Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
In het "Mag ik even kwijt" topic werd er melding gemaakt van niet-geleegde prullenbakken waardoor er steeds meer muizen en ander ongedierte de trein weten te vinden:
http://debestesocialmedia.nl/treinreizi ... rtrijders/
De laatste tijd vind ik in het weekend de treinen er opvallend slonzig uitzien. Naar ik weet is er geen staking van het schoonmaakpersoneel. Is dit nu waarop de NS meent te moeten bezuinigen?
http://debestesocialmedia.nl/treinreizi ... rtrijders/
De laatste tijd vind ik in het weekend de treinen er opvallend slonzig uitzien. Naar ik weet is er geen staking van het schoonmaakpersoneel. Is dit nu waarop de NS meent te moeten bezuinigen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Dit is, zoals ik volgens mij daar ook al aangaf, het gevolg van nieuwe contracten enkele jaren geleden...
Het moet er tegenwoordig "schoon uit zien" dat kost een stuk minder geld dan goed schoonmaken namelijk :Y
Het moet er tegenwoordig "schoon uit zien" dat kost een stuk minder geld dan goed schoonmaken namelijk :Y
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
De link doet het niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Mwoh, ik heb zelfs geregeld treinen met het afval op de tafeltjes opgestapeld vanaf beginpunten met schoonmaak zien vertrekken. Dat lijkt me niet onder schoon uitzien vallen. En de zittingen van ICM zijn na de vervanging door het zogenaamd makkelijker schoon te maken kunstleer alleen maar smeriger eruit gaan zien.
Het helpt ook niet dat sommige series na een lange rit een korte kering hebben die amper tijd over laat voor schoonmaak. Zo hebben ze daar op Rotterdam Centraal liefst 10 hele minuten voor en daar zie je dus ook vaak schoonmakers even er doorheen rennen en hooguit een prullenbak legen waar nog niemand zit. Da's in de spits dus zo goed als nergens en zelfs al zit je naast een propvolle prullenbak dan wordt die dus niet geleegd en tja, dan heb je na drie uur naar Groningen echt wel afval staan op plekken waar je het niet wilt hebben.
Het helpt ook niet dat sommige series na een lange rit een korte kering hebben die amper tijd over laat voor schoonmaak. Zo hebben ze daar op Rotterdam Centraal liefst 10 hele minuten voor en daar zie je dus ook vaak schoonmakers even er doorheen rennen en hooguit een prullenbak legen waar nog niemand zit. Da's in de spits dus zo goed als nergens en zelfs al zit je naast een propvolle prullenbak dan wordt die dus niet geleegd en tja, dan heb je na drie uur naar Groningen echt wel afval staan op plekken waar je het niet wilt hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Over zittingen gesproken, ik kwam dit gisteravond in een NID tegen... :X (en dat was nog bij minimaal 3 andere stoelen in de coupé het geval)
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Ook treinen die rechtstreeks uit de nacht van een opstelterrein komen zijn niet altijd schoon, ook niet optisch (of je moet klokhuizen op de grond optisch schoon vinden). Dat speelt al een hele tijd is mijn ervaring. Ik zie weinig verbetering maar (toegegeven) ook geen verslechtering ten opzichte van een paar jaar geleden. Het kan in ieder geval zeker weten wel beter.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Zo te zien mogen deze zittingen wel eens vervangen worden :? .Aking schreef:Over zittingen gesproken, ik kwam dit gisteravond in een NID tegen... :X (en dat was nog bij minimaal 3 andere stoelen in de coupé het geval)
Dit heeft in mijn ogen niet te maken met slecht schoonmaken, maar met slecht onderhoud.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Het lijkt er ook op dat Arriva de treinen beter schoonhoudt dan NS. Hier kun je regelmatig aan de vloer al zien dat er gedweild is. In de bussen van Arriva is het dan weer een ander verhaal.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Vroeger werden de treinen inderdaad goed gedweild, dat is helaas niet meer zo. Nu zijn de vloeren erg smerig, dit speelt met name bij DDZ waar vuil zich achter de stoelpoten ophoopt. Ook ICM ziet er helaas niet meer uit, inderdaad vaak smerige vlekken in de bekleding. En sla maar eens op een lege stoel in een SLT, een enorme stofwolk is het gevolg.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Bij ICM zijn ook heel veel tafeltjes smerig. Soms durf ik mijn laptop er niet op te zetten. Kan toch niet de bedoeling zijn...
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Waarschijnlijk wel. Bezuinigingen zijn bij NS alleen acceptabel als reizigers er last van hebben, anders zou de trein nog marktaandeel winnen van de auto :X .Vinny schreef:De laatste tijd vind ik in het weekend de treinen er opvallend slonzig uitzien. Naar ik weet is er geen staking van het schoonmaakpersoneel. Is dit nu waarop de NS meent te moeten bezuinigen?
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Muah, eerder met een heel slechte kwaliteit kunstleer.KM46 schreef:Dit heeft in mijn ogen niet te maken met slecht schoonmaken, maar met slecht onderhoud.
Verder: het is me opgevallen dat zeker vanuit Rotterdam CS er heel veel vieze treinen vertrekken. Kijkend naar de treinen richting Dordrecht/Vlissingen en richting Utrecht. IC Leeuwarden/Groningen heeft een paar minuten om schoon gemaakt te worden. Nutteloos, want als de trein binnenkomt staan de reizigers al te wachten.
Is het niet een idee om op de kopstations extra tijd in te plannen waarin alleen de schoonmakers naar binnen mogen? En bij einde dienst van een trein dat er een grondige schoonmaak plaatsvindt (dweilen, afnemen, dat soort dingen)? Het lijkt mij niet dat je treinen wil hebben die viezer zijn dan de nachttrein vanaf de Roemeense kust richting Oradea. :3
Constantia et labore.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Hoe veel materieel zou het kosten denk je, lang keren?
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Moeten we niet eerder de vraag stellen wat de NS wil uitstralen? Als ze zo klantgericht en professioneel zijn hoort daar ook een mooie en schone trein bij. Het is aan de NS om dat te realiseren, zelfs als dat meer geld kost.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 26 apr 2017, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Constantia et labore.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Hoeveel treinen zijn er over?
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Ehm: 9 DDAR'en, veel(!) SGM, en een bak of 30 aan ICM uit de vroegere [serie=Intercity|2017|Eindhoven - Breda11100[/serie].
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Als je in Rotterdam op het drukste tijdstip lang keert ben je al 24 bakken ICM verder. Dan zijn we nog niet in Hdr, Nm en diverse andere plaatsen geweest.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Je zou ook een ambulante schoonmaakploeg kunnen instellen. Moet het alleen niet al te druk zijn. In landen met lange omlopen is dat heel gebruikelijk.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Met lange keringen krijg je geheid ook problemen met je perroncapaciteit of extra rangeerbewegingen die niet altijd mogelijk zijn gezien de drukte op het spoor.
Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft...
Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
De 500 en 600 keren nu op zichzelf in Rotterdam, als die op elkaar gaan keren (zoals in Den Haag Centraal de 700 en 1800 doen) krijg je een ingewikkelder omloop.
Ruimtegebrek zal je in Rotterdam niet krijgen. Alle intercity's uit Utrecht keren nu in 10 minuten in Rotterdam, als de tussentreinen (2800) dat blijven doen komt die dan wisselend op spoor 13 of 14. Er staan namelijk maar 20 minuten in een uur twee treinen langs het perron.
Ruimtegebrek zal je in Rotterdam niet krijgen. Alle intercity's uit Utrecht keren nu in 10 minuten in Rotterdam, als de tussentreinen (2800) dat blijven doen komt die dan wisselend op spoor 13 of 14. Er staan namelijk maar 20 minuten in een uur twee treinen langs het perron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Wat is daar ingewikkeld aan, het rijdt beide volledig met ICM immers. Dat zou zo'n kering juist makkelijker maken dan in eerdere dienstregelingen toen er nog wat VIRM-omlopen tussendoor zaten.Suus schreef:De 500 en 600 keren nu op zichzelf in Rotterdam, als die op elkaar gaan keren (zoals in Den Haag Centraal de 700 en 1800 doen) krijg je een ingewikkelder omloop.
Gezien de lange route zullen er altijd wel lange spitstreinen zijn waarvan stellen afgerangeerd moeten worden, maar dan maakt het op zich niet uit waar ze op keren. Op het gemeenschappelijke routedeel tussen Rotterdam en Zwolle zal de reizigersvraag niet zo heel extreem per serie verschillen maar is die meer afhankelijk van het tijdstip van de dag.
Werd er trouwens, met het lange keren in Rotterdam in het verleden, niet van wat nu de 500/600 is op de 2800 gekeerd? In dat geval zou je de eerste kering eigenlijk gewoon een kwartiertje opschuiven en kost het je iets van één setje materieel extra. Zolang je maar genoeg bakken inzet moet je op zich de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] ook wel met ICM kunnen rijden, dat past aan benodigde bakken echt nog wel langs de perrons.
Op die manier maak je die 2800 ook gelijk wat robuuster trouwens, want die heeft nu korte keringen aan weerszijden van z'n traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :XRonaldussen schreef:Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft...
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Ja, je kunt er wel een leuke karikatuur van maken maar de kern van de boodschap lijkt me wel duidelijk dunkt me.Geert schreef:Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :XRonaldussen schreef:Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft...
Het is altijd makkelijk om de verantwoordelijk van je af te schuiven, maar als we als reizigers gewoon eens zelf de troep zouden opruimen, grotere verpakkingen in de prullenbakken op de stations (in plaats van de kleine prullenbakken in de trein) of gewoon thuis weg te gooien, voorzichtiger zijn met eet- en drinkwaren zodat de kans op geknoei en gesmeer geminimaliseerd wordt, zouden de treinen er al een stuk beter uitzien. Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk
Als je dat ziet gebeuren kun je altijd nog vragen of 'tie last heeft van een zware zak...Ronaldussen schreef:schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten