Pagina 1 van 1

Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 10:41
door Geert
Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen
door Arthur ’t Hart en Peter Ullenbroeck. donderdag 18 september 2008 | 08:18 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 september 2008 | 10:36

DEN HAAG/BERGEN OP ZOOM - Hanja Maij-Weggen, de Brabantse Commssaris van de Koningin, heeft gisteren een uitdrukkelijk beroep op leden van de Tweede Kamer gedaan om de aanleg van een apart goederenspoor tussen Rotterdam en Antwerpen door West-Brabant opnieuw op de politieke agenda te zetten.

Dat deed zij tijdens het 'Brabants Begrotingsontbijt', een voor de derde keer gehouden ontmoeting tussen bestuurders uit Brabant en Kamerleden in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, daags na Prinsjesdag. Bij de presentatie van de Miljoenennota bleek dinsdag dat het goederenspoor, ook Lijn 11 genoemd, uit de begroting is verdwenen en in plaats daarvan is opgenomen in de zogeheten 'lange termijn verkenning' voor West-Brabant. Volgens Maij-Weggen blijft aanleg zeer urgent.

West-Brabant is onlangs uitgeroepen tot Nederlands hot spot nummer één op het gebied van transport en logistiek. Dat geeft aan hoe zeer het goederenvervoer in de regio toeneemt. Daarnaast groeit het containeraanbod in de havens van Antwerpen en Rotterdam en dus ook het transport tussen die steden explosief. Dat alles schreeuwt om een goederenspoor tussen beide steden via West-Brabant, vindt Maij-Weggen. Nu gaat dat vervoer over het gewone spoor, met als gevolg toenemende overlast in Roosendaal en Bergen op Zoom. Daarom moet bij de aanleg van een aparte goederenlijn begonnen worden met spooromleidingen rond die twee steden, alsook om Oudenbosch en Dordrecht.

Ook veel spoorgemeenten hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet om de aanleg van een aparte goederenlijn op de lange baan te schuiven. "Ik ben zwaar teleurgesteld", zegt verkeerswethouder Sander Siebelink van Bergen op Zoom. "Blijkbaar is de leefbaarheid in West-Brabant voor dit kabinet niet zo belangrijk. Het is zaak dat we als regio en provincie nu de fracties in de Tweede Kamer ervan overtuigen dat dit uitstel wordt teruggedraaid." Volgende week voeren de spoorgemeenten overleg over de situatie.

Het 'begrotingsontbijt' in Den Haag werd bijgewoond door het voltallige dagelijks provinciebestuur, de burgemeesters van de grote Brabantse steden en zo'n twintig Kamerleden van alle grotere fracties. Brabant pleitte ook voor het versneld en zonder ingewikkelde procedures toelaten van hoogopgeleide buitenlandse werknemers, vooral op het gebied van kennis, onderzoek en ict.

Bron: BN/DeStem

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 10:51
door webguy
Oh, leuk, Betuweroute nummer 2 :) Over 20 jaar ligt 'ie d'r!

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 11:25
door Jurjen
Ach, op de klassieke lijn Roosendaal-Antwerpen komt sowieso capaciteit vrij... En komt die niet vrij, betekent dat dat we al een mooi lijntje hebben waar dan schijnbaar geen reizigerstreinen overheen crossen. ;-)

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 18:00
door IC3
@Jurjen: dat laatste is juist zo omstreden, omdat er dan door de centra van Dordrecht, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal wordt gereden. Aan de Belgische zijde is een vergelijkbaar probleem. Wil men op termijn gevaarlijke stoffen blijven vervoeren (denk ook naar de aftakking naar de haven van Vlissingen, daar is veel chem. transport naar toe) dan moet er een aparte goederenspoorlijn komen. Begrijpelijk, want heb jij zin in chloortreinen in je achtertuin?

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 20:23
door Chauf21
Wat is er mis met de Betuweroute cq. IJzeren Rijn-route?

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 20:47
door Daniel
Dat'ie niet bruikbaar is voor treinen die van de Rotterdamse haven richting Antwerpen moeten :wink:

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 22:11
door tsov
Misschien een domme vraag, maar wie/wat wil er van de ene naar de andere haven? :roll:

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 22:17
door Daniel
Dat een trein van haven naar haven rijdt wil niet zeggen dat de lading ook met een schip mee moet :wink: Als toevallig een bedrijf in het Rotterdamse havengebied een grondstof produceert die een bedrijf in de Antwerpse havens afneemt dan zal je die ook op een of andere manier moeten vervoeren :wink:
En daarnaast kunnen ze in Rotterdam grotere schepen ontvangen, dus is het ook nog mogelijk dat het schip daar gelost wordt en de lading per trein verder gaat richting België.

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 23:01
door Wubbo
Er is behoorlijk druk verkeer tussen de twee havens. Veel scheepvaartbedrijven bieden ook lijndiensten aan, en kiezen dan voor of Antwerpen of Rotterdam als aanlegplaats. Kiezen voor beide zou zorgen voor een relatief trage dienst door veel stoppen. Er worden dus containers tussen verschillende lijndiensten heen en weer geschoven.

Re: Brabant eist spoor R'dam- Antwerpen

Geplaatst: do 18 sep 2008, 23:21
door Karl
Lijnschepen varen overigens door heel West-Europa, vaak wordt alles met een groot schip vanuit bijvoorbeeld Azië naar één haven in Europa gevaren (bijv. Rotterdam) en daar wordt de lading gesplitst en vaart/rijdt/spoort vanuit Rotterdam de delen van de lading naar Antwerpen, Hamburg, Bremen en dergelijke. Vaak wordt er tussen het grote schip en het verdere transport nog een handeling met het product gedaan zodat er een toegevoegde waarde aan het product ontstaat, kan heel simpel zijn: tv's uit Taiwan worden met een gebruiksaanwijzing uit de VS samengevoegd tot één product.