Mogelijk spitsheffing NS op komst
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Het is jammer dat de discussie in dit cirkeltje blijft hangen. Zelfs als we nu al het materieel dat er is in gaan zetten, heb je over een paar jaar in de ochtendspits alsnog het probleem dat je nu ook hebt. Op de korte termijn kun je dus met beter plannen en betere reizigersspreiding echt nog wel wat winnen, op de langere termijn betekent het een flinke investering (in materieel en infrastructuur) als je de autonome groei op wil vangen.
Dat staat wat mij betreft naast de discussie of we dit maatschappelijk willen. Willen we investeren in een infrastructuur die gebaseerd is op de piekvraag, of willen we investeren in het afvlakken van die piekvraag? Je krijgt echt niet iedereen uit de spits weg en dat hoeft ook helemaal niet (want dan verschuif je het probleem), maar met een paar procent verschuiving heb je al een heel ander investeringsplaatje. Dat geldt voor het spoor, maar ook voor de weg en al het overige openbaar vervoer. Ja, busvervoerders worden geacht om maar te rijden wat de opdrachtgever wil, maar uiteindelijk zie je het terug in het kostenplaatje (of het aanbod). Ook daar scheelt het dus als de piek wordt afgevlakt.
Jammer dat die maatschappelijke discussie en de oplossing voor dit maatschappelijke probleem in dit topic niet naar voren komen.
Dat staat wat mij betreft naast de discussie of we dit maatschappelijk willen. Willen we investeren in een infrastructuur die gebaseerd is op de piekvraag, of willen we investeren in het afvlakken van die piekvraag? Je krijgt echt niet iedereen uit de spits weg en dat hoeft ook helemaal niet (want dan verschuif je het probleem), maar met een paar procent verschuiving heb je al een heel ander investeringsplaatje. Dat geldt voor het spoor, maar ook voor de weg en al het overige openbaar vervoer. Ja, busvervoerders worden geacht om maar te rijden wat de opdrachtgever wil, maar uiteindelijk zie je het terug in het kostenplaatje (of het aanbod). Ook daar scheelt het dus als de piek wordt afgevlakt.
Jammer dat die maatschappelijke discussie en de oplossing voor dit maatschappelijke probleem in dit topic niet naar voren komen.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Nou ja, als de inkomsten tijdens spitsuren stijgen door toepassen van slimme prijsprikkels.. lijkt het mij dat er dan ook een financiële dekking is voor het verlengen van treinen?Mikos schreef:Okay, we geven er allemaal op af. Maar kom dan eens met een haalbare oplossing? En niet gaan roepen: Langere treinen, want die komen er niet.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Technisch zal dat best lukken.. het is de vraag of het college dan ook werkelijk gevolgd wordt. Als je toch thuis bent.. kan je net zo goed een drankje gaan drinken in de kroeg om de hoek...Daantje schreef:(..) Waarom kunnen studenten hun hoorcolleges niet thuis achter de computer volgen?
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Dit is volgens mij het werkelijke probleem. Zeker op de 'problematische' trajecten..Hendrik schreef: (..) Als je vrij lang onderweg bent, kun je niet zo heel veel schuiven met werktijden (als je tenminste ook nog 's nachts wilt slapen enzo...). En ja, tot op zekere hoogte is het natuurlijk eigen keus om ver van je werk te wonen of ver van huis te werken...
In de kern wilt, denk ik, het overgrote deel van de mensen dichtbij hun werk wonen. Immers, hoe minder reistijd ernaartoe, hoe meer 'vrije tijd' over, toch? :)
Nou ja, dat lukt niet altijd.. soms door eigen keuzes.. of keuzes binnen een gezin of keuzes van werkgevers (samenvoegen / saneren van werklocaties e.d.). Kortom, het hoort er nou eenmaal bij.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
In eindhoven zijn met ingang van de nieuee concessieMikos schreef:Okay, we geven er allemaal op af. Maar kom dan eens met een haalbare oplossing? En niet gaan roepen: Langere treinen, want die komen er niet.
De eerste ritten verdwenen. Een aantal ritten hadden een bezetting tussen de 10 en 24 reizigers. Maar de politiek koos liever voor meer lege HOVlijnen dan het rijden van een rit in de ochtend.
De inspringen om beter voortransport.
Daarnaast de prijzen in de daluren standaard met 40 procent verlagen. En dus de kortingskaarten afschaffen.
Wellicht DalVrij nog aantrekkelijker maken. Of introduceer een Dal Trajact Vrij abonnement voor de korte afstanden.
Dat zijn slimme prijsprikkels.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Ik begrijp een paar dingen niet aan dit plan. Ten eerste snap ik niet waarom NS het probleem bij de reizigers legt terwijl een rondje op het forum al laat zien dat er talloze manieren zijn om de materieelinzet te verbeteren. Ik zou zeggen: laat NS eerst maximaal zijn best doen om het materieel in te zetten, en kom dán pas met maatregelen waarbij je iets van de reizigers zelf verlangt. Anders neem ik bij voorbaat de klaagzang van NS niet serieus.
Ten tweede snap ik niet waarom er nog meer prijsprikkels moeten komen terwijl er nu al een vrij forse prijsprikkel is: in de daluren is de trein 40% goedkoper dan daarbuiten. Waarom werkt dat niet? Of moet daar misschien wat meer getuned worden?
Ten derde snap ik niet waarom initiatieven zoals MyOV (waarbij je in theorie beloond wordt door een trein eerder of later te nemen) zo slecht worden uitgewerkt. Zo lijkt het enige verschil voor de punten te zijn met welke treinserie je reist, terwijl voor treinen die ik regelmatig neem (einde van de ochtendspits) de meest rustige trein minder punten oplevert dan een drukkere trein van 15 minuten eerder. En dat is niet het enige voorbeeld. Dit valt samen met het eerste punt: waarom zo'n initiatief als MyOV zo matig en slecht uitwerken terwijl daar juist de sturing in kan zitten die gezocht wordt?
Al met al denk ik dat NS nog eens intern wat optimalisaties mag gaan doen voordat reizigers worden geconfronteerd met prijsverhogingen in de spits. Nu lijkt het er op dat reizigers moeten gaan betalen voor de incomepetentie van NS om het eigen proces te optimaliseren.
Ten tweede snap ik niet waarom er nog meer prijsprikkels moeten komen terwijl er nu al een vrij forse prijsprikkel is: in de daluren is de trein 40% goedkoper dan daarbuiten. Waarom werkt dat niet? Of moet daar misschien wat meer getuned worden?
Ten derde snap ik niet waarom initiatieven zoals MyOV (waarbij je in theorie beloond wordt door een trein eerder of later te nemen) zo slecht worden uitgewerkt. Zo lijkt het enige verschil voor de punten te zijn met welke treinserie je reist, terwijl voor treinen die ik regelmatig neem (einde van de ochtendspits) de meest rustige trein minder punten oplevert dan een drukkere trein van 15 minuten eerder. En dat is niet het enige voorbeeld. Dit valt samen met het eerste punt: waarom zo'n initiatief als MyOV zo matig en slecht uitwerken terwijl daar juist de sturing in kan zitten die gezocht wordt?
Al met al denk ik dat NS nog eens intern wat optimalisaties mag gaan doen voordat reizigers worden geconfronteerd met prijsverhogingen in de spits. Nu lijkt het er op dat reizigers moeten gaan betalen voor de incomepetentie van NS om het eigen proces te optimaliseren.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Dat allemaal. En dan wordt Mikos kribbig, en zegt: maar wij doen zo ons best, het lukt ècht niet beter. En daar heeft ie gelijk in. Persoonlijk, en ook wat betreft verschrikkelijk veel medeMikossen en meesters. En natuurlijk: op de korte termijn is er niet veel speling, hoewel dus meer dan gesuggereerd.
Maar er zijn ook weinig grotere projecten bezig, waardoor capaciteitsvergrotingen in de toekomst mogelijk worden. Waarom niet? Omdat spoorprojecten niet meer zo goed liggen in de Tweede Kamer, na een akkefietje met een schreeuwend dure hogesnelheidslijn, waarop de NS voor veel te veel geld intekende en vervolgens met nieuwbouwschroot op probeerde te gaan rijden wellicht?
Dan laat je de reiziger dus betalen voor die lijn, voor het feit dat die niet gebruikt wordt, door de staanplaatsen in de spits, en bij wijze van compensatie wordt er een spitsheffing bedacht. Ik ben dan eerlijk gezegd al ruimschoots afgehaakt, en begrijp niet waarom NS zo de hand boven het hoofd moet worden gehouden. Niet dat ik een overtuigd voorstander van privatisering ben, maar heel veel beroerder kan het toch niet worden?
Maar er zijn ook weinig grotere projecten bezig, waardoor capaciteitsvergrotingen in de toekomst mogelijk worden. Waarom niet? Omdat spoorprojecten niet meer zo goed liggen in de Tweede Kamer, na een akkefietje met een schreeuwend dure hogesnelheidslijn, waarop de NS voor veel te veel geld intekende en vervolgens met nieuwbouwschroot op probeerde te gaan rijden wellicht?
Dan laat je de reiziger dus betalen voor die lijn, voor het feit dat die niet gebruikt wordt, door de staanplaatsen in de spits, en bij wijze van compensatie wordt er een spitsheffing bedacht. Ik ben dan eerlijk gezegd al ruimschoots afgehaakt, en begrijp niet waarom NS zo de hand boven het hoofd moet worden gehouden. Niet dat ik een overtuigd voorstander van privatisering ben, maar heel veel beroerder kan het toch niet worden?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
De Rijksoverheid moet bij de provincies in de leer hoe je een goed bestek opstelt, dat NS maar kan doen en laten wat het wil is omdat de voorwaarden voor HRN gewoon geen reet voorstellen. Arriva of Syntus komen met dit soort dingen in de provincie echt niet zo makkelijk weg.
🍉
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Veel hoorcolleges zijn bij veel studies niet verplicht, dan is het je eigen verantwoording en volgen misschien juist meer studenten het college als dat op je laptop vanuit bed kan ipv dat je er voor op moet staan, aan moet kleden en voor moet reizen.Durashift schreef: Technisch zal dat best lukken.. het is de vraag of het college dan ook werkelijk gevolgd wordt. Als je toch thuis bent.. kan je net zo goed een drankje gaan drinken in de kroeg om de hoek...
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Het is voor mensen een drempel om een abonnement aan te schaffen, daarom ben ik voor een reductietarief voor iedereen van 20% als er gereisd wordt tussen 10:00 en 14:00, na 20:00 en in het weekend en op feestdagen de gehele dag (muv Koningsdag en 5 mei). Eventueel kan er voor de stille uren zelfs een reductietarief van 40% worden aangeboden voor iedereen. Dit maakt het treinvervoer voor incidentele reizigers en buitenlanders die onze abonnementen niet snappen aantrekkelijker.Ten tweede snap ik niet waarom er nog meer prijsprikkels moeten komen terwijl er nu al een vrij forse prijsprikkel is: in de daluren is de trein 40% goedkoper dan daarbuiten. Waarom werkt dat niet? Of moet daar misschien wat meer getuned worden?
Maximaal je best doen betekent ook dat materieel in de daluren en het weekend op lengte moeten zijn. Daar schiet de NS in tekort.Ik zou zeggen: laat NS eerst maximaal zijn best doen om het materieel in te zetten, en kom dán pas met maatregelen waarbij je iets van de reizigers zelf verlangt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Als het niet verplicht is.. schaf dan maar af. Scheelt niet alleen reizigers maar ook onderwijsgeld...Daantje schreef:Veel hoorcolleges zijn bij veel studies niet verplicht, dan is het je eigen verantwoording en volgen misschien juist meer studenten het college als dat op je laptop vanuit bed kan ipv dat je er voor op moet staan, aan moet kleden en voor moet reizen.Durashift schreef: Technisch zal dat best lukken.. het is de vraag of het college dan ook werkelijk gevolgd wordt. Als je toch thuis bent.. kan je net zo goed een drankje gaan drinken in de kroeg om de hoek...
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
MyOV zal wel lastiger te finetunen zijn. De tarieftabel opschroeven is eenvoudiger. (A)Geert schreef: (..) Dit valt samen met het eerste punt: waarom zo'n initiatief als MyOV zo matig en slecht uitwerken terwijl daar juist de sturing in kan zitten die gezocht wordt?
