Minder busvervoer door elektrische bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 978
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Roeland » vr 09 jun 2017, 14:43

Zie:
https://www.ovmagazine.nl/2017/06/elektrificatie-leidt-tot-minder-busvervoer-1153/.
Interessant punt.
Door de politieke waan van milieuvriendelijk OV, bied je minder OV aan, waardoor er uiteindelijk meer (diesel)auto's op weg zijn.
Hoe milieuvriendelijke symboolpolitiek tot meer milieuvervuiling leidt...

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5847
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor trolly » vr 09 jun 2017, 16:26

OV magazine schreef:Van Paridon doelde daarmee op de door Connexxion gewonnen concessie Amstelland Meerlanden (AML). In die concessie gaat Connexxion vanaf aanstaande december rijden met 100 elektrische bussen; de grootste vloot van Europa op dit moment. Dat komt echter wel met een prijskaartje,

- Dit artikel kost € 1,50
- Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only


:mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor nvdw » vr 09 jun 2017, 22:28

Dat had elk kind uit groep vijf kunnen uitrekenen.

Vanwege de beperkte actieradius heb je meer bussen nodig om een gelijk aantal ritten uit te voeren; ze staan simpelweg meer stil om bij te laden, of ze dat nu op de stalling doen of bij een eindhalte. Bovendien kosten ze ook een stuk meer. Als de zak geld dan even groot blijft, is er dus per saldo minder busvervoer.

Maar het is toch even fijner om als wethouder of gedeputeerde naast te poseren voor de krant, zo'n elektrische bus, dat is natuurlijk in geen geld uit te drukken.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor SLToilet » ma 12 jun 2017, 07:49

Je ziet idd dat ze nu in groten getale geïntroduceerd worden met in dezelfde hoeveelheid ook buslijnen verdwijnen. In 2014 was het idee om ook in Breda elektrisch te gaan rijden maar dat werd afgeschoten omdat Arriva betere papieren bleek te hebben. De dienstregeling wordt bij introductie nú (zie Eindhoven) ook al wat uitgedund. In 2014 was de potentiële kaalslag nog veel groter omdat de technologie en de bussen zelf nog niet zover waren doorontwikkeld en nog des te meer: kinderziektes. Daar hadden ze in Eindhoven last van, dat zou in Breda wellicht nog erger zijn​ geweest.

De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.

Overigens nog een puntje: overheden zouden bij elektrische bussen er goed bij doen om de maximale leeftijd van bussen op te rekken naar 15-20 jaar. Dat bespaart een hoop geld en geen hond die ernaar kraait als de bussen nog prima werken. Ik vind het een gotspe dat ze zo vaak moeten worden vervangen alleen maar om het vervangen zonder verdere noodzaak!
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5847
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor trolly » ma 12 jun 2017, 09:26

nvdw schreef:Als de zak geld dan even groot blijft, is er dus per saldo minder busvervoer.

Maar het is toch even fijner om als wethouder of gedeputeerde naast te poseren voor de krant, zo'n elektrische bus, dat is natuurlijk in geen geld uit te drukken.


Wethouder en gedeputeerde zullen vast mooi glimmen, maar hebben al die electrische bussen niet ook te maken met de wens van Schiphol om niet al te veel als de uitstootbom die ze zijn over te komen? Werkelijk geen idee hoe het zit, maar ik kan me voorstellen dat ze een deel van de aanschafkosten op zich nemen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3789
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Durashift » ma 12 jun 2017, 10:22

Het 'laden' zal toch ook steeds sneller gaan door de voortschrijdende techniek.

4 minuten straks, in de concessie AML.

(..)
Op het depot in Amstelveen kunnen de elektrische bussen straks in twee tot vier minuten ‘bijtanken’ bij acht gelegenheidsladers. Daarnaast zijn er 42 nachtelijke stallingen met snelladers. De remise op Schiphol krijgt zeven opportunity charging-punten en 44 snelladers voor ’s nachts. De resterende acht gelegenheidsladers komen op twee tussengelegen hubs: vier op Schiphol Parking P30 en vier op Schiphol Parking North. Hier eindigen bussen hun route, waarna ze even kunnen bijladen.

https://www.bits-chips.nl/artikel/helio ... 49586.html


(ps: met die 42 nachtelijke stallingen zal wel een laadpunt bedoeld worden.. :? )

CamilleKreemers
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor CamilleKreemers » ma 12 jun 2017, 11:26

zijn batterijen dan helemaal volgeladen?

dennistd
Berichten: 3432
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor dennistd » ma 12 jun 2017, 12:47

Vaak gaan ze met dat snelladen maar tot de helft of nog minder.

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor nvdw » ma 12 jun 2017, 14:15

Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5847
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor trolly » ma 12 jun 2017, 17:05

Durashift schreef:(ps: met die 42 nachtelijke stallingen zal wel een laadpunt bedoeld worden.. :? )


Denk dat je er dan niet ver naast zit. Met Schiphol Parking North zal wel het busknooppunt Schiphol Noord bedoelt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit feest van vernieuwing de realiteit gaat trotseren.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3789
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Durashift » di 13 jun 2017, 11:38

nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.


Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.

Roeland
Berichten: 978
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Roeland » di 13 jun 2017, 13:30

SLToilet schreef:De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.

Nee, de lucht in de stad is juist viezer geworden: doordat er minder bussen rijden, reizen meer mensen met de auto, waardoor per saldo de uitstoot toeneemt.
Ik heb liever 30 mensen in één dieselbus in de stad, dan 30 dieselauto's van potentiële OV-reizigers, die zijn afgehaakt omdat het OV-geld niet naar frequentieverhoging, maar naar bestuurlijke stokpaardjes is gegaan.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5847
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor trolly » di 13 jun 2017, 21:28

Hûh? In Amsterdam? Hoezo? Weet je wat die mensen zouden moeten betalen om die auto te parkeren?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Thijs96
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:40

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Thijs96 » do 15 jun 2017, 21:06

Durashift schreef:
nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.


Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.


Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.

huibf
Berichten: 3389
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor huibf » vr 16 jun 2017, 07:34

Roeland schreef:
SLToilet schreef:De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.

Nee, de lucht in de stad is juist viezer geworden: doordat er minder bussen rijden, reizen meer mensen met de auto, waardoor per saldo de uitstoot toeneemt.
Ik heb liever 30 mensen in één dieselbus in de stad, dan 30 dieselauto's van potentiële OV-reizigers, die zijn afgehaakt omdat het OV-geld niet naar frequentieverhoging, maar naar bestuurlijke stokpaardjes is gegaan.



In Eindhoven rijden er meet bussen dan voorheen. Maar de frequentie verhouding vd lijnen is krom.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2870
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor n-evo » vr 16 jun 2017, 16:18

Thijs96 schreef:Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.

Was het niet andersom? Dat het slechter is om een lithiumaccu steeds volledig leeg te laten lopen naar 0% i.p.v. steeds tussentijds op te laden.

Thijs96
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:40

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor Thijs96 » vr 16 jun 2017, 18:45

Klopt ja, hoe meer je van een accu gebruikt, zowel laden als leeglopen, dus van helemaal leeg naar helemaal vol en weer terug, des te slechter de levensduur wordt, gebruik je bijvoorbeeld 2 keer 50% van de accu (tussen 25% en 75%), heb je met twee keer laden en leeglopen minder verslechtering van de levensduur.

sirvinniei
Berichten: 2267
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Minder busvervoer door elektrische bussen

Berichtdoor sirvinniei » vr 16 jun 2017, 23:12

Thijs96 schreef:
Durashift schreef:
nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.


Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.


Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.

Wat ik gehoord was verschilde dat per soort accu, voor sommige accus is dit inderdaad het geval, maar voor andere gaat het puur om het aantal cycli
Ik heb geen onderschrift


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten