NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Bemined »

Op zondagavond telt Amersfoort - Apeldoorn tussen 16:52 en 21:22 negen drukke treinen waarvan 5 de verborgen maximale score hebben. De ene trein die het label 'rustig' krijgt is de 1763 die met ICM6 gepland staat én ook nog eens achter de IC Berlijn zit, de rest rijdt met solo ICM en is dus druk tot overdruk.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door ZipperZapper »

Maar er rijden de komende weken helemaal geen treinen naar Groningen :lol:

Verder goed dat dit eindelijk opgepakt wordt, al was er flink druk vanuit de politiek nodig afgelopen weken om het voor elkaar te krijgen.

Nieuws deed me wel denken aan dit lange maar heel erg interessante filmpje van een paar jaar geleden. Er komt zo vreselijk veel kijken bij dergelijke ingrepen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door JWM »

De Intercity van 10.48 vanuit Utrecht naar Groningen Hoogeveen rijdt met maarliefst 2x ICM maar desondanks staan er ook enkele reizigers in het gangpad. Al zullen de werkzaamheden bij Weesp hierbij ook wel een rol spelen.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Bemined »

ZipperZapper schreef:Nieuws deed me wel denken aan dit lange maar heel erg interessante filmpje van een paar jaar geleden. Er komt zo vreselijk veel kijken bij dergelijke ingrepen.
Dat soort filmpjes komen op mij over als marketinggedoe, het is namelijk in het belang van de NS om ons te laten denken hoe ingewikkeld het allemaal wel niet zal zijn. In werkelijkheid staat de hoeveelheid tijd die nodig is voor een dergelijke aanpassing in verhouding met de hoeveelheid capaciteit dat je als bedrijf in huis haalt. Plan je de personeelsbezetting van de afdelingen die zich bezig houdt met deze zaken net zo krap in als de treinen op zondagmiddag, dan heb je inderdaad te weinig capaciteit om in te spelen op de actualiteit. Hetzelfde bij grote verstoringen waarbij de treindienst tot einde dienst gehalveerd wordt vanwege logistieke chaos: bij voldoende personeel én een goede (communicatie)structuur zou dat vaak niet nodig geweest zijn.

Er wordt vaak gedaan alsof de klant dom is en men met smoesjes aan moet komen omdat we de werkelijke redenen niet zouden snappen. Ik heb liever dat men gewoon eerlijk zegt dat een betrouwbaarder product gewoon simpelweg meer geld kost en dat niet economisch zou zijn. En dat wanneer men een foutje maakt dat gewoon toegeeft in plaats van weg probeert te stoppen achter dit soort marketingsverhalen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Wubbo »

Ik vond dat filmpje vooral heel erg intern-NS gericht, vooral richting machinisten en HCs over hoe moeilijk het is om roosters te maken die zij acceptabel vinden. Voor het "gewone" publiek zou ik een ander filmpje verwachten.

Punt blijft dat de manier van werken (met wijzigingsbladen) ervoor zorgt dat wijzigingen eigenlijk ver van tevoren gedaan moeten worden, op het moment dat realisatiecijfers nog niet of nog niet voldoende beschikbaar zijn. Om dat goed aan te pakken en te zorgen dat je geen batterij mensen nodig hebt om dit in de planning bij te sturen zou je eigenlijk naar een andere manier van werken moeten gaan, maar dat is er niet 1-2-3 omdat dat ook wijzigingen in onderliggende computersystemen en met een beetje pech Europese afspraken tot gevolg heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Vinny »

Je moet ook erg uitkijken wat je communiceert. Toen ProRail als 1 april grapje naar buiten bracht dat er treinen automatisch zouden gaan rijden werden meteen alle vakbonden boos... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Klaasje »

Dat is geen 1-aprilgrap. Het is zelfs beleid in Groningen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Je moet ook erg uitkijken wat je communiceert. Toen ProRail als 1 april grapje naar buiten bracht dat er treinen automatisch zouden gaan rijden werden meteen alle vakbonden boos... :')
Dat zegt in mijn ogen vooral iets over de vakbonden.
Klaasje schreef:Dat is geen 1-aprilgrap. Het is zelfs beleid in Groningen België.
FTFY :lol:
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Ik vond dat filmpje vooral heel erg intern-NS gericht, vooral richting machinisten en HCs over hoe moeilijk het is om roosters te maken die zij acceptabel vinden. Voor het "gewone" publiek zou ik een ander filmpje verwachten.
Aan het einde wordt vermeld dat het een interne productie van NS Reizigers is (uit 2013).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door ODRAIL »

Had gisteravond eindelijk weer eens een zitplaats tweede klas tussen Amersfoort en Rotterdam Alexander :pos: :wink: .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Milco »

Gefeliciteerd! Heb je nu je eerste klas-abbo opgezegd? :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door ODRAIL »

Nee ik heb geen eerste klas abonnement.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Milco »

Oh dan was het iets anders van de eerste klas. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door ODRAIL »

Als het erg druk was zette ik mijn tweede klas kaart om naar een eerste klas kaart om legaal te kunnen zitten. Met korting dat weer wel :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Suus »

Volgende weekend heb je die 2e klas zitplaats niet :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Jay20 »

Heb ik zaterdagavond niet veel van gemerkt. Had de IC naar Groningen vanuit Utrecht Centraal. 2x ICM III deze was al stampvol en in Zwolle bleef er zelfs een stel achter, dus met een enkele ICM III door naar Groningen. 1ste klas werd zelfs gedeklasseerd zodat bijna iedereen toch kon zitten.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef: (..)
Ik verwacht wel dat NS de actiekaartjes wat gaat inperken. Die waren toch vooral bedoeld om de weekendtreinen wat meer te vullen, maar als er nu meer treinen ingezet moeten worden kost dat teveel geld natuurlijk. Afgelopen zomer zag je al dat de (meeste) actiekaartjes tijdens een groot deel van de zomervakantie niet geldig waren.
.. of juist spreiden door ook in de daluren, doordeweeks, geldig te zijn. Is met die kaart van AH zo, dacht ik. Viel mij op, zowel in het weekend als doordeweeks geldig.


@Bemined. :pos:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Hainje »

Ik meen in 2015 gelezen te hebben dat die goedkope kaartjes afgelopen zomer beperkt werden door de grote hoeveelheden buitendienststellingen. Alleen Utrecht CS al was een flinke.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Daniel »

Het was juist vanwege Utrecht ja, daar zijn er zelfs meerdere geweest vooral in de weekenden dat die kaartjes geldig waren. Wellicht dat ze de geldigheid ook eens over trajecten moeten gaan spreiden: nu de treinen langer zijn zitten ze tussen Amersfoort en Utrecht eigenlijk nogsteeds propvol (met al het volk uit het noorden en oosten), maar tussen Utrecht en Rotterdam kan je er dan juist weer een kanon in afschieten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Suus »

Dat laatste zou ik toch maar niet doen, de treinen reden tot vorig weekend ook gewoon met staanplaatsen tussen Rotterdam en Utrecht. Dat is nu wel iets minder, maar het effect van de langere treinen op Utrecht - Amersfoort van dit weekend is niet goed te vergelijken met vorig weekend door de driedaagse bij Diemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Volgende weekend heb je die 2e klas zitplaats niet :P
Dan kan ik een stuk met de bus. Of ik kan omreizen :wink: .
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Suus schreef:maar het effect van de langere treinen op Utrecht - Amersfoort van dit weekend is niet goed te vergelijken met vorig weekend door de driedaagse bij Diemen.
Nee, maar het opmerkelijke is wel dat men hier zaterdag goed op inspeelde door voortdurend IRM10 of ICM11+ in te zetten op de 500/600 en de tot Amf rijdende 700/1800 lekker kort te houden, terwijl zaterdag en zondag op één omloop IRM8 in de 600 na alle series integraal met ICM6/7 reden, wat op veel treinen op een normale zondagavond al onvoldoende is (zonder omreizigers)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door JWM »

Vanavond met de Intercity van kwart voor 7 vanuit Enschede naar Utrecht gereisd, een losse ICM-4. Na Hengelo waren alle stoelen wel bezet en in Deventer werd er niks bijgeplaatst dus vanaf daar tot Utrecht veel staanders, ook in het gangpad. Conductrice was wel actief bezig, naast omroepen liep ze in Deventer langs de trein en klopte op de ramen als er ergens nog een stoel gebruikt werd voor bagage om aan te geven dat dat daar niet hoort.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Reiziger Delft »

Het gaat weer helemaal mis dit weekend, zie ook doorgeefluik voor de IC's Amersfoort - Enschede. Als je naar het huidige lijstje op volletreinen.nl kijkt zie je dat een aantal treinen uit de noordoost veel te krap gepland wordt:

30 juli 2017 Intercity (NS) 1779 Amersfoort > Apeldoorn
29 juli 2017 Intercity (NS) 1677 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1677 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1775 Utrecht Centraal > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1775 Utrecht Centraal > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 1775 Utrecht Centraal > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 571 Utrecht Centraal > Groningen
29 juli 2017 Intercity (NS) 1767 Amersfoort > Enschede
29 juli 2017 Intercity (NS) 738 Zwolle > Den Haag Centraal
29 juli 2017 Intercity (NS) 738 Zwolle > Amsterdam Zuid

Ik begrijp echt totaal niet waarom ik in de spits altijd kan zitten, maar in het weekend reizigers soms niet eens in de trein passen. NS heeft intussen toch wel door dat het ook druk is in het weekend? In april was zelfs beloofd dat iedereen zou kunnen zitten in het weekend. Je hebt veel dagjesreizigers, studenten, omreizigers vanwege werkzaamheden. Ik snap dat de drukte in het weekend wat minder voorspelbaar is, maar dan kan er toch wel minstens 7 bakken ICM gepland worden? Nog steeds maar 1 conducteur nodig en er is genoeg materieel. NS klaagt dat mensen precies in de spits willen reizen, maar doet er nu ook niet echt iets aan om het op theoretisch rustigere momenten aantrekkelijk te maken.

Heeft iemand er een verklaring voor?
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: per direct langere treinen in het weekeinde

Bericht door Durashift »

Geen idee welke trein(serie) het precies was.. maar vanaf de A1 zag ik vanmiddag, rond het middaguur, vlak voor Diemen (trein kwam vanaf Weesp) 3 x 3 ICM rijden.. (9 stellen= bakken *edit* dus). Nog niet lang genoeg?
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 30 jul 2017, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten