NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Berichtdoor dennistd » vr 31 mar 2017, 02:32

Volgens mij is de regel dat een bedrijf dat een concessie onderhands gegund wordt niet mag meedingen bij aanbestedingen.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » vr 31 mar 2017, 06:57

Dan moeten ze dat de NS ook verbieden. ;) Beetje kromme regel dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

Dennenboom

Berichtdoor Dennenboom » vr 31 mar 2017, 08:06

Tusssen 2000 en 2004 was HTM al eens (mede) eigenaar van een busbedrijf "Stadsvervoer Nederland". Die onderhield busdiensten in de provincie Utrecht.
Dat bedrijf is toen vanwege bovengenoemde reden (gesloten thuismarkt) uiteindelijk bij Connexxion terechtgekomen.

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » vr 31 mar 2017, 18:16

Neen, SVN is bij Connexxion beland nadat ze Novio overnamen. HTM was al eerder uit Stadsvervoer Nederland gestapt.

dennistd schreef:Volgens mij is de regel dat een bedrijf dat een concessie onderhands gegund wordt niet mag meedingen bij aanbestedingen.

Meedingen mag, gunnen niet. Dat speelde in 2006 ook al toen HTM samen met NS als RegioLinq een bod op DAV uitgebracht heeft maar de concessie niet gegund mocht krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

dnmw2705

Berichtdoor dnmw2705 » di 02 mei 2017, 08:35

https://www.ovpro.nl/bus/2017/05/02/ns- ... ijna-rond/

Volgens NS wordt het verkoopproces met de grootst mogelijk zorgvuldigheid uitgevoerd en nadert het verkoopproces inderdaad de laatste fase. Verder wil woordvoerder kwijt dat er veel interesse bestaat, maar vanwege zorgvuldigheid wil de spoorvervoerder niet reageren op speculaties. De NS besluit dinsdag met wie er exclusief verder wordt onderhandeld over de verkoop van de bustak van NS.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.

Suus

NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Berichtdoor Suus » di 02 mei 2017, 08:45

De Italiaanse spoorwegen hebben tot nu vooral interesse getoond in buitenlandse spoorwegondernemingen. Verrassend dat ze nu toch in de bussen willen.

Of men moet het als opstap zien om bijvoorbeeld de Noordelijke Nevenlijnen binnen te harken.
Rame à l'approche

ArrivaBas
Contacteer:

Berichtdoor ArrivaBas » di 02 mei 2017, 09:16

Klopt, de Griekse OSE is ook al in handen van de Italianen. Gaat het daar nou om de Netinera-tak of echt de FS?
4-2-2020: Trein 978 km, Bus 42 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Dennenboom

Berichtdoor Dennenboom » di 02 mei 2017, 09:46

Suus schreef:De Italiaanse spoorwegen hebben tot nu vooral interesse getoond in buitenlandse spoorwegondernemingen. Verrassend dat ze nu toch in de bussen willen.

De nieuwe filosofie van FS:
Not just high speed trains but also an integrated offer aimed at covering different mobility needs, from urban and suburban commuters to long distance travellers. Not just railways but also buses.

Is dus echt over nagedacht. Kan Dijsselbloem, die denkt dat Italianen alleen maar aan vrouwen en drank denken, nog een voorbeeld aan nemen als het gaat om de toekomst van NS. NS mag van hem alleen treintjes rijden. Ook mag je voor een reis van A naar B tig keren in- en uitchecken (wel bij de juiste paal natuurlijk!) omdat dat beter is voor ons.

Lees hier meer:
http://www.italy24.ilsole24ore.com/art/business-and-economy/2017-04-26/fs-115524.php?uuid=AEEk2gBB

nvdw

Berichtdoor nvdw » di 02 mei 2017, 11:36

Volgens mij zit Dijsselbloem er niet zo ver naast. Als de bronnen van de Televaag geen onzin verkopen, zit FS dus ruim boven de marktwaarde te bieden. FS is een staatsbedrijf dus een keer raden waar de poen (indirect) vandaan komt.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Dennenboom

Berichtdoor Dennenboom » di 02 mei 2017, 13:33

Het gaat om 25 miljoen euro boekwinst waarmee wij het grootste OV bedrijf in Nederland de kans ontnemen om hier met integrale vervoersconcepten te komen. Dat laten wij liever over aan buitenlandse bedrijven.

waldo79

Berichtdoor waldo79 » di 02 mei 2017, 15:22

Dijsselbloem heeft met die uitspraak over Zuid-Europeanen meer een geluid voor de bühne geventileerd. En zoals NvdW al stelt: wie zegt dat FS een goede deal afsluit :)

En ten aanzien van de NS geldt vanuit de politiek een regelrecht zwabberbeleid is mijn gevoel :o
Mij best :)

starx

Berichtdoor starx » di 02 mei 2017, 15:29

Je kunt hele boeken volschrijven over hoe breed NS zijn primaire taak (treinen laten rijden) moet opvatten. Het huidige (nu demissionaire) kabinet ziet Qbuzz en de retailbedrijven als tafelzilver dat beter verkocht kan worden.

Persoonlijk denk ik dat NS in ieder geval Qbuzz beter kan verkopen, omdat zo'n dochterbedrijf risico's draagt waar uiteindelijk de overheid (indirect) garant voor staat. Niet dat Qbuzz zomaar zware verliezen zal gaan lijden, maar ze zouden wel de concessies kunnen verliezen en dat komt je met een bussenvloot te zitten waar je niks meer mee kunt.

Suus

Berichtdoor Suus » di 02 mei 2017, 17:40

Bussen zijn altijd weer te verkopen, dat is niet het grootste risico. Altijd wel iemand die voor een prikje een tien jaar oude Mercedes wil hebben.
Rame à l'approche

Nicketick

Berichtdoor Nicketick » di 02 mei 2017, 18:21

Zijn alle bussen van Qbuzz, in ieder geval GD, niet geleased? Het meeste nieuwe Q-link materieel moet ook mee naar een volgende concessie dacht ik.

flipje

Berichtdoor flipje » di 02 mei 2017, 19:04

flipje schreef:Ik hoop dat Qbuzz in zijn geheel verkocht zal worden aan Netinera of EBS.

Onder de noemer: "I told you so.."

Transvision vind ik wel een verrassende partij. Had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Volgens hun website is Transvision: "de intermediair tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale vervoersaanbod", waarbij ze zich vooral richten op taxivervoer.
Iemand enig idee welk bedrijf hier de eigenaar van is?

Nicketick schreef:Zijn alle bussen van Qbuzz, in ieder geval GD, niet geleased? Het meeste nieuwe Q-link materieel moet ook mee naar een volgende concessie dacht ik.

Ja en ja :)

Vinny

Berichtdoor Vinny » di 02 mei 2017, 20:04

nvdw schreef:Volgens mij zit Dijsselbloem er niet zo ver naast. Als de bronnen van de Televaag geen onzin verkopen, zit FS dus ruim boven de marktwaarde te bieden. FS is een staatsbedrijf dus een keer raden waar de poen (indirect) vandaan komt.

Als ik het krantenartikel goed lees is het een pure gok van FS om zoveel geld op Q-buzz te bieden. Ik denk dat het buitengewoon onverstandig is om met de Italianen in zee te gaan, zeker gezien de eerdere decepties op dat terrein. Maar goed in principe ligt het risico bij de Italianen dus laten die maar met een keiharde bankgarantie komen (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

isadora

Berichtdoor isadora » di 02 mei 2017, 20:25

Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Suus

Berichtdoor Suus » di 02 mei 2017, 20:49

flipje schreef:Transvision vind ik wel een verrassende partij. Had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Volgens hun website is Transvision: "de intermediair tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale vervoersaanbod", waarbij ze zich vooral richten op taxivervoer.
Iemand enig idee welk bedrijf hier de eigenaar van is?

Zelfstandig bedrijf, doen ook de Valys. Ooit was het eigendom van NS, maar die hebben de aandelen van de hand gedaan.
Rame à l'approche

Hainje
Contacteer:

Berichtdoor Hainje » di 02 mei 2017, 21:06

isadora schreef:Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:

_O- _O-
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Vinny

Berichtdoor Vinny » vr 05 mei 2017, 22:48

isadora schreef:Italiaanse bankgaranties.........hoe zat dat ook al weer met Griekenland. :mrgreen:

De Italiaanse Europese Centrale Bank betaalt de toonder van dit biljet... (A) :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

dnmw2705

Berichtdoor dnmw2705 » zo 02 jul 2017, 15:21

Is er ondertussen al meer aan het bekend worden van de verkoop van Qbuzz? Laatste 2 maanden erg stil geweest en er is eigenlijk ook niet veel erover te vinden!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.

Mikos
Contacteer:

Berichtdoor Mikos » do 13 jul 2017, 16:38

Busitalia heeft donderdag de verkoopovereenkomst getekend voor Qbuzz. Het bedrijf is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group). De verkoop van Qbuzz is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt.

Michael
Contacteer:

Berichtdoor Michael » do 13 jul 2017, 17:01

Het officiele persbericht van de NS: http://nieuws.ns.nl/qbuzz-zelfstandig-v ... busitalia/

Z2N

Berichtdoor Z2N » do 13 jul 2017, 17:29

Dus, Qbuzz gaat van een staatsbedrijf naar een staatsbedrijf. Ligt het aan mij of is dat een beetje bizar? :X
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

dennistd

Berichtdoor dennistd » do 13 jul 2017, 17:55

Dat ligt niet aan jou.... Ik mag trouwens wel hopen dat NS in het koopcontract vastgelegd heeft dat FS of zijn dochterbedrijven geen spoorse activiteiten in Nederland mogen ondernemen.

Terug naar “OV in Geheel Nederland”