NS stopt met 'dames en heren'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: RE: Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hainje »

Pfff olof, wie kruipt er hier nu in de slachtofferrol....
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

Wie zegt dat de zwijgende 'tegenstanders' de meerderheid hebben?
Wie zegt dat zij betere standpunten hebben dan de voorstanders?
Wie zegt dat er een verschil in opvatting hierover zit tussen de Randstad en daarbuiten?
Wie zegt dat er 'aan de andere kant' niet wordt geluisterd?

Aannames zonder enige fatsoenlijke onderbouwing.

Ik vind het niet zozeer een probleem dat het 'dames en heren' wordt vervangen door 'beste reiziger'.
Zolang de aanhef beleefd blijft vind ik het prima. Dus geen "Hallo allemaal' of iets die geest. Ik ben te gast dus een beleefde aanspreekvorm vind ik wel op z'n plaats. In die zin vind ik 'beste reiziger' een goed alternatief.

Waar ik wel een beetje moeite heb is het moment en de manier waarop deze verandering plaatsvindt. Het lijkt een beetje op goedkoop scoren door mee te gaan in de trend. "Kijk ons eens goed bezig zijn". En er wordt vooralsnog alleen over de omroepberichten gesproken, maar de brieven en formulieren dan? Als je zo graag genderneutraal wil zijn, zul je dat ook moeten aanpassen. Ik ben benieuwd of dat gaat gebeuren. Wat ik wel belangrijk vind is dat de aanhef beleefd blijft. Dus geen "Hallo allemaal' of iets die geest. Ik ben te gast dus een beleefde aanspreekvorm vind ik wel op z'n plaats. In die zin vind ik 'beste reiziger' een goed alternatief.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Ik na 5 posts onder elkaar van dezelfde gebruiker ook... :o
Ach jongen toch... hoe kan ik je helpen om uit jouw dwaalspoor te komen?
Hainje schreef:Pfff olof, wie kruipt er hier nu in de slachtofferrol....
Altijd makkelijk, een ander de slachtofferrol toe bedelen. :neg:

Daarmee ontstaat dus het mechanisme dat Olof juist beschrijft.. :roll:
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 31 jul 2017, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbelpost samengevoegd
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door trolly »

Na drie pagina's discussie begin ik steeds meer waardering voor de NS te krijgen. Door deze absoluut futiele wijziging breed in de publiciteit te brengen, biedt het spooorbedrijf ieder van ons de gelegenheid om na te gaan, hoe vrijdenkend en tolerant zij/anders/hij nou werkelijk is.

Dat de PVV direct begint te schreeuwen dat het een schande is, dat de reiziger met "reiziger" wordt aangesproken, verrast me niet zo, maar teksten in dit draadje die beginnen met frases als "ik ben heel liberaal, máár..." kunnen me wel amuseren :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Wubbo »

olof schreef:Ik denk dat er heel veel mensen zijn, zeker buiten de Randstad, die het mij eens zijn en het NS plan ook niets vinden. Maar wie luistert er daar aan de andere kant nog naar ons? Want wij deugen blijkbaar niet.
Dat "jullie" niet deugen heb ik nergens gezegd. Ik denk alleen precies het tegenovergestelde van jou: dat de overgrote meerderheid het geen bal kan schelen hoe die omroepberichten beginnen. Op Schiphol beginnen omroepberichten met "attentie alstublieft", ik heb nog geen publieksacties gezien om hier "dames en heren" van te laten maken. Kennelijk is het geen groot probleem, en ik verwacht dat dat hier ook zo is.

Volgens het nieuwsbericht gaat NS ook de aanhef van de brieven aanpassen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hainje »

Durashift schreef:
Hainje schreef:Pfff olof, wie kruipt er hier nu in de slachtofferrol....
Altijd makkelijk, een ander de slachtofferrol toe bedelen. :neg:

Daarmee ontstaat dus het mechanisme dat Olof juist beschrijft.. :roll:
Ik voel mij geen slachtoffer van deze maatregel hoor, het kan mij - mits beleefd, zoals Ronaldussen aangeeft - verder aan mijn reet roesten hoe ik word aangesproken door NS. Belangrijker is dat ik tijdens de reis weet waar ik aan toe ben bij verstoringen. Ergens is deze discussie wel tekenend voor hoe goed wij het in Nederland hebben.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Geert »

Ben het eens met de mensen die vinden dat ook de formulieren aangepast moeten worden, maar ik kan me voorstellen dat dit niet binnen twee dagen gelukt is. NS heeft woensdag beloofd om vanaf de nieuwe dienstregeling neutraal om te roepen, die datum lijkt me ook een mooie deadline voor het aanpassen van alle formulieren. Zeker voor zaken waarbij het geslacht eigenlijk helemaal niet relevant is, zoals voor het bestellen van kortingsbonnen.
olof schreef:Het draagvlak ontstaat vanzelf naar mate dit soort maatregelen beter onderbouwd kunnen worden.

Ik zie een aantal concrete nadelen aan dit plan. Veel mensen ergeren zich aan de wijziging en voelen zich niet serieus genomen, omdat dit plan met minimaal draagvlak wordt doorgevoerd. Het vertrouwen in politiek en NS neemt af. De kloof tussen de Randstad en de overige provincies wordt groter.
olof schreef:Ik voel mij nu een beetje als die gedragsdeskundige. Ik denk dat er heel veel mensen zijn, zeker buiten de Randstad, die het mij eens zijn en het NS plan ook niets vinden. Maar wie luistert er daar aan de andere kant nog naar ons? Want wij deugen blijkbaar niet.
Ik mis waar in deze discussie de schreeuwers zijn. We voeren toch gewoon een fatsoenlijke discussie op dit forum? Niemand zegt dat de tegenstanders niet deugen. We zijn het alleen niet met elkaar eens.

Je argument over binnen vs. buiten de Randstad en het argument over het vertrouwen in de politiek begrijp ik niet helemaal. Waarom zouden mensen buiten de Randstad eerder tegen dit plan zijn? Waarom wordt daardoor de kloof groter? En wat heeft dat te maken met het vertrouwen in NS en in de politiek? Kun je dat met argumenten onderbouwen?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
olof schreef: (..)

Volgens het nieuwsbericht gaat NS ook de aanhef van de brieven aanpassen.
Welk nieuwsbericht?

Op de NS pagina kan ik er niet veel meer over lezen dan dat blog, met daarin die stationsomroeper (met hoed...) en zijn genderneutrale tekst.
Wordt niks over aanpassen van brieven etc. gemeld.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door tsov »

Hainje schreef:Ergens is deze discussie wel tekenend voor hoe goed wij het in Nederland hebben.
Dat sowieso :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:
Wubbo schreef:(..)

Volgens het nieuwsbericht gaat NS ook de aanhef van de brieven aanpassen.
Welk nieuwsbericht?

Op de NS pagina kan ik er niet veel meer over lezen dan dat blog, met daarin die stationsomroeper (met hoed...) en zijn genderneutrale tekst.
Wordt niks over aanpassen van brieven etc. gemeld.
In de samenvatting van dat blog staat:
Daarom kiezen we ervoor om onze reizigers vanaf de nieuwe dienstregeling aan te spreken met ‘beste reizigers’. In onze treinen en in onze correspondentie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Klaasje »

Als ik zie met hoe weinig inhoudelijke argumentatie die plan al naar de prullenbak verwezen wordt, dan ben ik bang dat het met de tolerantie en vrijheid in Nederland zeer slecht gesteld is. Het enige argument wat ik langs heb zien komen is dat er geen reden is voor de bevoordeelde groep om zich aangevallen te voelen door "Dames en Heren". Hoewel dat een valide punt zou kunnen zijn geldt het totaal omgekeerde ook over het wel afschaffen van "Dames en Heren". Er is namelijk geen reden om je aangevallen te voelen. Toch lijkt dit wel het geval te zijn. Jammer. De mainstream-mening over onderwerpen als godsdienstvrijheid of LGBTI mag dan wel verder ontwikkelt zijn dan in Saudi Arabië. De tolerantie om af te mogen wijken van mainstream is denk ik net zo klein. Misschien wel kleiner zelfs.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
Durashift schreef:
Wubbo schreef:(..)

Volgens het nieuwsbericht gaat NS ook de aanhef van de brieven aanpassen.
Welk nieuwsbericht?
(..)
Wordt niks over aanpassen van brieven etc. gemeld.
In de samenvatting van dat blog staat:
Daarom kiezen we ervoor om onze reizigers vanaf de nieuwe dienstregeling aan te spreken met ‘beste reizigers’. In onze treinen en in onze correspondentie.
Ah, heb de samenvatting juist niet gelezen maar het hele blog. :roll:

Nou ja, afwachten maar of het daadwerkelijk zo is.
Het hele 'nieuws' artikel staat dan ook slechts in 'blog' vorm.. een formeel persbericht erover is nergens te vinden.. :?:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Klaasje schreef: (..) Er is namelijk geen reden om je aangevallen te voelen. Toch lijkt dit wel het geval te zijn. Jammer. De mainstream-mening over onderwerpen als godsdienstvrijheid of LGBTI mag dan wel verder ontwikkelt zijn dan in Saudi Arabië. De tolerantie om af te mogen wijken van mainstream is denk ik net zo klein. Misschien wel kleiner zelfs.
Jammer dat, veelal, de 'tegenstand' als 'je aangevallen voelen' wordt bestempeld. Mag je geen tegengeluid hebben? Geen mening?

Er is misschien best wel wat tolerantie om te mogen afwijken van de mainstream.. alleen ervaar ik juist in deze discussie, over dit onderwerp, dat de mainstream zich maar moet schikken in de non-mainstream... Dat is, volgens mij, ook een teken van deze tijd.. meerderheden moeten zich maar schikken naar de minderheid, terwijl de minderheid best hun eigen hoekje kunnen hebben, denk ik dan. (lees: extra veld voor intersex in de afvraging of iemand met M of V aangesproken wilt worden bij formele correspondentie .. maar dat er dan in de openbare ruimte voor de meerderheid wordt gekozen: dames en heren. Hierbij wordt de intersex niet benoemd.. maar kinderen ook niet. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

Ik stoor mij trouwens ontzettend aan blindengeleidetegels op perrons. Loopt echt ontzettend oncomfortabel. En hoeveel mensen zijn nu daadwerkelijk visueel gehandicapt? Waarom moet de mainstrain zich continu aanpassen aan een minderheid?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Ik stoor mij trouwens ontzettend aan blindengeleidetegels op perrons. Loopt echt ontzettend oncomfortabel. (..)
Je hebt (de mainstream) de keuze om langs zo'n tegelpad te lopen OF een extra grote stap te nemen door over zo'n tegel heen te stappen. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Geert »

Durashift schreef:Er is misschien best wel wat tolerantie om te mogen afwijken van de mainstream.. alleen ervaar ik juist in deze discussie, over dit onderwerp, dat de mainstream zich maar moet schikken in de non-mainstream... Dat is, volgens mij, ook een teken van deze tijd.. meerderheden moeten zich maar schikken naar de minderheid, terwijl de minderheid best hun eigen hoekje kunnen hebben, denk ik dan.
Nou draai je het juist om. Eigenlijk zeg je "de mainstream, daar is iedereen man of vrouw, en daar moet de minderheid die zich geen man of vrouw voelt maar naar schikken." En de minderheid die maar een eigen hoekje moet hebben... waarom niet één grote hoek voor iedereen?
Klaasje schreef:Als ik zie met hoe weinig inhoudelijke argumentatie die plan al naar de prullenbak verwezen wordt, dan ben ik bang dat het met de tolerantie en vrijheid in Nederland zeer slecht gesteld is. Het enige argument wat ik langs heb zien komen is dat er geen reden is voor de bevoordeelde groep om zich aangevallen te voelen door "Dames en Heren". Hoewel dat een valide punt zou kunnen zijn geldt het totaal omgekeerde ook over het wel afschaffen van "Dames en Heren". Er is namelijk geen reden om je aangevallen te voelen. Toch lijkt dit wel het geval te zijn. Jammer. De mainstream-mening over onderwerpen als godsdienstvrijheid of LGBTI mag dan wel verder ontwikkelt zijn dan in Saudi Arabië. De tolerantie om af te mogen wijken van mainstream is denk ik net zo klein. Misschien wel kleiner zelfs.
Goede observatie. "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Geert schreef:(..) En de minderheid die maar een eigen hoekje moet hebben... waarom niet één grote hoek voor iedereen?
Ja, dat kan. Eén grote hoek. Alleen, wát is dan de 'taal' in die hoek? Die van de minderheid of meerderheid van de aanwezigen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Wubbo »

Die waar niemand aanstoot aan neemt of hoeft te nemen?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:Die waar niemand aanstoot aan neemt
Klinkt logisch.
Wubbo schreef: (..)
of hoeft te nemen?
Ja, dat is dus wat lastiger, denk ik. Want wie bepaalt dan voor wie dat diegene er geen aanstoot aan hoeft te nemen?

Want tja, bij het 'dames en heren' kan ik ook redeneren, tegen een Interseks persoon: joh, neem er geen aanstoot aan, er wordt toch het woord 'en' gebruikt en niet 'of''? Dus jij valt er ook onder....

*denk niet dat die persoon het kan waarderen.. :?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

Wat is er nou precies mis met 'beste reiziger'?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Zowel geslacht als geboortedatum kunnen wat mij betreft uit de meeste formulieren van NS geschrapt worden.

Waarom geboortedatum een verplicht veld is bij GtbV-aanvragen is mij al tijden een raadsel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Wat is er nou precies mis met 'beste reiziger'?
Er is niets mis met "beste reiziger" er is wel wat mis met de toon en inhoud van de maatschappelijke discussie. Net als het debat over de naam van feestdagen, de schminkkleur van de hulpjes van Sinterklaas en de aanwezigheid van scholieren op een klassefoto.
Van een relatief onschuldig onderwerp wordt een "Zaak van Leven en Dood" gemaakt, worden mensen elkaar zo'n beetje verbaal tot moes geslagen en ontbreekt elke wil tot een constructieve dialoog waarbinnen er oplossingen gevonden worden waar zo'n beetje iedereen (of tot op zekere hoogte een ruime meerderheid) het wel mee eens kan zijn..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door webguy »

Suus schreef: Waarom geboortedatum een verplicht veld is bij GtbV-aanvragen is mij al tijden een raadsel.
Er zijn sowieso genoeg mensen met dezelfde voorletters op zelfde adres. Maar bij veel bedrijven gaat het vervolgens mis met tweelingen met dezelfde voorletter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daniel »

Mwoh, bij NS gaat het zelfs mis mét geboortedatum én voorletters. (M'n vader heeft een OV-chipkaart met mijn tweede voorletter erop i.p.v. z'n eigen, terwijl het op de tijdelijke kaart die hij bij aanvraag van het abonnement kreeg wel goed stond)
En gelijke voorletters komen bij mij, m'n broer en m'n ouders niet voor. Zijn allemaal verschillend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten