Pagina 1 van 3

NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 20:04
door Daniel
NS: per direct langere treinen in het weekeinde
De NS verlengt per direct de weekendtreinen tussen de Randstad via Zwolle naar Groningen en op de lijn via Apeldoorn en Deventer naar Enschede. Het komende lange paasweekeinde kunnen de treinen al meer reizigers vervoeren.
De NS streeft ernaar om alle mensen een zitplaats te bieden. Het aantal rijtuigen in de weekends zal daarom worden verdubbeld, van drie naar zes of van vier naar zeven of acht stuks. Het gaat om de ochtendtreinen en de treinen in de avondspits, die de laatste maanden bomvol zitten, omdat het reizigersaanbod volgens NS groter is dan waarop was gerekend. Rover wijdt het euvel niet aan meer reizigers, maar aan te korte treinen, waardoor mensen vaak moeten staan.

Ineke van Gent, NS-directeur reizigers in de regio Noordoost-Nederland presenteert de extra treinen vanaf de randstad naar noorden en het oosten van het land als een eerste stap en belooft ook een oplossing voor de vaak bomvolle treinen op werkdagen. ,,Met name op dinsdagen blijkt het aantel reizigers hoger dan in de prognoses".

Lees verder

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 20:21
door isadora
En dat past allemaal langs de perrons in het middelpunt der aarde Hoogeveen?

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 20:29
door Wubbo
NS meldt ook nog dit:
Ondanks het verlengen van treinen, kan het toch druk zijn in de trein, bijvoorbeeld door evenementen, werkzaamheden of verstoringen.
Dit zijn namelijk allemaal dingen die je van tevoren niet kan zien aankomen, dus kun je er ook geen rekening mee houden in je planning -o-

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 20:40
door Daniel
Verstoringen niet, maarja, daar kan je altijd nog rekening mee houden door op tijden dat je niet al het materieel nodig hebt wat extra capaciteit te bieden natuurlijk zodat je meer kunt opvangen dan een trein die zonder verstoring al van voor tot achter vol staat.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 21:09
door trolly
Tsja, wie zou het oneens kunnen zijn met jullie opmerkingen... Toch blijkt zo'n simpele 'verbetering' zo'n eye-opener voor NS, dat ze het de moeite waard vinden er een persbericht over uit te laten gaan.

Dat geeft maar weer eens aan, hoe ver we hier van de werkelijkheid afstaan, met discussies over meertreinsystemen en "Wat gaat er mis?"

Hoewel die vraag wel weer beantwoord is.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 21:19
door Suus
Ik stond al op het punt een petitie te starten richting de overheid om NS een verbod op actiekaartjes te geven. Die reizigers passen toch niet in de treinen. En als ze er wel in passen dan moeten grootmoeder en de kinderen op schoot.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: do 13 apr 2017, 23:32
door regenmaker
Het is toch echt wel een probleem, die keren dat ik de IC op zaterdag naar de randstad pak vanuit Apeldoorn zit ie nok vol. Zou mooi zijn als de NS systematisch langere treinen gaat inzetten in het weekend.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 09:52
door VIRM
Dat de NS de drukte in de trein niet zag aankomen, is natuurlijk onzin. De afgelopen jaren is de verkoopafdeling/marketingafdeling zo druk geweest met de Spoordeelwinkel en allerlei actiekaartjes, dat het dan ook niet verbazingwekkend moet zijn dat er dan ook daadwerkelijk meer mensen met de trein gaan.

Goed dat deze treinen verlengd gaan worden. Nu nog even de solo VIRM4'tjes op de A2-corridor verbannen...

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 10:39
door ODRAIL
Zelfs in de treinen tussen Rotterdam en Utrecht is het op de zaterdagavond gangpadenwerk :? . Hopelijk wordt hier ook iets aan gedaan,

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 10:55
door Nitein-Repart
VIRM schreef:Dat de NS de drukte in de trein niet zag aankomen, is natuurlijk onzin. De afgelopen jaren is de verkoopafdeling/marketingafdeling zo druk geweest met de Spoordeelwinkel en allerlei actiekaartjes, dat het dan ook niet verbazingwekkend moet zijn dat er dan ook daadwerkelijk meer mensen met de trein gaan.

Goed dat deze treinen verlengd gaan worden. Nu nog even de solo VIRM4'tjes op de A2-corridor verbannen...
Ik denk niet dat de NS dat van plan is. NS is vooral van veel kleine treintjes rijden (zie ook bijv ETMET in het weekend en de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] die volgend jaar ook in de late avond en zondagochtend gaat rijden), dan 2/4x per uur een langere trein rijden. Dat is mijn inziens ook niet de juiste techniek omdat in het weekend veel aansluitende treinen en bussen die maar 1 of 2 keer per uur rijden juist aansluiten op bijv. De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]. Je krijgt dan gewoon volle [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en halfvolle [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie].

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 12:35
door Suus
KM46 schreef:Zelfs in de treinen tussen Rotterdam en Utrecht is het op de zaterdagavond gangpadenwerk :? . Hopelijk wordt hier ook iets aan gedaan,
Staat er ook gewoon: Alleen treinen Randstad - Groningen en Randstad - Enschede worden verlengd. Dat zou ook geen drietjes en viertjes tussen Utrecht en Den Haag en Utrecht en Rotterdam moeten inhouden.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 15:19
door SuperGhost
Erno-BE schreef:
VIRM schreef:Dat de NS de drukte in de trein niet zag aankomen, is natuurlijk onzin. De afgelopen jaren is de verkoopafdeling/marketingafdeling zo druk geweest met de Spoordeelwinkel en allerlei actiekaartjes, dat het dan ook niet verbazingwekkend moet zijn dat er dan ook daadwerkelijk meer mensen met de trein gaan.

Goed dat deze treinen verlengd gaan worden. Nu nog even de solo VIRM4'tjes op de A2-corridor verbannen...
Ik denk niet dat de NS dat van plan is. NS is vooral van veel kleine treintjes rijden (zie ook bijv ETMET in het weekend en de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] die volgend jaar ook in de late avond en zondagochtend gaat rijden), dan 2/4x per uur een langere trein rijden. Dat is mijn inziens ook niet de juiste techniek omdat in het weekend veel aansluitende treinen en bussen die maar 1 of 2 keer per uur rijden juist aansluiten op bijv. De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]. Je krijgt dan gewoon volle [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en halfvolle [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie].
En zelfs dan sluiten veel bussen in Nijmegen nog aan op de dan niet rijdende 3100. Dus het is juist een plus dat die blijft rijden.
Daarnaast heeft juist de 3100 in Arnhem aansluiting op de sprinter naar Zutphen (7600) en in Nijmegen op de Maaslijn en heeft de Valleilijn ook aansluiting op de 3100 ri. Nijmegen.

Daarnaast is het rijden van de 3100 in de late avond ook handig voor de sprinterseries rond Arnhem-Nijmegen.
Nu zit je met die 'knip' in Nijmegen, waarbij Nijmegen->'s-Hertogenbosch (4400) uit het lood ligt om maar een kering mogelijk te maken én om nog aansluiting te hebben op een trein vanuit Utrecht (niet erg praktisch voor het onderliggende busnet) en andersom is die er niet en mag je 29 minuten in Nijmegen wachten, terwijl de 7600 een rangeerbeweging nodig heeft omdat de kering (2 min.) te kort is en er te weinig perronruimte is om langs het perron lang te kunnen keren.
Als de 3100 's avonds blijft rijden, kun je in de avonduren gewoon de 4400 door blijven sturen naar Arnhem Centraal en kun je de 7600 schrappen en dan de 7500 (die dan naar in het oude conflictvrije pad terug kan) doorsturen naar Zutphen (in het pad van de 7600). Dat is allen veel efficiënter.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 17:42
door JWM
Hoeveel % van de reizigers tussen Nijmegen en Utrecht is afhankelijk van aansluitingen die max. 2x/u geboden worden? Meestal vallen dat soort aantallen behoorlijk tegen.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:07
door Bemined
Om even een totaalbeeld te krijgen van de zondagsdrukte heb ik even de dienstregeling (NDOVLoket) materieelinzet (NS App) en druktemeter (NS Reisplanner) naast elkaar zitten leggen. Terwijl ik daar mee bezig was merkte ik dat de reisplanner naast 'druk' ook nog een geheime 'superdruk' kent, deze zit verborgen op de site maar is met de F12 webdeveloper hulptools in Google Chrome te achterhalen. Ik heb in deze lijstjes druk als één rood boze emoticon weergegeven en superdruk als twee stuks:
Afbeelding
Afbeelding
De bewering dat de drukte 'onverwacht' was lijkt me hiermee dus wel ontkracht gezien het aantal treinen dat de maximale drukteindicatie heeft in de eigen reisplanner. Als meerdere treinen op rij de maximaal haalbare drukte meekrijgen kun je op je vingers natellen dat er vroeg of laat achterblijvers zullen zijn.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:18
door AppleMoose
En verder gaat het goed met je?

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:25
door Bemined
Met mij wel, maar jij hebt er blijkbaar problemen mee als anderen zinvollere bijdragen weten te maken dan jij?

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:28
door Ardan
Buiten het weekend om ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of er ooit wat gedaan gaat worden aan de laatavondtreinen, die standaard met losse stellen wordengereden maar toch erg druk kunnen zijn.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:33
door AppleMoose
Bemined schreef:Met mij wel, maar jij hebt er blijkbaar problemen mee als anderen zinvollere bijdragen weten te maken dan jij?
Je kunt er ook te ver in doorslaan, maar ieder z'n ding :pos:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:37
door Bemined
Net als jij te ver doorslaat in het bekritiseren van anderen. En wie zegt dat dit niet voor 95% geautomatiseerd is? :wink: Een spotter die een halve dag langs de baan staat is meer tijd 'kwijt', maar die val je toch ook niet aan op het 'verspillen' van zijn eigen tijd?

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:46
door isadora
Bemined, ik waardeer je bijdrage, maar mijn ogen zijn waarschijnlijk aan een stevige revisie toe.
Oh ja, en het forum is retetraag, maar dat is weer heel wat anders.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:48
door isadora
Was waarschijnlijk een korte file in bittenland, nu loopt alles weer op rolletjes. :pos:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:49
door AppleMoose
Je kunt er inderdaad ook een heel groot punt van maken :mrgreen:

Anyway, inhoudelijk dan maar weer:
Ik verwacht wel dat NS de actiekaartjes wat gaat inperken. Die waren toch vooral bedoeld om de weekendtreinen wat meer te vullen, maar als er nu meer treinen ingezet moeten worden kost dat teveel geld natuurlijk. Afgelopen zomer zag je al dat de (meeste) actiekaartjes tijdens een groot deel van de zomervakantie niet geldig waren.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:53
door Daniel
Dat was toen omdat precies in diezelfde maanden er grote werkzaamheden in Utrecht plaatsvonden, wat nogal een overstaphub is tussen veel bereisde trajecten met actiekaartjes. Voor de rest zijn het toch vooral goed langs elkaar heen werkende afdelingen.

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 20:56
door AppleMoose
Dat laatste geldt voor zo'n beetje elke afdeling bij NS (en Prorail)

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 21:12
door JWM
Bemined, bedankt voor de tabel en laat je niet demotiveren door de verzuurde reactie van Ronaldussen.

Geen wonder trouwens dat treinen uitpuilen, over de Veluwe met een losse ICM in heel wat treinen is wel erg magertjes. Hoe zit het met de treinen naar Twente?