Reizigersaantallen 2015-2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Frank »

Op de site van NS staat een artikel met daarin een link naar de reizigersaantallen in 2016: http://nieuws.ns.nl/welke-stations-groeien-het-snelst/ .
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Roeland »

Mooie cijfers. Bijna alle stations zijn er op vooruitgegaan.

Eigenlijk alleen in Limburg (en op de sprinterstations tussen Utrecht en Rhenen) zit een daling van de reizigersaantallen.
Zelfs op de lijnen waar men nogal klaagt over de reistijdverlenging (Zeeland en Kennemerlijn) zien de cijfers er redelijk goed uit.

Wat mij verder opvalt, is dat er tussen Den Haag en Dordrecht een aantal erg grote sprinterstations zitten (Rijswijk, Lombardijen, Zwijndrecht, Barendrecht). Ik weet niet hoe goed de sprinter bezet is als-ie maar 2x/uur rijdt (avond/weekend), maar wordt het niet eens tijd dat die sprinter ook op zaterdag 4x/uur gaat rijden?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door chemie »

Mooie cijfers inderdaad. De onderste rij geeft de getallen voor "Nederland" weer, is dat inclusief regionale vervoerders?

Ben te lui om het zelf na te rekenen :@
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SuperGhost »

Nee, het is alleen voor NS-reizigers. Staat op de pagina zelf waar je het document opent ;-)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SLToilet »

Cijfers zien er goed uit voor het onze regio! Tbr is nu definitief Gz voorbijgestreefd met 2770 reizigers per dag. Dat betekent dus ook boven Avat en we groeien nog steeds dankzij de gestage groei van de stationsomgeving die in de komende twee jaar weer een paarhonderd appartementen ziet (en nog een ander kneuterig wijkje op loopafstand). Maar Gz en Tbu zijn ook weer wat gaan groeien terwijl ook Tb en Bd weer reizigersmagneten zijn geworden. Gezien het aantal reizigers en dat vergeleken met die van andere trajecten zou 4x/uur in de spits echt een inkoppertje zijn. Fahrt machen, Deutschland!

(Ja het is hen te danken, aan hun bureaucratisch geneuzel dat we nog steeds een halfuur moeten wachten als we de trein hebben gemist).

Ieder station aan de lijn is al drukker dan Rotterdam Noord, Schollevaar, Oss West...
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Klaasje »

Opvallend vind ik Schiedam als je bedenkt dat het rijk geen geld investeert in het behoud van een deel van de stops van de IC's. Met bijna 20.000 reizigers vind ik het raar als dit station zou worden overgeslagen.
PHS

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door PHS »

Landelijk +4%, dat is een mooi groeicijfer voor de NS. Betekent wel dat het steeds drukker wordt in de trein, maar dat is natuurlijk geen nieuws.

Wat mij wel opvalt is de concentratie van de groei rond de grote steden. In Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam is er bovengemiddeld veel groei. Bijv. Amsterdam Centraal bijna 7.000 nieuwe reizigers, Rotterdam Centraal 6.500 en Utrecht Centraal ruim 5.000. Dat zijn enorme aantallen voor toch al zeer drukke stations.

De meest onverwachte cijfers komen wat mij betreft van de Kennemerlijn af, waar het aantal reizigers fors toeneemt ondanks de bezuiniging. Heemskerk: +18%, Beverwijk: +4%, Driehuis: +28%, Santpoort Noord: +18%, Santpoort Zuid: +11%, Bloemendaal: +13%. Die bezuiniging werd ooit gelegitimeerd met het argument dat de lijn stagnerende was. Niet dus.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Z2N »

Zo kijkend naar deze cijfers is het trouwens niet verrassend dat NS liever niet over gaat op de PHS-dienstregeling op de lijn naar Rhenen, het aantal reizigers holt daar achteruit, waardoor een frequentieverhoging echt onrendabel zou worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door FlyingHollander »

olof schreef:De meest onverwachte cijfers komen wat mij betreft van de Kennemerlijn af, waar het aantal reizigers fors toeneemt ondanks de bezuiniging. Heemskerk: +18%, Beverwijk: +4%, Driehuis: +28%, Santpoort Noord: +18%, Santpoort Zuid: +11%, Bloemendaal: +13%. Die bezuiniging werd ooit gelegitimeerd met het argument dat de lijn stagnerende was. Niet dus.
De (grote) stijging van Heemskerk valt te verklaren door het wegvallen van de intercity. Er zijn veel mensen die voorheen naar Uitgeest en Beverwijk uitweken voor de intercity, en dus 4x per uur een reismogelijkheid.
PHS

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door PHS »

Beverwijk is gemiddeld gestegen en Uitgeest slechts licht gedaald. En het verklaart ook niet de grote stijgingen op de rest van het traject.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Reiziger Delft »

Bovendien hebben de kleinere stations nu een rechtstreekse verbinding met Alkmaar gekregen.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door FlyingHollander »

De forse stijging van Heemskerk is dus (in ieder geval deels) ten koste van Uitgeest en Beverwijk. Het verklaart inderdaad niet de groei op de overige stations. Die zullen elkaar ook niet beïnvloeden.

En die rechtstreekse verbinding met Alkmaar was in 2016 qua reistijd geen verbetering, de stop in Uitgeest was even lang als de overstap daarvoor was.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SLToilet »

Als iemand cijfers heeft voor regionale vervoerders die enigszins recent zijn laat het graag weten! Als deze ergens al staan laat dan een verwijzing achter naar een draadje waar het in staat. Dat is nl zeer interessant spul.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SLToilet »

Reiziger Delft schreef:Bovendien hebben de kleinere stations nu een rechtstreekse verbinding met Alkmaar gekregen.
Dat is wellicht een deel van de verklaring. Zijn er nog aansluitingen op (belangrijke) bussen veranderd en wat zijn de ruimtelijke ontwikkelingen? Dat laatste zorgt meer dan eens voor groei zoals we ook zien bij enkele oudere vinexstations waar de ontwikkeling nog niet is gestopt. Ook een bovengemiddelde regionale economische groei kan bijdragen maar dan moet dat wel duidelijk afsteken tov de rest. Voorzieningen als fietsenstallingen, parallelle bussen die juist verdwenen zijn of veerboten. Of toch gewoon de betere meetmethoden.

Of zijn er nu poortjes en was het aantal zwartrijders nog hoger dan in de Brabantse nachtbussen? Immers, die chipkaarten en bijbehorende poortjes zijn een makkelijke meetmethode.

Alles maar dan ook echt alles speelt mee.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Suus »

De provincie Zuid-Holland publiceert de instapgegevens voor elke halte op basis van de OV-chipkaart op hun statistiekensite: http://staatvan.zuid-holland.nl/Paginas ... ppers.aspx

Dat is ook voor de treindienst Dordrecht - Geldermalsen (MLL).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door JWM »

Waarom maakt de NS dit nu zelf openbaar? Volgensmij heeft de eigenaar van treinreiziger.nl ooit nog een WOB verzoek moeten doen om dit soort cijfers openbaar te krijgen omdat het 'concurrentiegevoelige informatie' was volgens de Spoorwegen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Dennenboom »

Misschien omdat de cijfers toen wat minder positief waren?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SuperGhost »

Misschien omdat NS inmiddels toch al weet dat er weer zo'n WOB-verzoek komt en inmiddels de rechters al bepaald hebben dat NS aan dat soort verzoeken moet voldoen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Wat mij verder opvalt, is dat er tussen Den Haag en Dordrecht een aantal erg grote sprinterstations zitten (Rijswijk, Lombardijen, Zwijndrecht, Barendrecht). Ik weet niet hoe goed de sprinter bezet is als-ie maar 2x/uur rijdt (avond/weekend), maar wordt het niet eens tijd dat die sprinter ook op zaterdag 4x/uur gaat rijden?
Tja, twee daarvan (Zwijndrecht en Lombardijen) zijn natuurlijk niet voor niks ex-sneltreinstations. Wat betreft het zaterdags 4x/uur rijden: de grootste reizigersvraag op die stations is er toch nog altijd doordeweeks, zaterdag is het daar in m'n ervaring niet zo heel enorm druk.

Wat mij toch wel opviel was de stijging van respectievelijk 20% en 12% bij Utrecht Lunetten en Utrecht Overvecht, beide stations die er al jaren liggen (dus geen ingroei zoals Leidsche Rijn). Tot ik me realiseerde dat Lunetten sinds 2016 een bus met aansluitgarantie naar De Uithof heeft en op Overvecht is er ook sterker ingezet op die buslijn met meer capaciteit en aansluiting op elke trein, waarschijnlijk zien we het effect daarvan in de reizigersaantallen.
Bij Utrecht Zuilen (-36%) is wel heel duidelijk het effect van de tijdelijke sluiting in de zomer wegens werkzaamheden op Utrecht Centraal te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door JWM »

In het Amsterdamse valt op dat Zuid nogsteeds kleiner is als Sloterdijk dat afgelopen jaar zelfs iets harder is gegroeid. De komende jaren zal Zuid er wel overheen gaan door de Extra IC's naar Lelystad en Leiden - Den Haag en het wegvallen van stops op Duivendrecht en de Lelylaan en wellicht opent volgend jaar ook nog de Noord/Zuid metro.

Verder vallen de enorme reizigersaantallen van het Amstelstation op. Het zal vast hoog scoren op een ranking aantal treinen / reizigers.
Laatst gewijzigd door JWM op wo 05 jul 2017, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Suus »

Deze cijfers kennende vraag ik mij af waarom intercity's op Heemstede-Aerdenhout stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door cassie127 »

Cijfers van de stations hier hebben minder groei maar dat heeft ook te maken gehad dat er in de avond na 20:30 uur hier bussen reden ipv treinen (ongeveer half jaar lang)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Geert »

SuperGhost schreef:Misschien omdat NS inmiddels toch al weet dat er weer zo'n WOB-verzoek komt en inmiddels de rechters al bepaald hebben dat NS aan dat soort verzoeken moet voldoen.
Waarschijnlijk wel. Treinreiziger.nl publiceerde vanochtend ook een lijst met in/uitstappers op de site.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Deze cijfers kennende vraag ik mij af waarom intercity's op Heemstede-Aerdenhout stoppen.
Te druk voor die 2 sprinters per uur die er stoppen en daarom stopte vroeger daar de sneltrein (ook 2x p/u) ook om zo tot 4x p/u te komen.

Ik vermoed omdat in de nieuwe situatie er geen extra sprinters gingen rijden en de sneltrein een intercity werd, men daarom maar besloten heeft om de IC's er allemaal te laten stoppen. Daarnaast denk ik dat het station ook te veel reizigers heeft om geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam te hebben.

Wellicht dat als er 4x p/u een sprinter naar Amsterdam C had gereden, dat het dan wel een sprinterstation was geweest.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen 2015-2016

Bericht door Vinny »

Het is denk ik vanuit de historie zo gegroeid. Aerdenhout is natuurlijk ook een villa-dorp voor o.m. Amsterdam. Ik denk dat de NS de reiziger met bolhoed en aktetas graag te vriend wil houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordiBrabant en 45 gasten