Mogelijk spitsheffing NS op komst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

Maar de NS heeft al meer dan 200 dubbeldekstreinen voor de trajecten die het nodig hebben. En zoals gezegd: op diverse trajecten gaat de frequentie omhoog, en valt de noodzaak dubbeldeksmaterieel in te zetten dus weg. Dan zijn de bestaande stellen meer dan voldoende voor de trajecten die het wel nodig hebben.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Als er 6x/uur gereden gaat worden gaat er niet meer materieel rijden tussen Utrecht en Eindhoven. De [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt nu met dubbele stellen, die twee gaan dan gewoon los rijden. Er is ook niet plotseling meer materieel dan er nu rijdt.

(..)
Misschien een tip voor de NS om dat dan maar duidelijk te gaan communiceren.. (dat zal niet gebeuren, want past niet in het -positieve- PHS plaatje natuurlijk). Immers, als er van 4 naar 6 keer per uur gereden gaat worden, zal dat bij het grote, gemiddelde, reizigerspubliek toch de indruk geven dat er extra treinen gaan rijden, bovenop het bestaande aanbod.

Maar goed, PHS is dus eigenlijk niet veel meer dan een herverdelingsprogramma van treinbakken?

:)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Tochjo »

In het Besluit dienstregeling 2018 staat dat NS meer materieel gaat inzetten, zodat de zitplaatscapaciteit op deze drukke corridor zal toenemen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Het is jammer dat de discussie in dit cirkeltje blijft hangen. Zelfs als we nu al het materieel dat er is in gaan zetten, heb je over een paar jaar in de ochtendspits alsnog het probleem dat je nu ook hebt. Op de korte termijn kun je dus met beter plannen en betere reizigersspreiding echt nog wel wat winnen, op de langere termijn betekent het een flinke investering (in materieel en infrastructuur) als je de autonome groei op wil vangen.

Dat staat wat mij betreft naast de discussie of we dit maatschappelijk willen. Willen we investeren in een infrastructuur die gebaseerd is op de piekvraag, of willen we investeren in het afvlakken van die piekvraag? Je krijgt echt niet iedereen uit de spits weg en dat hoeft ook helemaal niet (want dan verschuif je het probleem), maar met een paar procent verschuiving heb je al een heel ander investeringsplaatje. Dat geldt voor het spoor, maar ook voor de weg en al het overige openbaar vervoer. Ja, busvervoerders worden geacht om maar te rijden wat de opdrachtgever wil, maar uiteindelijk zie je het terug in het kostenplaatje (of het aanbod). Ook daar scheelt het dus als de piek wordt afgevlakt.

Jammer dat die maatschappelijke discussie en de oplossing voor dit maatschappelijke probleem in dit topic niet naar voren komen.
Is het daadwerkelijk een maatschappelijke discussie of is er wat anders aan de hand? Op diverse plekken in de maatschappij moeten dingen worden afgestemd op piekcapaciteiten. Elektriciteit, stromend water, gas, het aantal kassa's in een winkel, de dijken, voorzieningen om goed met regenwater om te kunnen gaan. Het vervoer is daar op zichzelf niet vreemd in. En ook al lijkt het dan misschien vreemd om infrastructuur te bouwen en materieel aan te schaffen voor pieken, waarom wordt binnen de vervoersector dan niet eerst de discussie opgestart hoe binnen de bestaande mogelijkheden de pieken efficiënter kunnen worden afgehandeld? We hebben in Nederland al jaren de gewoonte om een zo prachtig mogelijke dienstregeling in elkaar te zetten die lang niet altijd even efficient gebruik maakt van de materieelcapaciteit en de infrastructuurcapaciteit. Wordt daar aan gedacht? Lijkt me niet. Het sterkste voorbeeld vind ik dan ook weer PHS. PHS gaat niet over efficiënt afhandelen van de groei in spitsvraag maar over een aanbodmodel om meer reizigers gedurende de hele dag te trekken. Het kan wellicht helpen met het reizen buiten de spits maar daarmee worden alle kansen om efficiënter vervoer in de spits mogelijk te maken opzij gelegd.

En zelfs als spitsheffingen een goed idee blijken te zijn voor de sector zelf is het de vraag of dat maatschappelijk nog steeds het geval is. De kosten om snelle groei op te vangen zullen wellicht een paar honderd miljoen aan investeringen per jaar extra vragen van de rijksbegroting maar het alternatief is zeker niet gratis: Momenteel reizen al veel studenten buiten de spits, het beroepsonderwijs de spits uitduwen vraagt ofwel het bijbouwen van extra zalen of leidt tot slechtere prestaties van studenten. De studenten komen niet alleen naar het hoorcollege voor het hoorcollege maar in de praktijk is het vaak handig om dan tegelijkertijd samen te werken en afspraken te maken. Kortom, dan gaat er in plaats van geld naar extra infrastructuur, geld naar extra infrastructuur. Dat helpt niet echt.

Hetzelfde geldt voor werkenden. Mensen die hun reis volledig vergoed krijgen of die rijk zijn gaan door een spitsheffing niet buiten de spits reizen. Mensen die niet anders kunnen zullen dat ook niet doen. Het kan echter wel aanleiding zijn voor mensen die lastig op de arbeidsmarkt liggen om een baan zonder reiskostenvergoeding en mét de verplichting om in de spits te reizen niet te nemen. De extra kosten die maatschappij dat oplevert gaan ook erg hard.

Dus nee, het is een leuk proefballonnetje maar ik vermoed dat een inefficiënt vervoersysteem tot een efficiëntere maatschappij leidt dan een efficiënt vervoersysteem. Daarbij kost veranderen altijd veel tijd en moeite, moeite die uitgedrukt in geld ook niet gratis is.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door starx »

De Nederlandse dienstregeling (bij alle vervoerders) is ook bij uitstek niet gericht op het zo goed mogelijk opvangen van pieken, maar op consistentie en logica. Dat wil zeggen: een patroon dat in de daluren weinig afwijkt van de spitsuren en voor reizigers goed te begrijpen is. Ook PHS werkt volgens dit principe.

Dat is in bijvoorbeeld België wel anders. Daar rijdt een veelheid aan P-treinen en is het verschil tussen spits en dal veel groter. Daar zie je dan ook dat de reizigerspiek zichzelf gaat versterken. Meer reizigers in de spits -> extra P-treinen -> nog meer reizigers in de spits. In Frankrijk is dit nog extremer, met in het dal soms gaten van 2 uur.

Het verschil is ook duidelijk: in Nederland zijn de spoorwegen op bijna alle punten beter en ook winstgevender. En dat ondanks het feit dat het wegennet hier ook veel beter is
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

We kennen hier toch ook piekuurtreinen, alleen niet zo massaal omdat we een veel hogere basisfrequentie hebben. Maar als je goed zoekt vind je ze wel. Trein 1561 zou je als piekuurtrein kunnen zien, die rijdt 3 minuten achter trein 241 aan van Amsterdam naar Amersfoort. Voordat de Hanzelijn kwam hadden we tussen Zwolle en Utrecht ook een hoop voortreinen rijden. Bij regionale vervoerders zie je het ook terug als je goed kijkt, de Rotterdamse metrolijn E heeft bijvoorbeeld in de spits een extra slag over een gedeelte van het traject rijden, en ook bij enkele buslijnen vind je in de piek van de spits extra ritten over een gedeelte van de lijn terug.

Maar of piekuurtreinen nu echt efficiënter zouden zijn? Ik denk niet dat je er heel veel mee kan winnen. Misschien dat je met een constructie zoals de spitspendel op de Hoekse Lijn (heen als sprinter terug als sneltrein) of de [serie=Intercity|2017|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] (terug als LM) hier en daar een treinstel uit kan sparen. Maar zo'n piekuurdienstregeling zal vooral tot meer stilstand en leegmaterieelritten leiden. En die leveren nog minder op dan half lege treinen in de tegenspitsrichting.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door en-es »

Tot halverwege jaren 90 had je van maandag t/m vrijdag spits-sneltreinen tussen Amersfoort en Amsterdam buiten de gewone dienstregeling. Met alleen tussenstops in Baarn, Hilversum, Naarden Bussum en Weesp. Verder stopten in de ochtendspits enkele IC's naar Amsterdam in Baarn.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door starx »

Ik zei ook niet dat "P-treinen" in Nederland helemaal niet voorkomen, maar het zijn er wel een stuk minder.

Het is ook mede daardoor dat de treinen in Nederland tijdens de daluren veel voller zitten.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door en-es »

Klopt, er zijn tegenwoordig maar heel weinig spitstreinen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door SuperGhost »

Er zijn inderdaad weinig spitsseries/spitsverlengingen. Ik kom alleen tot Alkmaar-Haarlem, Enkhuizen-Amsterdam C, Almelo-Enschede, Coevorden-Zwolle, Amersfoort-Deventer (1x p/u) en 1 rit Amsterdam C-Amersfoort. Of mis ik dan nog iets?
Tijn
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 okt 2016, 13:39

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Tijn »

's-Hertogenbosch-Oss.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 12 jun 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

Nee klopt. Dat terwijl je met tactische spitstreinen op de druktste delen van een lang traject je best materieel en soms ook personeel kunt besparen. De meeste treinen op Enschede-Den Haag/Schiphol zijn tussen Apeldoorn en Utrecht en tussen Apeldoorn en Amsterdam Zuid echt vol. Als je op Apeldoorn-Schiphol/Utrecht spitstreinen extra zou kunnen rijden kan je op de lange ritten flink wat materieel besparen. Nu is dit slechts een voorbeeld maar er zijn meer van dit soort trajecten.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

Met aftrappen en bijplaatsen bereikt men nu overigens hetzelfde: bij vroege spitstreinen afkomstig uit Utrecht wordt in Zwolle een stel afgetrapt, snel omgereden en weer bijgeplaatst op een late spitstrein richting Utrecht.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door starx »

bijplaatsen/aftrappen werkt veel beter dan het laten rijden van extra treinen in de spits. Extra spitstreinen zijn in principe slecht voor perroncapaciteit en punctualiteit. Een goed voorbeeld zijn de voortreinen van de Noord-Oost zoals die tot 2012 hebben gereden. Deze moesten wel rijden omdat de treinen anders te lang zouden worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Aking »

Volgens mij is het ook nog eens slecht voor je personeelskosten, want elke spitstrein heeft in ieder geval een extra machinist nodig...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Met aftrappen en bijplaatsen bereikt men nu overigens hetzelfde: bij vroege spitstreinen afkomstig uit Utrecht wordt in Zwolle een stel afgetrapt, snel omgereden en weer bijgeplaatst op een late spitstrein richting Utrecht.
Maar dat werkt natuurlijk alleen als je trein door dat bijplaatsen niet te lang wordt. Sommige spitspiektreinen op Amersfoort - Utrecht zitten bv. met 12 bakken ICM al tegen de grens aan. Het overschrijden daarvan kan je wellicht nog een tijdje uitstellen door slim gebruik te maken van dingen als MyOV om reizigers te verleiden een trein eerder of later te nemen, maar dat houdt op een gegeven moment ook wel een beetje op.
En als je op dat punt aanbelandt dan zijn voor-/volgtreinen de enige resterende optie om nog te versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:bijplaatsen/aftrappen werkt veel beter dan het laten rijden van extra treinen in de spits. Extra spitstreinen zijn in principe slecht voor perroncapaciteit en punctualiteit. Een goed voorbeeld zijn de voortreinen van de Noord-Oost zoals die tot 2012 hebben gereden. Deze moesten wel rijden omdat de treinen anders te lang zouden worden.
Huh, het beste voorbeeld volgens jou dat bijplaatsen/aftrappen beter is en dat extra treinen slecht zijn voor de perroncapaciteit is een voorbeeld waarbij een extra trein reed omdat bijplaatsen/aftrappen problematisch was i.v.m. de perroncapaciteit (het aantal bakken dat je maximaal kan ontvangen heeft immers ook met de capaciteit te maken)? :')

Bijplaatsen/aftrappen kan natuurlijk ook problematisch zijn voor de perroncapaciteit (naast mogelijk te korte perrons uiteraard). Dat kost natuurlijk ook tijd en nadat de trein die gesplitst is weg is, moet je vervolgens eerst nog het achtergebleven deel nog wegrijden (en andersom moet je dus eerst het 'nieuwe' treindeel klaarzetten). Voor die betreffende stations maakt het niet uit welke je gebruikt, het kost even veel ruimte lijkt me. Daarnaast komt er natuurlijk bij dat de tijd die het kost om te splitsen/combineren ook zomaar problematisch kan zijn, omdat je verderop dan niet met de infra uit komt, of overstappen niet kunt behalen. Daarnaast zit je voor splitsen/combineren natuurlijk de gehele dag vast aan een langere stop op die stations, terwijl je er alleen in de spits gebruik van maakt (tenzij die stop bijv. toch al nodig was om te keren, zoals bijv. in Arnhem C voor de IC's Nijmegen-Utrecht).

Het lijkt mij dus een kwestie van maatwerk of bijplaatsen/aftrappen beter is, of dat een extra spitstrein dat is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Vinny »

Bovendien heb ik de indruk dat het verschil tussen de spits en de daluren sowieso wat aan het vervlakken is. Het zou me niets verbazen dat de grootste spitsknelpunten op het spoornetwerk ook in de daluren bestaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

starx schreef:bijplaatsen/aftrappen werkt veel beter dan het laten rijden van extra treinen in de spits. Extra spitstreinen zijn in principe slecht voor perroncapaciteit en punctualiteit. Een goed voorbeeld zijn de voortreinen van de Noord-Oost zoals die tot 2012 hebben gereden. Deze moesten wel rijden omdat de treinen anders te lang zouden worden.
Aking schreef:Volgens mij is het ook nog eens slecht voor je personeelskosten, want elke spitstrein heeft in ieder geval een extra machinist nodig...
Als je met een ietwat geoptimaliseerde materieelomloop doormiddel van spitstreinen ontzettend veel kan besparen dan kan dat personeel er wel vanaf. Het beschikbaar houden van een treinstel kost inclusief afschrijving en onderhoud al snel een miljoen per jaar. Als je personeel voor alleen één slag in de ochtendspits of één slag in de avondspits betaald heb je twee setjes personeel nodig á 250 duizend euro op jaarbasis. Als je dus treinstellen kan besparen kan je ontzettend veel extra personeel inzetten.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

Maar bespaar je daadwerkelijk materieel uit? Als die spitstreinen slechts één rit in de ochtend en één in de avond maken spaar je alleen bakkilometers uit, maar geen treinstellen. Als je daadwerkelijk treinstellen wilt uitsparen moet je zo'n piekuurtrein na een rit nog een keer kunnen inzetten. Zoals de [serie=Intercity|2017|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] waarvan enkele treinen na aankomst leeg terugrijden om een nieuwe lading reizigers op te pikken. Maar hoeveel trajecten zijn er waar dat gaat lukken? En ben je dan echt sneller terug dan wanneer je gewoon de volledige omloop rijdt? Misschien iets om eens voor een bepaalde corridor globaal uit te werken om te zien waar je op uitkomt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

Dat hangt inderdaad van de situatie af. Op Amersfoort-Utrecht of Almere-Amsterdam Zuid kan het wel uit als je daarmee op de langeafstandstreinen ook daadwerkelijk bij meerdere ritten hele treinstellen kunt schrappen. Hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor andere korte stukken. Leiden-Den Haag of Haarlem-Amsterdam.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Zonnig »

Er zijn nu een aantal problemen die samen komen waardoor men nu een spitheffing zou willen.

Teveel schooljeugd maakt op de piekmomenten gebruik van de trein terwijl er voor hen relatief weinig wordt ontvangen.
De reiziger die een regulier kaartje koopt betaald eigenlijk al de hoofdprijs. De abonnementhouders betalen al wat minder.
Als de NS de reizigers die al de hoofdprijs betalen wil wegjagen moeten ze een spitsheffing invoeren dan gata in elk geval veel geld verloren en bereik je een averechts effect.

Het lijkt mij dat de NS te makkelijk heeft onderhandeld bij het aangaan van de Ov-studentenkaart en dan mn de MBO-ers van 16 jaar en ouder.
Als de Ov-studentenkaart morgen wordt afgeschaft dan is er A geen capaciteitsprobleem meer B gaat de gemiddelde opbrengst per reizigerskilometer omhoog.

Ik zou het correct vonden als bepaalde goedkope kaartjes in de spits alleen mogen reizen met een spitstoeslag daarnaast kan je de abonnementen iets goedkoper maken voor reizigers die buiten de piekmomenten reizen en voor diegenen die in de piek reizen iets duurder (maar nog wel goedkoper dan losse kaartjes om het aantrekkelijk te houden tevens kan je voor diegenen die buiten de piekmomenten reizen wel een optie inbouwen dat ze gem 1 x per week toch op een piek moment mogen reizen).

En voer de spitsheffing alleen in op trajecten waar capaciteitsproblemen zijn. Wie weet kan een klein deel van de reizigers een alternatieve route nemen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij heeft NS een capaciteitsprobleem, niet een financieel probleem. Dus de SOV duurder maken heeft natuurlijk weinig zin.
Zonnig schreef:Als de Ov-studentenkaart morgen wordt afgeschaft dan is er A geen capaciteitsprobleem meer B gaat de gemiddelde opbrengst per reizigerskilometer omhoog.
Maar de gemiddelde opbrengst per treinkilometer gaat natuurlijk drastisch omlaag, omdat de bezettingsgraad omlaag gaat. Een reiziger met SOV levert natuurlijk altijd nog veel meer op dat geen reiziger. Sterker nog: een SOV-student die niet reist levert NS nog altijd inkomsten op, aangezien de prijs van de SOV gebaseerd is op alle studenten en de overheid voor alle studenten zo'n kaart afneemt, ongeacht of ze er gebruik van maken.
Het is niet voor niets dat NS zelf zeer graag de SOV wilde behouden, want dat zijn gegarandeerde inkomsten. Dit levert NS financiële zekerheid op en dat geld kan ze gebruiken om te investeren in materieel en om frequenties aantrekkelijk te houden. Reken er immers maar op dat zonder de SOV de frequenties op veel trajecten omlaag zullen gaan en dat zal ook weer een deel van de forenzen de auto in lokken.

Afschaffen SOV zou een drama zijn, niet alleen voor de betaalbaarheid van het onderwijs (dat al onder druk staat sinds de basisbeurs is afgeschaft) maar ook voor de studentensteden die dan opeens veel meer auto's te verwerken krijgen en daar de capaciteit niet voor hebben (zowel op de weg als in parkeergelegenheid). Dat was ook de reden om de SOV destijds in te voeren.

Wil je studenten zo veel mogelijk uit de spits weg hebben, dan zou je ervoor moeten zorgen dat op kamers wonen weer betaalbaar wordt. Zorg ervoor dat er weer een beurs komt voor uitwonende studenten, zodat ze niet elke ochtend weer met de trein moeten (maar dat ligt dus bij de overheid, daar kan NS zelf weinig aan doen).
Wat NS nu zelf al zou kunnen doen is houders van een week-SOV (ik geloof 97% van de studenten) op zondag vanaf bijv. 16:00 al gratis laten reizen, zodat degenen die op kamers wonen dan al terug van hun ouders naar hun kamer kunnen reizen i.p.v. de drukke maandagochtendspits. NS zal dan wel ook op die zondagen vanaf 16:00 een normale dienstregeling moeten reizen (zoals op doordeweekse dagen) i.p.v. de huidige minimale dienstregeling die er nu is. Dat zou al een deel van de reizigers uit de spits kunnen lokken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Geert »

SuperGhost schreef:Afschaffen SOV zou een drama zijn, niet alleen voor de betaalbaarheid van het onderwijs (dat al onder druk staat sinds de basisbeurs is afgeschaft) maar ook voor de studentensteden die dan opeens veel meer auto's te verwerken krijgen en daar de capaciteit niet voor hebben (zowel op de weg als in parkeergelegenheid). Dat was ook de reden om de SOV destijds in te voeren.
De reden om SOV in te voeren was vooral een bezuinigingsmaatregel, de basisbeurs ging omlaag bij de invoering.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door starx »

De SOV zal niet worden afgeschaft. Er is de laatste jaren over gesproken in de politiek, maar dit is nu van de baan. De kans lijkt me klein dat de politiek voorlopig nog op deze keuze terug zal komen.
Zonnig schreef:En voer de spitsheffing alleen in op trajecten waar capaciteitsproblemen zijn. Wie weet kan een klein deel van de reizigers een alternatieve route nemen.
Dit lijkt me wel erg ingewikkeld. De trajecten met te weinig capaciteit liggen niet vast. Het probleem is vooral dat er in totaal te weinig treinen zijn. Als elke IC in de spits met VIRM-12 zou rijden, dan zouden er nauwelijks reizigers in die treinen hoeven te staan.
Dus waar het capaciteitstekort ontstaat is gewoon een beleidskeuze van NS en niet iets onvermijdelijks.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stefan en 45 gasten