Reizigersaantallen 2015-2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SLToilet »

Ware het niet dat de gemiddelde reiziger van dat station zijn bolhoed al heeft afgedaan voordat er überhaupt een andere route kwam van Leiden naar Amsterdam.

Ergens hoorde ik ook dat er een probleempje was met trillingen op de viaduct, althans, als ik mensen mag geloven die er ruim 31 jaar geleden ook woonden. Voor de rest: als er nou wat spitssprinters konden worden ingelegd die rechtstreeks naar Amsterdam gingen kon Heemstede worden geschrapt uit het intercitynet.

Nu ben ik ook maar eens gaan kijken naar Dieren: An sich helemaal geen gek aantal maar waarschijnlijk wel wat opgepompt door die rare IC-stop. De andere stations op die route lijken al jaren een zieltogend bestaan te lijden. Zoveel inwoners en toch zo weinig reizigers. Dat zou juist een reden kunnen zijn om de IC door te laten rijden en juist meer spitstreinen in te leggen bij wijze van experiment. Maar waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van bizar slechte aansluitingen en parallelle buslijnen. Want de wegen daar zijn ook niet echt zwaar concurrerend.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Reiziger Delft »

FlyingHollander schreef:En die rechtstreekse verbinding met Alkmaar was in 2016 qua reistijd geen verbetering, de stop in Uitgeest was even lang als de overstap daarvoor was.
Maar wel qua betrouwbaarheid; je weet nu zeker dat je niet de aansluitende trein voor je neus ziet wegrijden omdat NS nauwelijks aandacht aan aansluitingen geeft.
Roeland
Berichten: 2273
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Roeland »

Voor wat betreft de reizigersgroei op Haarlem - Uitgeest: volgens mij was vorig jaar de Velsertunnel (voor auto's) langdurig afgesloten vanwege groot onderhoud aan de tunnel. Mogelijk verklaart dat een deel van de reizigersgroei.

En station Heemstede: tja, dat station is grotendeels op Amsterdam georiënteerd.
Vroeger, voordat de Schiphollijn er was, sloeg de IC Amsterdam - Haarlem - Vlissingen / Brussel Had over.
Toen reeds er naast die IC een stoptrein Amsterdam - Dordrecht, die op Had stopte. Later kwamen er allerlei sprinterstationnetjes bij tussen Amsterdam en Rotterdam, waardoor die stoptrein "promoveerde" tot sneltrein. En rond 2010 zijn we die sneltrein IC gaan noemen. En zo heeft Had dus z'n IC-stop gekregen.
Door deze geschiedenis heeft Had relatief veel reizigers die op de grote steden (Amsterdam, Den Haag) zijn gericht. Ongeveer net zo'n verhaal als Castricum, dat ook sterk op Amsterdam is gericht.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Plutona »

Hoensbroek opnieuw het kleinst.
Is er iets bekend over de reizigersaantallen van de stations die niet bij NS horen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Opvallend vind ik Schiedam als je bedenkt dat het rijk geen geld investeert in het behoud van een deel van de stops van de IC's. Met bijna 20.000 reizigers vind ik het raar als dit station zou worden overgeslagen.
Ik denk dat het aantal instappers voor Schiedam in de cijfers van 2017 nog flink zal toenemen, nu de Hoekse Lijn van het spoorwegennet is afgekoppeld. Alle overstappers worden sindsdien wel meegeteld namelijk. Daarentegen verwacht ik een daling bij Rotterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Klaasje »

Ik vraag mij toch echt af of het niet erg navelstaarderig is om de infrastructuur bij Schiedam niet geschikt te maken voor IC-stops. Ik snap best dat de IC's Den Haag-Brabant er niet stoppen maar het zou toch gek zijn als de IC's die de hele oude lijn afrijden niet meer stoppen in Schiedam. Die hebben immers al vrij weinig doorgaande functie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Daantje »

Het valt mij op dat er een handjevol stations is waar nog niet eens één iemand per dag in of uitstapt :shock:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Klaasje »

Huh? Het gaat om reizigers per dag.. welke dan?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Lijn65 »

Daantje schreef:Het valt mij op dat er een handjevol stations is waar nog niet eens één iemand per dag in of uitstapt :shock:
Vindt je het niet raar dat er maar 498 reizigers per dag in- en uitstappen op Utrecht Centraal?
Basislijn
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Zugführer »

- 36 procent bij Utrecht Zuilen, net of dat station drie maanden dicht geweest is of zo :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Wubbo »

Plutona schreef:Hoensbroek opnieuw het kleinst.
Voor al die stations in Limburg geldt dat NS het station de laatste 3 weken niet (of minder) heeft bediend, dat heeft invloed op de cijfers.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Daantje »

Klaasje schreef:Huh? Het gaat om reizigers per dag.. welke dan?
Oeps :@
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door VIRM »

SLToilet schreef:Ware het niet dat de gemiddelde reiziger van dat station zijn bolhoed al heeft afgedaan voordat er überhaupt een andere route kwam van Leiden naar Amsterdam.

Ergens hoorde ik ook dat er een probleempje was met trillingen op de viaduct, althans, als ik mensen mag geloven die er ruim 31 jaar geleden ook woonden. Voor de rest: als er nou wat spitssprinters konden worden ingelegd die rechtstreeks naar Amsterdam gingen kon Heemstede worden geschrapt uit het intercitynet.

Nu ben ik ook maar eens gaan kijken naar Dieren: An sich helemaal geen gek aantal maar waarschijnlijk wel wat opgepompt door die rare IC-stop. De andere stations op die route lijken al jaren een zieltogend bestaan te lijden. Zoveel inwoners en toch zo weinig reizigers. Dat zou juist een reden kunnen zijn om de IC door te laten rijden en juist meer spitstreinen in te leggen bij wijze van experiment. Maar waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van bizar slechte aansluitingen en parallelle buslijnen. Want de wegen daar zijn ook niet echt zwaar concurrerend.
Geen slecht idee, maar waar moet een spitssprinter dan naartoe gaan? Volgens mij is het al aardig druk op het spoor tussen Amsterdam en Haarlem. Misschien anders de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] of [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] het station over laten slaan?
Beul van de blindegeleidelijn
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door starx »

Het artikel spreekt over een gemiddelde werkdag. Dus ik vermoed dat ze de reizigersaantallen voor iedere werkdag hebben gemeten en daarvan het gemiddelde hebben genomen.

Voor de Limburgse stations die door Arriva zijn overgenomen zou ik het logisch vonden dat ze corrigeren voor het feit dat NS de laatste halve maand niet reed daar. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk.

Wat mij ook nog opvalt, is dat sommige stations die in 2015 van een uurdienst naar een halfuurdienst gingen flink zijn gestegen, maar de meeste nauwelijks. Zo is Lage Zwaluwe iets gestegen en Prinsenbeek enorm, maar de andere stations eigenlijk nauwelijks. Misschien moet NS toch eens serieus gaan nadenken over de toekomst van sommige van deze stations.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Voor de Limburgse stations die door Arriva zijn overgenomen zou ik het logisch vonden dat ze corrigeren voor het feit dat NS de laatste halve maand niet reed daar. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk.
Ik lees nergens dat ze dat gedaan hebben, dus ga ik er van uit dat dat niet gebeurd is. Voor de Susterens van deze wereld is het wel te doen, voor de Sittards lijkt het me lastiger (je hebt daar extra checkouts gekregen door overstappers).
starx schreef:Wat mij ook nog opvalt, is dat sommige stations die in 2015 van een uurdienst naar een halfuurdienst gingen flink zijn gestegen, maar de meeste nauwelijks. Zo is Lage Zwaluwe iets gestegen en Prinsenbeek enorm, maar de andere stations eigenlijk nauwelijks. Misschien moet NS toch eens serieus gaan nadenken over de toekomst van sommige van deze stations.
Lastig in deze is dat NS daarin niet het laatste woord heeft, eigenlijk altijd wordt het een politieke discussie.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Lijn65 »

starx schreef:Wat mij ook nog opvalt, is dat sommige stations die in 2015 van een uurdienst naar een halfuurdienst gingen flink zijn gestegen, maar de meeste nauwelijks. Zo is Lage Zwaluwe iets gestegen en Prinsenbeek enorm, maar de andere stations eigenlijk nauwelijks. Misschien moet NS toch eens serieus gaan nadenken over de toekomst van sommige van deze stations.
Zelfs het minst gebruikte station van Nederland heeft nog altijd bijna 200 instappers per dag. Zeker wanneer je dat vergelijkt met de landen om ons heen doen we het meer dan prima. Het minst gebruikte station van België heeft 9 instappers per dag (Hourpes) en het minst gebruikte station van de UK heeft 12 per jaar. En zoals Wubbo het ook al zegt is het niet aan de NS om stations wel of niet te bedienen.
Basislijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Roeland schreef:Wat mij verder opvalt, is dat er tussen Den Haag en Dordrecht een aantal erg grote sprinterstations zitten (Rijswijk, Lombardijen, Zwijndrecht, Barendrecht). Ik weet niet hoe goed de sprinter bezet is als-ie maar 2x/uur rijdt (avond/weekend), maar wordt het niet eens tijd dat die sprinter ook op zaterdag 4x/uur gaat rijden?
Tja, twee daarvan (Zwijndrecht en Lombardijen) zijn natuurlijk niet voor niks ex-sneltreinstations. Wat betreft het zaterdags 4x/uur rijden: de grootste reizigersvraag op die stations is er toch nog altijd doordeweeks, zaterdag is het daar in m'n ervaring niet zo heel enorm druk.
Nu Rotterdam steeds meer een toeristische trekpleister wordt (o.a. door de Markthal), zou het helemaal niet zo raar zijn om ook op zaterdag een hogere frequentie aan te bieden.
Hierdoor zal de trein voor veel dagjesmensen een beter alternatief worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Dennenboom »

Lijn65 schreef: Zelfs het minst gebruikte station van Nederland heeft nog altijd bijna 200 instappers per dag. Zeker wanneer je dat vergelijkt met de landen om ons heen doen we het meer dan prima. Het minst gebruikte station van België heeft 9 instappers per dag (Hourpes) en het minst gebruikte station van de UK heeft 12 per jaar. En zoals Wubbo het ook al zegt is het niet aan de NS om stations wel of niet te bedienen.
En toch zou ik het niet gek vinden om voor een halfuursbediening een minimaal aantal reizigers van bijvoorbeeld 400 per dag te eisen. Het gebruik van een station wordt zo beloond en je belast andere reizigers niet met stops voor niemand. Een halfuursdienst betekent vaak ongeveer 60 treinen per dag (2 x 30). Voor 400 reizigers zijn er dan gemiddeld 3,3 instappers en 3,3 uitstappers per trein. Als je dat al niet eens kunt halen...

Waar verder bij het vergelijken met België wel op gelet moet worden is dat "onze" cijfers zowel in- als uitstappers betreffen en de Belgen met alleen de instappers rekenen. Scheelt toch even een factor 2.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Zugführer »

Alles over de bediening van station Dieren afgesplitst naar een nieuw topic.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door henrivanderweijden »

Niet zo gek dat reizigersaantallen op de sprinter stations tussen Utrecht en Rhenen dalen. Er hoeft maar ergens in Nederland een verstoring te zijn en de 7300 wordt eruit geknikkerd. En in de 7400 rijden midden in de spits nog steeds losse SGM's of losse SLT-IV, haringen in een ton vervoer naarmate je dichter bij Utrecht komt.
Niet meer dan logisch dat reizigers de trein gaan mijden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SLToilet »

Het is me trouwens opgevallen dat, gezien Hoek van Holland Strand en Zandvoort,het vorig jaar best mooi weer was.

Ook zie je de effecten van het snijden in de dienst tussen Utrecht Centraal en Breukelen: in Maarssen is de daling al enorm en in Zuilen (wat eerder ook genoemd werd dat het een tijd dicht was) lijkt die zelfs harder te dalen dan het aanbod. Al met al weet ik niet of het zo hard schrappen van treinen zo winstgevend is zeker ook omdat het materieel in de spits toch moet rijden.

Daarnaast zie ik dat Ypenburg en Moerwijk nog steeds lijken te groeien. Die eerste is redelijk verklaarbaar, de laatste is lastiger maar daarvan was het vooral vreemd dat de cijfers voorheen veel minder rooskleurig waren dan de sterk stedelijke omgeving en de dienstregeling deden vermoeden. Nu lijkt dat ietwat te zijn gecorrigeerd.

Voor volgend jaar verwacht ik toch een kleine knauw voor Dordrecht maar des te meer zullen de cijfers voor Breda en Gilze-Rijen achterblijven door aanhoudende wanprestaties op de HSL. Voor het nog groeiende Tbr verwacht ik dat iets minder (omdat de wijk groeit), misschien zelfs nog een toename door de veel betere aansluiting naar Eindhoven die ten koste zal gaan van Tbu. Tilburg zelf: daalt. Wanprestaties, en vooral de eerste drie maanden toen je bijna nergens rechtstreeks naartoe kon komen en de uitval van de trein naar één van die prominente bestemmingen in de dubbele cijfers uitkwam. Het herstel moet nog komen.

Stijging in de provincie verwacht ik vooral van Den Bosch-Oss. Maar wellicht dat je de eerste statistieken van PHS ook al door ziet schijnen volgend jaar.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:Voor volgend jaar verwacht ik toch een kleine knauw voor Dordrecht
Ik zou eerder een flinke daling voor Dordrecht Zuid verwachten, en wellicht ook een lichte voor Breda Prinsenbeek wat z'n verbinding naar Rotterdam nu helemaal kwijt is. In geval van Dordrecht Zuid loont het echter om door te fietsen / de bus te nemen naar station Dordrecht, dat kan daar wellicht een lichte stijging opleveren.
Het grootste probleem op station Dordrecht zit 'm immers in de aansluitingen, maar de reizigers die daar hun reis beginnen hebben daar natuurlijk minder last van en alleen een iets scheve IC-dienst. Hoewel de overstappers vanaf de MLL natuurlijk ook meetellen in de check-in cijfers van NS en ook die is een stuk slechter geworden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door starx »

Wat met trouwens nog wel opviel aan de lijn Utrecht-Veenendaal is dat de IC-stations wel meer reizigers hebben gekregen. Zo zijn Vndw en Vndc gedaald, maar is Klp ongeveer navenant gestegen. Hier lijkt me dus vooral sprake van een verschuiving. Ook Dbz stijgt licht, maar dat is te weinig om de daling van Bnk te verklaren.

Maar als ik de reizigersaantallen zo zie, dan vraag ik me ernstig af of de PHS plannen op deze lijn voorlopig wel nodig zijn. De extra IC's zijn volgens NS niet rendabel en de aansluitingen in Ah en Nm zullen door een 10-minutendienst verslechteren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Wubbo »

SLToilet schreef:Al met al weet ik niet of het zo hard schrappen van treinen zo winstgevend is zeker ook omdat het materieel in de spits toch moet rijden.
Die treinen zijn afgelopen zomer niet geschrapt vanwege weinig reizigers maar vanwege werkzaamheden op Utrecht Centraal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten