Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

:mrgreen: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Wubbo »

NS moedigt mij niet echt aan om mijn spullen mee te nemen als de krantjes van 3 dagen geleden nog in de trein liggen. En mijn klokhuis of mandarijnenschil wil ik gewoon in de prullenbak stoppen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:
Geert schreef:Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :X
Ja, je kunt er wel een leuke karikatuur van maken maar de kern van de boodschap lijkt me wel duidelijk dunkt me.
Van mijn boodschap ook.
Het is altijd makkelijk om de verantwoordelijk van je af te schuiven,
Dat doe ik niet, want ik neem altijd wel mijn zooi mee. Maar ik constateer dat ik in een vieze trein zit, zelfs als die vers van het opstelterrein komt, en persoonlijk kan ik daar weinig aan doen behalve losse kranten in het bagagerek stoppen.

NS heeft de afgelopen jaren flink bezuinigd op de schoonmaak, zowel door de treinen veel korter te keren als door de manier waarop schoongemaakt wordt. De verantwoordelijkheid afschuiven op de reiziger vind ik dan een wat gemakkelijke reactie. Natuurlijk moet een reiziger ook zijn zooi opruimen, maar een trein die de hele dag rondrijdt wordt gewoon vies. Stof, kruimels, het toiletpapier en water raakt op, en je wéét gewoon dat er een kleine groep mensen is die hun zooi niet opruimen.

Sorry dat ik een beetje bot reageer, maar volgens mij moet NS eerst eens het eigen schoonmaakproces op orde krijgen voordat er naar de reizigers gewezen wordt.
Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
En het zou denk ik goed zijn als NS wat meer tijd inplant voor de schoonmaak. Maar verder eens :pos:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:NS moedigt mij niet echt aan om mijn spullen mee te nemen als de krantjes van 3 dagen geleden nog in de trein liggen. En mijn klokhuis of mandarijnenschil wil ik gewoon in de prullenbak stoppen.
Moet je daarvoor aangemoedigd worden ja? :') Ik heb als kind geleerd om mijn eigen rotzooi op te ruimen en zeker wanneer ik ergens te gast ben om netjes te zijn. Dat doe ik dus nu ook en heb ik ook absoluut geen aanmoediging voor nodig. Het is wel heel erg makkelijk om te zeggen, als zij niet opruimen, doe ik het ook niet. Verantwoordelijkheid van je afschuiven heet dat. Je hoeft niet te wachten tot een ander de eerste stap zet, zet gewoon die eerste stap zelf. Die klokhuizen en manderijnenschillen kun je prima in de prullenbakken kwijt als iedereen de drinkbekers, flesjes en andere grote verpakkingen op het perron in de prullenbak gooit. Zo moeilijk is het niet om dat even bij je te houden. Je hebt de moeite genomen om zoiets (vol) mee te nemen de trein in, dan kun je ook de moeite nemen om dat weer mee uit de trein te nemen. Nu de inhoud er uit is, is het nog lichter ook :pos:
Geert schreef:Sorry dat ik een beetje bot reageer, maar volgens mij moet NS eerst eens het eigen schoonmaakproces op orde krijgen voordat er naar de reizigers gewezen moet worden.
Ik beweer ook niet dat de schoonmaak van NS optimaal is. Uiteraard valt daar het nodige aan te verbeteren. Maar alleen maar wijzen op het schoonmaakproces en niet ook (deels) de verantwoordelijkheid leggen bij de reizigers die een groot deel van de vervuiling veroorzaakt, vind ik dan weer heel erg makkelijk. Zoals ik tegen Wubbo ook al zeg, je hoeft niet te wachten tot de ander de eerste stap zet, die kun je zelf ook gewoon zetten. Veel mensen, zoals jij en ik, doen dat gelukkig ook.
Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
En het zou denk ik goed zijn als NS wat meer tijd inplant voor de schoonmaak. Maar verder eens :pos:
Moeite steken in schoonmaken houdt ook in dat je daar voldoende tijd voor inplant.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Daniel »

Weleens geprobeerd een, ik noem maar wat, lege theebeker van de Kiosk je hele reis op het tafeltje te laten staan om 'm op het station weg te gooien? Bij de eerste de beste wisselstraat die je even niet door hebt ligt die in het gangpad met alleen maar meer vervuiling tot gevolg.
Niet meer dan logisch zodoende dat mensen dat soort dingen in de trein willen weggooien en als je dan een afvalbakje hebt wat met één kauwgompje al vol zit bij wijze van spreken dan schiet dat natuurlijk niet op. En ook de grotere prullenbakken op het balkon in bv. een ICM bieden nou niet heel veel ruimte voor dat soort afval.
In VIRM heb je er dan weer veel minder last van omdat die prullenbakjes efficiënter bruikbaar zijn, in ICM laat één lege beker het dekseltje al open staan waardoor het ook gewon vervuilder oogt ookal is dat niet zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:
Wubbo schreef:NS moedigt mij niet echt aan om mijn spullen mee te nemen als de krantjes van 3 dagen geleden nog in de trein liggen. En mijn klokhuis of mandarijnenschil wil ik gewoon in de prullenbak stoppen.
Moet je daarvoor aangemoedigd worden ja? :') Ik heb als kind geleerd om mijn eigen rotzooi op te ruimen en zeker wanneer ik ergens te gast ben om netjes te zijn. Dat doe ik dus nu ook en heb ik ook absoluut geen aanmoediging voor nodig. Het is wel heel erg makkelijk om te zeggen, als zij niet opruimen, doe ik het ook niet. Verantwoordelijkheid van je afschuiven heet dat. Je hoeft niet te wachten tot een ander de eerste stap zet, zet gewoon die eerste stap zelf. Die klokhuizen en manderijnenschillen kun je prima in de prullenbakken kwijt als iedereen de drinkbekers, flesjes en andere grote verpakkingen op het perron in de prullenbak gooit. Zo moeilijk is het niet om dat even bij je te houden. Je hebt de moeite genomen om zoiets (vol) mee te nemen de trein in, dan kun je ook de moeite nemen om dat weer mee uit de trein te nemen. Nu de inhoud er uit is, is het nog lichter ook :pos:
Dat doe ik ook. Maar waar moet ik heen met mijn klokhuis als NS het niet voor elkaar heeft gekregen om de prullenbakken te legen als de trein 's ochtends van het opstelterrein komt? Ik zal hem niet in de trein laten liggen, maar voordat ik de trein uit ben heeft ie dan toch op het tafeltje gelegen en die wordt er dan echt niet schoner van.

Ik wil niet de verantwoordelijkheid afschuiven, maar NS mag zich best eens afvragen waarom ze de basis niet op orde hebben. Als een trein 's ochtends van het opstelterrein komt mogen de prullenbakken echt wel leeg zijn hoor. En krantjes achterlaten in de trein wordt (of werd) zelfs aangemoedigd zodat anderen hem ook nog kunnen lezen. Maar dan moeten ze wel aan het eind van de dag weggehaald worden.
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door cassie127 »

Laatst zat ik in de trein was er wel iemand even snel aan het schoonmaken maar die nam alleen de kranten mee.

Dan stoor ik mijzelf meer aan het overige afval dan aan de kranten die op stoelen/bagagerekken/tafeltjes liggen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

@Wubbo: Zeker mee eens. De basis bij NS moet in orde zijn, net als bij de reiziger zelf. Je kunt veel ja-maars verzinnen om maar niet je troep op te hoeven ruimen, maar als iedereen aan de basisvoorwaarde voldoet, zitten we allemaal in schone treinen :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Ardan »

Ik lees eigenlijk vol ongeloof in dit topic dat treinen 's nachts niet worden schoongemaakt?
Als een trein al vies van zichzelf is, zijn mensen eerder geneigd hun afval te laten slingeren 'want het is toch al vies'.
Ik kan me herinneren dat vroeger in Winterswijk bij Syntus mensen met een taakstraf en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 's nachts werden ingezet om de treinen schoon te maken. GVB heeft dat ook een tijd gedaan in de metro, daar liepen mensen met een beperking tijdens de rit door de metro. Die ook mondig genoeg waren om aan mensen te vragen of ze bij dat blikje even wilden aangeven dat bij hun voeten lag, of zo. Hoe is dat bij NS? Op dat soort mensen inhuren krijg je zelfs subsidie volgens mij, win-win.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Waarom moet dat met subsidie gedaan worden? Geef die mensen gewoon een loon dat bij de functie hoort, vanuit het bedrijf zelf. Anders krijg je ook weer verdringing op de arbeidsmarkt omdat deze mensen dan voor bedrijven weer goedkoper zijn dan andere betaalde krachten.
Maar volgens mij is het probleem ook niet dat er niet voldoende schoonmakers zijn. Het ligt meer aan financiële onwil en tijdgebrek.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door JWM »

GVB zet die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alleen enkele uurtjes per dag in na de ochtendspits vooral om de gratis krantjes weg te halen. Dat soort korte shifts kan je met goed fatsoen niet laten uitvoeren door mensen die hun boterham eraan willen verdienen en het is zinvol werk voor mensen met een beperking. Dat is toch gewoon win-win.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Weleens geprobeerd een, ik noem maar wat, lege theebeker van de Kiosk je hele reis op het tafeltje te laten staan om 'm op het station weg te gooien? Bij de eerste de beste wisselstraat die je even niet door hebt ligt die in het gangpad met alleen maar meer vervuiling tot gevolg.
Doe ik altijd en ik herken je probleem niet.

Al heb ik eerder vandaag besloten een herbruikbare beker te kopen, want het is eigenlijk een beetje raar om tientallen bekers per jaar weg te gooien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Hendrik »

Waarom moet er eigenlijk bij elke zitplaats een prullenbakje zitten? Ik zou denken dat je ook kunt volstaan met prullenbakken op de 'balkons'. Wel wat grotere, beter toegankelijke prullenbakken uiteraard. Maar die centrale prullenbakken zijn veel makkelijker en sneller te legen.
Het verbaast me trouwens telkens weer dat mensen er in de trein zo'n puinhoop van maken. Ik zit dagelijks ook twee keer een uur in de bus. Daarin zitten twee heel kleine prullenbakjes. Toch ligt er over het algemeen nooit afval op de stoelen of op de grond. Andere mentaliteit, wellicht?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Zugführer »

Dat is ook precies wat men nu in de nieuwe sprinters doet volgens mij. Prullenbakken alleen op de balkons.
Ik ben ook ooit ergens in het buitenland plastic zakjes aan de treinstoelen tegengekomen, zoals vroeger in de schoolreisjesbus.
Ben vergeten waar dat was, maar het werkt een stuk praktischer dan die ingebouwde prullenbakjes.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door marvinkok »

Sprinters zit je natuurlijk ook minder lang in over het algemeen, dat zak allicht ook schelen. In Enschede wordt altijd lang gekeerd, maar om te zeggen dat de IC's dan schoon zijn, of op z'n minst netjes..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Hainje »

Dat de bussen doorgaans een stuk schoner zijn heeft denk ik te maken met het feit dat men denkt dat eten niet is toegestaan in de bus (wat tot op zekere hoogte ook zo is). In de trein heb je die regels niet, sterker tot voor kort verdiende NS daar nog op. Dus als je in je panden allerlei winkeltjes opent met etenswaren, dan moet je niet raar staan te kijken als je een deel daarvan ook in je voertuigen terugvindt.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door ODRAIL »

Mee eens :wink: .

Je zou ook het eten in de trein over kortere afstanden kunnen gaan verbieden. Maar ik denk zelf ook wel dat je dit moeilijk of niet kunt handhaven.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Hendrik »

Dat speelt inderdaad ook wel mee. Al wordt er genoeg gegeten in de bus. Maar dan meer een bammetje of een appeltje. :wink:
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door cassie127 »

Op Twitter die ik net dit staan: https://twitter.com/HagoRailService/sta ... 1909308416

:') :') :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:GVB zet die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alleen enkele uurtjes per dag in na de ochtendspits vooral om de gratis krantjes weg te halen. Dat soort korte shifts kan je met goed fatsoen niet laten uitvoeren door mensen die hun boterham eraan willen verdienen en het is zinvol werk voor mensen met een beperking. Dat is toch gewoon win-win.
Zolang zij hetzelfde uurloon betaald krijgen als een gewone werknemer is daar niets op tegen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door starx »

KM46 schreef:Mee eens :wink: .

Je zou ook het eten in de trein over kortere afstanden kunnen gaan verbieden. Maar ik denk zelf ook wel dat je dit moeilijk of niet kunt handhaven.
Dat lijkt me een slecht plan, zelfs los van het feit dat het totaal niet te handhaven is. Het is ontzettend betuttelend en bovendien wordt de goedwillende reiziger (die wel zijn zooi netjes weggooit/meeneemt) de dupe. En bovendien maakt zoiets de trein onaantrekkelijker t.o.v. de auto.

Dat NS er Franse hygiënestandaarden op nahoudt is hun probleem. Maar als het goed is komt zoiets ooit wel naar voren in de waardering die reizigers in enquêtes geven.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door ZipperZapper »

Zit geregeld in de Spurtjes van Arriva (Noord-NL), waar alleen prullenbakken bij de deuren hangen. Behalve kranten vind ik er eigenlijk nooit rotzooi.

Nou zitten mensen over het algemeen langer in NS-treinen dan in Arriva-treinen en daardoor zal er automatisch meer afval zijn. Maar ik denk wel degelijk dat mensen eerder geneigd zijn om hun rotzooi te laten staan/liggen als de trein van zichzelf al rommelig is.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door marvinkok »

Bij Syntus op ZHO is het ook gebruikelijk dat de machinist bij het keren even door de trein loopt en de krantjes enzo even meepakt. Maar het valt erg mee met de rommel, zoals al gezegd, bij een nette trein is men eerder geneigd om de rotzooi mee te nemen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Z2N »

starx schreef: Dat NS er Franse hygiënestandaarden op nahoudt is hun probleem. Maar als het goed is komt zoiets ooit wel naar voren in de waardering die reizigers in enquêtes geven.
Was het maar zo'n feest: Franse stations zijn heel wat netter, de treinen zijn veel beter opgeruimd, en op de drukke TGV-verbindingen zijn er zelfs gedurende de rit schoonmakers aan boord om de toiletten uurlijks te boenen en afval goed op te ruimen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door VIRM »

Een deel van de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de reiziger. En helaas hebben wij hier nog te vaak de mentaliteit dat je je afval rond kan laten slingeren. Iets wat in andere landen not done is (in Japanse treinen neem je je afval mee, in Singapore krijg je volgens mij zelfs een fikse boete als je kauwgom op straat knikkert).

Maar de NS dit inderdaad ook op orde hebben. Het begint bij het ontwerpproces van de trein. Maar daarnaast moet schoonmaak in de trein als iets essentieels worden gezien, en niet iets wat alleen moet worden aanbesteed tegen de allerlaagste rock-bottom prijs. Anders krijg je weer dezelfde golfbewegingen van stakingen/ontevreden klanten, wat verbeteringen, daarna zakt het weer in, stakingen/ontevreden klanten...
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten