Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen
Geplaatst: do 18 sep 2008, 10:41
Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen
door Arthur ’t Hart en Peter Ullenbroeck. donderdag 18 september 2008 | 08:18 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 september 2008 | 10:36
DEN HAAG/BERGEN OP ZOOM - Hanja Maij-Weggen, de Brabantse Commssaris van de Koningin, heeft gisteren een uitdrukkelijk beroep op leden van de Tweede Kamer gedaan om de aanleg van een apart goederenspoor tussen Rotterdam en Antwerpen door West-Brabant opnieuw op de politieke agenda te zetten.
Dat deed zij tijdens het 'Brabants Begrotingsontbijt', een voor de derde keer gehouden ontmoeting tussen bestuurders uit Brabant en Kamerleden in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, daags na Prinsjesdag. Bij de presentatie van de Miljoenennota bleek dinsdag dat het goederenspoor, ook Lijn 11 genoemd, uit de begroting is verdwenen en in plaats daarvan is opgenomen in de zogeheten 'lange termijn verkenning' voor West-Brabant. Volgens Maij-Weggen blijft aanleg zeer urgent.
West-Brabant is onlangs uitgeroepen tot Nederlands hot spot nummer één op het gebied van transport en logistiek. Dat geeft aan hoe zeer het goederenvervoer in de regio toeneemt. Daarnaast groeit het containeraanbod in de havens van Antwerpen en Rotterdam en dus ook het transport tussen die steden explosief. Dat alles schreeuwt om een goederenspoor tussen beide steden via West-Brabant, vindt Maij-Weggen. Nu gaat dat vervoer over het gewone spoor, met als gevolg toenemende overlast in Roosendaal en Bergen op Zoom. Daarom moet bij de aanleg van een aparte goederenlijn begonnen worden met spooromleidingen rond die twee steden, alsook om Oudenbosch en Dordrecht.
Ook veel spoorgemeenten hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet om de aanleg van een aparte goederenlijn op de lange baan te schuiven. "Ik ben zwaar teleurgesteld", zegt verkeerswethouder Sander Siebelink van Bergen op Zoom. "Blijkbaar is de leefbaarheid in West-Brabant voor dit kabinet niet zo belangrijk. Het is zaak dat we als regio en provincie nu de fracties in de Tweede Kamer ervan overtuigen dat dit uitstel wordt teruggedraaid." Volgende week voeren de spoorgemeenten overleg over de situatie.
Het 'begrotingsontbijt' in Den Haag werd bijgewoond door het voltallige dagelijks provinciebestuur, de burgemeesters van de grote Brabantse steden en zo'n twintig Kamerleden van alle grotere fracties. Brabant pleitte ook voor het versneld en zonder ingewikkelde procedures toelaten van hoogopgeleide buitenlandse werknemers, vooral op het gebied van kennis, onderzoek en ict.
Bron: BN/DeStem
door Arthur ’t Hart en Peter Ullenbroeck. donderdag 18 september 2008 | 08:18 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 september 2008 | 10:36
DEN HAAG/BERGEN OP ZOOM - Hanja Maij-Weggen, de Brabantse Commssaris van de Koningin, heeft gisteren een uitdrukkelijk beroep op leden van de Tweede Kamer gedaan om de aanleg van een apart goederenspoor tussen Rotterdam en Antwerpen door West-Brabant opnieuw op de politieke agenda te zetten.
Dat deed zij tijdens het 'Brabants Begrotingsontbijt', een voor de derde keer gehouden ontmoeting tussen bestuurders uit Brabant en Kamerleden in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, daags na Prinsjesdag. Bij de presentatie van de Miljoenennota bleek dinsdag dat het goederenspoor, ook Lijn 11 genoemd, uit de begroting is verdwenen en in plaats daarvan is opgenomen in de zogeheten 'lange termijn verkenning' voor West-Brabant. Volgens Maij-Weggen blijft aanleg zeer urgent.
West-Brabant is onlangs uitgeroepen tot Nederlands hot spot nummer één op het gebied van transport en logistiek. Dat geeft aan hoe zeer het goederenvervoer in de regio toeneemt. Daarnaast groeit het containeraanbod in de havens van Antwerpen en Rotterdam en dus ook het transport tussen die steden explosief. Dat alles schreeuwt om een goederenspoor tussen beide steden via West-Brabant, vindt Maij-Weggen. Nu gaat dat vervoer over het gewone spoor, met als gevolg toenemende overlast in Roosendaal en Bergen op Zoom. Daarom moet bij de aanleg van een aparte goederenlijn begonnen worden met spooromleidingen rond die twee steden, alsook om Oudenbosch en Dordrecht.
Ook veel spoorgemeenten hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet om de aanleg van een aparte goederenlijn op de lange baan te schuiven. "Ik ben zwaar teleurgesteld", zegt verkeerswethouder Sander Siebelink van Bergen op Zoom. "Blijkbaar is de leefbaarheid in West-Brabant voor dit kabinet niet zo belangrijk. Het is zaak dat we als regio en provincie nu de fracties in de Tweede Kamer ervan overtuigen dat dit uitstel wordt teruggedraaid." Volgende week voeren de spoorgemeenten overleg over de situatie.
Het 'begrotingsontbijt' in Den Haag werd bijgewoond door het voltallige dagelijks provinciebestuur, de burgemeesters van de grote Brabantse steden en zo'n twintig Kamerleden van alle grotere fracties. Brabant pleitte ook voor het versneld en zonder ingewikkelde procedures toelaten van hoogopgeleide buitenlandse werknemers, vooral op het gebied van kennis, onderzoek en ict.
Bron: BN/DeStem