In Amstelland en Zuid-Holland werkt het aardig.

Schoonheidsfoutjes zijn er wel altijd. Daarnaast lijkt het mij niet echt nodig om er tram en metro ook in te integreren, dat product verkoopt zichzelf ook vrij goed. Het zijn juist bussen die een steuntje in de rug nodig hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: R-net

Bericht door CamilleKreemers »

Het is heel mooi dat er iets als R-net komt, al denk ik dat het soms heel apart is waarom de ene lijn wel R-net wordt en de andere niet. Ik neem een voorbeeld aan Zuid-Holland. De lijnen die daar R-net worden vormen nu losse eilandjes, waar dit in Noord-Holland een netwerk vormt. Bij het vormen van een netwerk kan je denk ik meer klanten werven, dan in Zuid-Holland momenteel het geval lijkt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net

Bericht door reisthijs »

henk1234 schreef:
reisthijs schreef:
busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.
Op flakkee heeft het R-net anders een flinke reizigersgroei veroorzaakt...
Komt dat dan doordat de bus een ander nummertje en een ander kleurtje heeft gekregen.... of is er toevallig gewoon een betere dienstregeling gekomen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: R-net

Bericht door PatrickM »

Dienstregeling is uitgedund en op sommige plekken ietsjes versneld (lees: 2 spitsritten per uur rijden niet meer via Heinenoord, dat kostte =-3 min).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: R-net

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:Het is heel mooi dat er iets als R-net komt, al denk ik dat het soms heel apart is waarom de ene lijn wel R-net wordt en de andere niet. Ik neem een voorbeeld aan Zuid-Holland. De lijnen die daar R-net worden vormen nu losse eilandjes, waar dit in Noord-Holland een netwerk vormt. Bij het vormen van een netwerk kan je denk ik meer klanten werven, dan in Zuid-Holland momenteel het geval lijkt.
Dat netwerk hoeft niet, per se (vind ik).
Het kan wel wat hebben en de naam ook waarmaken aangezien het R-NET heet.
Dat andere van dat de ene lijn R-net wordt en de andere niet, ben ik wel met je eens.
Waarom wordt lijn 436 (130, 136, 139, 396)wel een R-net lijn en lijn 144/146 van de RET niet? Zulk soort vragen heb ik ook wel eens.
Ik vind de lijnen wel erg willekeurig gekozen in Zuid-Holland.

Om een lang verhaaltje kort te maken met een voorbeeld; ik heb gelezen dat Qliner 385 R-net moet worden, maar qua frequentie heeft het nog heel wat te overbruggen. Lijn 37 van Haaglanden Connexxion idem dito.
Laatst gewijzigd door OmniLezer op di 07 feb 2017, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: R-net

Bericht door Hendrik »

henk1234 schreef:Weet jij wanneer dat gaat gebeuren?
Hopelijk begin 2018. Zie hier punt 3.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 12 gasten