"De aderen van de Randstad slibben dicht"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door flipje »

Mwah dat is niet helemaal waar. Een jaartje geleden is er een onderzoek (stukje uit Trouw) gepresenteerd door CROW waarin er wordt gepleit extra te investeren op infrastructuur en OV in de grotere provinciale steden buiten de Randstad. De verwachting is dat steden zoals Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Apeldoorn etc. de komende jaren een forse toename in files krijgen.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Re:

Bericht door Chrysa »

Klaasje schreef: Vooralsnog is het aantal vierkante meters per persoon nog heel veel lager dan bij auto's. Die steviger beprijzen en autoparkeerplaatsen omzetten in fietsparkeerplaatsen dus!.
Oh, dan zal ik voortaan maar 50km fietsen wanneer ik naar Rotterdam moet. Niet dus.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Klaasje »

Niemand verbied jou om de auto aan de rand van de stad te parkeren en met de fiets of ov verder te gaan. Nu denk ik overigens dat Rotterdam wat dat betreft minder problematisch is dan Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Wat je echter wel veel ziet in met name binnensteden, is dat de ruimte voor verkeer beperkt is en dat verkeer een grote negatieve invloed heeft op de omgeving. En juist in zo'n soort setting zie je dat de auto veel ruimte in beslag neemt terwijl die weinig bijdraagt aan de bereikbaarheid van het gebied. De auto weghalen resulteert dan regelmatig in meer ruimte voor het OV en fietsers waarbij er eventueel zelfs ruimte aan andere zaken teruggegeven kan worden.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Zonnig »

@flipje > In Groningen en Leeuwarden worden op dit moment projecten uitgevoerd en opgepakt om de files de baas te kunnen.
Alleen in de binnensteden gaat dat niet lukken. Zou men dat wel doen dan moet daar fors gesloopt worden en dat wil / doet men niet (maar dat geldt voor bijna alle steden).
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef:
Klaasje schreef: Vooralsnog is het aantal vierkante meters per persoon nog heel veel lager dan bij auto's. Die steviger beprijzen en autoparkeerplaatsen omzetten in fietsparkeerplaatsen dus!.
Oh, dan zal ik voortaan maar 50km fietsen wanneer ik naar Rotterdam moet. Niet dus.
Welkom in het bezuinigingsplan voor het busvervoer van Overijssel :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re:

Bericht door Durashift »

Suus schreef: (..)

Het is dat oBike zulke afschuwelijke fietsen zijn, maar het idee om fietsen gemeenschappelijk te maken is niet gek.
Daar hoorde ik zondagavond in 't oog op morgen een nieuwsflits over: die fietsen worden amper gebruikt.. en dragen daardoor dus bij aan een volle (bezette) fietsenstalling.. Kortom, van probleemoplosser naar een probleemveroorzaker?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Suus »

Durashift schreef:
Suus schreef: (..)

Het is dat oBike zulke afschuwelijke fietsen zijn, maar het idee om fietsen gemeenschappelijk te maken is niet gek.
Daar hoorde ik zondagavond in 't oog op morgen een nieuwsflits over: die fietsen worden amper gebruikt.. en dragen daardoor dus bij aan een volle (bezette) fietsenstalling.. Kortom, van probleemoplosser naar een probleemveroorzaker?
Men heeft 3000 fietsen "gedumpt" in Rotterdam en het gevolg is dat elk vrij gaatje in fietsenrekken met die dingen werden gevuld. En met een borg van 79 euro en fietsen die matig rijden door massieve banden en gemaakt voor de maten van een gemiddelde Chinees trek je niet direct het grootste publiek. Nu hebben we in Rotterdam nog geluk, in Amsterdam hebben vijf bedrijven tegelijk hun fietsen in de hoofdstedelijke rekken gedumpt.

Toch snap ik het idee wel, want veel mensen gebruiken hun fiets net zoals een auto maar twee keer per dag. Van huis naar werk/station en van werk/station naar huis. De rest van de dag staat die fiets stof te happen. Als de fietsen in de kelder van Rotterdam Centraal gebruikt zouden worden door mensen die een omgekeerde beweging maken zouden ze veel nuttiger zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door JWM »

Ik dacht dat OV-fiets een paar jaar terug een speciaal abonnement had voor forenzen om huis > station te fietsen, waarbij je dus 's avonds je fiets ophaalt thuis neerzet en de volgende ochtend weer inlevert en dat je hem het hele weekend bij je hebt. Bestaat dit uberhaupt nog?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Daniel »

Ik zie het zogauw nergens meer, maar je betaald per 24 uur dus op zich kan je het nog altijd zo doen. Er zit ook nog geen toeslag op dan voor een lange huurperiode.
Was volgens mij ook vooral op specifieke stations zoals Utrecht Centraal waar de capaciteit van de stallingen toen nog veel kleiner was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door JWM »

In het weekend lopen de kosten dan wel flink op. Er was volgensmij een speciale prijsformule voor bedacht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Vinny »

Je kunt ook een tweede fiets kopen en een fietsenstallingsabonnement nemen. Dat heb ik een tijdje gedaan toen ik in Amersfoort werkte. Wel heerlijk was dat :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Daniel »

Die stallingsabonnementen zijn inderdaad redelijk voordelig ja, vermoed dat je daar minder voor betaald dan elke dag een OV-fiets huren. Kan ook niet anders want zelfs als je dagelijks een los kaartje voor de stalling koopt is dat al 50% goedkoper :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Je kunt ook een tweede fiets kopen en een fietsenstallingsabonnement nemen. Dat heb ik een tijdje gedaan toen ik in Amersfoort werkte. Wel heerlijk was dat :)
Maar dat is juist niet wat je wil, je wil dat fietsen hergebruikt worden. Vandaar deelfietsen zoals oBike.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Die stallingsabonnementen zijn inderdaad redelijk voordelig ja, vermoed dat je daar minder voor betaald dan elke dag een OV-fiets huren. Kan ook niet anders want zelfs als je dagelijks een los kaartje voor de stalling koopt is dat al 50% goedkoper :wink:
12 euro per maand destijds. De tweede hands fiets was 70 euro. Prima deal
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "De aderen van de Randstad slibben dicht"

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Ik zie het zogauw nergens meer, maar je betaald per 24 uur dus op zich kan je het nog altijd zo doen. Er zit ook nog geen toeslag op dan voor een lange huurperiode.
Was volgens mij ook vooral op specifieke stations zoals Utrecht Centraal waar de capaciteit van de stallingen toen nog veel kleiner was.
Volgens mij was het alleen in Utrecht en Den Haag. Heb er toen nog wel eens naar gekeken, maar het was behoorlijk prijzig omdat je gewoon de normale dagprijs voor ov-fiets betaalde, maar dan in een abonnementsvorm. Dat werkt dus niet als methode om ruimtetekort in de ov-fietsstalling op te lossen.
Vinny schreef:
Daniel schreef:Die stallingsabonnementen zijn inderdaad redelijk voordelig ja, vermoed dat je daar minder voor betaald dan elke dag een OV-fiets huren. Kan ook niet anders want zelfs als je dagelijks een los kaartje voor de stalling koopt is dat al 50% goedkoper :wink:
12 euro per maand destijds. De tweede hands fiets was 70 euro. Prima deal
Ik ben in Utrecht 60 euro per jaar kwijt voor de stalling, dus dan is het helemaal voordelig. OV-fiets vind ik alleen interessant als je in een andere stad fietst dan normaal, maar voor woon-werkverkeer is het niet ingericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten