NS stopt met 'dames en heren'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door nvdw »

Ronaldussen schreef:Wat is er nou precies mis met 'beste reiziger'?
Niets.

Ik vind het zelfs vrij elegant.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

webguy schreef:
Suus schreef: Waarom geboortedatum een verplicht veld is bij GtbV-aanvragen is mij al tijden een raadsel.
Er zijn sowieso genoeg mensen met dezelfde voorletters op zelfde adres. Maar bij veel bedrijven gaat het vervolgens mis met tweelingen met dezelfde voorletter.
Waarom moet je tweelingen kunnen onderscheiden bij een GtbV-aanvraag? Ik voer een chipkaartnummer in, dat is het enige wat van belang is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:
Ronaldussen schreef:Wat is er nou precies mis met 'beste reiziger'?
Er is niets mis met "beste reiziger" er is wel wat mis met de toon en inhoud van de maatschappelijke discussie. Net als het debat over de naam van feestdagen, de schminkkleur van de hulpjes van Sinterklaas en de aanwezigheid van scholieren op een klassefoto.
Van een relatief onschuldig onderwerp wordt een "Zaak van Leven en Dood" gemaakt, worden mensen elkaar zo'n beetje verbaal tot moes geslagen en ontbreekt elke wil tot een constructieve dialoog waarbinnen er oplossingen gevonden worden waar zo'n beetje iedereen (of tot op zekere hoogte een ruime meerderheid) het wel mee eens kan zijn..
Daar ben ik het van harte met je eens. Met al deze discussies heb ik zelf het idee dat de vurigste voor- en tegenstanders niet meer naar elkaar luisteren, terwijl je best wel een acceptabel compromis kunt sluiten.
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:
webguy schreef:
Suus schreef: Waarom geboortedatum een verplicht veld is bij GtbV-aanvragen is mij al tijden een raadsel.
Er zijn sowieso genoeg mensen met dezelfde voorletters op zelfde adres. Maar bij veel bedrijven gaat het vervolgens mis met tweelingen met dezelfde voorletter.
Waarom moet je tweelingen kunnen onderscheiden bij een GtbV-aanvraag? Ik voer een chipkaartnummer in, dat is het enige wat van belang is.
Zodat ook gecontroleerd kan worden of je wel daadwerkelijk mocht reizen met die kaart wellicht? Op die manier probeer je fraude zo veel mogelijk te voorkomen. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Onzin, er wordt alleen gecontroleerd aan de hand van de chipkaart of een eventueel abonnement op het moment van reizen wel geldig. Dat is ook zonder geboortedatum te controleren. Sterker nog, al die adresgegevens kunnen ze natuurlijk ook alleen vragen als ik mijn klantnummer niet weet. Scheelt weer een heel scherm aan onzinnige velden en een ingewikkeld matchsysteem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hageneis »

Suus schreef:
webguy schreef:
Suus schreef: Waarom geboortedatum een verplicht veld is bij GtbV-aanvragen is mij al tijden een raadsel.
Er zijn sowieso genoeg mensen met dezelfde voorletters op zelfde adres. Maar bij veel bedrijven gaat het vervolgens mis met tweelingen met dezelfde voorletter.
Waarom moet je tweelingen kunnen onderscheiden bij een GtbV-aanvraag? Ik voer een chipkaartnummer in, dat is het enige wat van belang is.
Is het niet zo dat verreweg de meeste tweelingen dezelfde geboortedatum hebben? Beetje onzinnig argument.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Je hebt een punt dat een geboortedatum niet direct een unieke code is. Toch wordt het wel als controle / selectie / zoek middel gebruikt.
Bij de huisarts / ziekenhuis opname wordt toch ook eerst naar geboortedatum gevraagd?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daantje »

Bij ons staat er in het systeem een 2 in superscript boven de naam bij een tweeling als je zoekt zodat je alert moet zijn op naam/geboortedatum. En we vragen eerst geboortedatum omdat dat minder typfouten oplevert dan de naam.
Arthur2503
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 19:07

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Arthur2503 »

Ik snap de NS inmiddels helemaal niet meer. Ze lossen helemaal geen echte problemen op zoals idd zoals de pvv zegt mishandeling van conducteurs. Je kunt beter de meerderheid tevreden houden dan een minderheid. Dat er een iemand gaat roepen "ik vind het niet goed, er moet neutraal worden aangesproken" betekent niet dat je als vervoerder ineens een grote groep reizigers moet gaan irriteren. De NS lost hier helemaal niets mee op en zorgt alleen maar voor meer problemen. Dit doet de NS alleen maar om ervoor te zorgen dat er minder aandacht wordt besteed aan de echte problemen. :(
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

Arthur2503 schreef:Ze lossen helemaal geen echte problemen op zoals idd zoals de pvv zegt mishandeling van conducteurs.
Waarom stelt de PVV dan geen vragen over de echte problemen?
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Wellicht eerst vaststellen dat wat échte problemen zijn?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

Waar volgens de PVV de problemen zitten is wel helder toch?
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Oh, bedoel je het zo. Ik las het alsof je geen koppeling maakte met de PVV en de woorden 'echte problemen'.

Antwoord op jouw vraag: volgens mij stelt, áls de kans daar is, de PVV altijd vragen in de 2e kamer, aan het kabinet, omtrent de onderwerpen welke zij beschouwen als de echte problemen in onze samenleving / wereld.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

Nee, PVV-kamerleden doen verrekte weinig in de kamer en zijn eigenlijk alleen stemvee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Er zijn antwoorden op de Kamervragen van PVV-kamerlid Van Aalst. Ze staan hier: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2017D25105
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door albertjan96 »

Dat zijn wel hele droge antwoorden :P
Vraag 4
Kan de regering er als enig aandeelhouder bij NS op aandringen dat de D66-verantwoordelijken ontslagen worden en dat het daarmee vrijgekomen budget wordt aangewend om de echte problemen op het spoor aan te pakken, zoals de mishandelingen van conducteurs of de vele vertraging op het spoor? Bent u daartoe bereid?

Antwoord 4
Nee.
josdell53
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 16:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door josdell53 »

Helemaal terecht dat je op dat soort domme vragen zo'n antwoord gaat geven. Alle energie die je er meer in steekt is ontzettende verspilling.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hendrik »

Ik vond dit antwoord ook wel scherp:
Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel fte zich bij NS bezighouden met de opzet en de implementatie hiervan en welke kosten daarmee gemoeid zijn?

Antwoord 2
Nee. Deze informatie heb ik niet. Desgewenst kan ik u wel informeren over het aantal fte’s die gemoeid zijn met en de kosten van het beantwoorden van Kamervragen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door nvdw »

Het sarcasme druipt er van af. Terecht, overigens.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Inderdaad.

Volgens mij heeft de betrokken ambtenaar zich heerlijk kunnen vermaken. :D
Gewoon eens niet alle woorden op een goudschaaltje hoeven wegen, recht voor z'n raap antwoorden. Yeah.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

De eerste genderneutrale omroepen heb ik inmiddels gehoord op Amsterdam Centraal. Die voor de Benelux zijn nu aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

Was de omroep ook meertalig genderneutraal?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Ik heb de andere talen niet gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daniel »

Ik hoorde net ook zo'n genderneutrale omroep omroep op Schiphol voor de Thalys. Die was drietalig neutraal met "Beste reizigers", "Dear passengers" en "Chers voyageurs".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Z2N »

En aangezien de ICE-omroep op Ut ook veranderd is lijkt heel International nu om.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten