Pagina 1 van 1

Werk aan het spoor veiliger geworden

Geplaatst: do 18 sep 2008, 10:40
door Geert
Werk aan het spoor veiliger geworden

(Novum) - De veiligheid van mensen die aan het spoor werken is verbeterd. Vooral de kans aangereden te worden door een trein is verminderd. In 2002 werd nog veertig procent van de werkzaamheden stilgelegd omdat de situatie erg gevaarlijk was. Tussen oktober en mei was dat percentage gedaald tot minder dan vijf procent. Dat hebben de Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) geconstateerd.

Volgens de inspecteurs is het beroep van baanwerker een van de gevaarlijkste van Nederland. De kans op een dodelijk ongeval is drie keer zo groot als in de bouw. Vooral als gewerkt wordt terwijl treinen blijven rijden, kunnen dodelijke ongevallen gebeuren. ProRail laat daarom nu vaker 's nachts werken als er geen of minder treinen rijden. De inspecteurs stellen dat dit helpt, maar dat sommige aannemers hun personeel meer dan 140 nachtdiensten per jaar inroosteren of ze onvoldoende rust gunnen. De Arbeidsinpsectie zegt daartegen te zijn opgetreden.

Het werk zou nog veiliger kunnen als spoorlijnen anders worden ontworpen, bijvoorbeeld door hekken tussen sporen te zetten, denken de inspecteurs. Ook zouden seinkasten op veilige afstand van het spoor kunnen worden gezet. Eerder dit jaar werd bekend dat vorig jaar één baanwerker zwaargewond raakte bij een botsing en één lichtgewond.

Hoewel de veiligheid is verbeterd, is het slecht gesteld met de arbeidsomstandigheden, stellen de inspectie en de IVW. Zo tillen baanwerkers te zwaar en werken ze zonder adembescherming als ze zagen. Bij het zagen van tegels, banden of ballast komt kankerverwekkende kwartsstof vrij.

De inspecteurs bekeken 240 locaties waar aan het spoor werd gewerkt.

Bron: Trouw

Re: Werk aan het spoor veiliger geworden

Geplaatst: do 18 sep 2008, 13:52
door reisthijs
Werken aan spoorweg veiliger
gepubliceerd op 18 september 2008 11:48, bijgewerkt op 11:50

RIJSWIJK - De veiligheid van het werk van onderhoudswerkers aan het spoor is verbeterd. De kans op een aanrijding met een trein is verminderd. Dat blijkt uit controles tussen oktober vorig jaar en mei dit jaar van de Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

In minder dan 5 procent van de controles moest het werk worden neergelegd. In 2002 ging het nog om 40 procent. Gevaarlijke situaties ontstaan vooral tijdens het werk aan het spoor als de treinen blijven rijden.

Omdat steeds meer onderhoud ‘s nacht gebeurt, constateren de inspecteurs wel dat de baanwerkers regelmatig te veel en te lange nachtdiensten draaien. Uit de rapportage blijkt ook dat spoorwegwerkers geregeld te zwaar tillen.

De inspecteurs constateerden vooral onveilige situaties als er sprake was van haast en onvoorziene omstandigheden. Ook komt het voor dat baanwerkers materiaal bewerken of zagen zonder adembescherming. Daarbij kwam kwartsstof vrij. Blootstelling daaraan kan op lange termijn leiden tot ernstige longziekten als stoflongen en kanker.

In een reactie liet FNV Bouw weten zich ongerust te maken over het vele nacht- en weekeindewerk. ‘Dit is ongezond, onveilig, funest voor je sociale leven en het maakt de sector onaantrekkelijk voor nieuwe werknemers’, zegt de vakbond. FNV Bouw is dan ook in onderhandeling met onder meer spoorbeheerder ProRail en aannemers om onnodig nachtwerk terug te dringen.

Bron: de Volkskrant
Het werk is dus vooral veiliger geworden omdat er meer 's nachts gewerkt wordt wanneer er geen treinen rijden, en dan gaan ze nu weer klagen dat 's nachts werken onveilig zou zijn?

Re: Werk aan het spoor veiliger geworden

Geplaatst: do 18 sep 2008, 17:32
door AppleMoose
reisthijs schreef:
Het werk is dus vooral veiliger geworden omdat er meer 's nachts gewerkt wordt wanneer er geen treinen rijden, en dan gaan ze nu weer klagen dat 's nachts werken onveilig zou zijn?
Wel als je teveel nachten achter elkaar moet werken en te weinig tijd krijgt om de omschakeling te maken van nacht naar dagwerk.