NS stopt met 'dames en heren'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door isadora »

Reizigsters zijn dan weer vrouwelijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Nou kinders:

Nieuwe OV-chipkaart NS zonder vermelding m/v http://nu.nl/binnenland/5043941/nieuwe- ... ng-mv.html

*O*
PHS

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

Ik begrijp, in tegenstelling tot de genderneutrale omroep, dat ze dit doen bij de NS. Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben. Identiteitsfraude wordt natuurlijk wel een beetje makkelijker, maar daar weten de conducteurs hopelijk wel raad mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Aking schreef:Nou kinders:

Nieuwe OV-chipkaart NS zonder vermelding m/v http://nu.nl/binnenland/5043941/nieuwe- ... ng-mv.html

*O*
Huh? Ik heb al twee genderneutrale NS-chipkaarten gehad dit jaar. Gaat dit over de Business Card?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

olof schreef:Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben.
Wat voor last heb je ervan wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Zonnig schreef:Het vervangen van "dames en heren" door "beste reiziger" is nog steeds niet genderneutraal.

Een reiziger is mannelijk!
Een reizigster is vrouwelijk.
Het woord reizigster bestaat niet. Het woordenboek geeft bij reiziger aan dat het zowel mannelijk als vrouwelijk is. Het is geen onzijdig woord zoals het woord woord, maar het heeft dus ook niet slechts één geslacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Maar dan heb je dus alsnog een probleem als je je niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt -o-
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Visgraatmodel »

Aking schreef:Nou kinders:

Nieuwe OV-chipkaart NS zonder vermelding m/v http://nu.nl/binnenland/5043941/nieuwe- ... ng-mv.html

*O*
Afbeelding

Het design mag van mij nog steeds anders.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Chrysa »

De Business card is veel mooier. -o-
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mdk »

Is het met datsoort woorden tegenwoordig niet hetzelfde als met functietitels, die tegenwoordig onzijdig (of zowel mannelijk als vrouwelijk, idk hoe dat taaltechnisch gezien zit) zijn?
Bijv. directeur, dat voor zowel mannen als vrouwen gebruikt wordt. Directrice is weggevallen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef:Het design mag van mij nog steeds anders.
NS heeft een ander design voor hun klanten, dat is ten opzichte van deze afbeelding nog aangepast om de V250 te vervangen door een ICE.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Dennenboom »

Alles goed en wel, maar brengers en afhalers van reizigers worden met de nieuwe terminologie wel weer gediscrimineerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Voor hen zijn de omroepberichten toch niet van belang?

Maargoed, ik snap dat alle situaties eerst onder de loep genomen moeten worden voordat het wordt geaccepteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Ook als afhaler hoor ik toch graag dat de ICE 120 minuten vertraging heeft hoor (A)
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Post »

Dennenboom schreef:Alles goed en wel, maar brengers en afhalers van reizigers worden met de nieuwe terminologie wel weer gediscrimineerd.
Gediscrimineerd is hier echt het woord dat je wil gebruiken?
Volgens mij heb je het dan niet begrepen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Dennenboom »

Discriminatie is onderscheid maken. Dat gebeurt hier. Het onderscheid maken is inderdaad van een heel andere orde dan als het gender gerelateerd is, maar ieder voordeel heeft weer een nadeel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Dennenboom schreef:Discriminatie is onderscheid maken.
Dat was vroegah, tegenwoordig mag Discriminaasie alleen nog gebruikt worden door diegenen met een ander kleurtje, religie, seksuele of lichamelijke voorkeur :X
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Ook als afhaler hoor ik toch graag dat de ICE 120 minuten vertraging heeft hoor (A)
Nou ja, menig 'afhaler' (of brenger m/v) kan op menig station toch niet meer in de hal / op het perron komen zonder een geldig pasje...

Enfin, het punt dat Denneboom maakt bestaat natuurlijk wel: een omroepbericht is, in een stationsomgeving, niet volledig inclusief voor alle mensen die zich daar bevinden..
:wink:

Het woord 'discriminatie' is misschien wat zwaar bij deze problematiek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Dat laatste is wat mij betreft op dit hele onderwerp van toepassing (A) :')
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mdk »

Er is nooit een woord wat je kunt gebruiken waarbij je niet iemand uitsluit. Woorden bestaan om mensen, objecten, acties etc. Te de definiëren. Als je echt iedereen wil begroeten, dan moet je ze dus niet aanspreken.
Bijv: "goedemorgen, de trein naar x rijdt niet"
Maargoed ik denk niet dat dat de komende tijd echt een probleem gaat zijn.
Bij twijfel altijd klagen
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Maar met goedemorgen krijg je dan Mikos met z'n begrafenis weer op je dak :Y

"Hallo, De trein naar X rijdt niet. Optyfuh gauw!" *O*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door ODRAIL »

Als NS klant kreeg ik twee weken geleden ook een nieuwe kaart. Maar dan wel het onderstaande model.
Afbeelding
En ook zonder de m/v registratie.
PHS

Re: RE: Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

Ronaldussen schreef:
olof schreef:Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben.
Wat voor last heb je ervan wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken?
Daar heb ik eerder in dit topic al iets over gezegd. Niet nodig om die discussie nu weer te voeren.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Anne »

Suus schreef:Huh? Ik heb al twee genderneutrale NS-chipkaarten gehad dit jaar. Gaat dit over de Business Card?
De kaart die ik eind juli kreeg staat Mevr. op.
Suus schreef:NS heeft een ander design voor hun klanten, dat is ten opzichte van deze afbeelding nog aangepast om de V250 te vervangen door een ICE.
Op die kaart is de Fyra vervangen door DDZ (kop stuurstandrijtuig).
olof schreef:Ik begrijp, in tegenstelling tot de genderneutrale omroep, dat ze dit doen bij de NS. Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben. Identiteitsfraude wordt natuurlijk wel een beetje makkelijker, maar daar weten de conducteurs hopelijk wel raad mee.
Op een officieel legitimatiebewijs als het rijbewijs staat ook niet je geslacht aangegeven. Waarom zou het dan wel moeten op een OV-chipkaart? Ik heb nog een tijdje met mijn oude kaart moeten reizen (tot einde dal-vrij abo) waarop het niet klopte. Geen enkele conducteur heeft daar een opmerking over gemaakt.

Als er al eerder geen aanduiding Hr. Of Mevr. had opgestaan was het niet nodig geweest een nieuwe kaart aan te vragen omdat mijn voorletters niet zijn veranderd.
Kaart heeft mij niets gekost want ik heb eerst het oude abo opgezegd en toen weer een nieuw abo aangevraagd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: RE: Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door AppleMoose »

olof schreef:
Ronaldussen schreef:
olof schreef:Hier hebben transgenders echt wat aan zonder dat gewone mensen er last van hebben.
Wat voor last heb je ervan wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken?
Daar heb ik eerder in dit topic al iets over gezegd. Niet nodig om die discussie nu weer te voeren.
Ik was even bang dat ik iets gemist had, dus ik heb je posts nog eens doorgenomen. Ik lees vooral je mening over het besluit en de discussie daar omheen. Ik lees nergens wat voor last je ondervindt op het moment wanneer je met 'Beste reizigers' wordt aangesproken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten