Minder busvervoer door elektrische bussen
Minder busvervoer door elektrische bussen
Zie:
https://www.ovmagazine.nl/2017/06/elekt ... voer-1153/.
Interessant punt.
Door de politieke waan van milieuvriendelijk OV, bied je minder OV aan, waardoor er uiteindelijk meer (diesel)auto's op weg zijn.
Hoe milieuvriendelijke symboolpolitiek tot meer milieuvervuiling leidt...
https://www.ovmagazine.nl/2017/06/elekt ... voer-1153/.
Interessant punt.
Door de politieke waan van milieuvriendelijk OV, bied je minder OV aan, waardoor er uiteindelijk meer (diesel)auto's op weg zijn.
Hoe milieuvriendelijke symboolpolitiek tot meer milieuvervuiling leidt...
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
OV magazine schreef:Van Paridon doelde daarmee op de door Connexxion gewonnen concessie Amstelland Meerlanden (AML). In die concessie gaat Connexxion vanaf aanstaande december rijden met 100 elektrische bussen; de grootste vloot van Europa op dit moment. Dat komt echter wel met een prijskaartje,
- Dit artikel kost € 1,50
- Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Dat had elk kind uit groep vijf kunnen uitrekenen.
Vanwege de beperkte actieradius heb je meer bussen nodig om een gelijk aantal ritten uit te voeren; ze staan simpelweg meer stil om bij te laden, of ze dat nu op de stalling doen of bij een eindhalte. Bovendien kosten ze ook een stuk meer. Als de zak geld dan even groot blijft, is er dus per saldo minder busvervoer.
Maar het is toch even fijner om als wethouder of gedeputeerde naast te poseren voor de krant, zo'n elektrische bus, dat is natuurlijk in geen geld uit te drukken.
Vanwege de beperkte actieradius heb je meer bussen nodig om een gelijk aantal ritten uit te voeren; ze staan simpelweg meer stil om bij te laden, of ze dat nu op de stalling doen of bij een eindhalte. Bovendien kosten ze ook een stuk meer. Als de zak geld dan even groot blijft, is er dus per saldo minder busvervoer.
Maar het is toch even fijner om als wethouder of gedeputeerde naast te poseren voor de krant, zo'n elektrische bus, dat is natuurlijk in geen geld uit te drukken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Je ziet idd dat ze nu in groten getale geïntroduceerd worden met in dezelfde hoeveelheid ook buslijnen verdwijnen. In 2014 was het idee om ook in Breda elektrisch te gaan rijden maar dat werd afgeschoten omdat Arriva betere papieren bleek te hebben. De dienstregeling wordt bij introductie nú (zie Eindhoven) ook al wat uitgedund. In 2014 was de potentiële kaalslag nog veel groter omdat de technologie en de bussen zelf nog niet zover waren doorontwikkeld en nog des te meer: kinderziektes. Daar hadden ze in Eindhoven last van, dat zou in Breda wellicht nog erger zijn geweest.
De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.
Overigens nog een puntje: overheden zouden bij elektrische bussen er goed bij doen om de maximale leeftijd van bussen op te rekken naar 15-20 jaar. Dat bespaart een hoop geld en geen hond die ernaar kraait als de bussen nog prima werken. Ik vind het een gotspe dat ze zo vaak moeten worden vervangen alleen maar om het vervangen zonder verdere noodzaak!
De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.
Overigens nog een puntje: overheden zouden bij elektrische bussen er goed bij doen om de maximale leeftijd van bussen op te rekken naar 15-20 jaar. Dat bespaart een hoop geld en geen hond die ernaar kraait als de bussen nog prima werken. Ik vind het een gotspe dat ze zo vaak moeten worden vervangen alleen maar om het vervangen zonder verdere noodzaak!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Wethouder en gedeputeerde zullen vast mooi glimmen, maar hebben al die electrische bussen niet ook te maken met de wens van Schiphol om niet al te veel als de uitstootbom die ze zijn over te komen? Werkelijk geen idee hoe het zit, maar ik kan me voorstellen dat ze een deel van de aanschafkosten op zich nemen.nvdw schreef:Als de zak geld dan even groot blijft, is er dus per saldo minder busvervoer.
Maar het is toch even fijner om als wethouder of gedeputeerde naast te poseren voor de krant, zo'n elektrische bus, dat is natuurlijk in geen geld uit te drukken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Het 'laden' zal toch ook steeds sneller gaan door de voortschrijdende techniek.
4 minuten straks, in de concessie AML.
(..)
