Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: FNV: personeelstekort OV-bedrijven door winstbejag

Bericht door Mr-W »

mijack1985 schreef:
Mr-W schreef:
Minder CAO is vooral op het spoor noodzakelijk, de arbeidsvoorwaarden van de functiegroepen HC, Veiligheid en Service Medewerkers en machinist en de teamleider daarvan, zijn te royaal in vergelijking met andere vergelijkbare beroepen. Daarnaast zouden voorafgaande beroepen ook gebroken diensten moeten kunnen draaien, nu is dat vanuit de CAO niet mogelijk.
Uit nieuwsgierigheid, waarom vind je dat de arbeidsvoorwaarden voor deze functiegroepen omlaag moeten. Waarom is het "te royaal"?
Het zijn beroepen met een MBO 3 competentieprofiel.
nvdw schreef:
starx schreef:Volgens mij moeten de salarissen in de CAO gewoon eens flink worden bijgeplust
Voor de goede orde: het salaris van een buschauffeur in het stads- en streekvervoer is niet slecht, integendeel. Het is ook niet het struikelblok voor nieuw personeel. Maar je moet, zeker als instapper, wel een goed aantal uren per week draaien, helemaal als je ook nog je opleidingskosten in wekelijkse tranches moet terugbetalen.
Bij Hermes zou een deel van het nieuwe personeel meer uren willen draaien ipv hun (uitzend)contract van 24/28u? Maar schijnbaar is dat niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: FNV: personeelstekort OV-bedrijven door winstbejag

Bericht door Z2N »

Mr-W schreef: Het zijn beroepen met een MBO 3 competentieprofiel.
Opleiding is een ding, maar als er te weinig personeel is om de posten te vullen geldt de wet van vraag en aanbod: er is te weinig aanbod van arbeid, dus de vragende partij (de werkgever) moet dan zijn arbeid aantrekkelijker maken, door middel van vastere contracten en beter salaris.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Jef400 »

Daarnaast vind ik het te makkelijk om alleen naar het competentieprofiel te kijken. Ook externe factoren als gevaarzetting en fysieke arbeidsomstandigheden spelen een rol natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: FNV: personeelstekort OV-bedrijven door winstbejag

Bericht door Mr-W »

Mwa, werken bij Defensie, in de gezondheidszorg of in het gevangeniswezen is waarschijnlijk zowel fysiek als mentaal een stuk zwaarder.
Z2N schreef:
Mr-W schreef: Het zijn beroepen met een MBO 3 competentieprofiel.
Opleiding is een ding, maar als er te weinig personeel is om de posten te vullen geldt de wet van vraag en aanbod: er is te weinig aanbod van arbeid, dus de vragende partij (de werkgever) moet dan zijn arbeid aantrekkelijker maken, door middel van vastere contracten en beter salaris.
NS zou ook ervoor kunnen kiezen om met minder personeel te gaan werken ipv steeds meer door druk van de vakbond. Het nut van 2 conducteurs op een flirt 3 treinstel is mij een raadsel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Jef400 »

Ligt ook weer aan het tijdstip natuurlijk. Het moet wel veilig blijven. 1 conducteur op Almere-Amsterdam 's avonds om 23 uur inzetten is ook weer riskant.

Daarnaast vind ik het een ietwat vreemde link om het nu in eens over andere branches te hebben. Dat komt op mij over van kijk daar en daarom doen we dit. Symboolpolitiek is niet iets wat werkt natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dnmw2705 »

Zoals iemand in de reacties daar zegt: Misschien worden jongeren wel getriggerd als ze op een remise een stukje kunnen gaan rijden oid.

Ik heb zelf in Interlaken, Zwitserland het ook eens gedaan. Dan wel als toeristen dingens, maar ze hadden daar een vliegveld wat niet meer gebruikt werd, dus kon je daar in allemaal grote voertuigen rijden zoals een Solaris hybrid, een Scania Truck of zelfs een gelede Mercedes, allemaal van PostBus bedrijf.
In bijv. Provincie Utrecht je nu het oude vliegveld van Soesterberg waar je dit zou kunnen doen, maar ook een bedrijven terrein is bruikbaar.
https://www.ovpro.nl/personeel/2017/08/ ... uffeur-is/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Mr-W »

Lijkt me inderdaad goed om jongeren een klein stuk te laten rijden, het liefst in combinatie met een banenmarkt of iets dergelijks.
Werkt Qbuzz samen met het ROC voor de opleiding?
Jef400 schreef: Daarnaast vind ik het een ietwat vreemde link om het nu in eens over andere branches te hebben. Dat komt op mij over van kijk daar en daarom doen we dit. Symboolpolitiek is niet iets wat werkt natuurlijk.
Ik vind deze reactie vreemd. Zeker gezien de voorgaande reactie.
(NS draait verlies, en dat komt ook door de personeelskosten)
Jef400 schreef:Daarnaast vind ik het te makkelijk om alleen naar het competentieprofiel te kijken. Ook externe factoren als gevaarzetting en fysieke arbeidsomstandigheden spelen een rol natuurlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:(NS draait verlies, en dat komt ook door de personeelskosten)
Onzin, NS draait prima alleen in het eerste halfjaar is een boete door ACM opgelegd waardoor er eenmalig verlies is gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door mijack1985 »

Uitzendkrachten kregen (toen ik nog voor Cxx reed, en op verschillende stallingen langs kwam) veelal de P-diensten of andere diensten dien nog open stonden. Met andere woorden, ze kregen de kruimels die overbleven. Soms hadden ze dan een week gewerkt en maar ongeveer 15 uurtjes gemaakt.

En kans op een vaste aanstelling was er wel, maar eerst moest de uitslag van de concessie worden afgewacht.

Zo is het mij een keer verteld door een uitzendkracht. Niet echt aantrekkelijk nee, maar beter iets dan niets vond diegene.
Mr-W schreef: (NS draait verlies, en dat komt ook door de personeelskosten)


Volgens mij wil jij drastisch snijden in personeelsbestand van NS als ik jou reacties zo lees
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door nvdw »

Het artikel op OVPro dat dnmw linkt, gaat uitgebreid over het BBL-traject dat Qbuzz en andere vervoerders (Arriva, RET) zijn gestart om personeel te werven. Uit dat artikel komt heel duidelijk naar voren waar de schoen wringt.

Voor de aanstaande buschauffeur is het goed geregeld: je wordt betaald tijdens je opleiding, je krijgt een contract, helemaal goed, want een uitzendbureau kan dat allemaal nooit bieden. Maar Qbuzz zegt: betalen voor chauffeurs die niet rijden vinden we niet leuk, ook al krijgen we de kosten deels vergoed uit de subsidiepot.

Kortom: nieuw personeel graag maar het moet geen geld gaan kosten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door gliderfighter »

Als uitzendkracht krijg je vaak toch wel wat er overblijft; daarom ben je er namelijk, om alles dicht te maken. Ik heb weken dat ik 0 of 8u werkte, ik heb (veel) weken dat ik soms wel 46 uur werkte.
Je hebt namelijk geen roulatie en bent dus vrij inzetbaar.
Maar er is ook een andere kant, je kunt namelijk zelf ook routes leren, in eigen tijd, zodat je overal inzetbaar bent. Je maakt je daardoor aantrekkelijker en je kunt daardoor veel werken.
Als je vaak last minute kunt komen werken, is mijn ervaring dat je ook wat credit opbouwt, waardoor je zelfs voorkeuren kan gaan aangeven.
Uiteindelijk is het een hele goede baan voor een student en het is een uniek stukje op je CV!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Durashift »

@nvdw: duidelijk verhaal. Dit is de makke van de BBL richting, volgens mij. Vermoedelijk zal het voor bedrijven die er aan meedoen wel verplicht zijn loon te betalen aan de leerlingen voor de 'werk'dagen i.p.v. een stagevergoeding. Voor bepaalde branches zal dit systeem ook wel werken, daar kan een leerling productief zijn met andere klusjes binnen het bedrijf. Is binnen het OV wat lastiger, lijkt mij.

Maar ja, een BBL variant met 'stagevergoeding o.i.d.' om die opleidings (loonkosten) te drukken zal wel op weerstand stuiten.. want dat willen alle bedrijven dan wel en zullen creatief met de regels omgaan om aan de criteria daarvoor te voldoen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door nvdw »

gliderfighter schreef:Uiteindelijk is het een hele goede baan voor een student en het is een uniek stukje op je CV!
Voor de goede orde: ik doe dit werk nu bijna vijf jaar, en ben daarvan 2,5 jaar uitzendkracht geweest.

Het eerste volle jaar kreeg ik gewoon een rooster als ieder ander, maar dat werd later gewoon weer afgebouwd tot het "we bellen je wel". Dat is voor een student niet erg, of voor iemand die geen kostwinner is of nog thuis woont, maar wie gewoon een baan wil (want koophuis, kinderen) en nog andere opties heeft, past er domweg voor.

Voor de vervoerders zijn uitzendkrachten en min-max-contractanten ideaal. De meeste extraatjes in de cao zijn voorbehouden aan vast en/of fulltime werkend personeel.

Voorbeeld: ik word vanavond gebeld of ik morgen op mijn vrije dag een dienst wil rijden in een stalling elders in de regio. Dat kost het bedrijf 110 euro toeslag, vergoeding van de extra reistijd en kilometers en een 'terugdag'. Uitzendkracht? De gewerkte uurtjes en de blokvergoeding, meer niet.

De cao wordt voor vast (en vooral: ouder!) personeel elk jaar mooier met nog meer ouwelullendagen, minder werken voor hetzelfde geld, in graniet gehouwen roosters, en zelfs de optie om bepaalde diensten niet meer te hoeven rijden. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen dus houden de bedrijven de nieuwe mensen het liefst zo lang mogelijk buiten de dure regelingen.

Jammer, want er zijn zoveel mensen die het best graag willen doen, daar ben ik echt van overtuigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dylanwild94 »

En die mensen die wel willen worden trouwens ook buiten de deur gehouden omdat de toelatingsprocedure veeel te streng is. Want ik kom er niet doorheen waardoor ik zoals het nu naar uit ziet de touringcar op ga.

Wat dat betreft moet je echt via de Michael methode buschauffeur worden. Maar ik heb geen +/- 4000 euro dat ik kan voorschieten. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Stefan »

Ik heb het ook zo gedaan.. Met m'n MBO papieren die ik had, heb ik een jaartje of 1,5 gewerkt. Dus kunnen sparen, daarna naast mijn (fulltime) baan, mijn busrijbewijs gehaald. En van het bedrag wat ik uitgegeven heb, is een behoorlijk deel via de belasting terug te krijgen... 't Is nog steeds een boel geld om uit te geven, maar als je het écht wilt, is het 't zeker waard.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door MichaelV »

dylanwild94 schreef:En die mensen die wel willen worden trouwens ook buiten de deur gehouden omdat de toelatingsprocedure veeel te streng is. Want ik kom er niet doorheen waardoor ik zoals het nu naar uit ziet de touringcar op ga.

Wat dat betreft moet je echt via de Michael methode buschauffeur worden. Maar ik heb geen +/- 4000 euro dat ik kan voorschieten. :X
Iets is toch niet meteen "veel te streng" als jij er niet doorheen komt? Aan elke functie worden eisen gesteld en als je daar niet aan voldoet, ligt dat aan jou(w capaciteiten/eigenschappen) en niet aan de eisen. En voordat de afgewezen Brabo's onder ons weer meteen op de kast zitten, steek ik meteen de hand in eigen boezem: ikzelf had graag treinmachinist willen worden, maar mijn technische kennis schiet ernstig tekort. Betekent dat dat je een technisch onbenul als ik dan alsnog op de bok moet zetten, omdat ik het zo graag wil? Nee, natuurlijk niet. Dan zeg je: "meneer, gaat u lekker iets doen waar u wel geschikt voor bent: goedemiddag".
En ja, dat is jammer (zowel voor mij destijds, als voor jou nu), maar er is meer leuk werk, veelal te bereiken door een studie te volgen die uitzicht biedt op een baan. Of ben ik nu heel ouderwets?
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dylanwild94 »

Ik snap jou punt. Maar als het dingen waren als een medische keuring waar ik niet doorheen kom wil ik er ook wel mee leven dat ik niet geschikt ben en wat anders moet gaan doen. Maar ik kom niet door de testen wat 0,0 iets te maken heeft met het beroep. Wat dus zo dringend nodig is. Want wat heb je er als chauffeur aan dat je weet hoe logische de volgorde is van cijferreeksen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door JWM »

Daar worden vaardigheden mee getest die je ook als buschauffeur kan gebruiken.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dylanwild94 »

Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door regenmaker »

Op de middelbare school heb je ook vakken waar je helemaal niets mee wilt doen later, maar toch moet je ze halen. Stukje algemene kennis + inzicht. Sowieso zijn bij de meeste MBO opleidingen rekenen en taal een onderdeel van de opleiding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Milco »

Cijferreeksen kunnen echt wel van pas komen als buschauffeur. Sraks neem je bus 3863 mee in plaats van 3683 bijvoorbeeld. (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door JWM »

dylanwild94 schreef:Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
Die tests zijn wel wat uitgebreider dan alleen cijferreeksen. Je pikt er nu een dingetje uit maar het is onderdeel van een reeks testjes waarmee ze een inschatting maken van je intelligentieniveau. Een cijferreeks is daarin echt niet doorslaggevend.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door gliderfighter »

dylanwild94 schreef:Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
Ik snap dat je er van baalt, maar het is dan ook juist belangrijk dat je niet in de slachtofferrol kruipt. Iedere test heeft een bedoeling, op puur 1 onderdeel zul je niet snel afvallen. Het is om te kijken of je logisch kunt denken, cijfers zijn hiervoor een ideaal middel, je kunt ze namelijk niet verkeerd opvatten. Als je een 5 ziet, dan denk je niet 9. Als je het woord kussen ziet, wat is de betekenis dan? Dat ligt weer aan de context etc.

Als het goed is heb je de testresultaten teruggekregen of besproken. Als je het echt zou willen en dus doorzettingsvermogen hebt, dan leg je de fout bij jezelf neer en ga je er aan werken. Ook die cijferreeksen kun je leren en het is nooit weggegooide kennis. Je gaat namelijk met mensen werken en dan zul je soms toch echt meer moeten weten en kunnen dan een busje besturen.

Ik weet hoe dit voelt, zeker als het om een droom gaat(Niet op de bus, maar iets anders). Als je kans tot verbetering ziet, moet je die kans ook pakken. Dat is net zoals met de bus als ze je er niet tussen laten. Dan ga je ook niet je handrem erop gooien en zeggen, ik stop er mee! Nee, je wacht op de volgende kans. Super slechte vergelijking, maar er zit een kern in.
123test.nl zal je op weg helpen ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door trolly »

JWM schreef:
dylanwild94 schreef:Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
Die tests zijn wel wat uitgebreider dan alleen cijferreeksen. Je pikt er nu een dingetje uit maar het is onderdeel van een reeks testjes waarmee ze een inschatting maken van je intelligentieniveau. Een cijferreeks is daarin echt niet doorslaggevend.
Getver, nou moet ik JWM nog gelijk geven ook. Sterker nog, het doel van dergelijke stomme cijferreeksen hoeft helemaal niet over intelligentieniveau of rekenkundig inzicht te gaan, maar kan puur gericht zijn op het testen van stressbestendigheid ("voor deze 2000 reeksen heb je tien minuten"). Dat is als een chauffeur dan weer best handig om te hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dnmw2705 »

dylanwild94 schreef:Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
2-5-3-6-4-7-5-8-6-9.

Ik begreep dat het niet alleen bij buschauffeur worden problemen zijn, maar ook truckers gaan nu groot te kort in. Vorige week zo erg dat het in Zaandam bij DC gewoon niets meer kon vertrekken omdat er geen chauffeurs meer waren.

Ik denk dat het toch een dingetje gaat zijn dat arbeidsvoorwaarden erop vooruit moeten gaan en de kosten voor rijbewijs spelen ook wel mee.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten