Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Wubbo »

"Er zijn de laatste jaren 70 treinsuïcides per jaar minder geweest dan je statistisch gezien zou verwachten. Toen ik dat voor het eerst zag, dacht ik, dat is nog al wat." Dat komt door de nieuwe aanpak van ProRail, denkt Van Houwelingen. "Het is het meest waarschijnlijk dat het aan de maatregelen ligt. Dit hebben we nog niet eerder gezien."

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat maar een heel klein percentage alsnog voor zelfdoding kiest als ze er eerder door zijn weerhouden.

Filmpje en meer op de site van Nieuwsuur.

Indrukwekkende cijfers wel, tegen de landelijke trend in. Ik had me ook dat psychisch effect enorm onderschat.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door SLToilet »

Mooi zo, dat scheelt ons enorm veel reistijd, vrije tijd en tijd om te slapen en natuurlijk ook werktijd waarmee de gewonnen euro's in de miljoenen vallen dankzij de maatregelen.

Maar ze zijn nog niet klaar: er zal nog het e.e.a moeten gebeuren. Met name bij Gz gaat het erg vaak gruwelijk mis terwijl de oplossing (de nabijgelegen GGZ-instelling die daar nog niet al te lang geleden zich daar heeft geclusterd) zit in het verplaatsen van de lokale GGZ-instelling, die nooit daar had mogen worden neergekwakt. Voor het overige: nog meer geld in de door ProRail genoemde maatregelen is meer dan welkom.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Ardan »

Dat geldt natuurlijk niet alleen bij Gilze-Rijen he.
Maar inderdaad, opvallend dat zulke relatief kleine maatregelen zo veel helpen.
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door PHS »

Maar het gebeurt wel opvallend vaak tussen Breda en Tilburg. Van de 78 aanrijdingen dit jaar, waren er 7 tussen Breda en Tilburg.

Overigens heel goed van Prorail dat ze actief preventiebeleid voeren. Iedere aanrijding is er één te veel, maar jaarlijks 70 zelfmoorden voorkomen is natuurlijk mooi. Al gaat het natuurlijk ook weer beter met de economie, schijnt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door AppleMoose »

SLToilet schreef:Mooi zo, dat scheelt ons enorm veel reistijd, vrije tijd en tijd om te slapen en natuurlijk ook werktijd waarmee de gewonnen euro's in de miljoenen vallen dankzij de maatregelen.
:N :N :N

Mooi dat relatief simpele maatregelen blijkbaar effect hebben. 70 mensen hebben weer een nieuwe kans gekregen om de weg naar geluk terug te vinden,
70 keer is er voorkomen dat naasten iemand zijn verloren. 70 keer is voorkomen dat machinisten, conducteurs, andere spoorwegmedewerkers, hulpverleners en andere 'getuigen'/betrokkenen een trauma opliepen/ iets hebben moeten zien/meemaken wat je liever niet wil zien/meemaken!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Geert »

olof schreef:Iedere aanrijding is er één te veel, maar jaarlijks 70 zelfmoorden voorkomen is natuurlijk mooi. Al gaat het natuurlijk ook weer beter met de economie, schijnt.
Het aantal zelfdodingen landelijk is blijkbaar wel toegenomen, behalve dus op het spoor.
Ronaldussen schreef: :N :N :N
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat voorkomen van aanrijdingen zowel menselijk leed als een heleboel overlast voorkomt. Heel mooi dat er 70 zelfdodingen voorkomen zijn!
PHS

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door PHS »

Dus het aantal zelfmoorden op het spoor is gedaald terwijl het totaal aantal zelfmoorden is gestegen? Dan is de prestatie van ProRail zelfs extra knap!

Toch blijf ik mij afvragen of ongelijkvloerse kruisingen niet gewoon effectiever is dan symptoombestrijding als anti-loopmatten, schriklampen en camera's. Rond Tilburg en Rijen zitten een aantal instellingen niet ver van het spoor. Als er eenmaal iemand springt, dan trekt dat weer nieuwe mensen aan. Dit is mijn verklaring waarom Tilburg - Breda zo 'populair' is. Dit zou je kunnen bestrijden met de genoemde maatregelen, die nemen immers de impuls weg.

Het is echter ook een kwestie van gelegenheid, op dit traject zijn er veel ongelijkvloerse kruisingen. Aanrijdingen vinden heel vaak plaats bij overwegen. Aanrijdingen zijn bovendien niet alleen zelfmoorden, maar ook ongelukken. Mensen kunnen ook op stations springen of vallen, maar dat gebeurt minder vaak. De Nederlandse overwegen zijn qua dodental gelijk aan een neergestort vliegtuig, maar zelfs het aanpakken van levensgevaarlijke ONbewaakte overwegen gebeurt pas na meerdere dodelijke ongevallen. En dan maakt men een app...

Voor die 14 miljoen extra voor zelfmoordpreventie zouden er ook ongelijkvloerse kruisingen te Dorst en aan de Zwartvenseweg gemaakt kunnen worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Wubbo »

De vraag is of je daarmee hetzelfde effect bereikt. Verplaatst het probleem zich dan niet naar een andere overweg/een station? En als je dat geld uitgeeft aan de maatregelen uit het filmpje, voorkom je dan niet meer zelfdodingen? Ik heb geen idee van de cijfers, maar het is wel een afweging die je moet maken aangezien je elke euro maar 1x uit kan geven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door trolly »

Geert schreef:Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn [...]
Dat kan, maar c'est le ton waar Ronaldussen :N :N :N over deed.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Hainje »

Ook de maatregelen die ProRail treft zijn eigenlijk symptoombestrijding. Het is veel belangrijker om je als maatschappij af te vragen waarom zoveel mensen de drang voelen om zich voor de trein te werpen. Als je dat helder voor ogen hebt, laat ons dan het geld gebruiken om de huidige negatieve ontwikkeling om te buigen naar een positieve.

De oorzaak van het aantal zelfmoorden is in mijn ogen de druk die wij tegenwoordig op mensen leggen. We kijken immers nauwelijks nog naar elkaar om, we verwachten steeds meer van elkaar en het lukt lang niet iedereen om aan die eisen te voldoen. Juist mensen die al wat minder stabiel zijn zullen zichzelf sneller als last voor de maatschappij gaan zien en dergelijke rigoureuze stappen zetten. Een hekje o.i.d. voorkomt op dat moment misschien een poging, maar wie garandeert ons dat ze het later niet op een andere - misschien wel veel pijnlijkere - manier alsnog doen?
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Aking »

Ach, zolang het niet op Prorailterrein gebeurt zijn hullie tevreden dunkt me...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door MdJ »

Hebben jullie het item van Nieuwsuur wel gekeken?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Hainje »

Had het linkje over het hoofd gezien, toch blijft mijn standpunt over de druk die we als samenleving op mensen leggen grotendeels overeind. Wellicht is dat aanpakken een volgende stap in het proces dat hieruit volgt.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef: :N :N :N
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat voorkomen van aanrijdingen zowel menselijk leed als een heleboel overlast voorkomt.
Het getuigt van weinig empathie als je enkel de overlast benoemd, het bovendien vooral op jezelf betrekt, ook nog eens het financiële aspect prominent als eindconclusie vermeldt en het menselijk leed volledig buiten beschouwing laat. Je mag dit soort zaken natuurlijk wel benoemen en het is ook geen onzin wat hij zegt, maar de manier waarop het gebracht wordt, alsof dát de hoofdwinst is van de getroffen maatregelen, staat mij tegen. Het is fijn als op die vlakken ook positief resultaat wordt behaald, maar dat is mijns inziens toch echt bijzaak.
Aking schreef:Ach, zolang het niet op Prorailterrein gebeurt zijn hullie tevreden dunkt me...
Ook weer zo'n misselijkmakende post :N
Hainje schreef:Ook de maatregelen die ProRail treft zijn eigenlijk symptoombestrijding.
Zeker, maar wel een hele belangrijke vorm van symptoombestrijding. Er worden met deze maatregelen blijkbaar letterlijk levens mee gered. Soms moeten mensen op dit punt komen voor ze inzien dat hulp noodzakelijk is. Soms krijgen mensen pas de juiste hulp als ze op dit punt zijn gekomen, en hoe gek het ook klinkt, soms helpt zo'n poging ook mensen om weer de weg omhoog te vinden. Ervaren dat het einde heel erg nabij is en op dat moment, door wat dan ook, beseffen dat dit niet de juiste weg is.
Het is veel belangrijker om je als maatschappij af te vragen waarom zoveel mensen de drang voelen om zich voor de trein te werpen. Als je dat helder voor ogen hebt, laat ons dan het geld gebruiken om de huidige negatieve ontwikkeling om te buigen naar een positieve.
Het is beide belangrijk. Je zult aan 'symptoombestrijding' moeten doen omdat zelfdoding vaak vanuit een impuls gebeurd, de signalen voor hulpverleners en naasten niet altijd duidelijk zijn dat het 'deze kant op gaat', de hulpverlening niet altijd adequaat genoeg is en er nog altijd een grote groep is dat helemaal niet bij de hulpverlening bekend is. En je zult inderdaad moeten afvragen waarom mensen tot dit besluit komen en kijken wat je daaraan kunt doen.
De oorzaak van het aantal zelfmoorden is in mijn ogen de druk die wij tegenwoordig op mensen leggen.
Er zijn vele oorzaken te noemen. Ik weet niet of de druk toegenomen is. Druk is van alle tijden, de vorm verandert wel. Een samenleving waarin alles samen gebeurt en waar iedereen (al dan niet goed bedoelt) op elkaar let kan mensen ook enorm benauwen.
Een hekje o.i.d. voorkomt op dat moment misschien een poging, maar wie garandeert ons dat ze het later niet op een andere - misschien wel veel pijnlijkere - manier alsnog doen?
Niemand garandeert dat, niemand kan dat ook. Zelfdoding is van alle tijden. Ik heb niet de illusie dat we dat als maatschappij kunnen voorkomen. Er zijn zoveel oorzaken waardoor iemand de keuze (al dan niet heel bewust) maakt om tot zelfdoding over te gaan, en zeker niet iedereen geeft signalen af dat hij/zij daaraan denkt en als die wel gegeven worden, is niet iedereen in staat die te herkennen en er naar te handelen. Bovendien moeten we erkennen dat niet iedereen geholpen kan worden. Sommige mensen zijn daarvoor te ziek en/of te beschadigd. Naast 'symptoombestrijding' en preventie, zullen we dus ook moeten nadenken hoe we met deze groep omgaan. Wat mij betreft zoeken we daarvoor een humane manier om uit het leven te kunnen stappen, maar ook dat vraagt wat van de maatschappij en van de mensen die hierbij betrokken zijn/worden in het bijzonder.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Het getuigt van weinig empathie als je enkel de overlast benoemd, het bovendien vooral op jezelf betrekt, ook nog eens het financiële aspect prominent als eindconclusie vermeldt en het menselijk leed volledig buiten beschouwing laat. Je mag dit soort zaken natuurlijk wel benoemen en het is ook geen onzin wat hij zegt, maar de manier waarop het gebracht wordt, alsof dát de hoofdwinst is van de getroffen maatregelen, staat mij tegen. Het is fijn als op die vlakken ook positief resultaat wordt behaald, maar dat is mijns inziens toch echt bijzaak.
Oke, eens.
MdJ schreef:Hebben jullie het item van Nieuwsuur wel gekeken?
Gisteravond gekeken, vond het een mooie en duidelijke reportage. Ik wist van een paar maatregelen wel af (zoals de antiloopmatten) maar o.a. de camera's en lampen waren wel nieuw voor me (en ook nooit gerealiseerd hoe groot het effect is om de impuls de kop in te drukken).
olof schreef:Dus het aantal zelfmoorden op het spoor is gedaald terwijl het totaal aantal zelfmoorden is gestegen? Dan is de prestatie van ProRail zelfs extra knap!
Volgens mij is het absolute aantal gelijk gebleven, maar is het totale aantal wel gestegen dus statistisch gezien zou je dan ook meer zelfdodingen op het spoor verwachten. Aangezien dat niet gebeurd is, is het aantal spoorzelfdodingen relatief gedaald.
olof schreef:Toch blijf ik mij afvragen of ongelijkvloerse kruisingen niet gewoon effectiever is dan symptoombestrijding als anti-loopmatten, schriklampen en camera's.
Als je puur naar de uitkomst van de maatregel kijkt zal een ongelijkvloerse kruising zeker effectiever zijn, het is immers veel moeilijker om het spoor te betreden. Maar als je 'effectief' in bredere zin bekijkt, dan kun je je afvragen of het zin heeft om alleen maar in ongelijkvloerse kruisingen te investeren. Die zijn (vergeleken met de andere maatregelen) zeer kostbaar en zeer tijdrovend om aan te leggen. De antiloopmatten, hekjes en camera's kun je tegen relatief lage kosten en in korte tijd plaatsen, en dan kun je binnen een jaar heel veel spoorwegovergangen aanpakken. Als je binnen datzelfde jaar alleen maar ongelijkvloerse kruisingen aanlegt, dan heb je misschien 2 of 3 overwegen door een tunneltje vervangen, en heb je aan de andere overwegen niets gedaan. Is dat dan effectiever (voor het totaalbeeld)?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:Ook de maatregelen die ProRail treft zijn eigenlijk symptoombestrijding.
Een spoorwegbeheerder kan natuurlijk geen maatschappelijk probleem aanpakken, en ook de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg niet opvangen. Een hek neerzetten is natuurlijk zo gedaan voor het bedrijf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door PHS »

Ik ben het met Hainje eens dat er meer aandacht moet komen voor de redenen waarom mensen zelfmoord plegen. Er is de laatste jaren enorm bezuinigd op de geestelijke gezondheidszorg, daar betalen we nu de prijs voor. Er zijn te weinig plekken in instellingen en de zorg schiet tekort. De Amarant is nu een algemeen vangnet geworden in Tilburg, terwijl het ooit bedoeld was voor verstandelijk gehandicapten. Tegenwoordig doen ze - noodgedwongen - ook veel aan fysiek gehandicapten, noodopvang en geestelijke gezondheidszorg. Zo worden er weer bedden bezet. Die bezuinigingen terugdraaien lijkt mij de enige duurzame optie. Maar dat kost weer miljarden, die we blijkbaar liever uitgeven aan lagere belastingen.
Geert schreef:
olof schreef:Toch blijf ik mij afvragen of ongelijkvloerse kruisingen niet gewoon effectiever is dan symptoombestrijding als anti-loopmatten, schriklampen en camera's.
Als je puur naar de uitkomst van de maatregel kijkt zal een ongelijkvloerse kruising zeker effectiever zijn, het is immers veel moeilijker om het spoor te betreden. Maar als je 'effectief' in bredere zin bekijkt, dan kun je je afvragen of het zin heeft om alleen maar in ongelijkvloerse kruisingen te investeren. Die zijn (vergeleken met de andere maatregelen) zeer kostbaar en zeer tijdrovend om aan te leggen. De antiloopmatten, hekjes en camera's kun je tegen relatief lage kosten en in korte tijd plaatsen, en dan kun je binnen een jaar heel veel spoorwegovergangen aanpakken. Als je binnen datzelfde jaar alleen maar ongelijkvloerse kruisingen aanlegt, dan heb je misschien 2 of 3 overwegen door een tunneltje vervangen, en heb je aan de andere overwegen niets gedaan. Is dat dan effectiever (voor het totaalbeeld)?
Het is natuurlijk niet reëel om overal ongelijkvloerse kruisingen te maken, maar het is wel de beste oplossing voor wat nu echte zelfmoord hotspots zijn. Algemene preventie kan inderdaad door antiloopmatten, hekjes en camera's. Als dat goed werkt, prima. Toch zul je er niet aan ontkomen dat mensen die echt dood willen, naar het spoor gaan en springen. Die impuls wordt versterkt doordat er op een bepaalde plek eerder mensen zelfmoord hebben gepleegd. In Japan heeft men zelfs een 'zelfmoordbos', waar mensen speciaal naartoe gaan om zelfmoord te plegen. Als je de locatie wegneemt, dan wordt die versterkte impuls ook weggenomen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door MdJ »

... en dat laaatste was juist het mooie aan het item: Er wordt niet vanuit gegaan dat hekken en loopmatten de zelfmoorden geheel oplossen, maar in aantal te verminderen. En dat is voor alle betrokkenen die te maken hebben met een zelfmoordpoging te maken zouden hebben gehad iets positiefs.

En doordat er vanuit de psygologische "impuls" van mensen om suicide te plegen te redeneren, zou je juist mensen uit die waas proberen te halen: Door het enerzijds zo lastig mogelijk te maken om op het spoor te komen ( =tijd rekken zodat de persoon eerder wordt opgemerkt of toch uit de "impuls" raakt ) en anderzijds veel aandacht te vestigen op psygologische preventie.

Ik vond het een mooi gemaakt item met veel respect voor mensen die suicide willen plegen en een mooi in beeld gebracht hoe suicide voorkomen kan worden: Links door fysieke maatregelen, maar rechts ook veel aandacht voor psygologische hulp.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Een spoorwegbeheerder kan natuurlijk geen maatschappelijk probleem aanpakken, en ook de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg niet opvangen. Een hek neerzetten is natuurlijk zo gedaan voor het bedrijf.
ProRail kan geen maatschappelijke problemen verhelpen inderdaad, dat is iets wat we als maatschappij aan moeten pakken. Een discussie die mijns inziens onvoldoende wordt gevoerd. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om ProRail te 'flamen', ik begrijp heel goed dat zij enkel kunnen doen wat er binnen hun mogelijkheden ligt.
MdJ schreef:Ik vond het een mooi gemaakt item met veel respect voor mensen die suicide willen plegen en een mooi in beeld gebracht hoe suicide voorkomen kan worden: Links door fysieke maatregelen, maar rechts ook veel aandacht voor psygologische hulp.
Absoluut respectvol inderdaad.
🍉
PHS

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door PHS »

MdJ schreef:... en dat laaatste was juist het mooie aan het item: Er wordt niet vanuit gegaan dat hekken en loopmatten de zelfmoorden geheel oplossen, maar in aantal te verminderen. En dat is voor alle betrokkenen die te maken hebben met een zelfmoordpoging te maken zouden hebben gehad iets positiefs.
Je hoort mij dan ook niet klagen hoor, ik vind die maatregelen erg goed. Ik vind wel dat ook een aantal hotspots rond ongelijkvloerse kruisingen aangepakt moeten worden.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door starx »

Goed nieuws, dit bericht!

Ik ben lang niet altijd tevreden over ProRail, maar dit probleem pakken ze echt serieus op. Een daling van 70 zelfmoorden is ook zeker significant te noemen. Dat het scheelt in reistijd en in geld, zijn leuke bijverdiensten, maar het belangrijkste is de ellende die machinisten en hulpverleners bespaard blijft.

De kritiek dat ProRail alleen aan symptoombestrijding doet, deel ik niet. ProRail heeft de taak om overlast op het spoor zoveel mogelijk te beperken en dat is precies wat ze doen. Het terugdringen van het totaal aantal zelfmoorden is een taak van de Rijksoverheid. En Europees gezien doen ze het op zich niet slecht.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Maatregelen ProRail voorkomen jaarlijks 70 zelfmoorden

Bericht door Michael »

SLToilet schreef:Met name bij Gz gaat het erg vaak gruwelijk mis
Dat is juist een plek waar niet zo vaak zelfmoord word gepleegd. De 2 meest beruchte overwegen liggen in Tilburg en Dorst.

In ieder geval goed om te lezen dat de maatregelen die er genomen worden ook daadwerkelijk helpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten