NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dennistd »

Volgens mij is de regel dat een bedrijf dat een concessie onderhands gegund wordt niet mag meedingen bij aanbestedingen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Dan moeten ze dat de NS ook verbieden. ;) Beetje kromme regel dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Dennenboom »

Tusssen 2000 en 2004 was HTM al eens (mede) eigenaar van een busbedrijf "Stadsvervoer Nederland". Die onderhield busdiensten in de provincie Utrecht.
Dat bedrijf is toen vanwege bovengenoemde reden (gesloten thuismarkt) uiteindelijk bij Connexxion terechtgekomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Daniel »

Neen, SVN is bij Connexxion beland nadat ze Novio overnamen. HTM was al eerder uit Stadsvervoer Nederland gestapt.
dennistd schreef:Volgens mij is de regel dat een bedrijf dat een concessie onderhands gegund wordt niet mag meedingen bij aanbestedingen.
Meedingen mag, gunnen niet. Dat speelde in 2006 ook al toen HTM samen met NS als RegioLinq een bod op DAV uitgebracht heeft maar de concessie niet gegund mocht krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dnmw2705 »

https://www.ovpro.nl/bus/2017/05/02/ns- ... ijna-rond/
Volgens NS wordt het verkoopproces met de grootst mogelijk zorgvuldigheid uitgevoerd en nadert het verkoopproces inderdaad de laatste fase. Verder wil woordvoerder kwijt dat er veel interesse bestaat, maar vanwege zorgvuldigheid wil de spoorvervoerder niet reageren op speculaties. De NS besluit dinsdag met wie er exclusief verder wordt onderhandeld over de verkoop van de bustak van NS.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Suus »

De Italiaanse spoorwegen hebben tot nu vooral interesse getoond in buitenlandse spoorwegondernemingen. Verrassend dat ze nu toch in de bussen willen.

Of men moet het als opstap zien om bijvoorbeeld de Noordelijke Nevenlijnen binnen te harken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door ArrivaBas »

Klopt, de Griekse OSE is ook al in handen van de Italianen. Gaat het daar nou om de Netinera-tak of echt de FS?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Dennenboom »

Suus schreef:De Italiaanse spoorwegen hebben tot nu vooral interesse getoond in buitenlandse spoorwegondernemingen. Verrassend dat ze nu toch in de bussen willen.
De nieuwe filosofie van FS:
Not just high speed trains but also an integrated offer aimed at covering different mobility needs, from urban and suburban commuters to long distance travellers. Not just railways but also buses.
Is dus echt over nagedacht. Kan Dijsselbloem, die denkt dat Italianen alleen maar aan vrouwen en drank denken, nog een voorbeeld aan nemen als het gaat om de toekomst van NS. NS mag van hem alleen treintjes rijden. Ook mag je voor een reis van A naar B tig keren in- en uitchecken (wel bij de juiste paal natuurlijk!) omdat dat beter is voor ons.

Lees hier meer:
http://www.italy24.ilsole24ore.com/art/ ... d=AEEk2gBB
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door nvdw »

Volgens mij zit Dijsselbloem er niet zo ver naast. Als de bronnen van de Televaag geen onzin verkopen, zit FS dus ruim boven de marktwaarde te bieden. FS is een staatsbedrijf dus een keer raden waar de poen (indirect) vandaan komt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Dennenboom »

Het gaat om 25 miljoen euro boekwinst waarmee wij het grootste OV bedrijf in Nederland de kans ontnemen om hier met integrale vervoersconcepten te komen. Dat laten wij liever over aan buitenlandse bedrijven.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door waldo79 »

Dijsselbloem heeft met die uitspraak over Zuid-Europeanen meer een geluid voor de bühne geventileerd. En zoals NvdW al stelt: wie zegt dat FS een goede deal afsluit :)

En ten aanzien van de NS geldt vanuit de politiek een regelrecht zwabberbeleid is mijn gevoel :o
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door starx »

Je kunt hele boeken volschrijven over hoe breed NS zijn primaire taak (treinen laten rijden) moet opvatten. Het huidige (nu demissionaire) kabinet ziet Qbuzz en de retailbedrijven als tafelzilver dat beter verkocht kan worden.

Persoonlijk denk ik dat NS in ieder geval Qbuzz beter kan verkopen, omdat zo'n dochterbedrijf risico's draagt waar uiteindelijk de overheid (indirect) garant voor staat. Niet dat Qbuzz zomaar zware verliezen zal gaan lijden, maar ze zouden wel de concessies kunnen verliezen en dat komt je met een bussenvloot te zitten waar je niks meer mee kunt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Suus »

Bussen zijn altijd weer te verkopen, dat is niet het grootste risico. Altijd wel iemand die voor een prikje een tien jaar oude Mercedes wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Nicketick »

Zijn alle bussen van Qbuzz, in ieder geval GD, niet geleased? Het meeste nieuwe Q-link materieel moet ook mee naar een volgende concessie dacht ik.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door flipje »

flipje schreef:Ik hoop dat Qbuzz in zijn geheel verkocht zal worden aan Netinera of EBS.
Onder de noemer: "I told you so.."

Transvision vind ik wel een verrassende partij. Had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Volgens hun website is Transvision: "de intermediair tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale vervoersaanbod", waarbij ze zich vooral richten op taxivervoer.
Iemand enig idee welk bedrijf hier de eigenaar van is?
Nicketick schreef:Zijn alle bussen van Qbuzz, in ieder geval GD, niet geleased? Het meeste nieuwe Q-link materieel moet ook mee naar een volgende concessie dacht ik.
Ja en ja :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Vinny »

nvdw schreef:Volgens mij zit Dijsselbloem er niet zo ver naast. Als de bronnen van de Televaag geen onzin verkopen, zit FS dus ruim boven de marktwaarde te bieden. FS is een staatsbedrijf dus een keer raden waar de poen (indirect) vandaan komt.
Als ik het krantenartikel goed lees is het een pure gok van FS om zoveel geld op Q-buzz te bieden. Ik denk dat het buitengewoon onverstandig is om met de Italianen in zee te gaan, zeker gezien de eerdere decepties op dat terrein. Maar goed in principe ligt het risico bij de Italianen dus laten die maar met een keiharde bankgarantie komen (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door isadora »

Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Suus »

flipje schreef:Transvision vind ik wel een verrassende partij. Had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Volgens hun website is Transvision: "de intermediair tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale vervoersaanbod", waarbij ze zich vooral richten op taxivervoer.
Iemand enig idee welk bedrijf hier de eigenaar van is?
Zelfstandig bedrijf, doen ook de Valys. Ooit was het eigendom van NS, maar die hebben de aandelen van de hand gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Hainje »

isadora schreef:Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:
_O- _O-
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Vinny »

isadora schreef:Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:
De Italiaanse Europese Centrale Bank betaalt de toonder van dit biljet... (A) :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dnmw2705 »

Is er ondertussen al meer aan het bekend worden van de verkoop van Qbuzz? Laatste 2 maanden erg stil geweest en er is eigenlijk ook niet veel erover te vinden!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Mikos »

Busitalia heeft donderdag de verkoopovereenkomst getekend voor Qbuzz. Het bedrijf is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group). De verkoop van Qbuzz is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Michael »

Het officiele persbericht van de NS: http://nieuws.ns.nl/qbuzz-zelfstandig-v ... busitalia/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Z2N »

Dus, Qbuzz gaat van een staatsbedrijf naar een staatsbedrijf. Ligt het aan mij of is dat een beetje bizar? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dennistd »

Dat ligt niet aan jou.... Ik mag trouwens wel hopen dat NS in het koopcontract vastgelegd heeft dat FS of zijn dochterbedrijven geen spoorse activiteiten in Nederland mogen ondernemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten