Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door AppleMoose »

Bij truckers spelen ook nog andere factoren mee die niet echt te vergelijken zijn met buschauffeurs.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Durashift »

^^ Welke factoren?
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door dylanwild94 »

gliderfighter schreef:
dylanwild94 schreef:Dus jij stapt de bus binnen roept 2 5 3 6 4 en verwacht van de chauffeur dat hij de reeks verder afmaakt. Want dat heeft hij moeten doen om op de bus te komen.
Ik snap dat je er van baalt, maar het is dan ook juist belangrijk dat je niet in de slachtofferrol kruipt. Iedere test heeft een bedoeling, op puur 1 onderdeel zul je niet snel afvallen. Het is om te kijken of je logisch kunt denken, cijfers zijn hiervoor een ideaal middel, je kunt ze namelijk niet verkeerd opvatten. Als je een 5 ziet, dan denk je niet 9. Als je het woord kussen ziet, wat is de betekenis dan? Dat ligt weer aan de context etc.

Als het goed is heb je de testresultaten teruggekregen of besproken. Als je het echt zou willen en dus doorzettingsvermogen hebt, dan leg je de fout bij jezelf neer en ga je er aan werken. Ook die cijferreeksen kun je leren en het is nooit weggegooide kennis. Je gaat namelijk met mensen werken en dan zul je soms toch echt meer moeten weten en kunnen dan een busje besturen.

Ik weet hoe dit voelt, zeker als het om een droom gaat(Niet op de bus, maar iets anders). Als je kans tot verbetering ziet, moet je die kans ook pakken. Dat is net zoals met de bus als ze je er niet tussen laten. Dan ga je ook niet je handrem erop gooien en zeggen, ik stop er mee! Nee, je wacht op de volgende kans. Super slechte vergelijking, maar er zit een kern in.
123test.nl zal je op weg helpen ;)
Het vervelende is dat ik juist wel op dat ene puntje ben afgevallen. Van de 4 onderdelen scoorde ik op 1 onderdeel bovengemiddeld en op de een ander onderdeel ondergemiddel. Daarom dus niet door. Maar ik ga er wel komen hoor. Is het niet rechtsom dan wel linksom.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Z2N »

Durashift schreef:^^ Welke factoren?
Concurrentie vanuit het buitenland, waardoor internationaal trucken (voor veel vrachtwagenchauffeurs het droomberoep) onhaalbaar wordt. Hierdoor blijven zij met minder interresante (binnenlandse en korte) diensten, en kiezen potentiële truckers voor een ander beroep.

Voor de buschauffeurs is er minder sprake van internationale concurrentie, maar de arbeidsomstandigheden voor beginnend chauffeurs zijn nu te slecht om het beroep aantrekkelijk te maken. Zelf de opleiding moeten betalen en vervolgens geen baanzekerheid hebben is een te slechte uitgangspositie om nieuwe medewerkers te trekken. Met uitzondering voor hobbyisten krijg je namelijk niemand warm voor et buschauffeurschap.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat bepaalde forummers terughalen op 'oudere' werkenemers, met betere arbeidsomstandigheden, als justificatie voor deze situatie. Als beginnend chauffeurs beroerde arbeidsomstandigheden hebben kan je weinig nieuw personeel trekken, waardoor je uiteindelijk hoe dan ook voor personeelstekorten komt te staan. De enige oplossing is beginnen als chauffeur aantrekkelijk maken, met 40-urige contracten, vaste contracten na max 2 jaar werken, en betaalde opleiding. Als dat zorgt voor duurder OV is dat jammer maar helaas, je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Bericht door Durashift »

Ok, duidelijk Z2N.

Zelf zou ik er aan toe willen voegen dat ik de fixatie op de jongeren ook niet helemaal begrijp. De groep mensen van 30-45 jaar (ongeveer) is toch ook een vijver om in te vissen. Okay, het is wat lastig met de oproepcontracten enzo.. maar aanbod van mensen die thuis zitten (bijvoorbeeld uit de retail markt, een branche waar omgang met diverse type klanten toch wel een basisvaardigheid is geworden, denk ik) en graag een nieuwe toekomst opbouwen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten