Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Mr-W »

Dat de treinen bij de regionale een stuk schoner zijn komt waarschijnlijk door de strengere eisen die de provincies stellen, want ook sprinters bij NS zijn niet altijd schoon. Waar ik me bij de Flirt aan stoor is dat de bakken vaak vol zitten door het gescheiden systeem. Na 3 vuilnisbakken te hebben gehad gooi ik t gewoon in een ander vakje.
marvinkok schreef:Bij Syntus op ZHO is het ook gebruikelijk dat de machinist bij het keren even door de trein loopt en de krantjes enzo even meepakt. Maar het valt erg mee met de rommel, zoals al gezegd, bij een nette trein is men eerder geneigd om de rotzooi mee te nemen...
Bij DB regio en Arriva met een vaste steward wordt er van het personeel verwacht dat ze dat soort zaken opruimen.
Zugführer schreef: Ik ben ook ooit ergens in het buitenland plastic zakjes aan de treinstoelen tegengekomen, zoals vroeger in de schoolreisjesbus..
Flixbus heeft dit bij sommige onderaannemers ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Vinny »

Gisteravond werd de Arrivatrein Stavoren-Sneek-Leeuwarden en terug in drie minuten keertijd door één persoon schoongemaakt: alle rotzooi die de reizgers hadden achtergelaten hoppa de vuilniszak in. Geen lege bierflesjes of koffiebekers dus. De vloer werd niet gedweid, maar het kan dus wel: in speedy Gonzales tempo een trein toonbaar krijgen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Hoelaat was dat? Hoeveel reizigers zaten er in de trein? Hoeveel troep lag er? Zijn de vuilnisbakken qua maat en positionering vergelijkbaar met die in NS-treinen? Het is anders wel erg makkelijk roepen zo. Zonder dit mee te nemen kun je geen goede vergelijking maken
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Wubbo »

Wat mij betreft gaat het meer om het principe. Kennelijk is het mogelijk om in een korte keertijd de trein toonbaar te krijgen. Ik moet de eerste schoonmaker die bij een kering van 3 minuten uberhaupt maar naar een trein kijkt nog vinden. Dat geldt trouwens ook voor langere keringen want NS keert nooit gepland in 3 minuten.

Waar het om gaat is dat er creatieve mogelijkheden zijn rondom het onderwerp treinschoonmaak. Daarbij geldt goed voorbeeld doet goed volgen: als reizigers zien dat NS bezig is met schoonmaken zullen ze eerder geneigd zijn om dat ook te doen.
Waarom reist er geen schoonmaker mee in de IC Amersfoort - Amersfoort Schothorst en vv? Heb je een kwartier waarin je prima de trein door kan, dan is het nooit meer erg druk.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door ZipperZapper »

Niet helemaal eerlijk daar NS-treinen per 2 tot 4 stoelen een prullenbak hebben, wat veel tijd kost om te legen. Arriva-treinen hebben slechts twee prullenbakken bij de deuren.

En blijf erbij dat de kleine prullenbakjes van NS, die snel vol raken, bijdragen aan extra rommel omdat mensen dat achterlaten als er geen plek meer in het bakje is. Bij Arriva zijn ze eerder geneigd het vast te houden en bij uitstappen weg te gooien. Mochten ze er dan achter komen dat de bak vol is hebben ze het toch al in de hand en gaat het op het perron in de bak.

Bij NS denkt men blijkbaar: "Ze willen dat ik het hierin stop, maar ze hebben het niet voor me geleegd. Laat dan maar".
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Wat mij betreft gaat het meer om het principe. Kennelijk is het mogelijk om in een korte keertijd de trein toonbaar te krijgen.
Ja, een principe is leuk, maar een vergelijking maken tussen het schoonmaken van een enkeldekstrein bestaande uit twee bakken, die twee vuilnisbakken heeft, waarin twee krantjes liggen, een koffiebeker en een boterhamzakje met twee broodkorstjes, 's avonds laat en een trein van NS, bestaande uit 12 bakken Virm, midden in de spits, waar iedere stoel in een tweezitter een eigen prullenbak heeft en een prullenbak bij een vierzitter, waar per coupé een stuk of 20 krantjes liggen, er per coupé vier lege koffiebekers staan + nog de nodige andere rotzooi, gaat natuurlijk volledig mank. Natuurlijk is er verbetering mogelijk in de schoonmaak, volledig mee eens ook dat NS daar meer mee moet doen en creatief in moet zijn. Maar zomaar roepen dat als het bij vervoerder X lukt, dat het dus ook bij vervoerder Y moet lukken is mij te makkelijk. Zeker wanneer je niet de factoren die ik net heb opgenoemd daar in meeneemt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Daniel »

ZipperZapper schreef:Niet helemaal eerlijk daar NS-treinen per 2 tot 4 stoelen een prullenbak hebben, wat veel tijd kost om te legen. Arriva-treinen hebben slechts twee prullenbakken bij de deuren.
Arriva-treinen hebben ook nog prullenbakken onder de tafeltjes bij de vierzits :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Hoelaat was dat? Hoeveel reizigers zaten er in de trein? Hoeveel troep lag er? Zijn de vuilnisbakken qua maat en positionering vergelijkbaar met die in NS-treinen? Het is anders wel erg makkelijk roepen zo. Zonder dit mee te nemen kun je geen goede vergelijking maken
Het was Koningsdag. Dat is de enige dag in het jaar dat de treinen consequent uitpuilen in Friesland. Dan reizen ook verstokte automobilisten met de trein, want dan kunnen ze indrinken, doorbieren en uitzuipen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Dat zegt nog niks over de hoeveelheid afval wat wordt achtergelaten en maakt de vergelijking nog niet gelijkwaardig.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Chrysa »

Mijn trein vanochtend (IC Rotterdam -> Hoogeveen) stond nog vol met bierflessen, blikjes en allerlei oranje troep.
Ik heb er melding van gemaakt en Hago zei dat ze in Zwolle zouden gaan schoonmaken, maar ik dacht dat alle treinen 's nachts geleegd worden?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Dat is wel erg slecht, daar NS gewoon weet dat de treinen na zo'n dag rijdende vuilnisbelten zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door busfanNL »

Mijn trein de IC Rotterdam-Amsterdam via Haarlem kwam iemand van Hago de Rail services door de trein in de ochtend. Die lapte raampjes en leegde prullenbakjes.
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Durashift »

Nee, daar was i.v.m. koningsdag niet tegenaan te werken.. (A)

http://www.hagorailservices.nl/nl-nl/ne ... n-uit.aspx
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 30 apr 2017, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door cassie127 »

Durashift schreef:Nee, daar was i.v.m. koningsdag niet tegenaan te werken.. (A)

http://www.hagorailservices.nl/nl-nl/ne ... n-uit.aspx
1 pagina terug (A) :
cassie127 schreef:Op Twitter die ik net dit staan: https://twitter.com/HagoRailService/sta ... 1909308416

:') :') :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Durashift »

Klopt, ik had jouw post gelezen. Vandaar dat ik weet had van de link en het kon gebruiken voor een reactie op Chrysa, die dat kennelijk nog niet wist.

:wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Aking »

Misschien handig om dat bericht dan even te quoten, zodat het ook duidelijk is waar je precies op reageerde? (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Hainje »

Er is een quote verwijderd door Zugfürher.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Aking »

Maar dan heeft ie niet het bericht van Chrysa gekwoot, of der Führer maakt er een zooitje van...

Hier staan er in ieder geval nog 2 berichten tussen :o :roll:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Zugführer »

Volgens mij was het het vorige bericht, maar ze lijken wel op elkaar dus is er een kleine kans dat ik er een zooitje van heb gemaakt. In dat geval mea culpa, mea maxima culpa, lang leve de koningin.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Dat zegt nog niks over de hoeveelheid afval wat wordt achtergelaten en maakt de vergelijking nog niet gelijkwaardig.
Het zegt iets over de mentaliteit van de vervoerder. Arriva huurt extra personeel in om keerpuntreiniging toe te passen op dagen dat met grote drukte en viesheid gerekend kan worden, de NS rijdt ook op normale zondagen met vieze treinen rond omdat ze het logistiek niet kunnen inplannen om tussen het nachtdienst en de dagdienst een paar vuilnisbakken leeg te halen...

En nogmaals, je kunt reizigers denk ik best verwijten maken wanneer ze een rotzooi in de trein maken, maar niet als die rotzooi komt omdat de prullenbakken overvol zijn. Die dingen leegmaken is één van de verantwoordelijkheden van de vervoerder. Als die dat niet kan in drie minuten keertijd (wat me overigens op zich best denkbaar lijkt) dan moet zo'n trein gewoon worden afgerangeerd en vervangen door een schone trein van het emplacement.

En ook nu weer: Waar gehakt wordt vallen spaanders, als zoiets éénmalig gebeurt dan kan dat voorkomen. De reden dat ik deze draad heb gestart is omdat het mijns inziens te vaak gebeurt. Mensen betalen veel geld voor hun vervoersdienst, die mogen dan ook verwachten dat het vervoersbedrijf zich inzet dat het vervoer, naast zoveel mogelijk op tijd, ook zoveel mogelijk hygiënisch plaatsvind.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Suus »

Heb jij nog een goed schoonmaakidee? Deel het met NS: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door cassie127 »

Daarvoor staat die dm90 in Zwolle dus al een maand te niksen op dezelfde plek
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Mikos »

Schoonmaak is een heikel punt. In de afgelopen jaren is daar gigantisch op bezuinigd; bijvoorbeeld in Groningen gingen de schoonmaakploegen terug van 8 man naar 6, en toen naar 4. En eerst was dat tot 21 uur, toen was dat ineens 18 uur. Niet alleen reizigers, ook het personeel klaagt er al jaren over, maar zolang het goedkoop kan, gaat het goedkoop.

Er is recent in Roosendaal een proef geweest met een VIRM waarbij een handjevol geselecteerde reizigers (allerlei categorieën) door de trein heen mocht met een clipboard waarop ze aan mochten geven wat ze van die bak vonden. Iedere bak was op een andere manier schoongemaakt: Strak schoon, redelijk schoon, een zooitje en in weken niet schoon gemaakt. Daar is een gemiddeld resultaat uit gekomen, waarvan is gezegd dat dat is wat de reiziger kennelijk acceptabel vindt. De precieze uitslag moet je me niet vragen, dat is me er niet bij verteld.

Het is natuurlijk tweeledig: Aan de ene kant maakt de reiziger er een zooitje van (en dan neem ik expres het woord reiziger in het algemeen), dat moet de vervoerder vervolgens voor de reiziger opruimen. Alsof je een vuilniszak midden in het centrum op straat omdraait en dan weg loopt. Je moet toch ergens naartoe met je vuilnis? Dat ruimt de gemeente maar mooi op.
Aan de andere kant is er het serviceniveau dat je als bedrijf wilt uitstralen. Schoonmaak heeft duidelijk geen prioriteit, want het kost geld. Dat gaat vervolgens wel ten koste van de tevredenheid van de reiziger. Daarop kun je beslissen alsnog schoon te gaan maken of een alternatief zoeken om op de schoonmaak te kunnen besparen. Een van die manieren is het aantal prullenbakjes drastisch verminderen en van de reiziger verwachten dat die het in de prullenbak op het balkon of het perron gooit. Op zich is dat een goede manier om het schoonmaakproces te versnellen (immers, minder tijd nodig om de prullenbakjes te legen, meer tijd om ander grof vuil te verwijderen), maar dan moet de reiziger daar wel aan mee werken. En ook die moet er aan wennen, kijk bijvoorbeeld in de Flirt.

Het is van alle kanten een beetje wat; NS moet meer geld steken in de schoonmaak van treinen, zodat er meer tijd en personeel is om de treinen fatsoenlijk schoon te maken. Wat schoon oogt, blijft ook langer schoon. Maar ook de reiziger kan natuurlijk een beetje meewerken door zijn of haar rommel mee naar buiten te nemen en niet in de trein achter te laten. Het probleem daarmee is dat je reizigers hebt die dat netjes doen, terwijl het een ander echt geen bal kan schelen en alles rond laat slingeren. En dan is het zoeken naar de gulden middenweg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Klaasje »

Ik krijg bij de materieelschoonmaak vooral ook het gevoel dat NS het zichzelf lastig maakt. Dat de reizigers kunnen meewerken aan een schone trein is waar, en daar valt vast een slag te slaan maar een trein wordt niet brandschoon als die te weinig tijd krijgt om gereinigd te worden.

Initiatieven om schonere treinen te krijgen zijn er genoeg maar ik krijg toch wel het idee dat er te weinig wordt gelet op de effectiviteit van de maatregelen. Inderdaad, bij een kering van 10 minuten stappen de eerste reizigers alweer in en kunnen niet eens de prullenbakjes geleegd worden. De maatregel om dan maar onderweg schoon te maken is zo gek nog niet maar dan moet je natuurlijk niet je treinen op 105 % bezetting inplannen want dan kan die schoonmaker niets schoonmaken. Bij de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] tussen Zwolle en Deventer werkt dat dus fantastisch omdat die vaak niet zo vol is maar op Groningen-Rotterdam met een los stelletje ICM kan je het wel vergeten.

Als je al treinstellen afrangeert moet je ze ook daadwerkelijk schoonmaken en niet laten staan. Ja, je kan ze dan niet efficiënt schoonmaken omdat ze dan niet af- en aan komen rijden maar dan moet je dat maar voor lief willen nemen. Kortom: NS is aan zet. Danwel logistiek, danwel door meer geld aan de schoonmaak te besteden.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door starx »

Wat misschien ook wel interessant is: zien schoonmaken doet schoonmaken. Daarmee bedoel ik dat mensen minder geneigd zijn hun afval te laten slingeren als er schoonmakers rondlopen. Gemeenten maken hiervan gebruik door bijvoorbeeld schoonmakers in parkjes rond te laten lopen op warme dagen (dus juist voordat het kwaad is geschied).

Dus ik denk dat het ook wel kan helpen als reizigers duidelijk zien dat een trein wordt schoongemaakt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten