Acties op het spoor in aantocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Z2N »

Afgelopen maandag was het verhaal achteraf dat de bijsturing treinen van stakers bezet heeft met ander personeel, waardoor de schade beperkter was. Dat is ook heel goed mogelijk geweest vanmorgen.

Maar ik wacht nog steeds op een echte staking, met stakers in het spoor met vuurpijlen en posters achter uit de cabine getrokken rode vlaggen. Dat doet de SNCF toch beter. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Dennenboom »

De les van Andries:
http://s.vk.nl/s-a585068/
'Je bepaalt van tevoren: wat vinden we echt belangrijk en wat willen we eventueel inleveren? Dat wisselgeld blaas je op. Je doet alsof het een enórme concessie is.'Van den Berg vond zichzelf met twaalf jaar ervaring een goede onderhandelaar. Maar hij erkent zich 'behoorlijk op de NS verkeken te hebben'. 'Het was veel complexer dan ik van tevoren had ingeschat. Bij normale onderhandelingen zijn de verhoudingen duidelijk: werknemers versus werkgevers. Maar bij de NS zaten we met een verdeelde werknemerskant aan tafel. We waren net een kruiwagen vol kikkers en dat maakte onze positie uitermate zwak. Dan kun je niet tegen zo'n groot bedrijf opboksen.''
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door AppleMoose »

Z2N schreef:Ook HC's hebben social media hoor, het is niet meer nodig om een week van tevoren een pamflet in de personeelskantine te hangen met Staakt! Staakt! Staakt! erboven. :wink:
Social media of niet, het kost tijd om mensen te organiseren. Herhaling is de kracht van je boodschap.
Het organiseren van mensen lijkt ietwat mislukt te zijn bij deze acties, dus wellicht werkt de tactiek van zo laat mogelijk aankondigen niet helemaal...

Wat ook niet echt helpt is dat het doel niet helemaal duidelijk is en het middel te fors. Teveel zaken worden bijelkaar geveegd (je doelen vervagen daarmee) en het zijn zaken die niet persé een logische band met elkaar hebben of niet zo'n prioriteit hebben dat er persé nu actie voor gevoerd moet worden.

- Winkels weg bij NS: Het rijdend personeel heeft daar nu niet direct last van, heeft dus lagere prioriteit wat automatisch inhoudt dat minder mensen bereid zijn hiervoor actie te voeren. Nut en noodzaak moet voor de personen zelf duidelijk zijn voor ze in actie komen. Men had dus beter de moeite kunnen nemen het winkelpersoneel te organiseren voor acties. Het winkelpersoneel doet niks dus waarom zou het rijdend personeel daar wél wat voor moeten doen?
- Niet bieden op regionale concessies: Men is bang dat er banen bij NS verdwijnen daardoor en/of personeel een langere reistijd krijgt naar nieuwe standplaatsen. Opzich terechte zorgen, ware het niet dat de regionale lijnen al lang en breed aanbesteed zijn en op Gouda-Alphen al een tijdje in handen zijn van andere vervoerders. Op korte termijn staan er geen lijnen waar NS rijdt op de planning om aanbesteed te worden dus hun hele argumentatie slaat een beetje mank en is op z'n minst niet geheel correct. Daar dit onderwerp nu niet ergens specifiek speelt en dus ook geen mensen direct treft, heeft dit wederom niet zo'n hoge prioriteit dus ook hiervoor zal de actiebereidheid laag zijn. Dit kan veranderen wanneer men wél besluit een NS-lijn te gaan aanbesteden, maar dan zul je tegen die tijd specifiek hierop actie moeten voeren.
- 2e HC op een dubbeldekker:Terecht punt en een actueel concreet doel wat het rijdend personeel direct aangaat en waar je wellicht het publiek in mee kunt krijgen (veiligheid,) maar het vervaagt door de andere punten. Het hangt er een beetje als los zand bij. Het publiek verlies je weer door juist hen te treffen door in de spits, waarin je trouwste klanten reizen, treinen te laten uitvallen.

En daarmee kom ik ook op het middel; staken. Staken doe je alleen als er geen andere mogelijkheid meer is. Dat vind ik nu niet het geval. Het pakket aan publieksvriendelijke acties is wat mij betreft nog niet volledig benut, zeker niet omdat een aantal zaken nog niet eerder breed in de pers zijn besproken (punt 1 en 2). En dan áls je gaat staken, zul je moeten zorgen dat de opkomst hoog is en zoveel mogelijk mensen meekrijgt (personeel, vakbonden, publiek). Daar schort het nu behoorlijk aan en dat had (deels) voorkomen kunnen worden door een betere organisatie. Het heeft er mijn insziens nu meer schijn van dat het een publiciteitsstunt betreft van de FNV (Kijk ons eens voor de werknemers opkomen!) dat jarenlang de boel verkwanseld heeft en waarvoor snel even wat excuses voor moesten worden gezocht, dan dat ze daadwerkelijk echt iets willen bereiken. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Wubbo »

Eens met je conclusie. Eerder heb ik de FNV alleen gehoord over de 2e HC in de DDZ-6, klaarblijkelijk gaat het nu over een 2e HC in elke dubbeldekker (dus ook in de viertjes), maar ook dat punt heb ik niet eerder gehoord. Als veiligheid voor reizigers echt een belangrijk punt is moet je zorgen dat je de reizigers achter je acties krijgt (je doet het immers voor hen), met deze acties lukt dat echt niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door webguy »

Er draaide ook op social media een filmpje dat 2e HC zou helpen bij knieën van HCs die meer slijten in dubbeldekkers. Dat argument snap ik niet helemaal, want of je nou trapje op of trapje af gaat... Of zouden ze bedoelen dat de jongere HC kaartjes controleert en de andere in het HC hok/1e klas gaat zitten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Daniel »

Nee ze bedoelen dat, in het theoretische geval dat de HC überhaupt komt controleren, je de helft minder trappen hoeft te lopen om de hele trein te controleren. Nou zou je dan theoretisch ook weer vaker een ronde kunnen maken door de trein, waarmee je weer hetzelfde aantal trappen loopt. Maar blijkbaar telt die manier om de veiligheid te verhogen niet mee in hun argumentatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Wubbo »

En er zit de aanname in dat je niet teruggaat naar de plek waar je vandaan komt (meestal is dat de achterste cabine), of dat je dat buitenom doet. Anders moet je immers alsnog die trappen lopen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Geert »

Nou ja, op zich snap ik dat punt nog wel (in tegenstelling tot de andere punten, waarbij ik me prima kan vinden in het verhaal van Ronaldussen). Maar ik vind het heel vreemd dat dit blijkbaar 10 jaar lang nauwelijks een punt was, en nu er een aantal DDZ-6 treinen rondrijden, dit zo'n belangrijk punt is voor FNV dat er zelfs voor gestaakt wordt?

De drie uitgevallen treinen van vanochtend zeggen volgens mij wel genoeg over het draagvlak onder het rijdend personeel. Dit is al de derde standplaats met maar weinig stakers... Pluspunt is dat de reizigers er op deze manier ook maar weinig last van hebben :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Vinny »

Ik mis de bereidheid van de vakbond om mee te werken aan een toekomstvisie op het railgebonden personenvervoer. Ze wekken de indruk alleen voor verbitterde oude personeelsleden op te komen en miskennen de potentie van de toekomst. Nou ja, in België en Frankrijk is het nog veel erger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Klaasje »

Voor veel personeel en vakbonden speelt mee dat er slechts 20 treinstellen van dit type zijn. Dat maakt de discussie wat minder relevant.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Z2N »

En toen was er ineens wel een stakingsactie die als 'geslaagd' kan worden bestempeld:
Een onbekend aantal actievoerders van het Amsterdamse Machinisten Kollektief (AMK) heeft er vrijdag aan het eind van de middag voor gezorgd dat het treinverkeer rond Amsterdam Centraal in het honderd liep.

In eerste instantie werd gemeld dat er mensen op het spoor liepen, maar die informatie blijkt niet te kloppen. Wel werd er meermaals aan noodremmen getrokken. Daardoor vielen tientallen treinen vielen uit of liepen vertraging op.

Bron: De Telegraaf
Deze actie werd afgelopen woensdagochtend aangekondigd, naar eigen zeggen als reactie op de eerdere stakingen vanuit het FNV. Daarbij zou, in de ogen van de actievoerders, slecht gehandeld zijn door NS, stakers zouden gefotografeerd zijn en er zouden werknemers op 'besmette' treinen zijn gezet. Wat de bedoelingen ook waren, feit is dat vanuit Amsterdam Centraal 30 treinen zijn uitgevallen tussen 17:15 en 19:30, veel meer treinen raakten vertraagd, met pieken tot een half uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door dennistd »

Ik mag aannemen dat er maatregelen genomen worden tegen deze machinisten. Voorstel: twee maanden lang de perrons aan laten vegen ipv treinen rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Z2N »

Nou weet ik niet hoe het stakingsrecht ligt hier in Nederland, maar in Frankrijk is dit soort gedrag doodnormaal bij stakingen. Daar wordt in het ergste geval door een (klein) deel van het personeel een paar rode vlaggen in het spoor gezet, en daarna een compleet knooppunt plat gegooid. Strafmaatregelen zijn er niet, want het personeel is spoorbevoegd. Nou zie ik dat liever niet gebeuren hier, maar het personeel heeft legitieme punten aangehaald om een werkonderbreking te houden, deze netjes aangekondigd, en vervolgens mag het niet verrassend zijn dat er werk onderbroken wordt. Als NS de stakers dan gaat straffen vrees ik dat de rapen volledig gaar zijn, deze actie was al een reactie op eerder gedrag vanuit de leiding van NS. Dan zullen er meer acties gaan volgen, met een veel grotere impact, à la rondje-om-de-kerk-2000/2001.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Acties op het spoor in aantocht

Bericht door Wubbo »

FNV Spoor schort acties op na akkoord met NS

Vakbond FNV Spoor schort acties bij de NS voorlopig op na het sluiten van een akkoord met het spoorbedrijf. De afspraken hebben effect op conducteurs, rangeermedewerkers en medewerkers in de retail, meldt de vakbond vrijdag. Een van de afspraken is dat de NS nieuw onderzoek gaat doen naar de fysieke belasting van conducteurs.

Lees verder
Bericht op de site van FNV
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten