Pagina 1 van 1

"Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: za 13 sep 2008, 22:39
door Geert
"Spoor moet zichzelf verkopen"
Coen Springelkamp

AMSTERDAM - Wie straks per internet een vliegticket naar Parijs, Londen of Wenen boekt, krijgt ook te zien wat een alternatieve reis per trein kost. Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten . Motief: meer keuze, lagere prijzen en beter voor het milieu. De reisbranche is verdeeld.

"Absurd", omschrijft directeur Steven van der Heijden van touroperator TUI en Arkefly de plannen. "Alsof je uit het diepvriesvak in de supermarkt frites pakt en iemand naast je roept dat je rijst moet kopen omdat het gezonder is." Internationale treinreizen zijn, afhankelijk van de bestemming, comfortabel en soms net zo snel of sneller dan het vliegtuig. Mits je de reis- en wachttijd op, van en naar de luchthaven meetelt. Extra voordeel: geen lange rijen of verkleedpartijen bij de veiligheidscontrole.

Toch legt de trein het nog steeds af. Treinkaartjes zijn relatief duur. Een treinkaartje moet zich net als een vliegticket vooral zelf verkopen, vindt Van der Heijden. "Laat de markt zijn werk doen. Als de trein écht een interessant alternatief is qua prijs en reistijd, verkoopt het zichzelf. Denk aan treinen naar Parijs, Londen of de grote Duitse steden. Maar ga het niet verplicht stellen. Dat is kortzichtigheid ten top."

Er zijn volgens de TUI-topman betere methoden om de trein te promoten. "Dat doe je vooral via de portemonnee. De trein is vaak duurder dan het vliegtuig." Een van de redenen waarom internetreisbureaus nu nog niet massaal treinreizen verkopen, is vooral van praktische aard. "De computersystemen van de spoorwegen zijn nog niet te koppelen aan de internationale boekingssystemen voor vliegtickets die nu worden gebruikt", weet directeur Wim Butte van Vliegwinkel.nl. "De wil is er absoluut. Wij hebben zelfs een paar jaar geleden de naam Treinwinkel.nl vastgelegd. Dat zegt genoeg." Butte noemt het echter 'van de zotte' om ticketverkopers te verplichten ook treinkaartjes aan te bieden. "Dat wil ik als ondernemer zelf bepalen. We zijn gewoon een winkel. Je kunt ons toch moeilijk verplichten ook koekjes te verkopen?"

Adjunct-directeur Steven van Nieuwenhuijzen van D-Reizen wijst de plannen niet af, maar zegt dat afhankelijk te zien van de bedrijven die alle ticketprijzen en vluchtschema's per computer aanleveren. "Hoe meer keuze de consument heeft, hoe beter. Onze reiswinkels adviseren klanten nu al dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen het vliegtuig. Op internet bieden we die mogelijkheden ook, alleen is het nu praktisch onmogelijk om de alternatieven naast elkaar te zetten." Opmerkelijk is dat Brussel de spoorwegen niet wil verplichten hun treinkaartjes op internet te vergelijken met vliegtickets.

Bron: Telegraaf

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: za 13 sep 2008, 23:02
door Karl
Is dit serieus? Wat een volkomen idioot plan. Zelf reis ik graag per trein, ook naar het buitenland, maar dit slaat echt alles. Volgens mij zijn mensen prima zelf in staat om te kiezen voor een modaliteit en hebben zij zelf ook de kunde om een internationaal ticket te kopen.

Verder ben ik het er wel mee eens dat internationaal tickets kopen wel een stuk eenvoudiger kan. Hopelijk komt dat als de concurrentie op internationale trajecten wordt opengesteld.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 14:38
door deadlock
Mensen weten vaak niet welke alternatieve vervoersmogelijkheden er zijn. Men zit zo vast met 'het vliegtuig' in zijn hoofd. Dit is geen slecht idee. Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd, maar er wordt juist meer mogelijkheid tot kiezen gegeven omdat het opeens een reëel alternatief is.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 15:17
door Karl
Dan moeten de spoorwegen maar een betere marketingcampagne starten en het ook mogelijk maken simpel tickets te verkopen, waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten? Daarvoor heb ik een betaversie nodig van de Tsjechische spoorwegen en een planner van de Duitse spoorwegen. Dat is toch absurd? Omdat de spoorwegen niet kunnen verkopen en de vliegtuigmaatschappijen wel, krijgt de laatste opgelegd mee te helpen de trein meer in het daglicht te stellen: belachelijk.
deadlock schreef:Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd,
Geert schreef:Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten .
:?:

Als ik veel te goedkope chocolade wil verkopen, word ik toch ook niet verplicht Tony Chocolonely (of zoiets) er bij te gaan verkopen?

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 15:49
door Doc Zenith
Karl schreef:Waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten?
Erg herkenbaar. De prijs van een retour Luxemburg is ook al zo onvindbaar :\

Trouwens, dat van die prijzen valt nog best wel mee. Met 2 personen een weekendje Londen vanaf Eindhoven maakt weinig uit. Een treinkaartje geeft de gehele prijs weer, met vliegen zit je nog met extra kosten van voor & navervoer.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 21:04
door Ruben
Of ik plan een reis over de grens van een willekeurig Nederlands station naar een buitenlands station, om dan de melding te zien "prijsdetails niet beschikbaar". Waar dan wel?

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 21:06
door Cookie

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 21:35
door Vinny
^^ Dat is een prijsindicatie. De actuele tarieven hangen af van de actietarieven van EuroNight/CityNightLine :lol:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 21:41
door Aking
Jizdenka geeft als ik het goed heb de CIV prijzen... (2e klas, zonder evt. toeslagen)

Dat er vervoerders zijn met actieprijzen wil nog niet zeggen dat de "normale" prijs in jizdenka dan niet klopt

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 22:56
door deadlock
Karl schreef:Dan moeten de spoorwegen maar een betere marketingcampagne starten en het ook mogelijk maken simpel tickets te verkopen, waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten? Daarvoor heb ik een betaversie nodig van de Tsjechische spoorwegen en een planner van de Duitse spoorwegen. Dat is toch absurd? Omdat de spoorwegen niet kunnen verkopen en de vliegtuigmaatschappijen wel, krijgt de laatste opgelegd mee te helpen de trein meer in het daglicht te stellen: belachelijk.
deadlock schreef:Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd,
Geert schreef:Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten .
:?:

Als ik veel te goedkope chocolade wil verkopen, word ik toch ook niet verplicht Tony Chocolonely (of zoiets) er bij te gaan verkopen?
Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 23:05
door Caspar
Die site klopt echt helemaal niets van :roll: Ik zat voor 12,70€ van Gdansk naar Scczecin vorige maand in de 2e klas, zonder enige korting, aan het loket gekocht. (geen actietarief) Op die site melden ze een tarief van 24 euro :? Voor 17,90€ zat ik eerste klas :roll:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 23:08
door Karl
Die site gaat er vanuit dat je het kaartje in Tsjechië koopt met CIV-tarief, dan betaal je dus eigenlijk 'teveel'.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 23:11
door Frank
Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend.
Ja, dat is boeiend. Het is onnodige regelgeving, waar mensen aan hebben gewerkt die er nog geld voor krijgen ook :roll: .

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 23:50
door Geert
deadlock schreef:Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.
Natuurlijk is dat wel boeiend. Het is alsof de slager moet laten zien hoe duur de vis is van de viswinkel verderop in de straat, dat is net zo raar als dit.
De spoorwegbedrijven zouden gewoon zelf hun product - als dat echt beter is - goed moeten kunnen verkopen. Dat ze dat niet doen en daardoor veel reizigers voor het vliegtuig kiezen in plaats van voor de trein is hun eigen schuld, dan hadden ze maar moeten werken aan een beter verkoopsysteem.

Overigens is een tijd terug een initiatief opgezet om daar verbetering in te brengen; Railteam. Ik verwacht dat een dergelijk iets veel meer succes heeft, zeker op de lange termijn.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: zo 14 sep 2008, 23:59
door M57
Over Geerts opmerking over Railteam: Hoe gaat een multinationale organisatie die ver van de specifieke producten staat dat doen dan?

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 00:01
door Caspar
Het enige wat ik van Railteam merk is dat in de deelnemende landen alle omroepberichten in de betreffende talen gebeuren als waar de treinen doorheen rijden. Dus in Duitsland op ICE international (naar NL) ook in het Nederlands en bv de Thalys omroepen op Paris gare du nord ook in het Nederlands. Misschien dat er meer actie wordt ondernomen bij een gemiste aansluiting tussen 2 HSL treinen, om de reiziger een alternatief te bieden indien er plaats is op een volgende rit, of met omleiding etc.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 01:00
door Jurjen
Caspar schreef:Die site klopt echt helemaal niets van :roll: Ik zat voor 12,70€ van Gdansk naar Scczecin vorige maand in de 2e klas, zonder enige korting, aan het loket gekocht. (geen actietarief) Op die site melden ze een tarief van 24 euro :? Voor 17,90€ zat ik eerste klas :roll:
Karl gaf het al aan, maar jij betaalde dus het binnenlandse PKP-tarief. Dat ligt lager dan het internationale CIV-tarief. Zou me niks verbazen als dat binnen Nederland ook zo is, zeker op langere trajecten waarbij je op een gegeven moment aan een binnenlands tariefplafond zit.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 13:51
door deadlock
Geert schreef:
deadlock schreef:Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.
Natuurlijk is dat wel boeiend. Het is alsof de slager moet laten zien hoe duur de vis is van de viswinkel verderop in de straat, dat is net zo raar als dit.
Wat een domme vergelijking.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 14:05
door Geert
Kom dan maar met een betere :P Wat mijn punt is: waarom moeten luchtvaartmaatschappijen laten zien hoe duur treintickets zijn en zo zichzelf - onder dwang van de EU - in de vingers snijden?

Als een product goed is verkoopt het zichzelf wel, dat zie je vrijwel altijd. Kennelijk vindt de reiziger het product "buitenlandse treinreis" nog niet goed genoeg, en ik geef ze geen ongelijk als je bijvoorbeeld ziet hoe veel moeite je moet doen om een kaartje te kopen of om informatie te vinden over reizen in het buitenland. Om nog maar te zwijgen over de vage tariefbepalingen voor grenspunten...

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 14:52
door Vinny
Begin eerst nou maar eens met het terugbrengen van essentiele 'luxe' zoals warme maaltijden in grensoverschrijdende (maar het liefst ook in meer) treinen en het aanbieden van internetvoorzieningen...
Dan praten we wel weer verder :wink:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 16:33
door Wubbo
In vliegtuigen heb je volgens mij ook geen echte warme maaltijden (hoogstens van dat vliegtuigvoer).

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: ma 15 sep 2008, 16:57
door playertwo
En juist daarmee kan de trein zich onderscheiden van het vliegtuig.

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Geplaatst: di 16 sep 2008, 22:21
door waldo79
^^Ik moest het op een duur betaalde vlucht (>300 euro retour naar Schotland) doen met wat zoute crackers. Ach voor 1,5 uur is dat ook wel uit te houden. Een ritje Amsterdam-Eindhoven kost net zoveel tijd...