Adieu, oude gele Sprinter
Geplaatst: di 16 sep 2008, 20:51
Adieu, oude gele Sprinter
ZOETERMEER - Je zou er bijna sentimenteel van worden. Zaterdag vertrekt op het Centraal Station van Utrecht de laatste oude Sprinter voor een 9 uur durende rit dwars door Nederland.
De karakteristieke gele stoptrein werd in de jaren zeventig aangekocht voor de Zoetermeer Stadslijn en reed nadien dertig jaar door de groeistad.
De organisatie van de afscheidsrit is in handen van SpoorForum, een club van treinhobbyisten. Zoetermeerder Maarten Batenburg is zo’n spoorfanaat en rijdt zaterdag mee. „De Sprinter is voor mij een stukje nostalgie. Het zijn fijne treintjes die rammelen van alle kanten,’’ vertelt de Zoetermeerder opgewekt. „In de voorkant kun je een gezicht zien, met een hoog voorhoofd. Een babyface. Het heeft iets vrolijks en tegelijk iets melancholieks. De Sprinter sluit een oud tijdperk af.’’
Daags na de afscheidsrit gaat de oude Sprinter naar Denemarken om er te worden verbouwd tot een moderne NS-trein. „De Sprinters zijn weliswaar economisch afgeschreven, maar technisch gezien nog niet,’’ legt Batenburg uit. „Vanwege de drukte op het spoor, loont het kennelijk om ze nog een keer te gebruiken. Alle Sprinters worden verbouwd. Ze worden technisch vernieuwd, het interieur wordt vervangen en de gele kleur maakt plaats voor blauw-wit. Ze doen weer dienst als Sprinter, zoals de NS zijn stoptreinen tegenwoordig noemt.’’
Voor de afscheidsrit zaterdag zijn geen plaatsen meer te krijgen. De Sprinter zal kriskras door Nederland rijden, maar doet uitgerekend niet de oude vertrouwde Zoetermeer Stadslijn aan. Het spoor tussen Den Haag en Zoetermeer is omgebouwd voor Randstadrail en niet langer geschikt om NS-treinen te laten rijden.
Bron: Algemeen Dagblad
ZOETERMEER - Je zou er bijna sentimenteel van worden. Zaterdag vertrekt op het Centraal Station van Utrecht de laatste oude Sprinter voor een 9 uur durende rit dwars door Nederland.
De karakteristieke gele stoptrein werd in de jaren zeventig aangekocht voor de Zoetermeer Stadslijn en reed nadien dertig jaar door de groeistad.
De organisatie van de afscheidsrit is in handen van SpoorForum, een club van treinhobbyisten. Zoetermeerder Maarten Batenburg is zo’n spoorfanaat en rijdt zaterdag mee. „De Sprinter is voor mij een stukje nostalgie. Het zijn fijne treintjes die rammelen van alle kanten,’’ vertelt de Zoetermeerder opgewekt. „In de voorkant kun je een gezicht zien, met een hoog voorhoofd. Een babyface. Het heeft iets vrolijks en tegelijk iets melancholieks. De Sprinter sluit een oud tijdperk af.’’
Daags na de afscheidsrit gaat de oude Sprinter naar Denemarken om er te worden verbouwd tot een moderne NS-trein. „De Sprinters zijn weliswaar economisch afgeschreven, maar technisch gezien nog niet,’’ legt Batenburg uit. „Vanwege de drukte op het spoor, loont het kennelijk om ze nog een keer te gebruiken. Alle Sprinters worden verbouwd. Ze worden technisch vernieuwd, het interieur wordt vervangen en de gele kleur maakt plaats voor blauw-wit. Ze doen weer dienst als Sprinter, zoals de NS zijn stoptreinen tegenwoordig noemt.’’
Voor de afscheidsrit zaterdag zijn geen plaatsen meer te krijgen. De Sprinter zal kriskras door Nederland rijden, maar doet uitgerekend niet de oude vertrouwde Zoetermeer Stadslijn aan. Het spoor tussen Den Haag en Zoetermeer is omgebouwd voor Randstadrail en niet langer geschikt om NS-treinen te laten rijden.
Bron: Algemeen Dagblad