Pagina 1 van 4

Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter probleem

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 07:07
door cassie127
'Buslijnen vallen stil door tekort aan chauffeurs'
Na eerdere signalen over een naderend tekort aan buschauffeurs zijn ov-bedrijven nu bang dat de komende jaren buslijnen stil kunnen vallen omdat er te weinig chauffeurs voorhanden zijn. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.

Meer leerwerkplekken voor buschauffeurs, trainingen om hen langer inzetbaar te houden: eind 2014 namen de ov-bedrijven al maatregelen om een tekort aan chauffeurs te voorkomen. Want velen zouden binnenkort met pensioen gaan. Samen met de overheid reserveerden de vervoersbedrijven 20 miljoen euro om het dreigende tekort te bestrijden. Ook verlaagt de overheid de minimumleeftijd voor chauffeurs van 21 naar 18 jaar.

Nu wordt duidelijk dat dit bij lange na niet genoeg is. Bijna alle busvervoerders vrezen voor een tekort aan chauffeurs de komende jaren. Zeker nu de arbeidsmarkt weer aantrekt en de vijver om in te vissen dus steeds kleiner wordt.

Volgens de grootste vervoerder, Connexxion, krijgen reizigers misschien al op korte termijn last van het chauffeurstekort. "Het gaat knelpunten opleveren", zegt personeelsmanager Colin Breel van Connexxion. "Buslijnen kunnen stilvallen. Mogelijk al volgend jaar."

Arriva-directeur Anne Hettinga ziet vooral in bepaalde gebieden dat het heel moeilijk is om vacatures in te vullen. "We merken de laatste tijd dat het in Zuid-Holland en in het zuiden van het land problemen oplevert om genoeg mensen te vinden", zegt Hettinga.

"Als dat probleem groter wordt, dan heb je kans dat er zo veel vacatures zijn dat je niet eens je dienstverlening kan doen." Op dit moment is dat nog niet het geval, benadrukt hij. "Maar als we blijven afwachten, voorspel ik dat dat wel gaat gebeuren. We zullen vol gas moeten geven."

Gigantisch
Bij deze twee vervoerders gaat de komende tien jaar zo'n 40 tot 50 procent van de buschauffeurs met pensioen. Connexxion heeft 5500 buschauffeurs, Arriva 4000. Er zullen de komende jaren dus tussen de 3800 en 4750 nieuwe chauffeurs moeten worden geworven en opgeleid. Dat zijn er per jaar gemiddeld meer dan 400.

"Het gaat om gigantische aantallen", zegt Breel van Connexxion. "Zeker als je bedenkt dat we 10 tot 15 aanmeldingen moeten hebben voor één goede kandidaat."

Niet alleen deze bedrijven kampen met dit probleem. Ook het GVB in Amsterdam zegt het een "grote uitdaging" te vinden om aan voldoende chauffeurs te komen. Syntus heeft nu nog geen problemen, maar verwacht dit wel over een paar jaar.

Alleen de RET in Rotterdam verwacht geen tekort. "Bij ons is de leeftijdsopbouw evenwichtiger dan bij andere vervoerders. Daardoor hebben wij genoeg aan de mensen die we zelf opleiden", aldus een woordvoerder.

Hier onder nog een paar interessante cijfertjes
Spoiler: show
Connexxion: 5500 buschauffeurs. 40 à 50 procent gaat met pensioen de komende 10 jaar.

Arriva: 4000 buschauffeurs. 40 procent gaat met pensioen de komende 10 jaar.

Syntus: 1800 chauffeurs. Ziet wel vergrijzing maar voorlopig is dat geen groot probleem, "waarschijnlijk omdat wij meer in de regio werken". Over een paar jaar wordt het probleem wel groter.

GVB: 700 buschauffeurs. Grote uitdaging om voldoende chauffeurs te vinden de komende jaren.

RET: 650 buschauffeurs. Verwacht geen probleem omdat de gemiddelde leeftijd lager is dan bij andere vervoerders.
Bron & meer: http://nos.nl/l/2185798

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 08:33
door zone2000
Ook verlaagt de overheid de minimumleeftijd voor chauffeurs van 21 naar 18 jaar.
zou zoiets nou echt enig effect hebben?

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 08:50
door Suus
Ja, denk het wel.

Als je van school komt, 18 bent en je zoekt werk kon je geen chauffeur worden. Waarom zou je dan na drie jaar (en de kans bestaat dat je een vast contract hebt gekregen) je nog laten omscholen en wel buschauffeur worden?

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 09:10
door nvdw
Een 'schrijnend tekort' aan buschauffeurs... Dat zal best maar waarom dan toch vasthouden aan werving via uitzendbureaus en nulurencontracten?

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 09:14
door Gekko123
De reden daarvoor is heel simpel: ze zitten niet aan het personeel vast indien ze werven via uitzendbureaus of dat ze nulurencontracten aanbieden.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 09:21
door Suus
Nouja, je mag best vraagtekens plaatsen bij de oproep van Hettinga om de CAO flink op dieet te zetten om zo het probleem op te lossen :roll:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 09:50
door Frank93
Dit komt in mijn ogen ook deels omdat de uitzendbureaus eisen dat je binnen 25 kilometer binnen de standplaats woont. Voordat ik bij CXX in Alkmaar terecht kwam heb ik gereageerd op plekken in Purmerend (EBS), Zaandam, Velsen, Haarlem en Schiphol/Uithoorn. Dat is allemaal net iets meer dan 25 kilometer dus mijn reacties werden afgewezen met de afstand als reden.

Toen ik het rijbewijs en code 95 helemaal zelf gehaald had en nog een keer reageerde op een plek in Haarlem deden ze bij het uitzendbureau opeens hun best om mij in Velsen of Purmerend te plaatsen, uiteindelijk is dat Alkmaar geworden. Dus mijn tip is zeker om alles gewoon lekker zelf te halen. Je hebt dan geen garantie dat je 1,5 of 2 jaar op dezelfde plek mag blijven maar dan ben je er in ieder geval tussen gekomen en kan je ervaring opdoen.

Maar ik vind dat er dus zeker iets gedaan moet worden aan de afstand. Het zal wel vanwege de reiskosten zijn maar je kunt altijd een gesprek aangaan als die persoon wat verder weg woont om zijn motivatie aan te horen zodat je als uitzendbureau kunt bepalen of dat een goede investering kan zijn (of juist niet).

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 11:07
door AppleMoose
nvdw schreef:Een 'schrijnend tekort' aan buschauffeurs... Dat zal best maar waarom dan toch vasthouden aan werving via uitzendbureaus en nulurencontracten?
Dat kun je gerust ook een van de oorzaken noemen; Totaal geen zekerheid bieden. Jongeren vinden dat misschien prima als bijbaan, maar om daarmee je bestaan op te bouwen?
Gekko123 schreef:De reden daarvoor is heel simpel: ze zitten niet aan het personeel vast indien ze werven via uitzendbureaus of dat ze nulurencontracten aanbieden.
Wel de lusten, niet de lasten. Als je het tekort echt serieus wil aanpakken, zul je moeten investeren in je personeel. Daar hoort ook zekerheid bieden doormiddel van een vast contract bij.
Suus schreef:Nouja, je mag best vraagtekens plaatsen bij de oproep van Hettinga om de CAO flink op dieet te zetten om zo het probleem op te lossen :roll:
Die man, en sommigen op dit forum ook, laten geen moment voorbij gaan om voor versobering van het CAO te pleiten, terwijl die voor de regionale vervoerders al vrij sober is.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 11:57
door marvinkok
Personeel aan nemen zou de grootste tekorten al wegnemen. Ik zou nu niet met opleiding tot ma hij bezig zijn als ik eerder een vast contract had gekregen, maar dat is in 7 jaar niet gebeurd dus ja...

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 12:43
door Durashift
Ronaldussen schreef:
nvdw schreef:Een 'schrijnend tekort' aan buschauffeurs... Dat zal best maar waarom dan toch vasthouden aan werving via uitzendbureaus en nulurencontracten?
Dat kun je gerust ook een van de oorzaken noemen; Totaal geen zekerheid bieden. Jongeren vinden dat misschien prima als bijbaan, maar om daarmee je bestaan op te bouwen?
Gekko123 schreef:De reden daarvoor is heel simpel: ze zitten niet aan het personeel vast indien ze werven via uitzendbureaus of dat ze nulurencontracten aanbieden.
Wel de lusten, niet de lasten. Als je het tekort echt serieus wil aanpakken, zul je moeten investeren in je personeel. Daar hoort ook zekerheid bieden doormiddel van een vast contract bij.
Eens. Al is het maar 'zekerheid' in de vorm van x-aantal uren per week. Een 'levenslang' arbeidscontract is niet meer van deze tijd. Maar een periode van 4 jaar is wel handig, zoals nu bij DHL gaat gebeuren.
Ronaldussen schreef:
Suus schreef:Nouja, je mag best vraagtekens plaatsen bij de oproep van Hettinga om de CAO flink op dieet te zetten om zo het probleem op te lossen :roll:
Die man, en sommigen op dit forum ook, laten geen moment voorbij gaan om voor versobering van het CAO te pleiten, terwijl die voor de regionale vervoerders al vrij sober is.
T.o.v. welke andere CAO's? Die van de NS? Ja, okay. Maar t.o.v. de taxi- / touringcar / transport CAO's komt die voor het OV-bus niet ongunstig uit, naar mijn mening.
cassie127 schreef:'Buslijnen vallen stil door tekort aan chauffeurs'
(..)
"Het gaat om gigantische aantallen", zegt Breel van Connexxion. "Zeker als je bedenkt dat we 10 tot 15 aanmeldingen moeten hebben voor één goede kandidaat."

(..)
Lijkt mij ook nog wel een 'dingetje'. Komt op mij over dat men graag de krenten uit de pap wil hebben.. Dan maakt men de spoeling wel dun inderdaad. :roll:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 12:50
door Post
Ja maar als jij in de bus stapt wil je wel graag een vriendelijke en klantgerichte chauffeur. Niet de eerste de beste die een bus kan besturen. Het bus rijden kun je leren maar de rest is ook heel belangrijk.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 12:50
door Durashift
Frank93 schreef:Dit komt in mijn ogen ook deels omdat de uitzendbureaus eisen dat je binnen 25 kilometer binnen de standplaats woont.
Dat zal wel in opdracht van de opdrachtgever (dus de EBS e.d.) zijn?
Frank93 schreef: Maar ik vind dat er dus zeker iets gedaan moet worden aan de afstand. Het zal wel vanwege de reiskosten zijn maar je kunt altijd een gesprek aangaan als die persoon wat verder weg woont om zijn motivatie aan te horen zodat je als uitzendbureau kunt bepalen of dat een goede investering kan zijn (of juist niet).
De kosten zullen het niet zijn, denk ik. Vooral de reistijd, vermoed ik. Bij korte woon-werk reistijden is het minder bezwaarlijk om, bijvoorbeeld, gebroken diensten te draaien, denk ik. Daarnaast, als je een flinke diensttijd erop hebt zitten.. is het ook wel lekker om niet nog een uur naar huis te moeten rijden, denk? Ik ervaar dat nu ook.. ben wel blij dat ik met een half uurtje thuis ben. Terwijl ik voorheen ook dacht 'ach, wat maakt een uurtje sturen nou uit als je er al 10 uur sturen & werken op hebt zitten.. Best wel, denk ik. Zeker na een nachtshift. :)
Post schreef:Ja maar als jij in de bus stapt wil je wel graag een vriendelijke en klantgerichte chauffeur. Niet de eerste de beste die een bus kan besturen. Het bus rijden kun je leren maar de rest is ook heel belangrijk.
Ja, natuurlijk. Het is meer dan het alleen dat stuur en pedaalbediening.. maar toch.. misschien een iets stroevere chauffeur / chauffeuse in de menselijke omgang maar die wél mooi vloeiend kan rijden (dus een rustige gas / rembediening heeft) dan mooie praatjes bij het instappen maar een botte rijstijl. Vind ik dan. :)

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 13:29
door Klaasje
Durashift schreef:
Ronaldussen schreef:Wel de lusten, niet de lasten. Als je het tekort echt serieus wil aanpakken, zul je moeten investeren in je personeel. Daar hoort ook zekerheid bieden doormiddel van een vast contract bij.
Eens. Al is het maar 'zekerheid' in de vorm van x-aantal uren per week. Een 'levenslang' arbeidscontract is niet meer van deze tijd. Maar een periode van 4 jaar is wel handig, zoals nu bij DHL gaat gebeuren.
Ik snap best dat je als bedrijf met fluctuerende hoeveelheden arbeid niet iedereen onder een vast contract wil hebben. Maar als ze zeggen dat er zoveel mensen uit gaan dan kan je aan de onderkant toch best wel mensen vast in dienst nemen? 90 % van het toekomstvast werk op basis van vaste contracten levert vast niet zo heel veel risico op. Als je dat als bedrijf niet wilt moet je ook niet klagen dat je personeelstekort krijgt.
Durashift schreef:T.o.v. welke andere CAO's? Die van de NS? Ja, okay. Maar t.o.v. de taxi- / touringcar / transport CAO's komt die voor het OV-bus niet ongunstig uit, naar mijn mening.
Ik denk dat de OV-CAO zowel niet overdreven luxe als karig is. Maar snijden past niet bij een situatie van personeelstekort.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 14:13
door en-es
Tja, als je als werkgever je werknemers niet goed behandelt dan moet je niet raar opkijken dat er steeds minder mensen bij je solliciteren. De bazen met hun enorme sigaren en hun dikke mercedessen zijn niet meer van deze tijd.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 15:08
door Post
Durashift schreef:
Post schreef:Ja maar als jij in de bus stapt wil je wel graag een vriendelijke en klantgerichte chauffeur. Niet de eerste de beste die een bus kan besturen. Het bus rijden kun je leren maar de rest is ook heel belangrijk.
Ja, natuurlijk. Het is meer dan het alleen dat stuur en pedaalbediening.. maar toch.. misschien een iets stroevere chauffeur / chauffeuse in de menselijke omgang maar die wél mooi vloeiend kan rijden (dus een rustige gas / rembediening heeft) dan mooie praatjes bij het instappen maar een botte rijstijl. Vind ik dan. :)
Ik heb alleen zo het vermoeden dat het eenvoudiger is om wat aan de rijstijl te doen dan aan de klant vriendelijkheid. Daarnaast horen die twee vaak bij elkaar, een chauffeur die voor zijn passagiers wil zorgen zal ook rustiger en comfortabeler rijden.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 17:24
door htm_tram
Frank93 schreef:Toen ik het rijbewijs en code 95 helemaal zelf gehaald had en nog een keer reageerde op een plek in Haarlem deden ze bij het uitzendbureau opeens hun best om mij in Velsen of Purmerend te plaatsen, uiteindelijk is dat Alkmaar geworden. Dus mijn tip is zeker om alles gewoon lekker zelf te halen. Je hebt dan geen garantie dat je 1,5 of 2 jaar op dezelfde plek mag blijven maar dan ben je er in ieder geval tussen gekomen en kan je ervaring opdoen.
Toen ik me D rijbewijs en code 95 zelf had gehaald werd ik bij een aantal uitzendbureau's afgewezen omdat ik me papieren al had en ze alleen subsidie kregen bij jongeren die nog geen papieren hadden en dus de hele opleiding van het uitzendbureau voorgeschoten kregen...

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 17:27
door dennistd
htm_tram schreef:me D rijbewijs [..] me papieren
Ik zie al wat er fout ging :roll:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 17:41
door Hainje
Tja, CXX kan wel roepen dat ze tekort aan chauffeurs hebben, het is natuurlijk volkomen kansloos als je een chauffeur op straat zet die 1,5 jaar tot volle tevredenheid van de rayonmanager(s) heeft gereden en dat alleen omdat een psycholoogje vindt dat ik desondanks te onzeker ben om te rijden. Maar goed, binnenkort gaan we het maar weer eens proberen bij Arriva.
Frank93 schreef:Dit komt in mijn ogen ook deels omdat de uitzendbureaus eisen dat je binnen 25 kilometer binnen de standplaats woont.
Welk uitzendbureau was dat dan? Ik reed via Consolid in Eindhoven, terwijl ik in Tilburg Reeshof woonde. Elke dag zo'n 80 kilometer. De eis van 25 kilometer heb ik nooit gehoord bij hen.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 18:35
door WSM
Dit soort "noodkreten" zijn dan ook vooral krokodillentranen van de werkgevers. Als ze graag meer personeel hebben kunnen ze ook eens kijken hoe ze het werk en hun bedrijf voldoende aantrekkelijk kunnen maken :idea:. Of kijken of ze groepen mensen die nu buiten de boot vallen kunnen opleiden en omscholen bijvoorbeeld :idea: :idea:.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 18:43
door isadora
Wat me ook tegenstaat, is dat meteen roepen om personeel uit het buitenland.
Dat hebben we hier toch potentieel al meer dan genoeg, specialisten kwamen met bootladingen het land binnen de afgelopen jaren.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 19:11
door Frank93
Hainje schreef:Welk uitzendbureau was dat dan? Ik reed via Consolid in Eindhoven, terwijl ik in Tilburg Reeshof woonde. Elke dag zo'n 80 kilometer. De eis van 25 kilometer heb ik nooit gehoord bij hen.
Conslid en Randstad. Bijvoorbeeld bij deze vacature vragen ze dat je woonachtig bent binnen 30 kilometer van de standplaats:

https://www.consolid.nl/vacature-zoeken ... o-aalsmeer

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 19:51
door Daantje
Die afstandseis kan ik nog wel begrijpen. Als jij krap elf uur hebt tussen twee diensten waarin je een uur heen en een uur terug moet rijden, nog moet eten en douchen, omkleden, etc blijft er weinig tijd over om te slapen en een oververmoeide chauffeur is ook niet veilig met 30 reizigers op de weg die er vanuit gaan dat ze veilig vervoerd worden.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 19:57
door nvdw
Veel relevanter dan kilometers, zeker voor oproepkrachten, is de tijd die het kost om op de zaak te komen. Afhankelijk van vervoermiddel, locatie en tijdstip kan die dertig kilometer twintig minuten kosten of misschien zelfs een uur.
WSM schreef:Dit soort "noodkreten" zijn dan ook vooral krokodillentranen van de werkgevers.
Dat vindt de FNV ook: zie OVPro. Al heeft die vakbond ook een berg boter op het hoofd. Veel borstklopperij dat er meer personeel aangenomen kan worden dankzij een felbevochten 'schillensysteem' met min-max-contractanten, die wel in dienst zijn van het bedrijf maar in de praktijk nog steeds oproepkrachten met een kleine urengarantie zijn. En wat mogen die zoal wegrijden? Onder meer de 'reservediensten' die tot voor kort in de roosters van het vaste personeel zaten, waardoor die het nog weer een beetje beter hebben gekregen. En om die reden
Suus schreef:Nouja, je mag best vraagtekens plaatsen bij de oproep van Hettinga om de CAO flink op dieet te zetten om zo het probleem op te lossen
mag de knuppel voor mijn part best eens in het hoenderhok. Die CAO is nu vooral een feestje voor vast fulltime personeel (onder wie ik zei de gek) terwijl de uitzendkracht of oproepkracht op magische wijze van een groot deel van het toeslagencircus is uitgesloten.

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 20:15
door Daantje
Tsja, met het OV van/naar je werk wordt lastig als je zelf de eerste of laatste rit moet rijden en geen rijbewijs is geen argument :lol:

Re: Oplopend tekort aan Buschauffeurs steeds groter

Geplaatst: ma 31 jul 2017, 20:26
door nvdw
Haha nee. Raar daarom dat eigen vervoer in die door Frank gelinkte vacature een pre is... :?