Op het depot in Amstelveen kunnen de elektrische bussen straks in twee tot vier minuten ‘bijtanken’ bij acht gelegenheidsladers. Daarnaast zijn er 42 nachtelijke stallingen met snelladers. De remise op Schiphol krijgt zeven opportunity charging-punten en 44 snelladers voor ’s nachts. De resterende acht gelegenheidsladers komen op twee tussengelegen hubs: vier op Schiphol Parking P30 en vier op Schiphol Parking North. Hier eindigen bussen hun route, waarna ze even kunnen bijladen.
https://www.bits-chips.nl/artikel/helio ... 49586.html
(ps: met die 42 nachtelijke stallingen zal wel een laadpunt bedoeld worden.. :? )
4 minuten straks, in de concessie AML.
(..)
Op het depot in Amstelveen kunnen de elektrische bussen straks in twee tot vier minuten ‘bijtanken’ bij acht gelegenheidsladers. Daarnaast zijn er 42 nachtelijke stallingen met snelladers. De remise op Schiphol krijgt zeven opportunity charging-punten en 44 snelladers voor ’s nachts. De resterende acht gelegenheidsladers komen op twee tussengelegen hubs: vier op Schiphol Parking P30 en vier op Schiphol Parking North. Hier eindigen bussen hun route, waarna ze even kunnen bijladen.
https://www.bits-chips.nl/artikel/helio ... 49586.html
(ps: met die 42 nachtelijke stallingen zal wel een laadpunt bedoeld worden.. :? )
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
zijn batterijen dan helemaal volgeladen?
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Vaak gaan ze met dat snelladen maar tot de helft of nog minder.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Denk dat je er dan niet ver naast zit. Met Schiphol Parking North zal wel het busknooppunt Schiphol Noord bedoelt worden.Durashift schreef:(ps: met die 42 nachtelijke stallingen zal wel een laadpunt bedoeld worden.. :? )
Ben erg benieuwd hoe dit feest van vernieuwing de realiteit gaat trotseren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Nee, de lucht in de stad is juist viezer geworden: doordat er minder bussen rijden, reizen meer mensen met de auto, waardoor per saldo de uitstoot toeneemt.SLToilet schreef:De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.
Ik heb liever 30 mensen in één dieselbus in de stad, dan 30 dieselauto's van potentiële OV-reizigers, die zijn afgehaakt omdat het OV-geld niet naar frequentieverhoging, maar naar bestuurlijke stokpaardjes is gegaan.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Hûh? In Amsterdam? Hoezo? Weet je wat die mensen zouden moeten betalen om die auto te parkeren?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.Durashift schreef:Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Roeland schreef:Nee, de lucht in de stad is juist viezer geworden: doordat er minder bussen rijden, reizen meer mensen met de auto, waardoor per saldo de uitstoot toeneemt.SLToilet schreef:De vraag is wanneer het echt goedkoper wordt om elektrische bussen in te zetten: ik denk pas na 2025. Maar goed, de lucht boven de stad is weer ietsjes minder vies zullen we maar zeggen.
Ik heb liever 30 mensen in één dieselbus in de stad, dan 30 dieselauto's van potentiële OV-reizigers, die zijn afgehaakt omdat het OV-geld niet naar frequentieverhoging, maar naar bestuurlijke stokpaardjes is gegaan.
In Eindhoven rijden er meet bussen dan voorheen. Maar de frequentie verhouding vd lijnen is krom.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Was het niet andersom? Dat het slechter is om een lithiumaccu steeds volledig leeg te laten lopen naar 0% i.p.v. steeds tussentijds op te laden.Thijs96 schreef:Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Klopt ja, hoe meer je van een accu gebruikt, zowel laden als leeglopen, dus van helemaal leeg naar helemaal vol en weer terug, des te slechter de levensduur wordt, gebruik je bijvoorbeeld 2 keer 50% van de accu (tussen 25% en 75%), heb je met twee keer laden en leeglopen minder verslechtering van de levensduur.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Minder busvervoer door elektrische bussen
Wat ik gehoord was verschilde dat per soort accu, voor sommige accus is dit inderdaad het geval, maar voor andere gaat het puur om het aantal cycliThijs96 schreef:Sowieso geldt dat opladen tot 100% de levensduur juist verkort van moderne accu's. Het is beter voor de accu om bijvoorbeeld 4 keer 20% te laden dan in 1 keer 80% doordat de accu sneller kan laden en minder zwaar gebruikt wordt.Durashift schreef:Klopt. Vraag is dus of dat slim is, altijd tot de 100% te willen. Als er gedurende de dag tijd genoeg is om telkens tot zo'n 80% bij te laden om daarmee de omlopen te kunnen rijden, volstaat dat toch ook? Eens in de zoveel tijd tijdens een langere (nacht) stop tot 100% bijladen voor behoudt van levensduur batterijen.nvdw schreef:Voor opladen van een accu geldt: de laatste loodjes tot 100% duren het langst.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten