ProRail wil eigen elektriciteit opwekken met grootste zonnedak van het land
In 2030 wil ProRail zijn eigen elektriciteit opwekken. Het spoorbedrijf gaat overal zonnepanelen plaatsen.
Volgens president-directeur Pier Eringa is het spoor al een "hele duurzame sector" en neemt zijn bedrijf de volgende stap naar de toekomst.
Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren maar ook energie opwekken.
Lees verder
ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Als ze nou in plaats van die hekken nou gewoon overal een rij zonnepanelen neerknallen :Y
En waarom geen zonnepanelen tussen de spoorstaven?
En waarom geen zonnepanelen tussen de spoorstaven?
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
"Van 15 tot 20 maart rijden er tussen Leeuwarden en Meppel geen treinen vanwege het vervangen van kapotte zonnepanelen." :D
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Bovenop de bovenleidingsportalen dat lijkt me net iets praktischer, dan heb je ook stroom op het moment dat er een trein rijdt (A)
Bijvoorbeeld zo:
http://www.happynews.nl/2009/04/14/zonn ... het-spoor/
Of met windmolens:
https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... r/item4931
Bijvoorbeeld zo:
http://www.happynews.nl/2009/04/14/zonn ... het-spoor/
Of met windmolens:
https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... r/item4931
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Dat is alleen veel duurder én je zult meer klachten (juridische procedures) krijgen wegens 'vervuiling van het uitzicht'.
Ik denk dat tussen de rails leggen dan veel aantrekkelijker is, zeker op rustigere treinen waar maar 2-4x per uur een trein langs komt en de onderbreking dus zeer kort is.
@Dennenboom: zo'n paneeltje vervangen moet natuurlijk veel korter kunnen (of gaan ze bij jouw altijd allemaal tegelijk kapot?)
Maar defecte panelen vervangen kun je makkelijk tijdens een normale werkzaamheid doen (als zo'n paneel defect zou zijn, hoeft dat het treinverkeer niet te stremmen) of tijdens het avondgat.
Ik denk dat tussen de rails leggen dan veel aantrekkelijker is, zeker op rustigere treinen waar maar 2-4x per uur een trein langs komt en de onderbreking dus zeer kort is.
@Dennenboom: zo'n paneeltje vervangen moet natuurlijk veel korter kunnen (of gaan ze bij jouw altijd allemaal tegelijk kapot?)
Maar defecte panelen vervangen kun je makkelijk tijdens een normale werkzaamheid doen (als zo'n paneel defect zou zijn, hoeft dat het treinverkeer niet te stremmen) of tijdens het avondgat.
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Bij mij in de gemeente schijn je ergens het eerste fietspad te hebben dat uit zonnepanelen bestaat. Dus als het op de weg kan... ;)Aking schreef:Als ze nou in plaats van die hekken nou gewoon overal een rij zonnepanelen neerknallen :Y
En waarom geen zonnepanelen tussen de spoorstaven?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
Dit staat mij eigenlijk best wel aan. Als je de portalen een beetje slim ontwerpt dan kun je ook nog eens ongehinderd doorrijden bij sneeuw. En de bliksem slaat op deze manier ook een stuk minder makkelijk in op de bovenleiding.
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken
De SolaRoad ja, ligt langs het spoor tussen Krommenie en Wormerveer. Overigens bestaat 'ie uit zonnecellen, niet letterlijk uit zonnepanelen. (Ken toevallig wat meer achtergrond ervan: een bestanddeel van de coating die de cellen beschermt komt bij mijn werkgever vandaan)VIRM schreef:Bij mij in de gemeente schijn je ergens het eerste fietspad te hebben dat uit zonnepanelen bestaat. Dus als het op de weg kan... ;)
Maar dat concept zou je op zich ook uitstekend kunnen toepassen in een niet-overkapt perron om maar wat te noemen. Wellicht nog meer kansrijk (en makkelijker) dan panelen tussen de sporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 175 gasten