ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door AppleMoose »

ProRail wil eigen elektriciteit opwekken met grootste zonnedak van het land

In 2030 wil ProRail zijn eigen elektriciteit opwekken. Het spoorbedrijf gaat overal zonnepanelen plaatsen.
Volgens president-directeur Pier Eringa is het spoor al een "hele duurzame sector" en neemt zijn bedrijf de volgende stap naar de toekomst.

Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren maar ook energie opwekken.

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door Aking »

Als ze nou in plaats van die hekken nou gewoon overal een rij zonnepanelen neerknallen :Y

En waarom geen zonnepanelen tussen de spoorstaven? :mrgreen:
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door Dennenboom »

"Van 15 tot 20 maart rijden er tussen Leeuwarden en Meppel geen treinen vanwege het vervangen van kapotte zonnepanelen." :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door reisthijs »

Bovenop de bovenleidingsportalen dat lijkt me net iets praktischer, dan heb je ook stroom op het moment dat er een trein rijdt (A)

Bijvoorbeeld zo:
Afbeelding
http://www.happynews.nl/2009/04/14/zonn ... het-spoor/

Of met windmolens:
Afbeelding
https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... r/item4931
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door SuperGhost »

Dat is alleen veel duurder én je zult meer klachten (juridische procedures) krijgen wegens 'vervuiling van het uitzicht'.

Ik denk dat tussen de rails leggen dan veel aantrekkelijker is, zeker op rustigere treinen waar maar 2-4x per uur een trein langs komt en de onderbreking dus zeer kort is.

@Dennenboom: zo'n paneeltje vervangen moet natuurlijk veel korter kunnen (of gaan ze bij jouw altijd allemaal tegelijk kapot?) :wink:
Maar defecte panelen vervangen kun je makkelijk tijdens een normale werkzaamheid doen (als zo'n paneel defect zou zijn, hoeft dat het treinverkeer niet te stremmen) of tijdens het avondgat.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door VIRM »

Aking schreef:Als ze nou in plaats van die hekken nou gewoon overal een rij zonnepanelen neerknallen :Y

En waarom geen zonnepanelen tussen de spoorstaven? :mrgreen:
Bij mij in de gemeente schijn je ergens het eerste fietspad te hebben dat uit zonnepanelen bestaat. Dus als het op de weg kan... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef: Bijvoorbeeld zo:
Afbeelding
http://www.happynews.nl/2009/04/14/zonn ... het-spoor/
Dit staat mij eigenlijk best wel aan. Als je de portalen een beetje slim ontwerpt dan kun je ook nog eens ongehinderd doorrijden bij sneeuw. En de bliksem slaat op deze manier ook een stuk minder makkelijk in op de bovenleiding.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Bericht door Daniel »

VIRM schreef:Bij mij in de gemeente schijn je ergens het eerste fietspad te hebben dat uit zonnepanelen bestaat. Dus als het op de weg kan... ;)
De SolaRoad ja, ligt langs het spoor tussen Krommenie en Wormerveer. Overigens bestaat 'ie uit zonnecellen, niet letterlijk uit zonnepanelen. (Ken toevallig wat meer achtergrond ervan: een bestanddeel van de coating die de cellen beschermt komt bij mijn werkgever vandaan)
Maar dat concept zou je op zich ook uitstekend kunnen toepassen in een niet-overkapt perron om maar wat te noemen. Wellicht nog meer kansrijk (en makkelijker) dan panelen tussen de sporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 175 gasten