Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door VIRM »

De bus is voor mensen in een rolstoel nog vaak niet toegankelijk. Uit onderzoek voor het College voor de Rechten van de Mens blijkt dat bij 8 procent van de pogingen om de bus te nemen, een rolstoelgebruiker niet werd meegenomen.

http://nos.nl/artikel/2175697-bus-nog-v ... -door.html
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10599
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door trolly »

:X

Als misdrijf in het wetboek van strafrecht opnemen, met een onsympathiek hoge sanctie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door OmniLezer »

Dit is misdadig, maar ook misdadig onder welke druk deze chauffeurs staan. Binnen 1 minuut van de één naar de andere halte en dan zo'n rolstoeler die al 3 minuten de tijd kost. Gelukkig hebben we sociale mensen die... nee, die hebben we niet.
Het zal meer aan het bedrijf moeten liggen met de rijtijden en de druk die erop zit.

Zo ken ik een leuk voorbeeld uit Rotterdam waarbij de rolstoelen niet eens in dit verhaal voor komen.
ughum ughum... ughum ughum... gehoest... buslijn 183.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 31 mei 2017, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Zonnig »

Volgens mij is het cirkeltje rond.
De overheid bepaald dat een rit snel en vlot moet verlopen. Oponthoud door een rolstoelgebruiker wil de overheid niet in de kostprijs terugzien maar eissen wel dat het allemaal binnen die krappe tijd moet.

Overheden maken elkaar tegensprekende wetten en regels.

De schuldige is de overheid zelf.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10599
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door trolly »

Tuurlijk. Maar in 80% van de gevallen lukt het dus wèl. Lijkt toch erg op onwil bij chauffeurs te duiden. En dat zal vast wel iets met rijtijden te maken hebben, maar niet alleen.

Strafbaarstelling werkt overigens niet alleen tegen individuele chauffeurs, maar ook tegen hun werkgever. Dat is de partij die de rijtijden bepaald en verantwoordelijk is voor het materiaal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door dennistd »

Hier het hele onderzoek: https://mensenrechten.nl/publicaties/detail/37660

Het is bij mij heel simpel: staat er een rolstoeler dan wordt diegene geholpen. Die hooguit twee minuten die dat kost...
Opvallend is dat de automatische rolstoelplank in bijna 1 op de 4 keren, dat er gebruik van is gemaakt en het functioneren te beoordelen is, niet naar behoren functioneert. In paragraaf 3.2.4 zal blijken dat bij onvoltooide ritten een defecte rolstoelplank veelal oorzaak is dat een rolstoelgebruiker niet kon worden meegenomen met de bus. Deze aantallen vallen buiten de hier genoemde 24% - in deze gevallen is het immers alsnog gelukt om de busrit te voltooien - waardoor het aannemelijk is dat het percentage defecte automatische rolstoelplanken nog hoger uitvalt dan een kwart.
Ik moet zeggen dat ik de rolstoelplank van de Twentse CItea's toch regelmatig gebruik, maar daar heb ik echt nog nooit een storing mee gehad. Blijkbaar werken oudere planken of planken van andere fabrikanten een stuk slechter.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Frank93 »

Het maakt mij niet uit hoe strak de rijtijden op die lijn zijn of hoeveel vertraging ik heb, iemand in een rolstoel neem ik altijd mee. Als je dat niet doet omdat je er geen zin in hebt snap ik niet waarom je buschauffeur bent geworden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door regenmaker »

Bij de Mercedes bussen op de Brabantliner kost het zo'n twintig minuten om een rolstoel in te laden. Dan is het een ander verhaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Frank93 »

Dat is waar inderdaad, misschien is dat ook wel zo bij de Qliners. Hoe werkt dat eigenlijk daarmee, zit er een soort lift in dat soort bussen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door regenmaker »

Ja volgens mij wel. Maar ik hoorde dat chauffeurs van Arriva rolstoel gebruikers niet eens mogen laden op het jaarbeursplein omdat er te weinig ruimte is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door nvdw »

Van die instructies over het Jaarbeursplein weet ik als chauffeur in elk geval niks. De perrons zijn waarschijnlijk wel te smal om de draai goed voor elkaar te krijgen. Op de koppen van de perrons zijn rolstoelsymbolen aangebracht, dan sta je ongetwijfeld in de weg voor andere bussen maar dat moet dan maar...

En wat betreft die liften in die Mercedessen: duurt inderdaad een eeuwigheid. Zit je als rolstoeler lekker opgelaten tussen twintig reizigers die 'door jou' hun aansluiting naar de vaantjes zien gaan. Maar de rolstoel gaat bij mij ook altijd mee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone2000
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door zone2000 »

Frank93 schreef:Dat is waar inderdaad, misschien is dat ook wel zo bij de Qliners. Hoe werkt dat eigenlijk daarmee, zit er een soort lift in dat soort bussen?
ik heb zo'n 3 jaar geleden een keer instructie gekregen, maar nog geen rolstoeler in m'n qliner gehad.

op de site van arriva staat trouwens
Reist u met de Qliner? Dan doet u er goed aan om 48 uur van tevoren te bellen om uw reis te reserveren via 0800 - 023 25 45 of via klantenservice@arriva.nl. Zo weet u zeker dat u passend vervoer krijgt.
zouden ze wat regelen ofzo?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10599
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door trolly »

Acht-en-veer-tig uur :shock:

Zijn ze daar helemaal van de pot gepleurd? "U bent gehandicapt, dus dan zorgen wij er wel voor dat wàt u nog kan, óók onmogelijk wordt"?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39208
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:En wat betreft die liften in die Mercedessen: duurt inderdaad een eeuwigheid. Zit je als rolstoeler lekker opgelaten tussen twintig reizigers die 'door jou' hun aansluiting naar de vaantjes zien gaan. Maar de rolstoel gaat bij mij ook altijd mee.
Altijd? Ook in de Integro-tijd met ik meen de 6156 (in elk geval een van die reserve-Integro's met halve Qliner huisstijl)? Die had wel een lift namelijk, maar in die bus zaten extra stoelen op de plek van de rolstoelplaats dus kon die rolstoel hooguit in het gangpad staan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door nvdw »

Ja eh... Die ouwe meuk hebben we niet meer heh.

;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door webguy »

Overigens die planken die stuk zijn: zouden dat ook niet gewoon chauffeurs zijn die ook niet willen helpen?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Klaasje »

Elektrische planken willen nog wel eens stuk zijn omdat ze door weinig gebruik en wegzout vastgeroest zitten. Overigens is het probleem niet alleen de chauffeurs die niet willen. De sector zal het niet zo snel toe willen geven maar er is toch ook echt een stuk onwil aanwezig. Zo zie je nog steeds bij programma's van eisen staan dat een vervoerder geen vervoersplicht heeft als een persoon met een handicap niet in staat is om zelfstandig de bus te betreden. Hoewel een vervoerder daar wettelijk toe verplicht en een PvE daar niets over te zeggen heeft geeft dat wel wat anders aan: Ik denk niet dat een opdrachtgever er dan hard achteraan zal gaan als het niet lukt. Dat terwijl dat wel de meest effectieve manier is om het voor elkaar te krijgen.

Verder wordt vaak ook het argument aangedragen dat een chauffeur eerst alles moet opbergen voordat die van zijn/haar plek mag komen wat ontzettend lastig is gezien de andere eisen over op tijd rijden en dergelijke. Wat mij daar nog het meest aan ergert is het totale gebrek aan inzet en vindingrijkheid om een oplossing te verzinnen waardoor je dat binnen enkele seconden kan regelen. Dat leidt er alleen maar toe dat het extra aantrekkelijk is om die rolstoeler te laten staan. Hoe moeilijk is het nou eigenlijk? Je zet een manager, twee chauffeurs en twee mensen die weten wat er technisch mogelijk is een middag in een hok met een opdracht, koffie en taart en je zou een haalbare oplossing moeten hebben.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Daantje »

Het is toch te triest voor woorden dat dit issues zijn waardoor iemand in een rolstoel niet mee kan met de bus. De buschauffeur die niet weg kan/wil omdat hij bang is om beroofd te worden en misschien wel een bus vol passagiers waarbij er vast wel één of twee in staat zijn om even te helpen.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Durashift »

Straks is het geld uit de bus, dan vervalt er in ieder geval één argument.

Het zal wel een conflict van belangen en regeltjes blijven, vrees ik.

Overigens, als die lift elektrisch werkt.. vind ik de snelheid (traagheid) wel meevallen, eerlijk gezet.

Op handkracht is het een ander verhaal.. zeker als de T-hendel op een andere plek zit dan in de video..

Qua gebruik / het vastzitten.. denk dat daar best een regeling voor te maken is.. Bij check van de bus bij start dienst ook die lift ff laten uitschuiven..
Vermelden op het ritrapport. OF een soort wisselsysteem.. zo'n Inturo is 6 dagen ingezet.. dan dient de lift gecontroleerd te worden. ?
zone2000
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door zone2000 »

Qua gebruik / het vastzitten.. denk dat daar best een regeling voor te maken is.. Bij check van de bus bij start dienst ook die lift ff laten uitschuiven..
Vermelden op het ritrapport. OF een soort wisselsysteem.. zo'n Inturo is 6 dagen ingezet.. dan dient de lift gecontroleerd te worden. ?
dat is echt een illusie.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door dennistd »

Ik wil op een eindpunt waar ik een minuut of vijf over heb de plank nog wel eens uit- en weer inschuiven. Bij het opstarten 's morgens heb je daar geen tijd voor, en als je de tijd had zou het nog niet kunnen, omdat de bussen daarvoor te dicht op elkaar staan en je dus met de plank de bus rechts van je raakt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door AppleMoose »

Allemaal praktische problemen die op te lossen zijn, als je maar wil...
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door Durashift »

dennistd schreef:Ik wil op een eindpunt waar ik een minuut of vijf over heb de plank nog wel eens uit- en weer inschuiven.
Goed bezig :pos:
dennistd schreef: Bij het opstarten 's morgens heb je daar geen tijd voor, en als je de tijd had zou het nog niet kunnen, omdat de bussen daarvoor te dicht op elkaar staan en je dus met de plank de bus rechts van je raakt.
Klopt.. maar het zou ook kunnen bij de start van de eerste rit, dus na de mat rit naar het begin punt. Volgens mij zijn er in de vroege ochtend nog niet heel veel reizigers.. dus een minuut of 3 'vertraging' is nog wel in te lopen, toch?

Blijft natuurlijk wel het risico dat als die plank ergens halverwege blijft steken.. je zelf wél een probleem op de hals haalt... :shock:
MdJ
Berichten: 4538
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door MdJ »

In Connexxiontijd in Enschede is er wel eens gebeurd dat zo'n bus met elektrische plank een storing kreeg, bij de uitgang van de vestiging. Gevolg: eerste ritten op zo ongeveer elke lijn hebben niet gereden. Staat nog wel ergens op dit forum dacht ik.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Bus nog vaak niet toegankelijk voor rolstoelers of chauffeur rijdt door

Bericht door marvinkok »

Hehe, dat was wat inderdaad. Stond precies voor de poort.
Klein detail: het was géén elektrische plank, maar een handbediende. "We" hadden geen elektrische planken, op een enkele bus na (die met extra rolstoelplaatsen voor lijn 7). Een sensor houd bij of de plank is uitgeklapt en in die tijd kun je niet wegrijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten