NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Daniel »

NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Samenvatting
NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in de hyperspits, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden.”
Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

Afbeelding
Extra korting tijdens test voor Altijd Voordeel-abonnementshouders

Geen spitsheffing testen
Van Boxtel: “Vanuit verschillende hoeken wordt ons gevraagd of de tarieven kunnen aanpassen om de drukte tegen te gaan. We willen de reiziger echter niet onnodig met hogere kosten opzadelen. Toch willen we weten of, naast de aanschaf van extra treinen, andere tarieven iets kunnen doen tegen de drukke hyperspits. Daarom kiezen we ervoor om te onderzoeken of extra kortingstarieven werken.” Een zogenaamde spitsheffing voor de hyperspits wordt niet meegenomen in de test.

Investeringen in treinen
Met de groeiende economie en dalende werkloosheid, nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in nieuwe treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december worden 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf 2018 komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15% meer plaats oplevert.
Gesprekken met reiziger, belangenbehartigers en wetenschappers
NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test.

Bron: http://nieuws.ns.nl/ns-test-extra-korti ... yperspits/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door waldo79 »

Als je dan toch een prijsprikkel wilt afgeven. Gewoon geen korting tussen 7.30 en 8.30 uur :idea: Daarbij vraag ik me af hoeveel reizigers een Altijd Voordeelabonnement bezitten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Wubbo »

Ongeveer 21.000, staat in het nieuwsbericht.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door waldo79 »

Dank je, daar was ik te lui voor. Maar die 21.000 gaan het verschil niet maken vrees ik, die vormen maar enkele procenten van het dagelijks aantal reizigers.

Veel reizigers krijgen een reiskostenvergoeding van de baas waarvoor het niet uitmaakt of je in de volle spits reist of niet. Daarnaast is er nog een flink aantal met een studenten reisrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Vinny »

Ja ik denk dat je de OV-studentenkaart beter kunt hervormen in een kaart die studenten in de daluren gratis reisrecht geeft en in de spits moeten ze betalen. Volgens mij is de commerciële waarde van deze kaart ook ongeveer de prijs van een dal-vrij abonnement dus dit zou kostenneutraal ingevoerd kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door PatrickM »

Dus dat zou betekenen dat ik nog vóór de eerste bus thuis weg moet om op tijd op school te komen, of elke dag €40.- moet lappen aan reiskosten?
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door jelmerrr »

of je gaat op kamers studeren
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door PatrickM »

Behoort tot de mogelijkheden, maar of ik op m'n 16e al op kamers wil vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Vinny »

Prijs je gelukkig dat je een OV hébt tegenwoordig. Vroeger was dat niet voor 16 jarige MBO-studenten weggelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door PatrickM »

Hoe zit dat dan voor HBO-studenten eigenlijk? Is dat pas vanaf 18 jaar?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Vinny »

10 jaar geleden was dat vanaf 18 inderdaad. Maar die regel is toen een aantal keer veranderd. Eerst werd het gelijkgetrokken met het recht op stufi, maar nu dat is omgezet in een lening is het momenteel zo dat je de OV kaart krijgt als je begint met je opleiding. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Wubbo »

waldo79 schreef:Maar die 21.000 gaan het verschil niet maken vrees ik, die vormen maar enkele procenten van het dagelijks aantal reizigers.
Klopt, volgens mij is het dan ook meer een test of het principe van anders beprijzen werkt. Daarna zou je het naar andere kaartsoorten uit kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Daniel »

Sowieso is het wel handig dat ze niet met een abonnement beginnen dat heel veel klanten al hebben, immers hebben ze nou net sinds deze dienstregeling de treinen net buiten de hyperspits zodanig ingekort dat er niet veel extra reizigers meer bij kunnen.
De doelgroep van deze test (waarbij ze ongetwijfeld meer op reisgedrag dan op drukte in de trein zullen monitoren door de beperkte groep) is echter zodanig dat je wel kunt testen wat het effect is. Dan heb je in theorie een mogelijkheid te voorspellen wat je materieelinzet moet zijn om dit over alle klanten uit te rollen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door AppleMoose »

PatrickM schreef:Hoe zit dat dan voor HBO-studenten eigenlijk? Is dat pas vanaf 18 jaar?
Op het hbo kon je al vanaf je 16e een ov-kaart krijgen. Mbo is daar nu aan gelijkgetrokken na jarenlang getouwtrek.
jelmerrr schreef:of je gaat op kamers studeren
En dat kost niks?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door jelmerrr »

helaas kost dat ook veel.

ben ik blij dat ik nog een paar jaar op de middelbare zit *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:Als je dan toch een prijsprikkel wilt afgeven. Gewoon geen korting tussen 7.30 en 8.30 uur :idea: Daarbij vraag ik me af hoeveel reizigers een Altijd Voordeelabonnement bezitten?
Dat was ongetwijfeld lastiger te regelen op korte termijn (de klanten met dit abonnement krijgen nu immers wel korting, dat kun je niet zomaar afschaffen).
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Durashift »

PatrickM schreef:Behoort tot de mogelijkheden, maar of ik op m'n 16e al op kamers wil vraag ik me af.
Hospita?
(als dat tegenwoordig nog bestaat in studentensteden?)

Heb ik ook gedaan vanaf mijn 16e tot 18e. In die jaren ook geen SOV toen.

~~~~~~~~

Ik heb dit abo- ook een paar jaar gehad, enkele jaren geleden. Voornamelijk omdat ik toen ook veel per bus reisde en je die 20% korting ook op de bustrajecten (gehele dag) kreeg.

Ik denk dat e.e.a pas echt interessant wordt indien NS weet hoeveel mensen van die 21 duizend daadwerkelijk een ander reisgedrag kúnnen vertonen.
Dát is immers de kernvraag bij de hele spitsproblematiek: vele mensen kunnen niet op andere tijdstippen reizen dan dat men al doet..

~~~~~~~~~~

Afbeelding



Dusss, eigenlijk kunnen de mensen die dit abo. bezitten en gebruiken, zich nog ff omdraaien in bed om een trein láter te nemen OF juist iets eerder opstaan om een trein eerder te nemen (8:30 ipv 9:00 uur) voor de 40% korting..??? (voor wie dat kan qua werktijden etc.)

Naar mijn idee 'druk' je deze reizigers dan toch juist meer specifiek die hyperspits blokuur in?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door dennistd »

Probleem is dat de treinen net voor 6.30u en net na 9u erg druk zijn. Hiermee spreid je de drukte iets meer over de treinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS-test: extra korting tegen drukke hyperspits

Bericht door Wubbo »

En rond 8 uur zijn ze het drukst, dus als je mensen door de prijsprikkel kan verleiden om de trein van 07.25 te nemen in plaats van die van 07.40 kan dat schelen rond het drukste moment. Een trein een kwartier eerder of later kan al schelen in de drukte in de trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten