Pagina 1 van 2

OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 15:05
door Geert
De 'dure' ov-chipkaart van 7,50 euro per kaart kan voortaan gratis worden. In ruil daarvoor moeten dan wel de prijzen van ritjes met de bus, metro, trein of tram in heel Nederland iets omhoog. Dit stellen de tien grootste vervoersbedrijven, waaronder de NS, voor.

Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is. Deze voorgestelde verrekeningsmethode is vooral fijn voor de portemonnee van consumenten die weinig reizen en daarvoor een ov-chipkaart moeten kopen die ze nauwelijks gebruiken.

'Wij willen dit zo doen', zegt Bart Schmeink, voorzitter van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en directeur van ov-bedrijf Connexxion. Hij doet dit voorstel om de hete angel uit de discussie weg te halen rond de prijs van de ov-chipkaart.

(...)

'Het is een sigaar uit eigen doos. Een slecht plan', reageert een woordvoerder van Rover op het plan-Schmeink. De reizigersorganisatie pleit al jaren voor een gratis ov-chipkaart in Nederland en vindt dat de vervoerders dit gewoon zelf moeten betalen.

De vervoersbedrijven kunnen de tarieven niet zo maar verhogen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van de regionale overheden. Die bepalen de prijzen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/ov- ... ~a4469930/

Ik heb het even voor mijzelf nagerekend. Ik reis dagelijks 120 km (retour Den Haag-Utrecht). Als de ritprijs 1 cent duurder wordt heb ik na 6,5 dagen die 7,50 euro al opgebracht wat nu over 5 jaar uitgesmeerd zou worden (ok, ik heb natuurlijk een abonnement, maar het gaat om het idee). Ik vind het nogal een slechte deal :X :')

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 15:39
door Durashift
Nou, ik lees "Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is".
Dus, in jouw geval 120 km x € 0,02 = € 2,40 per dag.. x 250 werkdagen = € 600,00 per werkjaar.. ???// :shock: :shock: :evil: :roll:


Edit: Ik had niet goed gelezen, las 6,5 jaar ipv dagen.

Ik laat mijn berekening maar ff staan.. om het absurde ervan te laten zien.

Mooie 'move' om een extra inkomstenbron voor de vervoerders te creëren. :twisted:

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 15:42
door trolly
Je weet ook direct weer met wie je te doen hebt, inderdaad. En natuurlijk zijn ze zéér bereid om de reiziger nòg een oor aan te naaien. Mijn voorstel: geef die OV-chipkaarten voortaan gewoon gratis uit, dat moet makkelijk kunnen van de rente op de 55 miljoen die translink de afgelopen jaren heeft binnengeharkt, en laat ze zich gaan schamen.

OK, dat laatste is misschien een beetje lastig voor die typjes.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 15:44
door Geert
Ja, daar gaat het dus inderdaad op neerkomen als die ov-bedrijven hun zin krijgen. Zelfs als het eenhonderdste is van hun huidige voorstel (0,01 cent extra per kilometer) ben ik over een periode van 5 jaar ongunstiger uit :')
Zoals ik al schreef, ik vind het een slechte deal :')

Wat trolly inderdaad schrijft: laat ze het lekker van die 55 miljoen euro winst betalen. Productiekosten van een chipkaart zijn ca. 50 cent meen ik, daar kun je met 55 miljoen heel wat chipkaarten voor uitgeven :Y

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 15:50
door Aking
Dat laatst valt wel mee toch? maar ongeveer 110 miljoen...

Dat zijn geeneens 10 OV-chipkaarten per Nederlander, ik vind het wat magertjes -o-

OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 16:00
door Suus
Hoe kan het eigenlijk dat NS chipkaarten gratis weggeeft aan hun abonnementhouders, maar nu samen met alle andere vervoerders unaniem voorstelt dat de kilometerprijs omhoog moet voor gratis chipkaarten?

NS rekent geen kosten voor de Business Card bij aangaan van een overeenkomst of als de kaart verloopt.

Particuliere abonnementhouders kunnen bij NS gratis een kaart bestellen bij een nieuw abonnement en krijgen wanneer de kaart verloopt gratis een nieuwe kaart toegestuurd. Ook deze aanbieding is al jaren van toepassing.

De kilometerprijs verhogen zou ook voor mij een slechte deal zijn trouwens, mijn woon-werktraject wordt vanaf 1 april 86 tariefeenheden enkele reis.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 16:13
door Geert
Aking schreef:Dat laatst valt wel mee toch? maar ongeveer 110 miljoen...

Dat zijn geeneens 10 OV-chipkaarten per Nederlander, ik vind het wat magertjes -o-
10 kaarten per jaar he. En zo'n ding wordt geacht 5 jaar mee te gaan. Dus je kunt bijna 50 ov-chipkaarten per Nederlander weggeven van de winst van TLS *O*

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 16:14
door Geert
Suus schreef:Hoe kan het eigenlijk dat NS chipkaarten gratis weggeeft aan hun abonnementhouders, maar nu samen met alle andere vervoerders unaniem voorstelt dat de kilometerprijs omhoog moet voor gratis chipkaarten?
Ja, ook nog zoiets geks aan dit voorstel. In plaats van de winst verlagen willen de vervoerders nog (veel!) meer geld binnenharken...
De kilometerprijs verhogen zou ook voor mij een slechte deal zijn trouwens, mijn woon-werktraject wordt vanaf 1 april 86 tariefeenheden enkele reis.
Ik vind het erg dat ik het weet maar dat moet haast wel Rtd-Asd zijn :X

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 17:02
door Aking
Geert schreef:
Aking schreef:Dat laatst valt wel mee toch? maar ongeveer 110 miljoen...

Dat zijn geeneens 10 OV-chipkaarten per Nederlander, ik vind het wat magertjes -o-
10 kaarten per jaar he. En zo'n ding wordt geacht 5 jaar mee te gaan. Dus je kunt bijna 50 ov-chipkaarten per Nederlander weggeven van de winst van TLS *O*
Dat zeggick, nogal magertjes -o-

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 17:52
door huibf
Geert schreef:
Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is. Deze voorgestelde verrekeningsmethode is vooral fijn voor de portemonnee van consumenten die weinig reizen en daarvoor een ov-chipkaart moeten kopen die ze nauwelijks gebruiken.

'Wij willen dit zo doen'...
Volgensmij bedoeld ie 0,01 cent. Goed snik is ie in iedergeval niet. Of 1 tot 2 cent bovenop het km tarief.
Je gaat de reiziger die nauwelijks reist met het OV belonen. De vaste reiziger wordt zoals gebruikelijk genaaid.

Daarnaast geloof ik niet dat de chipkaart nog 5 jaar meegaat, tegen die tijd is er denk ik al een goed alternatief in de vorm van een app.
Niet iedereen zoals die gebruiken, maar juist wellicht de sporadische reiziger.
Dus chipkaart tabee, maar die 1 tot 2 cent hebben ze in de pocket en zien we niet meer terug.

PS. busbedrijven gaan uit van een gemiddeld gebruik van 7 km per dag (14 cent). zeg gemiddeld 220 werkdagen = 3,-- per jaar x 5 jaar is 15 euro !

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 18:16
door Karl
Omgekeerde psychologie: straks zegt het grootste deel van de reizigers, "nou, doe dan die €7,50 maar", waardoor de bedrijven zich gesteund voelen om €7,50 entree te blijven vragen voordat je 'mag' reizen met het OV.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 18:58
door isadora
huibf schreef:......een goed alternatief in de vorm van een app.
.....
En word dus verplicht een slimfeun aan te schaffen, daggenie.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 20:33
door huibf
Karl schreef:Omgekeerde psychologie: straks zegt het grootste deel van de reizigers, "nou, doe dan die €7,50 maar", waardoor de bedrijven zich gesteund voelen om €7,50 entree te blijven vragen voordat je 'mag' reizen met het OV.
Die 7.50 zal niet eens het issue zijn. Dat de kaart maar 5 jaar houdbaar is. Waanzin.
En 11.50 voor een vervang bij verlies kaart is helemaal besjoggen.

Voor een rijbewijspasje betaal je 4x zoveel. Ook maar om te mogen rijden...

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 20:42
door webguy
Vooropgesteld: de beste oplossing is om gewoon de kosten te drukken. Zo'n plastic kaart kost in Bilbao 1,50 ofzo, en in Londen waar alles duur is iets van 5 euro. Als TLS klantenservice bijvoorbeeld over laat aan vervoerders (die daarmee schaalgrote kunnen krijgen) en geen onzin ontwikkelprojecten doet (SmartOV: betalen met je telefoon wat op 3-5 telefoontypes gaat werken) kan je kosten vast al een stuk drukken.

Daarna vind ik deze oplossing niet erg gek, met name voor incidentele reizigers. Ik ben benieuwd wat er gebeurt qua 'plasticsoep' als je de kaart 0 euro maakt. NS kaartautomaten zullen bijvoorbeeld snel leeg zijn.
De vraag is ook wat je doet met abonnementhouders (die moet je niet onevenredig treffen), en je hebt denk ik ook een groep die niet incidenteel is, maar ook geen abonnement hebben omdat ze flexibiliteit nodig hebben (werkgever, prive, etc).

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 20:58
door trolly
webguy schreef:Daarna vind ik deze oplossing niet erg gek, met name voor incidentele reizigers. Ik ben benieuwd wat er gebeurt qua 'plasticsoep' als je de kaart 0 euro maakt. NS kaartautomaten zullen bijvoorbeeld snel leeg zijn.
Ik vind deze "oplossing" zoals reeds aangegeven vooral een oplossing die tegemoet komt aan de noden van de vervoerder — alsof er op die suffe kaartjes niet al genoeg verdiend is. En tegen soep helpt statiegeld, zowel op verpakkingen als op OV-kaarten.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:24
door groningen
Dit doet me denken aan de OV-Fiets. Eerst was het abonnement per jaar 10 euro per jaar en 3,35 euro per 24 uur. Nu is het abonnement gratis, maar is het per 24 uur 3,85 euro geworden. Dus als je 21 keer 24 uur een fiets huurt, ben je duurder uit. De OV-bedrijven hebben een geldelijk belang bij de OV-chipkaart? Wie meer reist is dus meer kwijt in de oude situatie als dit doorgaat.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:39
door Wubbo
Hoe vaak huurde een abonnementshouder gemiddeld een OV-fiets? Ik kwam niet erg veel verder dan 2x per jaar ofzo.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:46
door Mr-W
Er is ook een groep die hem bijna dagelijks gebruikt.
huibf schreef:
Geert schreef:
Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is. Deze voorgestelde verrekeningsmethode is vooral fijn voor de portemonnee van consumenten die weinig reizen en daarvoor een ov-chipkaart moeten kopen die ze nauwelijks gebruiken.

'Wij willen dit zo doen'...
Volgensmij bedoeld ie 0,01 cent. Goed snik is ie in iedergeval niet. Of 1 tot 2 cent bovenop het km tarief.
Je gaat de reiziger die nauwelijks reist met het OV belonen. De vaste reiziger wordt zoals gebruikelijk genaaid.
Arriva en Hermes hebben in Brabant hetzelfde trucje uitgehaald, de reiziger betaald door een hoger kilometer tarief voor 1 jaar? een deel van de investeringen in de sociale veiligheid terug, echter zijn die alleen in Arriva concessies gedaan...
groningen schreef:Dit doet me denken aan de OV-Fiets. Eerst was het abonnement per jaar 10 euro per jaar en 3,35 euro per 24 uur. Nu is het abonnement gratis, maar is het per 24 uur 3,85 euro geworden. Dus als je 21 keer 24 uur een fiets huurt, ben je duurder uit. De OV-bedrijven hebben een geldelijk belang bij de OV-chipkaart? Wie meer reist is dus meer kwijt in de oude situatie als dit doorgaat.
Doordat het voor de vaste klant het product minder aantrekkelijk wordt neemt die sneller de auto, of een 2e klas abonnement ipv 1e klas.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:52
door Vinny
Je zou het reizen op saldo ook kunnen zien als abonnement. Ik heb liever dat het tariefsysteem wat wordt versimpeld dan kan denk ik ook de prijs van het vervoer op zichzelf ook wat omlaag. Veel kosten zitten natuurlijk in overhead en dergelijke.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:53
door Daniel
Mr-W schreef:Er is ook een groep die hem bijna dagelijks gebruikt.
En ook nog wel een groep die er een beetje tussenin zit. Ik kreeg als veelgebruiker trouwens wel drie gratis ritten ter compensatie.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 22:57
door Aking
Per maand? Per jaar? Eenmalig?

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: za 04 mar 2017, 23:00
door Daniel
Er stond niet bij of ik ze jaarlijks krijg, maar het is nu in elk geval voor dit jaar.

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: zo 05 mar 2017, 15:47
door VIRM
En wat is er mis met de chipkaart gewoon tegen kostprijs aanbieden?

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: zo 05 mar 2017, 15:52
door trolly
Je bedoelt "Dat is dan € 7,50"?

Re: OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

Geplaatst: zo 05 mar 2017, 17:11
door webguy
Kostprijs van de kaart is 1,18 (vind ik nog duur, maar zal wel te maken hebben dat alleen TLS ze maakt...). De vraag is wat alle "systeemkosten" er omheen allemaal gelden: systeem is ook klantenservice, staff TLS, directeuren, etc.