Al met al denk ik dat NS nog eens intern wat optimalisaties mag gaan doen voordat reizigers worden geconfronteerd met prijsverhogingen in de spits. Nu lijkt het er op dat reizigers moeten gaan betalen voor de incomepetentie van NS om het eigen proces te optimaliseren.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Waar velen hier om vragen zijn dan ook geen langere treinen in de spits, maar langere treinen in het dal. Als ik mezelf om 10 uur in een los viertje kan proppen óf om 8 uur met gemak plaats kan nemen in één van de 11 bakken, dan zou ik wel gek zijn om die trein van 10 uur te nemen...Mikos schreef:Die langere treinen komen er niet, omdat ze er niet zijn. Dat is het hele spitsprobleem; tijdens de spitsen zijn de treinen zó druk dat we het maximale in moeten zetten. Dan kun je de rest erbij betrekken (waarbij ik meteen toegeef dat de afdeling Planning op de verkeerde plaatsen aan het snijden is geweest), maar dat heeft nog steeds geen betrekking op de spits. Het moment waarop iedereen tegelijkertijd aan het reizen slaat en het maximale al wordt ingezet.
Dus, kom met een andere oplossing om de drukte in de spits te verkleinen dan 'langere treinen inzetten', want die zijn er niet. Wat zouden dan wél goede alternatieven zijn?
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Dus, jij bent dan wel zo gek om in de (dure) spits te reizen én 2 uur eerder op je bestemming aan te komen?Pim-AllianceB95 schreef:Waar velen hier om vragen zijn dan ook geen langere treinen in de spits, maar langere treinen in het dal. Als ik mezelf om 10 uur in een los viertje kan proppen óf om 8 uur met gemak plaats kan nemen in één van de 11 bakken, dan zou ik wel gek zijn om die trein van 10 uur te nemen...Mikos schreef: Dus, kom met een andere oplossing om de drukte in de spits te verkleinen dan 'langere treinen inzetten', want die zijn er niet. Wat zouden dan wél goede alternatieven zijn?
Kijk, in dat geval heeft NS een punt.. want dit soort gedrag kan alleen maar als er geen prijsprikkel tegenover staat. Dus, een trajectabo of SOV?
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Laatst reden ze hier met SGMm-3 en toen moesten er mensen achter blijven of in ieder geval gevulde staplaatsen aldus nfl (mijn ervaring met DD-AR in de spits bijna 100% zitplaats gevuld isBemined schreef: In de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] rijdt men nog altijd integraal met DDAR, terwijl slechts twee van de zes composities daar die capaciteit nodig hebben in de spits.
dus op sommige momenten is het wel nodig
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Daar heb je inderdaad een heel goed punt. Het probleem van hoe NS MyOV gebruikt is dat ze ooit het systeem hebben gevuld met punten voor bepaalde treinen, vervolgens met de materieelinzet zijn gaan klooien en nooit de puntenaantallen hebben aangepast. Zo zijn de punten voor Amersfoort - Utrecht v.v. nog altijd exact gelijk aan toen MyOV daar geïntroduceerd werd. Dat er ondertussen op sommige momenten extreem korte ICM-treinen i.p.v. ten minste 8 bakken dubbeldeksmaterieel rijdt is men voor het gemak even vergeten. Denk dat dat bij jou vanuit Den Haag ook meespeelt.Geert schreef:Ten derde snap ik niet waarom initiatieven zoals MyOV (waarbij je in theorie beloond wordt door een trein eerder of later te nemen) zo slecht worden uitgewerkt. Zo lijkt het enige verschil voor de punten te zijn met welke treinserie je reist, terwijl voor treinen die ik regelmatig neem (einde van de ochtendspits) de meest rustige trein minder punten oplevert dan een drukkere trein van 15 minuten eerder. En dat is niet het enige voorbeeld. Dit valt samen met het eerste punt: waarom zo'n initiatief als MyOV zo matig en slecht uitwerken terwijl daar juist de sturing in kan zitten die gezocht wordt?
Ook ietwat krom als je reizigers uit de spitspiek wilt halen is het natuurlijk om juist de treinen aan de spitsranden die veel punten opleveren extreem te gaan inkorten, exact wat NS aan het begin van de huidige dienstregeling deed. Op die manier heb je als reiziger de keuze tussen 200 punten en staan en 0 punten en een grotere zitplaatskans in een langere spitstrein, gek he dat ze dan in de spitspiek blijven reizen
Leuk voorbeeldje is de 1759 die nog altijd 90 punten oplevert na zo ongeveer van januari tot april op 1 te hebben gestaan in de druktemelder, terwijl de daaropvolgende 559 tegenwoordig een grotere zitplaatskans maar 0 punten oplevert.
Als laatste minpunt van het MyOV-gebruik door NS: het maakt het eigenlijk juist aantrekkelijker om in de spits te reizen. Reis je in de daluren dan verdien je als je geluk hebt een keer 10 punten terwijl je er veel meer krijgt voor een wat minder drukke trein in de spits.
Exact... Ikzelf ben althans weer op het punt beland dat ik aanzienlijk negatiever ben over de drukte in de trein tijdens de daluren dan over de drukte in de spits. Van de week twee keer een half dagje gewerkt en moest omstreeks 11.00 uur toch echt meer moeite doen om een plekje te vinden dan normaal om 7.10 uur.Pim-AllianceB95 schreef:Waar velen hier om vragen zijn dan ook geen langere treinen in de spits, maar langere treinen in het dal. Als ik mezelf om 10 uur in een los viertje kan proppen óf om 8 uur met gemak plaats kan nemen in één van de 11 bakken, dan zou ik wel gek zijn om die trein van 10 uur te nemen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Wel spitsheffing in de trein en niet in de auto, dat gaat lekker helpen om de files tegen te gaan... En intussen besteld de NS voor de nieuwe generatie Intercity's gewoon enkeldeksrijtuigen, terwijl een dubbeldekstrein de lengte bijna verdubbelt.
Verder beperkt de problematiek zich idd niet alleen tot de spits denk ik, vroeg in de avond (19.00) vanuit Groningen/Leeuwarden heb ik drie keer gestaan tot Zwolle, dus ik geloof het zo als dat door de rest van het land ook zo is. Het is tenminste beter dan scholen/universiteiten proberen te dwingen hun tijden aan te passen, maar gaat zeker veel reizigers kosten, de meesten gaan heus niet eerder of later weg.
Verder beperkt de problematiek zich idd niet alleen tot de spits denk ik, vroeg in de avond (19.00) vanuit Groningen/Leeuwarden heb ik drie keer gestaan tot Zwolle, dus ik geloof het zo als dat door de rest van het land ook zo is. Het is tenminste beter dan scholen/universiteiten proberen te dwingen hun tijden aan te passen, maar gaat zeker veel reizigers kosten, de meesten gaan heus niet eerder of later weg.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Dat heeft er totaal niets mee te maken, en dat dubbeldekstreinen de lengte bijna verdubbelen is onzin. Het gaat om het aantal zitplaatsen, niet om het aantal etages. De NS heeft meer dan genoeg dubbeldekstreinen voor de trajecten waar dit noodzakelijk is door beperkte perronlengte, zeker als de DDZ viertjes doorschuiven richting intercitydiensten. En op de PHS trajecten is dubbeldeksmaterieel straks optioneel dankzij de hogere frequentie.Jonkervoort schreef:En intussen besteld de NS voor de nieuwe generatie Intercity's gewoon enkeldeksrijtuigen, terwijl een dubbeldekstrein de lengte bijna verdubbelt.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
De economie groeit weer, dus er worden meer reizigerskilometers gemaakt dan vroeger, terwijl de investeringsagenda gemaakt is in de crisistijd. Verder heeft de NS nog altijd last van het Fyra-debacle van 10 jaar geleden en de weinig stabiele discussie over het studenten-reisrecht. Dat wreekt zich nu. Het roer zal omgegooid moeten worden, maar de stuurman is in slaap gevallen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Ik moet zeggen dat ik het belachelijk vind dat het ministerie een dergelijke spitsheffing (onder voorwaarden) überhaupt toestaat. Zo'n spitsheffing zal er hoe dan ook toe leiden dat sommige reizigers in de spits de auto zullen gaan gebruiken en volgens mij moet je dat niet willen.
Maargoed, ik heb even opgezocht in de HRN-concessie onder welke voorwaarden zo'n spitsheffing mag worden ingevoerd en zo eenvoudig gaat dat niet. NS moet namelijk kunnen dat de gewenste spreiding niet bereikt kan worden met:
1. capaciteitsuitbreiding
2. andere/betere dienstregeling
3. enkel een tariefsverlaging in het dal.
Dat kunnen ze, met alle respect, niet. Er zit momenteel behoorlijk veel nieuw materieel in de pijplijn en de dienstregeling wordt volgend jaar ook behoorlijk veranderd. Ze kunnen er niet nu al vanuit gaan dat dat onvoldoende zal zijn.
En nog wat anders. Ik kom hier in verschillende bewoordingen tegen dat het immoreel zou zijn om in de spits te reizen als dat niet strikt noodzakelijk is. Dat vind ik echt nergens op slaan. Iedereen heeft op ieder moment even veel recht om te reizen (met een geldig vervoersbewijs). Dat lijkt me in een vrij land als Nederland een fundamenteel recht en dat kun je niet zomaar overboord zetten om de bedrijfsvoering van NS te verbeteren.
Maargoed, ik heb even opgezocht in de HRN-concessie onder welke voorwaarden zo'n spitsheffing mag worden ingevoerd en zo eenvoudig gaat dat niet. NS moet namelijk kunnen dat de gewenste spreiding niet bereikt kan worden met:
1. capaciteitsuitbreiding
2. andere/betere dienstregeling
3. enkel een tariefsverlaging in het dal.
Dat kunnen ze, met alle respect, niet. Er zit momenteel behoorlijk veel nieuw materieel in de pijplijn en de dienstregeling wordt volgend jaar ook behoorlijk veranderd. Ze kunnen er niet nu al vanuit gaan dat dat onvoldoende zal zijn.
En nog wat anders. Ik kom hier in verschillende bewoordingen tegen dat het immoreel zou zijn om in de spits te reizen als dat niet strikt noodzakelijk is. Dat vind ik echt nergens op slaan. Iedereen heeft op ieder moment even veel recht om te reizen (met een geldig vervoersbewijs). Dat lijkt me in een vrij land als Nederland een fundamenteel recht en dat kun je niet zomaar overboord zetten om de bedrijfsvoering van NS te verbeteren.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Dan heb je volgens mij nog nooit in de 800 of 3500 gereisd: ongeacht het tijdstip is het daar druk. Altijd dubbele dubbeldekkers (VIRM8-10) en slechts op de onchristelijke tijden zitten deze niet vol. De hele dag door zijn er dagjesmensen, studenten, allerlei volk die de treinen in beide richtingen volgooien en niet iedereen kan zonder meer buiten de spits reizen (wat paradoxaal genoeg nog steeds helemaal geen garantie zou geven op zitplek). In de vier maanden dat ik er nu tweemaal per week reis heb ik niet één keer niemand zien staan. Iedere week sta ik zelf wel een keer of twee, ik zou het eigenlijk moeten turven.Bemined schreef: Dan wonen wij blijkbaar niet in hetzelfde land, want ik kan vaak genoeg zitten. Die 6x per uur is ook alles behalve broodnodig op de korte termijn
@Vinny: daar plukken we nu inderdaad de zure vruchten van. Er zijn geen investeringen gepland die, na PHS de capaciteit op het spoor verder uitbreiden terwijl concrete beslissingen over modernisatie van het spoor erg lang op zich laten wachten. In de treinen wordt wel geïnvesteerd maar het zijn in feite machines voor het jaar 2020 die rijden over spoor dat gebouwd is op treinen uit 1964 (en dan tel ik modernisaties mee). En dan zijn er niet voldoende treinen om passagiers te vervoeren maar alweer teveel om op de sporen en langs perrons kwijt te kunnen en onnodig in hun kunnen worden begrensd door technologie uit de jaren '60.
Er zal radicaal wat moeten veranderen met het spoor maar daardoor waarschijnlijk ook met de treinen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Als er 6x/uur gereden gaat worden gaat er niet meer materieel rijden tussen Utrecht en Eindhoven. De [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt nu met dubbele stellen, die twee gaan dan gewoon los rijden. Er is ook niet plotseling meer materieel dan er nu rijdt.
En verder zijn er heel veel momenten dat je echt heel rustig kan reizen met de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], dat gesleep met dubbele stellen is noodzakelijk vanwege de dienstregeling, niet vanwege het aantal reizigers. Ik noem 11 uur 's ochtends niet een onchristelijk tijdstip.
En verder zijn er heel veel momenten dat je echt heel rustig kan reizen met de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], dat gesleep met dubbele stellen is noodzakelijk vanwege de dienstregeling, niet vanwege het aantal reizigers. Ik noem 11 uur 's ochtends niet een onchristelijk tijdstip.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Je reist er zelf blijkbaar ook niet, anders had je niet beweerd dat er altijd 2xVIRM reed ;) In de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] rijdt buiten de spits ook veel solo VIRM-VI en een enkele solo VIRM-IV.SLToilet schreef:Dan heb je volgens mij nog nooit in de 800 of 3500 gereisd: ongeacht het tijdstip is het daar druk. Altijd dubbele dubbeldekkers (VIRM8-10) en slechts op de onchristelijke tijden zitten deze niet vol
Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Het gaat ook op als je geen kortingsabonnement hebt, waardoor het reizen in de spits net zo duur is als daarbuiten.Durashift schreef:Dus, jij bent dan wel zo gek om in de (dure) spits te reizen én 2 uur eerder op je bestemming aan te komen?Pim-AllianceB95 schreef: Waar velen hier om vragen zijn dan ook geen langere treinen in de spits, maar langere treinen in het dal. Als ik mezelf om 10 uur in een los viertje kan proppen óf om 8 uur met gemak plaats kan nemen in één van de 11 bakken, dan zou ik wel gek zijn om die trein van 10 uur te nemen...
Kijk, in dat geval heeft NS een punt.. want dit soort gedrag kan alleen maar als er geen prijsprikkel tegenover staat. Dus, een trajectabo of SOV?
Ikzelf reis zo'n 10x per jaar met de trein. Daarvan zijn ongeveer vier reizen zakelijk (rekening baas, korting niet relevant), drie ritten zijn voor 9 uur (geen korting mogelijk), twee in het weekend (Kruitvat-kaartje) en één rit doordeweeks in de daluren. Een voordeelurenabonnement is voor mij dus niet interessant. Doordat ik geen kortingsabonnement heb, maakt het voor mij (financieel) niet uit of ik in de spits reis of niet.
Het wordt anders als wordt besloten dat reizen in de daluren standaard goedkoper is dan reizen in de spits (ook zonder abonnement). Dan wordt het voor mij namelijk wél interessant om te gaan kijken of ik een trein eerder of later kan nemen.
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: RE: Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst
Heb tussen Utrecht en Amsterdam best wel eens in overvolle korte dubbeldekstreinen gezeten. Treinen richting Amersfoort vanuit Utrecht 's ochtends zitten vaak overvol (soms dubbel, soms enkel) En volgens mij heeft een dubbeldekstrein toch echt wel wat meer capaciteit per rijtuig? Ze zetten die dingen heus niet alleen in ivm perronlengtes... Bovendien, als je sommige van de huidige ICM combinaties (4+3+3) nog langer wil maken zit je sowieso wel van ieder perron af lijkt me.Bemined schreef:Dat heeft er totaal niets mee te maken, en dat dubbeldekstreinen de lengte bijna verdubbelen is onzin. Het gaat om het aantal zitplaatsen, niet om het aantal etages. De NS heeft meer dan genoeg dubbeldekstreinen voor de trajecten waar dit noodzakelijk is door beperkte perronlengte, zeker als de DDZ viertjes doorschuiven richting intercitydiensten. En op de PHS trajecten is dubbeldeksmaterieel straks optioneel dankzij de hogere frequentie.Jonkervoort schreef:En intussen besteld de NS voor de nieuwe generatie Intercity's gewoon enkeldeksrijtuigen, terwijl een dubbeldekstrein de lengte bijna verdubbelt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten