NS stopt met 'dames en heren'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Wubbo »

De omroep in SLT begint nog steeds met "Dames en heren" heb ik vandaag meerdere keren gehoord.
PHS

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

Ronaldussen schreef:
olof schreef:
Ronaldussen schreef:
olof schreef:Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben.
Wat voor last heb je ervan wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken?
Daar heb ik eerder in dit topic al iets over gezegd. Niet nodig om die discussie nu weer te voeren.
Ik was even bang dat ik iets gemist had, dus ik heb je posts nog eens doorgenomen. Ik lees vooral je mening over het besluit en de discussie daar omheen. Ik lees nergens wat voor last je ondervindt op het moment wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken.
Ik erger mij aan de nieuwe omroep :P
avl schreef:
olof schreef:Ik begrijp, in tegenstelling tot de genderneutrale omroep, dat ze dit doen bij de NS. Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben. Identiteitsfraude wordt natuurlijk wel een beetje makkelijker, maar daar weten de conducteurs hopelijk wel raad mee.
Op een officieel legitimatiebewijs als het rijbewijs staat ook niet je geslacht aangegeven. Waarom zou het dan wel moeten op een OV-chipkaart? Ik heb nog een tijdje met mijn oude kaart moeten reizen (tot einde dal-vrij abo) waarop het niet klopte. Geen enkele conducteur heeft daar een opmerking over gemaakt.
Een rijbewijs is slechts in een beperkt aantal gevallen een geldig legitimatiebewijs. Je kunt er niet mee het vliegtuig op bijvoorbeeld.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mdk »

En waarom erger je je eraan?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

olof schreef:
Ronaldussen schreef:
olof schreef:
Ronaldussen schreef:
olof schreef:Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben.
Wat voor last heb je ervan wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken?
Daar heb ik eerder in dit topic al iets over gezegd. Niet nodig om die discussie nu weer te voeren.
Ik was even bang dat ik iets gemist had, dus ik heb je posts nog eens doorgenomen. Ik lees vooral je mening over het besluit en de discussie daar omheen. Ik lees nergens wat voor last je ondervindt op het moment wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken.
Ik erger mij aan de nieuwe omroep :P
Dat is inderdaad erg belastend en zeer representatief voor de groep 'gewone' reizigers.
Wil je erover praten? Zal ik een kopje verse muntthee voor je zetten en daarbij een biologisch 26 meergranenspeltkoekje bij serveren?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door VIRM »

Ik vond Tuffy''s omroepen met ''beste reizigers' wel opvallend vandaag. Niet omdat er ''beste reizigers' in voorkomt, maar omdat het volume en de intonatie net iets anders is dand e rest van he bericht. Daarnaast begon ze haar verstoringsmeldingen met ''beste reizigers, dit is een bericht voor reizigers naar...'; twee keer ''reizigers' vlakbij elkaar in dezelfde zin.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daniel »

olof schreef:Een rijbewijs is slechts in een beperkt aantal gevallen een geldig legitimatiebewijs.
Een rijbewijs is altijd een legitimatiebewijs, het is alleen geen reisdocument :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

De belastingdienst, UWV, IND en je werkgever denken daar anders over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daniel »

Zit daar niet het subtiele verschil tussen legitimatie- en identiteitsbewijs?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mdk »

Dit staat op de website van de rijksoverheid:
De volgende documenten worden geaccepteerd als identiteitsbewijs:

paspoort;
Nederlandse identiteitskaart;
ID-kaart of paspoort uit een EER-land;
Nederlands vreemdelingendocument.
Rijbewijs
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling
In de VS is een rijbewijs voor veel mensen hun enige identiteitsbewijs.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

In de R-NET Flirt beginnen de omroepen nu met Beste Reizigers. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door webguy »

Gisteren voor het eerst op het station met al die reizigers... Wat me wel opviel vrijwel direct is dat de zin "Beste reizigers, dit is een bericht voor reizigers tussen x en y" nu nogal dubbelop klinkt omdat reizigers twee keer zo kort achter elkaar wordt gebruikt. Ze hadden daar vast een slimmere/kortere constructie voor kunnen denken...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door reisthijs »

Dan hadden alle berichten helemaal opnieuw ingesproken moeten worden, dat was kennelijk te veel moeite. Alleen dat eerste stukje vervangen is inderdaad wel erg gemakzuchtig. Terwijl er toch genoeg voorbereidingstijd was...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

En zo valt er altijd wel iets te klagen... :roll: Lekker boeiend dat het woord reiziger 2x voorbij komt in dezelfde minuut. Dit is toch wat de reiziger wil? Alstublieft! Nu niet maar klagen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door reisthijs »

De meeste reizigers hebben hier helemaal niet om gevraagd, de oude situatie was prima.

Ik vraag om betere informatie bij verstoringen maar dat krijg ik niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

Als er geen informatie is, valt die ook niet te geven. En verder is het toch wel van autistische orde als je gaat klagen over een miniem volumeverschil tussen twee stukjes tekst of dat het woord reiziger "te vlot" achter elkaar wordt uitgesproken :') Ik zou eerder mijn beklag doen over de automatische omroep in de Flirts, want dát klinkt pas écht niet :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Schijnt afgelopen week een update te hebben gehad die een en ander een heel stuk zou moeten verbeteren, begreep ik. Zelf nog niet ervaren, overigens.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door webguy »

Ronaldussen schreef:Als er geen informatie is, valt die ook niet te geven. En verder is het toch wel van autistische orde als je gaat klagen over een miniem volumeverschil tussen twee stukjes tekst of dat het woord reiziger "te vlot" achter elkaar wordt uitgesproken :') Ik zou eerder mijn beklag doen over de automatische omroep in de Flirts, want dát klinkt pas écht niet :X
Het ging mij niet over het bandje, maar over de woordkeuze. "Beste reizigers, tussen x en y ..." is al een heel stuk natuurlijker dan dat je 2x in 5 seconden reiziger wordt genoemd. Het valt op omdat over een individuele trein er meteen vol op in gaat: "Beste reizigers, de intercity van 10:12.."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Werd "Dames en heren" wel omgeroepen voor "dit is een bericht voor reizigers"? Ergens herinner ik mij dat het niet zo was :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Ja, dames en heren werd altijd omgeroepen door Tuffy, ook voorafgaand aan verstoringsberichten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

Dat is altijd al zo geweest. de stem zei al, "Dames en heren, de stoptrein naar..." en "Dames en heren, dit is een bericht voor reizigers." Ze hebben nu enkel 'Dames en heren' vervangen en waarschijnlijk niet nagedacht over dat je nu twee keer in korte tijd 'reizigers' hoort. het is wellicht wat opvallend, maar storend vind ik het nou ook weer niet. Zoals ik al zei, de automatische omroep in de Flirts vind ik ergerlijker. (Mijn laatste reis was een week geleden, dus geen idee of toen die update al is ingevoerd)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Z2N »

Je kan het natuurlijk ook anders oplossen: Bij verstoringsmeldingen de omroep beginnen met 'Dit is een bericht voor reizigers...', dus zonder Beste Reizigers. Berichten over individuele treinen of over werkzaamheden kunnen dan wel beginnen met Beste Reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door webguy »

Dat zou je denken ja, maar ik gok dat dames en heren/beste reizigers vast er ingeprogrameerd is als begin voor elke omroep. Dat is dus een lange, dure softwarewijziging. Dit was kwestie van een mp3tje vervangen
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door borsjea »

Ongetwijfeld goedkoper dan het aanpassen van eventuele sanitaire voorzieningen in de stationsvoorzieningen, ben benieuwd of NS/Prorail in navolging van enkele universiteiten ook iets aan gaat doen. gelukkig is de voorziening in de trein al genderneutraal
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 14 dec 2017, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop niet dat er op stations genderneutrale toiletten komen. Dat is puur geldverspelling ten gunste van een hele kleine doelgroep. De genderneutralen kunnen gebruik maken van het invalidetoilet. Omroepberichten wijzigingen is prima, maar genderneutrale toiletten zijn niet prima, want de kosten zijn te hoog voor de grootte van doelgroep die er gebruik van maakt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Zie jij genderneutrale toiletten als extra groep ofzoiets? Het idee van genderneutrale toiletten is juist dat je een toiletgroep voor alle gebruikers hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten